Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19

Auteur Topic: Baanplan Zuiderschans  (gelezen 7400 keer)

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
Re: Baanplan Zuiderschans
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2013, 18:53:44 »
Ik denk dat het station en de opstelplaats best optisch te scheiden zijn, om te beginnen sta je met de rug naar het ene gedeelte wanneer je aan het rijden bent op het andere!

Ook verdwijnt de baan bij A achter het orgel en gaat dan via de losse verbinding de bocht om. Ik kan daar eenvouding een houten schotje tegenaan maken zodat je de trein helemaal niet ziet over een afstand van zo'n 2 1/2 meter vanaf punt A.

Aan de andere kant van de baan moet ik zowiezo de lijnen van B en C optisch scheiden omdat ze eigenlijk in verschillende richtingen moeten gaan. Ik kan weer een schotje maken vanaf voor de wissels waar deze twee takken bij elkaar komen, tot en met het tweede losse verbindingsstuk. Hmm, misschien moet ik de baan hier driespoors houden tot aan de opstelsporen? Geeft meer mogelijkheden voor tegelijk rijden...

Zo komen de treinen pas weer in het zicht vlak voor de opstelsporen. Hopelijk ben je dan al weer 'vergeten' waar ze vandaan komen  :D. En als ik dat gedeelte stoffeer kan het best nog wel wat leuks worden. Een beetje breder aan beide kanten en ik kan er wat loodsjes en een weggetje of zo langs laten lopen. En misschien een dubbele locloods over het eindpunt van de waaier...?

Aan de andere kant is het ook wel aantrekkelijk om de andere lange muur vrij te houden. Maar dat betekent twee dubbele spiralen die toch zeker zo'n 1.20 m de kamer insteken, aan elke kant. Het gevolg is dat het orgel dan tegen de vrije lange muur moet staan dus daar schiet ik precies niks mee op!

Best mogelijk dat ik iets mis hier? Als iemand wat wil schetsen zou ik het op prijs stellen!

Groetjes,

Jur
Groetjes, Jur

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2013, 20:01:27 »
Ter illustratie, de schotjes ter camouflage van de lijn nu aangegeven in zwart. Ook heb ik nu de aftakking naar B laten doorlopen tot het schaduwstation.

En ook nog wat gefrobel met het landschap. Zelfs al leuk om te doen in 2D  ;D

Jur
Groetjes, Jur

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2013, 20:02:07 »
Op jouw tekening staat een orgel. Is dat werkelijk zo "vierkant"als het daarop staat?
Hoe hoog is dat orgel? Kun je de baan er niet over laten lopen?
Als je bouwt zoals op de tekening dan heb je niet veel ruimte tussen het station en die "triangel". Pas op met je materieel daar als je er langs moet.
Idem als je orgel links staat. Je kunt dan niet goed bij je linker baangedeelte zonder orgel te verplaatsen.
laatste nadenkpuntje: je hebt zo wel veel wissels, kruisingen, engelse wissels en driewegwissels nodig.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2013, 20:04:40 door J J H S »
Jeroen

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2013, 22:38:41 »
Goeie vragen, J J H S!

Het orgel heeft een volledige pedaalbak en een bank, dus het vloeroppervlak is 1.30 x 1.10 zoals getekend. Zo eentje.

De kast die tegen de muur komt is smaller aan de bovenkant en zo'n 115 cm hoog dus ik kan nog wel gemakkelijk bij de treinen. Zoals je zegt kan ik die er misschien wel overheen laten lopen, maar dat hangt af van hoe hoog de baan wordt. Er zittien twee ramen in de kamer, eentje links in de lange muur en het andere in de muur rechts. Ik wil eigenlijk niet boven de vensterbank uitkomen met de bovenkant spoortafel. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog dat gaat worden, misschien net wat lager dan het orgel. ik zal het opmeten de volgende keer dat ik in het huis ben (ik woon er nog niet).

Ja het gangetje is wat smal, maar de kopspoortjes worden alleen gebruikt voor het omlopen dus normaal gesproken staan er geen loks op.

Inderdaad nogal wat duur railspul, maar ik kan het stap voor stap opbouwen, te beginnen met de parallelle opstelsporen. Als ik elke keer wanneer ik een nieuwe trein koop er de wissels voor een volgend opstelspoor bij doe gaat het misschien bijna ongemerkt :o

Ik ben redelijk happy met dit ontwerp en ga nu maar eens nadenken over een dienstregeling, en daarmee over wat voor materieel er zo op zal kunnen rijden. In eerste instantie maar dieselen, later wie weet bovenleiding op de hoofdbaan.

