Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
  

Auteur Topic: Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?  (gelezen 5792 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Gepost op: 20 July 2007, 21:44:44 »
Hallo,

ich möchte mich erkundigen, ob die reeks 18 der SNCB/NMBS auch in den Niederlanden im Einsatz war. Ich verfolge seit längerem die Entwicklungen dieser interessanten Lok im Modell von LS Models.

Diese Loks kamen auch bis Köln, gab es auch Einsätze in NL?

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Anoniem

  • Gast
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2007, 22:19:57 »
Nee, net zomin als de CC 40100 (op die ene afscheidsrit van de COPEF na dan ;D). De treinen Paris - Amsterdam werden weliswaar met deze machines gereden, maar slechts op het traject Paris - Brussel. Tussen Brussel en Amsterdam werden voornamelijk locs van de reeksen 15 en 25.5 ingezet.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2007, 22:44:37 »
Waarom eigenlijk?

In 1989, toen een vriend en ik naar Parijs gingen, hing er... iets voor de trein die we volgens mij in Breda namen. Net over de grens ging die stuk en moesten ze er een diesel voor zetten. Kostte een uurtje of zo, dan verder naar Brussel en de lokwissel. In Gare du Nord zag ik de tractie, een reeks 18 of een CC 40100 en ik herinner me wat een geweldig grote machine dat was, vooral ook omdat je in Frankrijk een stuk lager op het perron staat dan in Nederland.

Ze konden onder 1.5kV rijden, was het het gebruikelijke geneuzel over toelating op het net?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2007, 22:55:34 »
Geen ATB, naar ik meen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2007, 23:15:26 »
Het had wel met toelating te maken. wat dat type niet kreeg maar de Reeks 15 had ook geen ATB, daarom mochten die vanaf 1987 niet meer door nederland heen rijden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2007, 11:39:51 »
Wat ik begrepen heb (maar dat is niet zo erg hard, dus ik sta open voor tegenbewijs) is dat de NS indertijd de machines op hun net verboden hebben omdat ze zo vreselijk gecompliceerd waren en men hun storingsgevoeligheid vreesde. Uiteraard hadden ze ook geen ATB, maar dat werd pas een issue toen de machines al een tijd lang rondreden. Overigens zijn bij de CC 40100 op een gegeven moment de installaties voor 1500 V en 15 kV verwijderd, waarmee de locs de facto bicourant werden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2007, 12:30:48 »
Wesley, dat zou zo maar eens kunnen kloppen, volgensmij heb als eens eerder gehoord/gelezen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2011, 00:30:35 »
Hallo

Omdat LS eindelijk m'n sncb 1502 (IVa) heeft uitgeleverd,  (y) ben ik weer eens een paar uurtjes aan het goochelen geweest naar informatie  ::)  :-\
Maar toen vroeg ik mij af waarom de SNCF CC401** nooit (of misschien sporadisch) in Nederland is geweest  ::)
Ik heb me suf gegoogeld maar geen afdoende info kunnen vinden  ???
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2011, 10:15:49 »
Ik heb me precies hetzelfde afgevraagd! Het hele idee van de CC40100'en was het vermijden van dure locwissels aan de grens.
En de NMBS / SNCB had er in principe locpersoneel voor, gezien hun reeks 1800 - ik neem aan dat die qua bediening hetzelfde was (maar ja, mijn aannames hebben er vaker totaal naast gezeten). Rest alleen nog opleiding van Nederlandse machinsten.
Wel is het zo dat met zo'n uitgebreide omloop er meer exemplaren van hadden moeten zijn. Misschien dat ooit een SNCF/NMBS/NS - pool  het idee was? Zo ja waarom is dat dan niet doorgegaan...

Een andere vraag - die misschien de eerste ook beantwoordt - is waarom de SNCF deze locs nooit voor diensten tussen hun eigen verschillende spanningsnetten heeft gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 10:18:24 door clickmaniac »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2011, 10:22:17 »
In ieder geval sporadisch

nog één (zelfde lok, zelfde datum)


Oh, hier haal ik uit dat voor Nederland ze geen autorisatie hadden, maar de reden daar weer achter staat er niet bij. (Artikel is in Luxemburgs, sorry)
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 11:48:52 door J J H S »
Jeroen

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2011, 10:28:21 »
Dat is de enige keer geweest.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2011, 10:56:43 »
In Roosendaal mochten ze inderdaad komen.

Als ik het me goed herinner was de reden waarom ze niet verder kwamen dan de grens het feit dat de stoomafnemers voor 1500 V=  geen blokkeerinrichting bezaten.
De Oude Lijn kent (kende toen) nog een of een paar beweegbare bruggen zonder bovenleiding.
Stroomafnemers zonder automatische blokkeerinrichting schieten dan hoog de lucht in en leiden hier onherroepelijk tot ongelukken wanner ze de draad weer ontmoeten ...

Dirk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2011, 10:58:55 »
Vond op dit dit forum leuke filmpjes.

een cabinerit met de cc40100 & HLE 11 Parijs-Brussel-Amsterdam
Jeroen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2011, 12:11:08 »
En ook de hoge aslast gecombineerd met 3-assige draaistellen zal waarschijnlijk voor diverse beperkingen hebben gezorgd, zoals ook voor de 1300 gold
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jean-Pierre

  • Online Online
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re:Reeks 18 NMBS/SNCF CC 401** ook in Nederland?
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2011, 13:49:10 »
De Oude Lijn kent (kende toen) nog een of een paar beweegbare bruggen zonder bovenleiding.
Stroomafnemers zonder automatische blokkeerinrichting schieten dan hoog de lucht in en leiden hier onherroepelijk tot ongelukken wanner ze de draad weer ontmoeten ...Dirk
Klopt, de brug bij Leiden De Vink was zo'n beruchte. Daar ging het wel eens mis. Zo kwam er eens een Belgisch Break-stel naar de Schiphollijn voor proefritten. Het stel werd vanaf Roosendaal gesleept door een NS lok. Het Belgische personeel in de break vond het echter nogal koud en had de stroomafnemer opgezet om de verwarming in te schakelen. Een Break heeft echter niet zo'n blokkering en verloor dus de stroomafnemer bij de brug bij De Vink...... Resultaat: stroomafnemer in het water en de Break moest naar Leidschendam gesleept worden voor een nieuwe stroomafnemer. Als fotograaf vonden we dat natuurlijk niet erg  ;D.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 15:50:27 door Jean-Pierre »