Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
rvredebregt
Vandaag
om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:56:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:11:39
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 13:29:50
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 09:23:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Achtenaar (H0 6 x 3.25m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan Achtenaar (H0 6 x 3.25m) (gelezen 3387 keer)
JurS
Swindon, UK
Baanplan Achtenaar (H0 6 x 3.25m)
«
Gepost op:
07 September 2013, 18:51:06 »
Hallo allemaal,
Op een ander draadje heb ik mijn baanontwerp
Zuiderschans
gepresenteerd, een semi-fictief ontwerp langs de lijn Groningen - Nieuweschans gebaseerd op station Zuidbroek. Wat mij daar inspireerde was het idee van een vertakkings station (lijnen naar Groningen, Nieuwerschans en Veendam) plus de mogelijkheid om naast NS materieel ook zo af en toe wat buitenlands (DB) spul te laten rijden.
Met een beetje verder lezen blijkt al snel dat het internationale aspect hier niet overschat moet worden. Er waren niet veel doorgaande treinen naar Duitsland en vrijwel totaal geen sneltreinen. Deze lijn vervult een regionale functie en het internationale verkeer vindt plaats via Hengelo en Arnhem. Daarom komen er weining D-treinen en dergelijke langs Zuidbroek/Zuiderschans, tenzij ik de werkelijkheid nog een beetje verder ombuig. De lijn is natuurlijk niet onder de draad en dat beperkt het type loks ook nogal hevig. Alhoewel het ontbreken van bovenleiding toch ook wel een voordeel genoemd mag worden vanuit modelbaan opzicht
Daarom ben ik nog wat verder gaan snuffelen en vond ik op
SporenplanOnline
het baanplan van station Zevenaar, langs de belangrijke internationale lijn Arnhem - Emmerich. Dit is andere koek - ge-electrificeerd, D treinen, TEE en meer smakelijks! Plus, er takt hier nog het GOLS diesel lijntje naar Doetinchem en Winterswijk vanaf. Zodoende heb ik Anyrail maar weer eens opgestart, en hier is het resultaat:
Zoals altijd moet er het een en ander veranderd worden voordat de zaak past. In dit geval worden de goederensporen gespiegeld omdat ze anders niet op de tafel passen. Daarom heet dit ontwerp niet Zevenaar, maar Achtenaar
Voor de duidelijkheid, de dubbelsporige hoofdlijn vanuit Arnhem komt binnen bij C, gaat verder naar Duitsland bij A, en het lijntje naar Doetinchem loopt via B. Ik heb het schaduwstation hetzelfde gehouden als bij Zuiderschans (weliswaar gespiegeld omdat de zijtak aan de andere kant aftakt).
Wat ik er van denk? Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Om te beginnen zit ik nu echt vast aan bovenleiding en ik weet nog niet zo zeker of ik dat wel leuk vind. Ook is hier geen leuk spoorhaventje, en de geleende lokloods van Nieuweschans is ook zoekgeraakt. In plaats daarvan is er wat anonieme industrie naast het station.
Over station gesproken, waar Zuiderschans (Zuidbroek) een mooi oud (en onlangs helemaal gerestaureerd)
Staatsspoor station
heeft, staat er in Zevenaar zo'n beroerd
jaren-60 geval
.
Keuzes, keuzes... hier moet ik maar eens een paar nachtjes rustig over slapen
Groetjes,
Jur
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2013, 19:02:18 door Jur Snijder
»
Groetjes, Jur
Wim1969
Re: Baanplan Achtenaar (H0 6 x 3.25m)
«
Reactie #1 Gepost op:
08 September 2013, 11:05:21 »
hoi jur,
Pittig thema, ik kom er zelf regelmatig vanuit mn werk, Daar rijden echt heeeeeeeel veel treinen, ook veel lange goederen treinen, is natuurlijk prachtig om mee te rijden. Ik kijk op van de opzet van je schaduwstation. eb je daar een bepaalde filosofie bij? ziet er goed doordacht uit in elk geval. We zou ik, als het past, een aantal heeeeeeeele lange opstelsporen in je schaduwstation leggen, er passeren ook nu nog vele goederentreinen met een elektrische dubbeltractie ivm de zwaarte vd treinen, zal jaren geleden niet anders geweesgt zijn. Ben heel benieuwd naar het vervolg
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #2 Gepost op:
08 September 2013, 13:55:31 »
Dag Jur,
Mooi plan waar je al flink over nagedacht hebt. Mag ik concluderen dat je zit te dubben tussen de scenery van Zuidbroek en de trein/spoormogelijkheden van Zevenaar. Vooral internationaal verkeer mis je bij Zuidbroek.
