Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Biertijd door nighttrain1
Vandaag om 06:31:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:35:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 00:20:44
LA Yard in 0 door Joop_L
24 april 2018, 23:35:51
Spoor 1'ers & 0'ers door FritsT
24 april 2018, 23:20:48
19 Toen door Sobat Kras
24 april 2018, 23:04:36
EifelBurgenBahn door Wim Vink
24 april 2018, 23:04:16
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door Sobat Kras
24 april 2018, 23:00:53
Youtube video’s Marcel Timmer. door mallet96
24 april 2018, 22:37:32
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 april 2018, 22:14:55
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door svries1
24 april 2018, 22:14:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
24 april 2018, 22:13:51
Mijn LEGO modellen. door Harryku
24 april 2018, 22:09:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 april 2018, 21:54:34
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Jan Bouwman
24 april 2018, 20:42:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
24 april 2018, 20:32:28
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Wim Vink
24 april 2018, 20:30:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
24 april 2018, 20:19:18
Inspiratie nieuw baanplan H0 door Timmo
24 april 2018, 20:10:00
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
24 april 2018, 19:44:20
25 jaar geleden door Rick
24 april 2018, 19:13:55
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn door henk
24 april 2018, 18:54:38
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 315504 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2280 Gepost op: 06 maart 2018, 18:12:41 »
Ondanks de barre omstandigheden van de laatste dagen heb ik een aantal daarvan in de garage doorgebracht. Voor, zoals al eerder aangekondigd, massa fabricage van poten. Naast het maken van nieuwe heb ik ook een aantal oude van andere stelvoetjes voorzien. In de oude uitvoering zat nog nog een inslagmoer met een slotbout, deze zijn net als in de nieuwe versie voorzien van een rampamoer met een echt stelvoetje. Paar plaatjes:

Na het zagen van de benodigde onderdelen worden deze in een mal gecombineerd tot een poot:



Als je dan een tijdje stug doorwerkt krijg je veel poten:



Opname van een poot in een module:



Losse module op poten:



En de eerste drie modules voor proef aan elkaar gekoppeld:




Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2281 Gepost op: 06 maart 2018, 19:28:04 »
Hoi Hans,

Ik vind dit een heel professioneel ogende productielijn. Echt mooi.

En ik begrijp eindelijk hoe dat potenstel is ingeklemd in de hoek van de bak.

Wolter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7732
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2282 Gepost op: 07 maart 2018, 18:36:49 »
Als ik het verhaal goed begrijp dan gebruik je nu dus niks meer om de poten aan de bakken zelf te bevestigen ?
Als ik dat zo bekijk en correct begrijp dan kan dit system ook hier nog wel is toegepast gaan worden.
Scheelt een hoop gekloot,om t zomaar is te zeggen  ;D
Het enigste wat ik me afvraag waarom dat 1ste soort klosje tegen de binnenwand schroeven/lijmen en er dan een 2e op te bevestigen, ipv de afstand van binnenwand op te meten en die toe te passen op de breedte/diepte van je poten en dan een klosje/klemmetje toe te passen voor de dikte van je poten ?
Dat werkt dan toch t zelfde of mis ik iets ?
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2018, 18:42:02 door tijgernootje »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2283 Gepost op: 07 maart 2018, 19:43:44 »
Floris,

Je begrijpt het goed. De poten zitten los in de bak en worden verder niet bevestigd. Bij het verplaatsen van een module moet je daar dus even rekening mee houden. Omdat vooral het hout van de poten werkt, zet ik de klosjes iets verder van het kopschot zodat een variatie in dikte van de poten opgevangen kan worden. De poten hebben namelijk ook geen vaste plaats maar kunnen naar willekeur ingezet worden. Vandaar ook het extra klosje tegen de binnenwand van de module. Omdat de poten universeel gebruikt kunnen worden passen ze ook onder mijn bochtmodules. Daar is iets minder binnenruimte en op die maat is de breedte van de poten aangepast. Bij een rechte module is dat makkelijk op te vangen door aan de binnenzijde een extra klosje te lijmen. Bijkomend voordeel is nog dat de bevestiging van het kopschot iets robuuster wordt.