Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw.
door
Huup
Vandaag
om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Anna-locje van H0 naar H0e
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Anna-locje van H0 naar H0e (gelezen 17360 keer)
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Anna-locje van H0 naar H0e
«
Gepost op:
12 September 2013, 18:07:03 »
Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak behoorlijk aan de prijs... dus dan moet je zelf aan de slag. En dat is eigenlijk ook wel leuk.
Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.
Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje, waar waarschijnlijk een wormwiel aan vast zit... de rest zijn eigenlijk onderdelen.
De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.
Anna’s nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.
De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.
Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past
bijna
precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk en het gaat helemaal goedkomen...
Wordt vervolgd
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #1 Gepost op:
12 September 2013, 18:12:06 »
Als je nou nog zo´n N-lokje op de kop kunt tikken, dan heb je in no-time een mooi klein Malletlokje
Gelogd
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #2 Gepost op:
12 September 2013, 18:52:21 »
Wel een idee, maar dan moet ik die twee onderstellen draaibaar maken en ik zit nog steeds met dat te grote Anna-locje. Ander keertje.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Wim1969
Offline
Berichten: 1598
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #3 Gepost op:
12 September 2013, 19:25:18 »
in Belgie zijn ze er al verder mee
ik vinnut een leuk projectje.
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Tramkees
Offline
Berichten: 113
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #4 Gepost op:
12 September 2013, 20:00:38 »
Bij een Mallet lokomotief is alleen het eerste drijfwerk draaibaar, het achterste drijfwerk is vast.
Gelogd
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #5 Gepost op:
12 September 2013, 23:22:57 »
Citaat van: Wim1969 op 12 September 2013, 19:25:18
in Belgie zijn ze er al verder mee
ik vinnut een leuk projectje.
Val ik even door de mand.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #6 Gepost op:
14 September 2013, 19:24:14 »
Een kleine update:
Een exploded view van mijn ex-Anna locje. Ze heeft er volgens mij niks van gevoeld.
Was toch bezig, dus gelijk maar even de cabine wat smaller gemaakt. Ben nu bezig met het verwijderen van die olielampen.
Inmiddels aan één kant (rechts) de restanten verwijderd van een lamp en andere details. Met modelbouwplamuur dicht ik de gaatjes.
Ik heb de ketel opgespitst. Als ik het voorste stuk van de ketel aansluit op het machinistenhuis, dan moet-ie aardig passen. Betekent wel dat ik in de ombouw (aan de voorzijde van de cabine) ruimte moet vrijmaken voor de ketel. Voordeel daarvan is dat de bladveren, aan de zijkanten van de ketel, uit het zicht verdwijnen.
En aan de voorzijde de lampen verwijderd. Inmiddels heb ik die bult er ook afgezaagd (want ik vond 'm naar verhouding te groot) en ga op zoek naar iets kleiners dat als dom kan dienen.
Eventuele verlichting heb ik nog niet over nagedacht... wordt waarschijnlijk één lamp voorop.
Dit is een donor-loc: de kap van een Lima-opwindlocje uit een tijd dat elektriciteit in kinderspeelgoed veel te gevaarlijk was. Onder het mom: "gooi nooit wat weg" een nieuwe en zeer bruikbare stoomdom.
Het onderstel met wat paswerk voor de opbouw. De N-koppelingen laat ik er voorlopig nog even zitten.
Het machinistenhuis en de ketel met de dom van de Lima-loc. Ikzelf vind de verhoudingen nu beter kloppen.
De achterzijde van het machinistenhuis met weggeplamuurde verlichting en rechts de ketel.
Het lijkt nog niet goed aan te sluiten doordat alles nog los ligt, maar dat gaat goedkomen. Ik denk dat de schoorsteen nog wel een paar millimeter hoger mag, zodat de pijp net boven het dak uitkomt.
Aan de voorzijde hangt de bodem(traan)plaat een beetje over en ik ben er nog niet uit of ik 'm korter maak en hoeveel korter.
