Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 07:26:30
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Sprog en Decoderpro  (gelezen 33779 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:37:30 »
Dat is Windows Vista, en ik weet dat ik geen expert ben op het gebied van computers en programmeren en zo, daarom zou het wel handig zijn als iemand dan zou vertellen wat ik zou moeten instellen en hoe. Tussen twee haakjes: een soort van relaas van m'n eerste pogingen kun je hier lezen.

In een poging nog eens tot resultaten te komen heb ik m'n pc eens opgestart, verder geen andere programma's geopend, ook m'n browser niet, en het icoontje van DecoderPro3 aangeklikt om te kijken wat er zou gebeuren. Overigens had ik voor die tijd nog gecontroleerd of de voeding van de Sprog goed was aangesloten, en ook of de draden naar m'n stukje rails contact maakten.

Er start dan een soort beginscherm op, rechtsonder zie ik een icoontje 'draaien', als ik de cursor daar op zet (dus niet aanklik) verschijnt een venstertje dat er een stuurprogramma wordt geïnstalleerd. Even later popt een scherm op dat de pc een besturingsprogramma zoekt maar niet kan vinden. Er is een keuze tussen verder zoeken of geavanceerd zoeken, wat inhoudt dat je kunt aangeven in welke directory (of hoe dat maar heten mag) de pc het programma kan vinden. Aangezien ik van dat laatste geen idee heb, kies ik voor het eerste.

Dan komt een scherm met de instructie dat ik de met het apparaat meegeleverde cd-rom moet invoeren... en die heb ik niet. Dus kies ik voor "ik heb geen cd, verder zoeken". Even later de melding dat Windows niks vindt en dat installatie is mislukt.

Ik heb eerder bij een aantal collega-modelspoorders de Sprog zien werken, en ik was enthousiast over de mogelijkheden die dat dingetje bood en dus was ik graag bereid om er een paar tientjes voor neer te tellen toen ik 'm zag hangen. Maar dit vind ik toch wel enigszins frustrerend. Overigens verwijt ik niemand iets, PiCommit (waar ik de Sprog vandaan heb) niet, de fabrikant niet, alleen mezelf dat ik met m'n rudimentaire kennis van pc's en programmatuur zo'n avontuur ben aangegaan. Aan de andere kant, er zijn best wel dingen waarbij het wèl goed ging (zoals bijvoorbeeld Photoshop en zo), maar daar zat dan zo'n fijn cd-tje bij. Het enige waar ik kritiek op zou willen geven is dat onoverzichtelijke woud op die site van JMRI: http://jmri.sourceforge.net/

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:48:34 »
Dan komt een scherm met de instructie dat ik de met het apparaat meegeleverde cd-rom moet invoeren... en die heb ik niet. Dus kies ik voor "ik heb geen cd, verder zoeken". Even later de melding dat Windows niks vindt en dat installatie is mislukt.
Dan kun je twee dingen doen.
Bij Picommit alsnog de CD opvragen of sneller, de driver gewoon even downloaden en installeren ;D
Gr.
Eric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:08:14 »
Ik heb inmiddels een (soort van, via hun site, afdeling "contact") mailtje gestuurd.
"Gewoon" "even" downloaden, zegt-ie. Laat ik dat nu al drie of vier keer hebben geprobeerd, en nog steeds kan mijn pc geen besturingsprogramma vinden, en ik weet bij god ook niet waar het blijft als ik op downloaden klik... Niet in documenten, niet in Downloads, niet ergens anders in, en via de zoekfunctie vind ik ook niks.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:12:23 »
Je hebt deze handleiding gevolgd?
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:29:30 »
Ja, en als ik die volg, dan lukt het me (denk ik, weet ik niet eens zeker) om DecoderPro3 te downloaden - er komt dan ook een icoontje op m'n bureaublad (ook eentje van PanelPro, trouwens), en als ik de link http://jmri.sourceforge.net/ volg, kom ik in die jungle terecht.

Via deze link: http://www.sprog-dcc.co.uk/download.shtml kun je zo te zien ook drivers voor Windows downloaden, maar als ik die aanklik, krijg ik een of ander RAR-bestand waar ik verder helemaal niets mee kan.

De maual geeft verder nog instructies voor het zoeken naar de beste driver, maar ook daar kom je weer op die cd-rom uit, zo begrijp ik dat tenminste... En die heb ik niet.

Wel heel erg bedankt dat je je tenminste probeert te verdiepen in mijn problematiek, ik waardeer dat zeer!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #35 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:51:42 »
Jan,
Je kunt het rar bestand openen met winrar ;)
Een rar bestand is een soort zip bestand dat andere bestanden bevat maar dan gecomprimeerd
groeten,
Auke

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:52:08 »
Via deze link: http://www.sprog-dcc.co.uk/download.shtml kun je zo te zien ook drivers voor Windows downloaden, maar als ik die aanklik, krijg ik een of ander RAR-bestand waar ik verder helemaal niets mee kan.

