Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
  

Auteur Topic: Anna-locje van H0 naar H0e  (gelezen 17359 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2013, 19:48:47 »
Ach, komt dát even mooi uit... er zit namelijk verlichting op.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2013, 20:04:12 »
Dat ding rechts van de ketel zou je voor een luchtpomp kunnen houden (voor het functioneren van het remsysteem), de lichtmachine ligt links van de schoorsteen op de rookkast/ketel.

Geweldig ding, dit!

Grt,
Jan

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2013, 20:07:59 »
 (y) tof ding geworden (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2013, 13:37:26 »
Grappig lokje!
En bij een partijtje knutselspullen zat afgelopen week ook dit kleine dametje, alleen miste zij haar schoorsteentje...
Nu rij ik 3-rail en denk erover om.....

Maar eerst wil ik het kapje in orde maken en 2-rail rijdend.
Wellicht heeft iemand nog een goeie liggen, of in de rommeldoos een afgebroken schoorsteentje?
Of wil iemand de juiste maten van het pijpje opmeten zodat ik die kan nafrutselen?

Is er overigens een onderdeelsnummer voor de koolborstels van het kleine mabuchi-motortje ?
En de verkrijgbaarheid?

Mvg.
Willem E.
 

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2013, 13:41:34 »
hoeveel kappies wil je hebben?

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2013, 13:42:06 »
Dat ding rechts van de ketel zou je voor een luchtpomp kunnen houden (voor het functioneren van het remsysteem), de lichtmachine ligt links van de schoorsteen op de rookkast/ketel.
Jan, bedankt voor de uitleg. Nu weet ik tenminste een beetje wat ik precies aan het maken ben.  ;)

grappig ding! Ik zou er nog wat extra leidingen op maken, of een tender erbij. Die kun je meteen gebruiken voor stroomafname, dan loopt ie een stuk mooier, en je kunt nog vrij gemakkelijk een decoder kwijt, mocht je dat willen. Hier wat inspiratie, klein locje betekent niet per se kleine tender en het kunnen de meest vage constructies zijn...
Floris, bedankt voor je inspiratie. Als ik er een tender achter zou hangen, dan moet ik de achterzijde van het machinistenhuis openmaken en dan kijk ik recht in de aandrijving. Persoonlijk vind ik dat nooit zo mooi. Verder gaat dit locje rondrijden op een terrein waar steenkolen uit de mijnschacht komen, de afstanden zijn dus ook niet echt groot. Bovendien wil ik dit projectje wel zo'n beetje afronden, dan kan-ie in de kast en ik kan weer verder met legio andere projecten.  ;)

Grappig lokje!
En bij een partijtje knutselspullen zat afgelopen week ook dit kleine dametje, alleen miste zij haar schoorsteentje...
Nu rij ik 3-rail en denk erover om.....
Over te stappen op twee-rail?  ;D

Maar eerst wil ik het kapje in orde maken en 2-rail rijdend.
Wellicht heeft iemand nog een goeie liggen, of in de rommeldoos een afgebroken schoorsteentje?
Of wil iemand de juiste maten van het pijpje opmeten zodat ik die kan nafrutselen?
Als schoorsteenpijpje kun je zelfs een ballpoint uit elkaar halen; beetje schuren en zagen en je hebt al heel wat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2013, 14:47:55 »
Floris, bedankt voor je inspiratie. Als ik er een tender achter zou hangen, dan moet ik de achterzijde van het machinistenhuis openmaken en dan kijk ik recht in de aandrijving. Persoonlijk vind ik dat nooit zo mooi. Verder gaat dit locje rondrijden op een terrein waar steenkolen uit de mijnschacht komen, de afstanden zijn dus ook niet echt groot. Bovendien wil ik dit projectje wel zo'n beetje afronden, dan kan-ie in de kast en ik kan weer verder met legio andere projecten.  ;)
Die locjes die ik liet zien hadden vaak geen open machinistenhuis hoor, t waren gewoon tenderlocjes met een extra bak erachter, eventueel wel met een deur in de achterkant maar dat was het dan, ''s winters was die deur waarschijnlijk meestal dicht. Op een industrieterrein heb je inderdaad niet echt en tender nodig maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurde, het blijft smalspoor, dus is je locje wat te gevoelig qua stroomafname dan kun je alsnog aan de slag  ;)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2013, 15:58:49 »
In het originele Anna-locje zit ook een deur, maar met het versmallen van de behuizing is die deur vervallen. Ik vind het in elk geval wel een leuk idee om een keer uit te proberen.
Bedankt voor je feedback.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2013, 17:12:19 »
Wéér een update:


Even een eerste patina-laagje eroverheen. Plus een randje op de schoorsteen.


De draadjes moeten nog wegeplakt en de ramen er nog in.


Aan de achterkant een lijstje erbij opgezet en onderop een klinknagelplaatje om de aandacht van de oneffenheden weg te halen.


Dit soort karretjes gaat ze trekken: Fleischmann schaal N kiepwagentjes. Als je daar de buffers en de treeplankjes afhaalt dan zijn ze voor één euro per stuk op smalspoor best te pruimen.
En die N-koppelingen vind ik lekkerder werken dan die h0e-beugelkoppelingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2013, 18:50:45 »
Tis een lief lokje geworden  (y)
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #26 Gepost op: 16 September 2013, 18:55:46 »
Ja, al zit ik nog te dubben over die remluchtpomp. Hadden die smalspoordingen zo'n remsysteem?
Nou ja, anders maak je er maar een voedingspomp van  ;)

Groet,
Jan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #27 Gepost op: 16 September 2013, 18:57:13 »
Wat een geinig ding is het geworden zeg. Klasse.  (y)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #28 Gepost op: 16 September 2013, 19:42:49 »
Hallo Wim,

Het is een leuk locje geworden (y) Wat mij nou opviel is dat je met behulp van het N-spoor chassis ook gelijk een vrije doorkijk in het machinistenhuis krijgt.
Geloof dat Fleischmann zelf met Anna 2.0 ook al tot de conclusie was gekomen dat het zo kan ;D

Groet Roelof

Ps, zoek nog een Anna motor....
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #29 Gepost op: 16 September 2013, 19:57:18 »
Ja, al zit ik nog te dubben over die remluchtpomp. Hadden die smalspoordingen zo'n remsysteem?
Nou ja, anders maak je er maar een voedingspomp van  ;)

Groet,
Jan
Tis wat serieuzer materieel, maar aan de andere kant, tis 750mm-spoor dus hetzelfde als H0e, hier de Px48 1725 met luchtpomp en luchtslangen: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/nieszawa-boniewo/3208-4-06_Px48%201725%20tog%207065%20tager%20vand%20i%20Borniewo_250574.jpg
dat lorriegereutel ging meestal gewoon zonder doorgaande rem.