Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 10:14:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
  

Auteur Topic: MB-module: "L'Esimé"  (gelezen 279394 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #225 Gepost op: 15 April 2014, 23:45:36 »
Watje ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #226 Gepost op: 16 April 2014, 07:44:51 »
Ik sluit me aan bij Hendrik Jan.  ;)

Alleen voor eilanders.... tsja, ben niet zo thuis in biels afstanden en zo, vond het wel mooi staan.

Chris, beetje uitdaging moet kunnen hoor.  ;) Geintje, het is en blijft jouw baan en jij bepaalt.

Gr.

Edsko

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #227 Gepost op: 16 April 2014, 08:35:03 »
Hallo Chris en anderen

Het probleem met bielsen, afstanden etc. is echt niet zo groot als dat het lijkt.
Ik ben dan ook zeker niet eens met wat Tjalling schrijft.
In het boek van Jacques Le Plat "Groetjes uit Ferbach" wordt dit goed beschreven.
Ik citeer,
Een origineel bielsenmat.
Alle sporen uit de handel hebben een dichte en zeer regelmatige bielsenmat die hoort bij de uitrusting van een hoofdlijn. Dat geldt voor het flexibele spoor van bijv.Roco line dat 128 dwarsliggers telt op 92 cm ofwel in het echt 1600 dwarsliggers / km.
Dat is niet geschikt om rangeersporen uit te beelden, die soms niet meer dan 1100 dwarsliggers / km hebben.
Het gaat hier om een detail, dat van groter belang is dan men zou denken, want het algehele uiterlijk van de bielsenmat valt ons meer in het oog dan de hoogte van de rails, die vaak moeilijk in te schatten valt.
Modelbouwers die hun sporen helemaal zelf bouwen zorgen er altijd voor dat hun bielsenmat past bij het soort uitgebeelde spoorweg en dat komt het tafereel absoluut te goede.

In de praktijk hoeven enkel de plastic tussenstukken tussen de dwarsliggers met een tang losgeknipt te worden en
kunnen de dwarsliggers naar believen verdeelt worden.
De losse dwarsliggers worden ongeveer op de centimeter aangebracht (dat stemt overeen met een uitrusting van 1150 dwarsliggers / km )
Het spreekt vanzelf dat dit alleen gebeurt waar de dwarsliggers zichtbaar blijven, de secties die ingegraven of bestraat gaan worden worden voorzien van bielsenmatsegmenten die niet zijn bewerkt.

Zodat was een heel verhaal, dit verhaal schrijven kost meer tijd dan een halve meter bielsen aanpassen, dat verzeker ik jullie.
Het geeft inderdaad een zeer realistisch beeld en dat proberen we toch allemaal een beetje te laten zien bij onze moduul bouw.
Succes Chris
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 16 April 2014, 11:01:14 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #228 Gepost op: 16 April 2014, 14:05:44 »
Dank voor de heldere uiteenzetting. Al met al verwacht ik niet dat ik de bielzen aan ga passen. Maar wie weet is in september de module klaar en heb ik ineens tijd over. Maar iets in mijn achterhoofd zegt dat dat niet het geval zal zijn :).

Groet,
Chris

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #229 Gepost op: 16 April 2014, 15:28:21 »
Hoi Chris

Ik denk als je wacht tot je moduul klaar is ± Sept dan heeft het geen zin meer om je bielsen aan te passen
of je moet alles willen slopen.
Waarom niet direct als je toch de rail nog definitief moet aanbrengen.
maar goed het hangt er ook vanaf welk detail niveau je halen wilt met je moduul.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #230 Gepost op: 16 April 2014, 15:57:13 »
Het is natuurlijk de bedoeling om het zo realistisch mogelijk te maken, maar wel binnen de tijd die ik heb (dat betekent helaas compromissen).

Voordeel is dat ik kan aanpassen tot ik ga ballasten. En daar kan ik tot eind september/begin oktober mee wachten. Dus tot die tijd kan ik nog beslissen :).

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 16 April 2014, 16:04:09 door Chris80 »

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #231 Gepost op: 16 April 2014, 16:00:48 »
Hoi

O ke duidelijk.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #232 Gepost op: 16 April 2014, 16:04:08 »
Hallo,

Zoals ook al in dat andere draadje aangehaald: Als je dubbelspoor naar voorbeeld van het vaste land maakt, klopt het aantal bielzen per meter heel aardig. Geen enkele reden daar iets aan te doen.

Als je voorbeeld een achteraf-spoortje is, dat weinig gebruikt wordt, of een spoorlijn naar Brits voorbeeld, dan is het een heel ander verhaal.
Maar dan moet je eigenlijk ook naar code 70 of nog lager. En hier is besloten om met code 100 te werken.

Aan al die mensen die anderen graag aan het werk zetten: lees eerst eens wat het thema is, ga dan uitzoeken wat de juiste afstand tussen de bielzen is binnen dat thema, presenteer de feiten met bron, en ga dan wat roepen!

@Chris: sorry dat dit verhaal in jou draadje terecht moest komen. Ga vooral zo verder met je module, volgens mij wordt dit één van de meest sfeervolle stukjes van de hele baan!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #233 Gepost op: 16 April 2014, 16:17:04 »
Hoi Chris,inderdaad al een heel leuk sfeertje  (y)
De nodige inspiratie opgedaan afgelopen zaterdag?
Misschien bedriegen de foto's,maar liggen de rails niet te hoog tov. de weg?

Grt. Jan.

Tussen al het bielzengeweld :) bovestaande reactie helemaal over het hoofd gezien.

