Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Vraag techniek Fleischmann BR101  (gelezen 2414 keer)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Vraag techniek Fleischmann BR101
« Gepost op: 19 July 2007, 16:36:53 »
Hoi en hallo,

Ik ben een beetje aan het kijken naar (2de hands) DB BR101's op Ebay. (en wellicht Houten)
Nu heb ik vrijwel alleen maar Roco locs op de baan. Het aanbod valt echter beetje tegen.
Fleischmann maakt deze lok ook, en ook in wat meer werbeuitvoeringen.
Nieuwprijs verschil tussen Roco en FL is zo'n dikke 60 euro.

Mijn ervaringen met Fl* gaan niet verder dan de oudere plan V's, sprinters en dat soort ''oude'' modellen.
Heeft iemand hier ervaringen met deze lok van Fleischmann?
Techniek, midden motor? Detaillering etc etc etc?

Mvgr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Aad

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Vraag techniek Fleischmann BR101
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2007, 17:00:43 »
Hans,

Ik had tot voor kort een br101 in (eenmalig door Flm aangeboden)ICE uitvoering.
Had het ding nieuw voor een zeer scherpe prijs op de beurs in Dordrecht gekocht. Reden hiervoor was dat ik het toentertijd nieuwe aandrijfconcept van FLM wilde uitproberen.
Loc reed zijdezacht met een Lokpilot.  Geluidsproduktie was minimaal, gelijk aan een recente Roco.
Aansturing via  een Lenz 1025 (niet hoogfrequent) leverde een lichte bromtoon op. Loc is krachtig en accelereert zoals het een ICE betaamd.

Detaillering was in mijn ogen volgens de huidige standaard.
Op de Miba.de-site is onder de knop 'teststrecke' nog een review, uiteraard in het Duits, te vinden onder de kop 'Roter Renner mit Riesenkraft''
Verlichting na dimmen via CV's goed uitgevoerd.
Voor de gein liet ik de verlichting knipperen (stroboscoopeffect) bij achteruitrijden.
Als loc vond en vind ik het een aanrader.  Maar gegeven mijn  keuze voor tijdperk/diesel/stoom heb ik hem uiteindelijk goed kunnen verkopen

groet,

Aad


 
« Laatst bewerkt op: 19 July 2007, 17:03:31 door Aad »
Ep.3/4 H0 Flm* Twin en Aster Live steam DB spoor I

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Vraag techniek Fleischmann BR101
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2007, 17:51:06 »
Hallo Hans,

Ik heb hier ook een Br 101 van Fleischmann. Het motorconcept in deze loc, was toendertijd nieuw van fleischmann. Ik meende dat de 101 het eerste fleischmann model was dat werd uitgevoerd met een vijfpolige motor, die in het midden van de loc ligt en via cardanassen alle vier wielen aandrijft. De motor draait heerlijk soepel en maakt zeer weinig lawaai. De loc heeft een flinke trekkracht (8 bakken ic keertrein geen probleem).
Ik vind het een prachtig model wat technisch en optisch goed in elkaar steekt.

Alex

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Vraag techniek Fleischmann BR101
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2007, 19:17:13 »
Als vrijwilliger van de modelbaan van nienoord zijn we sinds de introductie van het model van de BR 101 met deze loc aan het rijden.

De locs (2 stuks) rijden momenteel met 6 bakken intercity en 6 bakken interregio materieel.
Ongeveer 7 a 8 uur per dag 7 dagen in de week.

De locs hebben maar heel sporadisch onderhoud nodig en zijn ondanks de gebruikte kardanoverbrenging zeer eenvoudig te demonteren en assembleren.
Waar op gelet moet worden bij een aanschaf van een 2e hands model:

Of de beide worm / tandwielkasten nog in goede staat zijn, als deze niet goed gesmeerd zijn dan is de slijtage aanzienlijk, aangezien het allemaal plastic tandwielen e.d. zijn.
De lagers van de worm / tandwielkasten moeten ook zeker bij het smeren niet vergeten worden, als deze gaan vreten dan kan de aandrijving in het slechtste geval vastlopen.
Verder is het raadzaam de contactpunten van de draaistellen en de printplaat waar deze over heen glijden goed schoon te houden.

Verder is het een zeer robuuste loc (zoals bovenstaande berichten al lieten zien) er zijn nooit grote problemen geweest en bij een bijna ongebruikt 2e hands model verwacht ik ook geen problemen met rijgedrag e.d.
Onderdelen zijn gewoon leverbaar dus daar hoef je niet bang voor te wezen.

Succes met de zoektocht !

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Vraag techniek Fleischmann BR101
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2007, 09:53:35 »
..... Het motorconcept in deze loc, was toendertijd nieuw van fleischmann. Ik meende dat de 101 het eerste fleischmann model was dat werd uitgevoerd met een vijfpolige motor, die in het midden van de loc ligt en via cardanassen alle vier wielen aandrijft. .....

Het is niet de eerste loc met genoemde motor, mogelijk wel de eerste waarbij deze motor in een draaistelloc is geplaatst. De BR 39 heeft deze motor al langer. ;) en die rijdt ook lekker soepel.

Verder kan ik alleen maar Alex zijn verhaal onderschrijven. Ik heb er ook een en hij rijdt en trekt geweldig. Een stammetje van 12 wagons is geen enkel probleem. Ik gebruik hem overigens met een LENZ 1025 digitaal decoder. Prima combinatie!

Succes bij je aankoop.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....