Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Museumbus als model.  (gelezen 6228 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Museumbus als model.
« Gepost op: 07 September 2013, 13:38:53 »
Ik ben als vrijwilliger verbonden aan het NZH-vervoermuseum.
Dit museum stelt zich ten doel het rijvaardig houden van voormalig NZH materieel, zowel bussen als trams.
Een van de laatste restauratie projecten was de Leyland Cub 5372 uit 1966

Deze stadsbus is weer in oude glorie hersteld(4 jaar heeft restauratie geduurd) en gecertificeerd om met passagiers te rijden.

Nu heb ik sinds vandaag een model van deze bus.



In een stukje scenery, wachtende passagiers.

Het is een exemplaar van het Tjechische HB models.
Verkregen via Simon Kooij van www.modelbus.nl die hem voor mij besteld heeft bij Paul Roerbag bekend van diverse beurzen.


grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Museumbus als model.
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2013, 13:55:21 »
Hoi Piet,

Wat is je doel van dit draadje?

Zomaar laten zien? Of heb je ook daadwerkelijk wat over de 1:1 bus te vertellen bijvoorbeeld over de restauratie aan de hand van foto's/filmpjes?
Jeroen

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Museumbus als model.
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2013, 13:58:47 »
Nee hoor Jeroen, het gaat over het model niet over de 1:1 bus, die was alleen de inspiratie om te onderzoeken of er aan een model voor op mijn treinbaan te komen was.
Het is tenslotte de sectie Modelauto's.
grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Museumbus als model.
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2013, 13:59:45 »
haha, ook hier Piet, mooi model, en mooie kroon op jullie werk ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Museumbus als model.
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2013, 14:08:09 »
de 1:1 bus, die was alleen de inspiratie om te onderzoeken of er aan een model voor op mijn treinbaan te komen was.

Ah, dat is dus het waarom. Sorry, maakte ik niet op uit je verhaaltje.

Duur modelletje?
Jeroen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Museumbus als model.
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2013, 15:54:32 »
 ::) O wat mooi zo'n 'moderne' stadswagen'... Gefeliciteerd met het herstel van dit 1:1 monument!

En op gevaar naar een ander forum 'verbannen te worden': Dit waren toch geen Tiger-Cubs??? Bij mijn weten is 5511 (het geraamte schijnt nog steeds ergens te staan...  >:( :'( ) een 'cubje', of is dat chassis ook onder nieuwere wagens beland?

Ik ken uit Haarlem de 5300'en alleen maar in geel/crème, maar 'Lijn 6, Delftwijk' (Dan blijft Lijn 2, Sinnevelt voor dat nóg oudere "echte" Cubje, dat stationair zo lekker kon "mopperen"en waar ik vaak genoeg in zat...) mag zonder meer! (al moeten die hoge clignoteurs er in de eerste jaren zéker nog af...

Vanaf 1958 woonde ik met mijn ouders in de toen nét gebouwde Charivariusstraat in Haarlem-Noord met in eerste aanleg alleen bussen op de Rijksstraatweg en later lijn 2 (en nog later lijn 6) om de hoek (eindhalte Jan Campertstraat)
Dit is dus jeugdsentiment en emotie...
Sorry mensen  :-[

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Museumbus als model.
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2013, 16:15:13 »
Inderdaad Frans, het model en het museum exemplaar is een Tiger-Cub, een kleintje dus.
NZH serie 5300

En dit is een Tiger, een grote dus. NZH serie 5500
Vanaf 1958 woonde ik met mijn ouders in de toen nét gebouwde Charivariusstraat in Haarlem-Noord met in eerste aanleg alleen bussen op de Rijksstraatweg en later lijn 2 (en nog later lijn 6) om de hoek (eindhalte Jan Campertstraat)
Dit is dus jeugdsentiment en emotie...
Sorry mensen  :-[
Daar hoef je je niet voor te excuseren.
Maar dan moet je snel eens een bezoek aan het NZH-vervoer museum brengen.
Dat jeugd sentiment geldt voor mij ook ik bezocht in die jaren de MTS aan de Verspronckweg en reek met lijn 50 uit Bennebroek naar de Tempelierstraat, stapte daar over op lijn 2 om via het station naar school te gaan.
En ik heb dus heel dikwijls in deze Tiger-Cub gezeten.

