Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 493463 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1995 Gepost op: 17 August 2016, 19:48:46 »
Vandaag voor mijn "Noordborg" een aantal ontbrekende onderdelen ontvangen van Artitec. Had hem overgenomen en naast wat schade was de kit ook niet meer helemaal compleet. Gelukkig kon ik de ontbrekende/kapotte onderdelen nabestellen. Prima service (y)

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1996 Gepost op: 21 August 2016, 20:13:33 »
Gisteren bij de lokale treinenspecialist nog tegen twee tweedehands, voor KNZ goed bruikbare, Hbis-w wagens aangelopen. Wel met vishaken, maar goed die kunnen er wel af. Bij demontage begon ik me al wat zorgen te maken over de kwaliteit van de gebruikte kunststof. De haken waarmee het dak geborgd is braken wel heel soepeltjes af en één van beide daken overleefde het lichten in het geheel niet. Blijk ik twee wagens van Roco krak te hebben gekocht. Niet inzetten is ook jammer, dus schades zo goed mogelijk gerepareerd, Kadee's en RP25 wielen gemonteerd. Daarna de kwast ter hand genomen en het geheel wat bijgewerkt.



Naar mijn idee toch best een leuke wagen geworden. Misschien nog opschriften "voorzichtig rangeren" op plakken ;)

Hans
« Laatst bewerkt op: 23 August 2016, 21:50:11 door hans_omBC. Reden: +s »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1997 Gepost op: 21 August 2016, 21:14:09 »
"Voorzichtig rangeren" wordt direct ter harte genomen. Wagen wordt door loc 602 voorzichtig naar het laadbordes geduwd.



De 602 is overigens mijn eerste echt goed rijdende hippel. Omgebouwd naar RP25 code 88 en voorzien van nieuwe, filigranere koppelstangen. Klein beetje compensatie op de assen en rijd als een zonnetje.



Hans

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1998 Gepost op: 22 August 2016, 00:12:27 »
met zo'n fraai onderstel zou ik de handrails ook verfijnen  :angel:

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1999 Gepost op: 22 August 2016, 19:17:24 »
Die 600 is heel mooi geworden, Hans, met die fijne wieltjes. Rijdt die nog een beetje fatsoenlijk door je wissels-uit-de-winkel?

Ik heb zelf eens MK-wagenwielen, dat is ongeveer RP25, onder een Roco Sik gezet, waarna het ding in de puntstukken wat dompte.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2000 Gepost op: 22 August 2016, 20:09:50 »
Hippel is erg fraai.
Ik heb een omgebouwde in het echt mogen zien en het resultaat is schitterend (y) (y)

Kloppen de computernummers wel op een wagen zonder vishaken??

Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2001 Gepost op: 23 August 2016, 19:44:12 »
@Erich: Mogelijk in de toekomst. Waarschijnlijk wordt dat zelf maken. Ik weet niet of bijvoorbeeld Philotrain onderdelen heeft om een Hippel te superen.

@Wolter: Zoals gezegd, hij rijdt prima. Op KNZ ligt allemaal Peco code 75. Misschien maakt het feit dat de Hippel drie assen heeft tegenover een Sik twee ook wel het verschil. Een Roco Sik is overigens ook prima om te sporen naar RP25 door wielen van DAS om te persen. Datzelfde geldt overigens voor meer Roco locomotieven.

@naoorlogsNS: Ben er ook erg blij mee. Van de drie die ik heb rijdt deze het best. Een andere heeft een Lenz decoder met power pack maar de rijeigenschappen zijn niet zo goed als van deze. Voor wat betreft de computernummers en vishaken leert het www mij dat de invoering van UIC codes door de NS in 1965 ter hand werd genomen en de invoering van de vishaken vanaf 1968. UIC zonder vishaken lijkt mij daarom mogelijk (schatting) van 1965 tot circa 1970. Voor mij prima. In principe, een enkele uitzondering daargelaten, zet ik geen materieel jonger dan 1970 in.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2002 Gepost op: 01 September 2016, 18:47:43 »
Lok 259 gaat vanwege een beproeving in opzending onderweg naar LVA Lümmeln.



Verwachting is dat ze (of is het hij?) daar morgen rond de middag aankomt. Ondertussen krijgt een clubje nieuwe medewerkers een rondleiding over het terrein.



Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8877
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2003 Gepost op: 02 September 2016, 10:42:17 »
Als die jongens met helmen oplopen is de rest meer en meer museum..... ;)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2004 Gepost op: 02 September 2016, 11:12:23 »
Naar mijn idee heeft de chemiesector qua (persoonlijke) veiligheid altijd al voorop gelopen. Ik kan zo snel niet iets vinden over het jaartal van introductie van veiligheidshelmen, maar halverwege de jaren '60 lijkt mij wel aannemelijk. De handkar voor de ladder draagt inderdaad wel wat bij aan het museale gevoel...

Hans
« Laatst bewerkt op: 02 September 2016, 11:36:11 door hans_omBC. Reden: spatie »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2005 Gepost op: 02 September 2016, 11:22:30 »
Ik heb eens ergens gelezen dat bij spoorarbeiders (jeweetwel, die van dat Preisersetje)...



... veiligheidshelmen ergens in de loop van de zeventiger jaren in gebruik kwamen. In elk geval pas zo laat, dat ik ze op mijn baan niet wil zien.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2006 Gepost op: 02 September 2016, 13:26:05 »
Datzelfde ("niet begin 70er jaren") dacht ik ook altijd, totdat ik een video uit dat tijdsgewricht zag met zelfs een rangeerder met helm. Tot mijn verbazing. Ik zal nog eens zoeken.

Maar.... in ieder geval zijn dit wel het soort details waar je in eerste instantie niet aan denkt. En dan is het des te leuker dieper in die tijd te duiken. Handig, zo'n forum dat uitnodigt tot nader onderzoek :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8877
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2007 Gepost op: 02 September 2016, 17:48:35 »
Zie ik nu pas: dr loopt er 1 met een veiligheidshessie...  :P :angel: :police:

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2008 Gepost op: 02 September 2016, 18:25:00 »
Nou weten we nog niet wat die Duitse meubeltransporteur doen komt....
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2009 Gepost op: 02 September 2016, 18:49:37 »
@Dirk Jan: Ik weet het ook niet. Zal nog eens navraag doen.

@Huibert: Die heeft stiekem de mouwen uit z'n jas geknipt...