Ik kan je heel goed volgen wat betreft de scenery mogelijkheden (haventje, mooie locloods van Bad Nieuweschans, etc.). Dat boeit mij ook altijd erg. Ik los zoiets dan op, door de werkelijkheid aan te passen aan een 'wat-als-geschiedenis'. Maar dat moet dan wel een geschiedenis zijn die gebaseerd is op wat er in het verleden al is gebeurd op die plek, die stad, dat spoortraject. Voor Zuidbroek zou je 'wat-als-geschiedenis' dan als volgt kunnen zijn.
Staatlijn B (Harlingen-Nieuweschans) waar Zuidbroek onderdeel van is, is oorspronkelijk aangelegd om de havens van Harlingen te verbinden met de grote Duitse steden Bremen en Hamburg. Via Harlingen had je dan met de boot ook nog de verbinding met Engeland. Dus internationaal verkeer. Dit is inderdaad eerst niet echt fantastisch van de grond gekomen. Pas na WO I kwam er internationaal verkeer door Zuidbroek, in de vorm van internationale rijtuigen in de verbinding Amsterdam, Groningen, Bremen. Later ingekort tot Groningen, Bremen. Deze internationale verbinding is in WO II om zeep geholpen. En na de bevrijding is dit niet meer hersteld.
Zou dat laatste wel zijn gebeurd, dan zou je in je 'wat-als-geschiedenis' voor je baanplan nog steeds internationale rijtuigen kunnen opnemen via Zuidbroek. Vroeger was het er, tegenwoordig niet meer. 't Is misschien de enige aanpassing die je nodig hebt voor 'the best of both worlds'. En je moet jezelf nooit in de weg gaan zitten bij dit soort dingen.
Maar ik ben benieuwd wat je uiteindelijke plan wordt, het is tenslotte jouw plan en jouw baan. Als die maar voldoet aan jouw wensen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #3 Gepost op:
08 September 2013, 20:30:14 »
Hallo Wim,
Bedankt voor je reaktie. Kwa materieel is dit ontwerp zeker heel veelzijding, misschien zelfs een beetje teveel van het goede! Het ontwerp van het schaduwstation (ligt niet echt in de schaduw maar meer in de volle zon
) vloeit voort uit mijn specificaties:
- ik moet ofwel de linkermuur ofwel de lange benedenmuur vrijhouden voor het orgel.
- een schaduwstation onder de echte baan kan alleen met een paar railspiralen die flink veel ruimte innemen voor dubbelbaans met een minimum boogstraal van 45 cm, bovendien hou ik niet zo van hellingen op mijn baan.
- het moet mogelijk zijn om aan het eind van elk van de drie lijnen kop te maken en terug te rijden, zodat een realistische dientregeling mogelijk is zonder te smokkelen.
- ik wil kunnen rondrijden om van tijd tot tijd gewoon achteruit te zitten met een glaasje en de treinen hun rondjes zien draaien
- als bijkoment voordeel van dit ontwerp is dat de treinenkollektie leuk opgesteld staat midden in de kamer in plaats van verstopt uit het zicht onder de baan.
Aan de andere kant, het is wel redelijk ingewikkeld met veel Engelse en drieweg wissels en het steekt een eind de kamer in.
Ik bn nog aan het denken over andere oplossingen maar ik vind dit wel iets aparts hebben!
Jur
Groetjes, Jur
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #4 Gepost op:
08 September 2013, 20:39:51 »
Hallo Hijlco,
Dat is een hele nuttige reaktie die je hier gepost hebt, dank je wel. Je hebt gelijk, we moeten het ons niet zo moeilijk maken dat we er koppijn van krijgen inplaats van plezier! Zoals je ons eraan herinnert was de opzet voor internationaal verkeer op de Nieuweschans lijn er vanaf het begin, en als alles een beetje anders was gelopen was het misschien wel van de grond gekomen ook. Ik zal je idee eens goed laten bezinken!
Een internationale diesel lijn - de NS heeft daar volgens mij niet echt de juiste loks voor gehad, maar het zou wel en geweldige smoes zijn om zo'n mooie V200 op de baan te laten rijden!
Groetjes,
Jur
Groetjes, Jur
peterh
«
Reactie #5 Gepost op:
09 September 2013, 13:35:54 »
Hallo Jur
Vergeet bij Zuidbroek niet de goederentreinen naar het railservice centrum Veendam en de treinen naar Nedmag (Magnesium) in Veendam niet. Vooral het vervoer naar het railservice centrum is erg divers. Een aantal jaren geleden reden er ook nog treinen met kunstmest naar Veendam.
groet Peter
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|