De achterzijde. Er komt nog een dakluik op het machinistenhuis.
En de voorzijde. Ik ben er nog niet uit of ik er verlichting opbouw. Ben een beetje bang dat het te vol wordt.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
ruudns
Offline
Berichten: 6340
***
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #7 Gepost op:
14 September 2013, 20:37:35 »
Ik dacht effe, dat gaat niet meer goed komen, maar daar kom ik rap van terug
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #8 Gepost op:
14 September 2013, 21:51:17 »
Ach, als het niet goed komt dan probeer ik het gewoon opnieuw.
Inmiddels zit het zaakje al wat meer in elkaar.
Eigenlijk alleen nog wat lood in de ketel voor meer gewicht, een lampje aan de voorkant en wat verf.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #9 Gepost op:
14 September 2013, 22:26:47 »
..wat een schatje..
Mooi gelukt en creatief opgelost!
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #10 Gepost op:
15 September 2013, 01:19:34 »
Net als Ruud had ik zo me twijfels, maar die bleken voor niks te zijn geweest.
Leuk project in ieder geval, Anna is er bijna niet meer in te herkennen zo.
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #11 Gepost op:
15 September 2013, 11:32:18 »
Het is 't dochtertje geworden van Anna... als je goed in haar ogen kijkt herken je nog wel iets van haar moeder.
Over ogen gesproken: ik was nog aan het twijfelen of ik kleine Anna wel verlichting zou geven.
Dus heb ik even een ledje in een van de overgebleven Anna-lampen gefröbeld.
De binnenkant moet nog wit geschilderd en ik moet proberen of ik met gele glasverf dat xenon-kleurtje eruit kan werken.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
ruudns
Offline
Berichten: 6340
***
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #12 Gepost op:
15 September 2013, 16:25:39 »
Ik zou een smd ledje warmwit 0603 nemen. Kwastje Conrad lampen lak erover heen en in de lantaarn vast zetten met Kristal Klear. Lamp na het drogen verder vullen met KK en de achterkant zwart verven. Dat wordt een stuk mooier dan met een gewone led (3mm??)
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #13 Gepost op:
15 September 2013, 18:23:15 »
Ik had alleen xenon-witte smd-ledjes liggen, dus doe ik het met gele glasverf en secondenlijm.
Enfin, vandaag weer een kleine update:
De eerste verfbeurt: donkerkleurige roest. De volgende lagen wordt een drybrush met steeds lichtere tinten. Het experiment met gele glasverf om van het xenon-witte licht af te komen heeft gewerkt; er komt nu een gezellig geel lichtje uit. Daaroverheen zit een laag Kristal Clear. Dat ziet er nu nog wat houtlijmerig uit, maar dat zou volgens de overlevering helder moeten worden. Dat kopere randje lag nog ergens in mijn scheepsmodelbouwbak. Ik denk dat ik dat koper maar zo laat.
Voor op de ketel heb ik nog iets opgeplakt wat ik op veel stoomlocomotieven zie. Het onderdeel komt uit een Revell bouwdoos Baureihe 18 505, die ik al eerder heb geplunderd voor onderdelen. Wie weet wat dat is mag het zeggen, want zoals jullie inmiddels wel doorhebben, heb ik écht geen reet verstand van stoomlocomotieven.
Dat apparaat rechts naast de ketel (wat is het?) daar heb ik nog even een dekseltje opgezet en bovenop de kolenbunkers een paar houten luiken.
Nou maar wachten tot het droog is.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
BjornOl49
Breedbeeldvullend
Offline
Berichten: 555
Zo. Die is kapot.
Re: Anna-locje van H0 naar H0e
«
Reactie #14 Gepost op:
15 September 2013, 18:32:44 »
Dit is de definitie van koddig
. Heerlijke machien. Het onderdeel is naar mijn verstand een turbogenerator.
mvg Bjorn
Gelogd
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Anna-locje van H0 naar H0e