Jur
Groetjes, Jur

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2013, 16:52:52 »
Hallo Jur,

Ik vind dit echt een heel interessant plan! Ik woon zelf in Nieuweschans en kom ook redelijk vaak in Zuidbroek. Als je wilt kan ik wel eens wat foto's maken van de locloods in Nieuweschans? De goederenloods in Zuidbroek is eigendom van Sprik granen. Dit is volgens mij al jaren zo. Het is dus vooral gebruikt voor graanoverslag misschien kan je hier nog wat mooie scenes van na bouwen. Zover ik weet was het graanvervoer per spoor in de jaren 70 er nog wel, maar het is al jaren niet meer zo. Ook van die overslag loods met laadperron aan het spoor wil ik best wat foto's maken!

Groeten Dewey

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2013, 19:23:00 »
Voor meer gegevens over station Zuidbroek kun je misschien ook eens contact zoeken met het nnttm, www.nnttm.nl

Hans

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2013, 20:26:15 »
Hallo Dewey,

Dat is erg aardig van je aangeboden, als je al foto's hebt zou je die misschien kunnen opladen? Maar het is nog niet nodig om er nu al veel tijd aan te besteden, ik ben nog echt in het brainstorm stadium en er kan nog veel veranderen. Ik woon nog niet eens in het nieuwe huis en het kan nog wel een half jaar duren voordat ik aan bouwen toekom!

Ik vond trouwens wat aardige foto's van de lokloods op Google Streetview. De loods ligt langs een kanaal en dat kan mooi dienen om de afscheiding aan die kant van de baan te maken, net zoals de spoorwegovergang aan de andere kant. Zoals dit:

Jur
Groetjes, Jur

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #22 Gepost op: 10 September 2013, 09:13:58 »
Kun je in die sporendriehoek niet nog een wisselkruising tussen in leggen. Nu zijn beide helften gescheiden, Dan heb je de mogelijkheid om te keren.
Zoals Marc in mijn topic ook voorstelde

Reactie 9 van Marc Riswick

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 September 2013, 16:08:03 »
Hallo Jur,

Ik heb het moment nog geen foto's van Zuidbroek... Geen foto's van de goederenloods dan. In de herfstvakantie ben ik van plan om in Groningen, Zuidbroek en Kropswolde alle cargo's in het noorden die getrokken worden door diesel te fotograferen. Een van de fotoplekken is de oude losweg in Zuidbroek waarbij ook gelijk de hele goederenloods en graansilo's te zien zijn.

Groeten Dewey

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #24 Gepost op: 10 September 2013, 18:18:34 »
Kun je in die sporendriehoek niet nog een wisselkruising tussen in leggen. Nu zijn beide helften gescheiden, Dan heb je de mogelijkheid om te keren.
Zoals Marc in mijn topic ook voorstelde

Reactie 9 van Marc Riswick

Hallo Gerwin,

Ik had in eerdere schetsen inderdaad een verbinding tussen de twee helften van de waaier, maar dat betekent natuurlijk een keerdriehoek en de complicaties die dat veroorzaakt. Misschien is het wel mogelijk alles zo te isoleren en schakelen dat er geen kortsluitingsproblemen zijn, maar ik weet domweg niet genoeg van dat soort zaken om er zeker van te zijn  ???

Als je bedenkt dat de twee helften twee, of eigenlijk drie totaal verschillende plaatsen voorstellen (Groningen, Veendam en Duitsland) is het niet zo'n probleem dat er geen verbinding is. Om een trein te keren laat ik gewoon de lok rondlopen voor de terugweg! Bij treinstellen is dat natuurlijk al helemaal niet eens nodig. In het echt gaat het ook zo!

De doorloopsporen onderlangs de waaier zijn alleen aangelegd om zo af en toe te kunnen rondrijden, gewoon wanneer ik dat leuk vind. Ook wel goed om de loks stevig te laten inrijden. In 'normale' exploitatie van de baan zal rondrijden nooit voorkomen, en als het niet alleen daarom was zou ik helemaal geen verbinding hebben gemaakt tussen de linker en rechterpoten van de baan.

Jur
Groetjes, Jur

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #25 Gepost op: 10 September 2013, 18:25:47 »
Hallo Jur,

Ik heb het moment nog geen foto's van Zuidbroek... Geen foto's van de goederenloods dan. In de herfstvakantie ben ik van plan om in Groningen, Zuidbroek en Kropswolde alle cargo's in het noorden die getrokken worden door diesel te fotograferen. Een van de fotoplekken is de oude losweg in Zuidbroek waarbij ook gelijk de hele goederenloods en graansilo's te zien zijn.

Groeten Dewey

Hallo Dewey,

Nou, als je toch van plan bent om te gaan fotograferen hou ik me natuurlijk sterk aanbevolen voor wat plaatjes!

Groeten,

Jur
Groetjes, Jur