Duur modelletje?
Ja wat is duur, het is hand gemaakt, en een hobby mag toch wat kosten........
€40,00 bij Paul Roerbag, hij staat op de NAMAC beurs in Houten.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Museumbus als model.
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2013, 23:50:41 »
@Piet Bos
Als het museum geopend is,zijn dan ook de bussen in de werkplaats te bezichtigen?
Wil wel weer eens de typische lucht van een MB200 opsnuiven (y)
Groetjes Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Museumbus als model.
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2013, 07:39:41 »
Voor MB200'en kun je komend weekend ook naar Amersfoort komen tijdens Open Monumentendag; de HSA komt met hun fraaie MB200 vanuit Winterswijk naar Amersfoort op zaterdag  ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Museumbus als model.
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2013, 07:54:54 »
@Piet Bos
Als het museum geopend is,zijn dan ook de bussen in de werkplaats te bezichtigen?
Wil wel weer eens de typische lucht van een MB200 opsnuiven (y)
Ja die zijn op za, ma en do gedurende de openingstijden van het museum in de garage te bezichtigen.
En ook op woensdag, dan is de garage ook open.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Museumbus als model.
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2013, 16:56:41 »
 (y) dan ga ik zeker weer eens langskomen,is vanuit Zwanenburg maar een klein stukje!
Groetjes Patrick

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Museumbus als model.
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2013, 22:41:58 »
Deze serie NZH-bussen (5300) heeft ook nog voor het GVBA gereden. In het grijs, maar met het (oude) GVBA vignet. Ze reden op lijn 26 van Buitenveldert naar het Haarlemmermeerstation.
Groet, Frank

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Museumbus als model.
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2013, 09:38:20 »
Inderdaad, de grijze 5300'en waren (fabrieksnieuw, geloof ik) uitgeleend naar Amsterdam voor lijn 26, in Leiden schijnen ze ook nog in het grijs te hebben gereden, uit Haarlem kan ik ze mij alleen herinneren in het geel...

Nooit gedacht, dat ik nog eens prettig terug zou denken aan Haarlem... :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Museumbus als model.
« Reactie #13 Gepost op: 18 September 2013, 14:14:23 »
Ik kan het niet nalaten een paar misverstanden over de aanduiding Cub (welp) van Leyland op te helderen.
Alleen de in Engeland bij geproduceerde chassis heten o.a. Royal Tiger, Royal Tiger Worldmaster (export versie), en de lichtere (Royal) Tiger Cub. Ik ben er nog niet achter wanneer het een Royal chassis is. Dus als iemand daar meer over weet hoor ik dat graag.

Leyland heeft als licht chassis de (royal)Tiger Cub uitgebracht. Dat sloeg op de maximum aslast en de O300 (90pk) of O375 (128 Pk door toepassing van een blower). Het zwaardere chassis is de Royal Tiger.
In Nederland werden ten behoeve van de NS-busmaatschappijen chassis geassembleerd/geproduceerd op basis van componenten van de Engelse chassis. Het chassis van de 5500 serie uit de 50-er jaren heette Holland Coach/456/90/TC, met een Verheul carrosserie. Het chassis is gemaakt met componenten van de Tiger Cub. Om de verwarring groter te maken kwam er een Leyland embleem van de Tiger Cub op.

De 5300/5400 serie uit de 60-er jaren is helemaal geen Cub, maar een Leyland Verheul LV, geheel door Verheul (toen al een aantal jaren dochter van Leyland) ontwikkeld, met O600 motor uit de Royal Tiger serie. Een zware motor voor het stadsverkeer. Deze motor lag vanaf eind 50-er jaren al in de gewone lijnbussen van het NS concern.
De term Cub werd bij de bedrijven gebruikt voor een kleine bus. Maar er zijn ook Tiger Cub bussen van 11 meter geleverd, in die tijd de maximale lengte voor een bus.

Bij de bedrijven werden de kleine bussen veelal aangeduid met de term Cub. Dus niet zo gek dat zo'n aanduiding een eigen leven gaat leiden.

Maar het blijven hele leuke bussen!

Groeten René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Museumbus als model.
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2013, 19:13:32 »
Maar het blijven hele leuke bussen!

Dank je voor de uitleg, nu ben ik tenminste het spoor écht bijster  ;D

Daarom ook dat citaat, want dát is volgens mij de essentie en ook het gene waar we het allemaal over eens zijn, toch?

Een beetje Off-Topic dan ook: Ik wil graag weer eens achter het stuur van een Leyland-product; en dan maakt het mij niet uit of het nu een Tiger, een Leopard, een Cub of wélke katachtige dan ook is, net zoals ik alle carosserievarianten blijmoedig zal accepteren... (Een Leyland-National? Mjammie... (y) )

Frans die nú dus even niet spoort
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...