De maual geeft verder nog instructies voor het zoeken naar de beste driver, maar ook daar kom je weer op die cd-rom uit, zo begrijp ik dat tenminste... En die heb ik niet.
Decoderpro kan je even vergeten.
Het gaat je om de drivers voor de sprog.
En die kan je op de door jou zelf gegeven link gewoon downloaden. Geen idee wat je bedoelt met "kun je zo te zien ook drivers voor Windows downloaden" want dat is de enige plaats waar je ze kan downloaden.
En geen idee hoe je aan een rar file komt. Het is gewoon een zip file.
klik op de link "Windows SPROG II Version 3 drivers" en de zip file wordt gedownload.
Die even uitpakken in een aparte directory en die directory kiezen als het installatieprogramma vraagt om de CD ROM. En klaar is Kees.
Meer is het niet.
Gr.
Eric

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #37 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:14:37 »
Op de CD, die ik overigens wel ontving, staan geen andere zaken dan via de website te vinden zijn. 
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:38:06 »
Aha. Oké. Nieuwe poging dus.
Naar de Drivers voor Windows, link aangeklikt, vraag popt: Wat moet ik met dit bestand doen? Opslaan of openen? Ik klik aan: "opslaan".
Even checken: bij downloads staat nu een bestand: "sprogIIu"". Mooi, ik weet dat er iets staat en ook waar het staat.
Sprog in pc geprikt: compi zoekt besturingsprogramma. Keuze popt: voer de cd-rom in en handmatig zoeken (met voor ingevuld 'Downloads'). Ik klik de laatste. Reactie: geen besturingsprogramma gevonden.

Noem mij maar dom, idioot, imbeciel, naïef, een nitwit, een stomkop of voor mijn part alles tegelijk, maar ik snap er geen räth meer van.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:53:53 »
sprogIIu ding wel eerst uitgepakt/gerund? ( igv selfextract)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2014, 18:06:50 »
@44; wat voor Windows versie gebruik je?
No dress rehearsel, this is our life.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #41 Gepost op: 15 oktober 2014, 18:13:10 »
Jan wat je kan doen is even via internet startpagina zoeken op winzip.
Zodra je daarmee je pc laat zoeken op internet dan krijg je een lijst met resultaten.
Daar vind je ongetwijfeld een linkje tussen(meestal 1 vd bovenste) waar een download link in zit om winzip te downloaden.
Dan download je het stukje software winzip op je pc ,installeerd dat,en als dat is geinstalleerd,dan kan je op het winzip bestandje van sprog klikken en wordt je gevraagd waar winzip het bestand moet uitpakken en plaatsen.
Je geeft of een locatie op of je laat de voorgestelde keus staan,en dan klik je(geloof ik) op uitpakken.
Vervolgens naar die map gaan en kijken of alles erin staat uitgepakt en wel.
Is alles uitgepakt,dan doe je wedrom de driver routine zoeken en geef je de locatie op van de uitgepakte bestanden,dan zal de driver/software wel gevonden worden.
Ik zou t graag voor je komen doen ipv uitleggen,maar voor dit woon je een beetje uit de buurt om dit nu te komen regelen  ;)
Hopelijk kan je hier wat mee.

@ Marc,hij gebruikt windows vista,dat wordt al vermeld in een eerder bericht ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #42 Gepost op: 15 oktober 2014, 19:31:55 »
Even checken: bij downloads staat nu een bestand: "sprogIIu"". Mooi, ik weet dat er iets staat en ook waar het staat.
Sprog in pc geprikt: compi zoekt besturingsprogramma. Keuze popt: voer de cd-rom in en handmatig zoeken (met voor ingevuld 'Downloads'). Ik klik de laatste. Reactie: geen besturingsprogramma gevonden.
Dan misschien nog even mij eerdere reactie helemaal lezen en doen wat er staat  8)
klik op de link "Windows SPROG II Version 3 drivers" en de zip file wordt gedownload.
Die even uitpakken in een aparte directory en die directory kiezen als het installatieprogramma vraagt om de CD ROM.
Gr.
Eric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #43 Gepost op: 15 oktober 2014, 19:59:08 »
Ja, heb ik gelezen, Eric. Uitpakken heb ik ook gedaan, zelfs heb ik daarvoor het advies van Floris opgevolgd en WinZip gedownload. Bestand in Downloads aangeklikt, keuzemogelijkheid "hier uitpakken" aangeklikt, er komt dan nòg een sprogIIu-bestand in Downloads te staan. Sprog weer ingeprikt, besturingsprogramma laten zoeken in Downloads, resultaat: "Uw Sprog IIv3 DCC Programmer kan niet door Windows worden geïnstalleerd" en "Er kunnen geen besturingsprogramma's voor uw apparaat worden gevonden." En dan nog een advies om op de website van de fabrikant te zoeken of er stuurprogramma's beschikbaar zijn.

Ik ga weer met m'n seinpaaltje aan de gang, dan weet ik tenminste waar ik mee bezig ben.  :'(

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Sprog en Decoderpro
« Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2014, 20:05:38 »
Manual gevolgd vanaf pagina 7?
No dress rehearsel, this is our life.