@Jan: zeker de nodige inspiratie opgedaan. Wat betreft de weg, die moet nog aangelegd worden. Het verschil tussen weg en onderkant biels is dan +\- 2mm. Dus dat komt helemaal goed. De stoep ligt nu al gelijk met de onderkant vd biels. Het lijkt denk ik erger door het foto standpunt.

Dan nog even over de bielzen, het wordt een doorgaant stuk spoor, dus dat gaat allemaal helemaal goedkomen. Ik had trouwens nooit verwacht dat ik een pagina gevuld zou krijgen over bielzen :) :).

Groet,
Chris

Ps: vandaag weer wat groenspul etc binnen gekregen, dus er kan weer verder gebouwd worden.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #234 Gepost op: 17 April 2014, 22:48:02 »
Hoi allen,

Ik heb jullie advies weer eens nodig :). Gister voor mijn verjaardag heb ik een setje telegraafpalen gekregen. Nu had ik ooit bedacht deze langs het spoor te plaatsen, maar een andere (en misschien betere optie) is om ze langs de kleine weg te plaatsen (zie foto). Of zowel lang het spoor als langs de weg? Het electriciteitshuisje had ik nl. ook vooraan bedacht bij het spoor... Dillema's! Dus graag jullie advies! Zie hiervoor ook de foto :).

Voor de oplettende lezer, bij elk paaltje van het weiland is nu dor gras gestrooid :).



En dan de laatste vragen: Wanneer komt er een paal met extra steunbalk?
En als de palen bij de weg achter staan, is het dan ook logischer om bij de boom links het electriciteitshuisje te plaatsen?
En als laatste, kunnen de draden (mits hoog genoeg), gewoon het spoor kruisen?

Al met al heel wat vragen, hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Groet,
Chris


Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #235 Gepost op: 17 April 2014, 23:41:44 »
Je kan een telegraafpalen (palen) een stuk aan de kant van het spoor en aan
de kant van de weg laten lopen, waar je van de ene naar de andere kant gaat
de draden schuin over de weg laten hangen, tenzij je er geen draad over heen doet.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #236 Gepost op: 18 April 2014, 23:54:25 »
Hallo Chris
Allereerst nog gefeliciteerd.

Wat ik weet van vroegere vakantie in de Achterhoek of Drente etc. stonden telegraafpalen (ook wel telefoon palen genoemd) vaak langs boeren weggetjes en heel vroeger ook de grote stad door.
Ik heb nooit bedrading van paal tot paal zien gaan over het spoor maar dat wil niets zeggen natuurlijk.
Van dorp tot dorp met af en toen een elektriciteitshuisje vaak in het dorp maar soms ook wel midden in het weiland. (zie onderstaande foto)
We noemen deze palen altijd telegraaf of telefoon palen maar er ging 80% elektriciteit door de bedrading, telefoon verbinding was heel vroeger wel aan de orde maar ging later in een apart traject wegens beïnvloeding van elkaar.
Kwam men weer later op terug trouwens.
Vergeet niet dat de bedrading van de palen ook weer naar de huisjes in de dorpen en steden gingen en ergens aan de onderkant dakgoot verwerkt werden op isolatoren en vervolgens naar binnen.
De meeste houten palen stonden zonder scheerpaal in de grond, dit hing sterk af van de soort grond.
Deze kennis heb ik trouwens niet van me zelf maar werd met de paplepel ingegoten in het begin van mijn 40 jarige loopbaan bij de PTT Telefoondienst vanaf 1963.



Deze foto vorig jaar nog genomen ergens achter Groenekan de isolatoren en oude bedrading zijn inmiddels verwijdert en waarschijnlijk onder de grond verwerkt.
Volgens mij loopt er een kleine illegale bedrading ergens naar toe. ;D  lijkt me geen waslijn.
De boer zal het wel gebruiken voor z'n schrikdraad.
gr,
Herwim

PS: Trouwens wat jij op de foto laat zien langs de weg, zorg er altijd voor dat het plastic voetje verwijdert is of verwerkt onder je toplaag want in werkelijkheid had je dat niet.

« Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 08:59:01 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #237 Gepost op: 19 April 2014, 12:27:11 »
Nu ga ik even heel puristisch doen ;D ;)

ik zou andere telegraafpaaltjes kiezen, MKD heeft een goedkoop setje van
SNCF-telegraafpalen, deze paatljes zien mij er te Germaans uit...

In principe stonden de telegraaflijnen naast het spoor, maar bijvoorbeeld bij
een tunnel of ingraving werd de telegraaflijn dan wel eens bovenlangs geleid...

En verder natuurlijk van harte gefeliciteerd (y)

Mvg,

Tis
********

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #238 Gepost op: 19 April 2014, 13:21:51 »
Allen dank voor de tips, aanvullingen etc.

@Tis, ik heb werkelijk nooit geweten dat er verschil zit in telegraafpalen :). Ik neem aan dat het verschil hem dan in de isolatoren zit? Want een paal is toch een paal :). En deze palen vond ik wel erg fraai (echt hout). Sowieso bestel ik van MKD van die betonnen palen voor in het dorp. Kan natuurlijk altijd een setje telegraafpalen voor de isolatoren bij. Of ik pas deze gewoon iets aan. Moet ik er wel even achter komen wat typisch Frans is. Ach, zo leer ik elke dag weer bij :).

In elk geval gaan ze langs het spoor komen.

Groet,
Chris

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #239 Gepost op: 19 April 2014, 14:51:45 »
Hoi Chris,

Van mijn kant ook nog gefeliciteerd en nog vele jaren! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10