Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Anna-locje van H0 naar H0e  (gelezen 16469 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Anna-locje van H0 naar H0e
« Gepost op: 12 september 2013, 18:07:03 »
Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak behoorlijk aan de prijs... dus dan moet je zelf aan de slag. En dat is eigenlijk ook wel leuk.


Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.


Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje, waar waarschijnlijk een wormwiel aan vast zit... de rest zijn eigenlijk onderdelen.


De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.


Anna’s nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.


De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.


Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past bijna precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk en het gaat helemaal goedkomen...

Wordt vervolgd
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2013, 18:12:06 »
Als je nou nog zo´n N-lokje op de kop kunt tikken, dan heb je in no-time een mooi klein Malletlokje  :D

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2013, 18:52:21 »
Wel een idee, maar dan moet ik die twee onderstellen draaibaar maken en ik zit nog steeds met dat te grote Anna-locje. Ander keertje.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2013, 19:25:18 »
 ;D in Belgie zijn ze er al verder mee ;D ik vinnut een leuk projectje.
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2013, 20:00:38 »
Bij een Mallet lokomotief is alleen het eerste drijfwerk draaibaar, het achterste drijfwerk is vast.
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2013, 23:22:57 »
;D in Belgie zijn ze er al verder mee ;D ik vinnut een leuk projectje.
Val ik even door de mand.   :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2013, 19:24:14 »
Een kleine update:


Een exploded view van mijn ex-Anna locje. Ze heeft er volgens mij niks van gevoeld.


Was toch bezig, dus gelijk maar even de cabine wat smaller gemaakt. Ben nu bezig met het verwijderen van die olielampen.


Inmiddels aan één kant (rechts) de restanten verwijderd van een lamp en andere details. Met modelbouwplamuur dicht ik de gaatjes.


Ik heb de ketel opgespitst. Als ik het voorste stuk van de ketel aansluit op het machinistenhuis, dan moet-ie aardig passen. Betekent wel dat ik in de ombouw (aan de voorzijde van de cabine) ruimte moet vrijmaken voor de ketel. Voordeel daarvan is dat de bladveren, aan de zijkanten van de ketel, uit het zicht verdwijnen.


En aan de voorzijde de lampen verwijderd. Inmiddels heb ik die bult er ook afgezaagd (want ik vond 'm naar verhouding te groot) en ga op zoek naar iets kleiners dat als dom kan dienen.
Eventuele verlichting heb ik nog niet over nagedacht... wordt waarschijnlijk één lamp voorop.


Dit is een donor-loc: de kap van een Lima-opwindlocje uit een tijd dat elektriciteit in kinderspeelgoed veel te gevaarlijk was. Onder het mom: "gooi nooit wat weg" een nieuwe en zeer bruikbare stoomdom.  :)


Het onderstel met wat paswerk voor de opbouw. De N-koppelingen laat ik er voorlopig nog even zitten.


Het machinistenhuis en de ketel met de dom van de Lima-loc. Ikzelf vind de verhoudingen nu beter kloppen.


De achterzijde van het machinistenhuis met weggeplamuurde verlichting en rechts de ketel.


Het lijkt nog niet goed aan te sluiten doordat alles nog los ligt, maar dat gaat goedkomen. Ik denk dat de schoorsteen nog wel een paar millimeter hoger mag, zodat de pijp net boven het dak uitkomt.
Aan de voorzijde hangt de bodem(traan)plaat een beetje over en ik ben er nog niet uit of ik 'm korter maak en hoeveel korter.


De achterzijde. Er komt nog een dakluik op het machinistenhuis.


En de voorzijde. Ik ben er nog niet uit of ik er verlichting opbouw. Ben een beetje bang dat het te vol wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2013, 20:37:35 »
Ik dacht effe, dat gaat niet meer goed komen, maar daar kom ik rap van terug ;) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2013, 21:51:17 »
Ach, als het niet goed komt dan probeer ik het gewoon opnieuw.  :)


Inmiddels zit het zaakje al wat meer in elkaar.


Eigenlijk alleen nog wat lood in de ketel voor meer gewicht, een lampje aan de voorkant en wat verf.  ;)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2013, 22:26:47 »
 ;D ..wat een schatje..  (y)

Mooi gelukt en creatief opgelost!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2013, 01:19:34 »
Net als Ruud had ik zo me twijfels, maar die bleken voor niks te zijn geweest.
Leuk project in ieder geval,  Anna is er bijna niet meer in te herkennen zo. (y)

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2013, 11:32:18 »
Het is 't dochtertje geworden van Anna... als je goed in haar ogen kijkt herken je nog wel iets van haar moeder.
Over ogen gesproken: ik was nog aan het twijfelen of ik kleine Anna wel verlichting zou geven.


Dus heb ik even een ledje in een van de overgebleven Anna-lampen gefröbeld.


De binnenkant moet nog wit geschilderd en ik moet proberen of ik met gele glasverf dat xenon-kleurtje eruit kan werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2013, 16:25:39 »
Ik zou een smd ledje warmwit 0603 nemen. Kwastje Conrad lampen lak erover heen en in de lantaarn vast zetten met Kristal Klear. Lamp na het drogen verder vullen met KK en de achterkant zwart verven. Dat wordt een stuk mooier dan met een gewone led (3mm??) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2013, 18:23:15 »
Ik had alleen xenon-witte smd-ledjes liggen, dus doe ik het met gele glasverf en secondenlijm.
Enfin, vandaag weer een kleine update:


De eerste verfbeurt: donkerkleurige roest. De volgende lagen wordt een drybrush met steeds lichtere tinten. Het experiment met gele glasverf om van het xenon-witte licht af te komen heeft gewerkt; er komt nu een gezellig geel lichtje uit. Daaroverheen zit een laag Kristal Clear. Dat ziet er nu nog wat houtlijmerig uit, maar dat zou volgens de overlevering helder moeten worden. Dat kopere randje lag nog ergens in mijn scheepsmodelbouwbak. Ik denk dat ik dat koper maar zo laat.


Voor op de ketel heb ik nog iets opgeplakt wat ik op veel stoomlocomotieven zie. Het onderdeel komt uit een Revell bouwdoos Baureihe 18 505, die ik al eerder heb geplunderd voor onderdelen. Wie weet wat dat is mag het zeggen, want zoals jullie inmiddels wel doorhebben, heb ik écht geen reet verstand van stoomlocomotieven.  :)


Dat apparaat rechts naast de ketel (wat is het?) daar heb ik nog even een dekseltje opgezet en bovenop de kolenbunkers een paar houten luiken.
Nou maar wachten tot het droog is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2013, 18:32:44 »
Dit is de definitie van koddig  (y). Heerlijke machien. Het onderdeel is naar mijn verstand een turbogenerator.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM