Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 18:33:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Bemo BR 624/634  (gelezen 8140 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Bemo BR 624/634
« Gepost op: 24 August 2013, 12:48:47 »
Heren experts

Bemo heeft net de BR 634 uitgeleverd in oceaan blauw-creme.
(euh, sinds Mei alweer lees ik net)

De BR 624/634 kwam ook in Nederland.
Ik heb interesse in de oceaan blauwe uitvoering.
Nu heb ik altijd gezocht op BR 624.
Vind ik ook zat foto's van in oceaan blauw/

Nu lees ik over een BR 634 in oceaan blauw.
Het model lijkt er erg op, zover ik kan zien hetzelfde, maar de vraag aan de kenners, is dat ook zo ?
Ik vind daar weer zat foto's van, maar in verkeersrood....

Kan ik de BR 634 in oceaan blauw inzetten op een grenslijntje naar Nederland ?

Linkje

http://www.ebay.de/itm/Bemo-1621820-Triebzug-BR634-607-614-DB-/400502921274?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item5d3fd5983a

« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 13:01:54 door Chris »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2013, 13:07:02 »
Hier in Enschede heb ik wel 624-stellen gezien (soms half rood-
half blauw/beige) maar nog nooit een 634...

Mvg,

Tis
********

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2013, 13:23:01 »
Volgens mij heb ik tussen Nieuweschans en Groningen wel eens een 634 gezien. Ik weet niet zeker of ik er een foto van heb, zal zeer binnenkort even spitten. Uiterlijk was er geen verschil tussen een 624 en 634, alleen de 634 was aangepast om met hogere snelheid door de bogen te gaan. Doordat de verkanting dan niet goed uitkwam, werd meer gekozen voor de 614, welke aan de bovenzijde meer afgevlakt was.
Groetjes, Gert

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2013, 13:28:47 »
De 634 kan zonder meer op het grenslijntje worden ingezet.
Ik ben daar in het laatste jaar van het destijdse bestaan van dat lijntje geweest en heb een cabinerit mee gemaakt van Enschede naar Gronau in de 634 603-5 in oceanblau/beige.Ik moest eerst naar Gronau , want de trein reed een rit heen en terug vanuit Gronau.
Dus , gewoon inzetten de 634.
Ik heb er overigens nog een foto van.
Met vriendelijke groet,

Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2013, 13:29:48 »
 (y) (y) (y)
Is besteld :)
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 13:37:14 door Chris »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2013, 16:21:14 »
Bespreking binnenkort?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2013, 16:23:05 »
Ligt eraan hoe snel Bemo gaat leveren.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2013, 11:18:36 »
Een 634 is niets anders dan een 624 welke is omgebouwd met luchtvering. Het verschil zal 'm dus in de draaistellen moeten zitten. Alleen heb ik daar in het echt nooit zo opgelet.
In het boekje "Triebwagen" van Horst J. Obermayer staat op blz 164 een foto van een luchtgeveerd draaistel.
De omgebouwde bakken behielden hun oude volgnummer.
Volgens dit boekje zouden de volgende luchtgeveerde nummers bestaan:
634: 603, 607, 608, 610, 613, 614, 617, 618, 619, 621, 627, 633, 651-659, 661, 664, 665, 666 (koprijtuig)
934: 422, 423, 441-450,506, 561-565 (tussenrijtuig)

Tussen Groningen en Leer/Oldenburg (en ook een binnenlandse slag Groningen - Nieuweschans v.v.) werden 624 en 634 door elkaar gebruikt.
Ik heb een foto van 26-9-1994 met een blauw/creme 634 603-5 in Groningen. Dus de luchtgeveerde 634 kwam ook in blauw/creme in Nederland.

Als ik zo mijn fotogegevens doorzoek bestonden de treinstellen aanvankelijk louter uit 624/924 of louter uit 634/934.
In 1998 kwam ik eenmaal een gemengde combinatie tegen (624+924+924+634), blijkbaar werd een defecte kopbak 624 vervangen door een luchtgeveerde kopbak 634.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2013, 14:48:30 »
De Bemo is eindelijk onderweg.
Dus die kunnen we binnenkort eens bespreken.

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2017, 19:50:29 »
Hallo Allemaal,

Ik zit te overwegen om het treinstel te gaan kopen in 2018. Ik koop dan de wisselstroomversie. Dan moet ik de 1520 811 hebben en daarbij het tussenrijtuig 1522 811. Is er in de wisselstroomversie nog een 2de tussenrijtuig zodat ik van een 3delig treinstel een 4delig treinstel kan maken of is deze niet te koop? Is er ook nog een andere versie te koop in het bordauxrood of heb ik voor de andere kleur in tijdperk 4 alleen nog de oceaanblauw beige versie?

Groet, Jasper

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2017, 21:01:38 »
Je koopt bij Bemo alleen de twee stuurstanden, los kan je daarna de 1 of twee tussen rijtuigen aanschaffen.
Nummers weet ik helaas niet, ik heb de gelijkstroomversie.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2017, 09:44:11 »
Hallo Fred,

De tussenwagens (BR924 of 934) zijn bij Bemo al lang uitverkocht.
Ik heb er nog een in bestelling staan sinds begin 2016.
Heb 'n paar maanden geleden contact gehad met Bemo en ze konden mij niet vertellen wanneer en of überhaupt er nog tussenwagens geproduceerd zouden worden.
Ik zoek zelf ook nog 1  of 2  BR924/934 tussenwagens.

Mvg Ad

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2017, 13:36:27 »
Mooi project voor PIKO dan.
Ze hebben het treinstel al in 1:160 uitgebracht.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2017, 15:38:11 »
Ebay.de staat er vol mee... Rond 100 ps per wagenbak.
Hopen dat piko ooit nog eens met een H0 model gaat komen, de Bemo is op het technisch vlak waardeloos.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Bemo BR 624/634
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2017, 22:26:10 »


Hallo,

Met de bovenstaande mededeling treft Fred meteen de spijker op z'n kop:

Het Bemo treinstel is, ongeacht of het nu de 624 of 634 betreft, heel kort samengevat, een absurd duur half-fabricaat.

Wat uitgebreider:
Er moet heel wat aan het treinstel verspijkerd worden wil je een goed op de modelbaan inzetbaar exemplaar verkrijgen.
Daarbij komt dat bij het grote voorbeeld het treinstel mimimaal in een drie-delige samenstelling reed. Alleen: die wagen moet je apart zien te bemachtigen en daar zit 'm inderdaad nu juist de krux.
Zie er namelijk maar ééntje te vinden...
Gelukkig hoeft de tussenwagen qua kleurstelling niet persé bij de kopwagens te passen daar er in de praktijk ook veelal "gemixed" door elkaar werd gereden.Dat maakt de zoektocht weer iets gemakkelijker.

Zelf bezit ik een driedelig 2rail DC stel waarvan de koprijruigen blauw/beige zijn en het tussenrijtuig het zogenaamde oud-rood uit de bundesbahn-tijd.
Dit stel heeft diverse aanpassingen moeten ondergaan waaronder betere anti-slipbanden, verbeterde seinverlichting middels LEDs (de standaardverlichting via lichtgeleiders en gloeilampjes is echt heel slecht onderling van elkaar afgeschermd en de zichtbaarheid van m.n. de sluitseinen is uiterst beroerd), betere stroomafname via alle assen van beide koprijruigen (standaard stroomafname echt uitermate beroerd), betere stuurcabines zonder dikke "lichtschacht" in het midden (t.b.v. derde frontsein).
Uitermate lastig is ook dat de stroomgeleidende koppelingen niet bepaald soepel lopen, maar dat ook de betreffende soldeerverbindingen van de bedrading in deze kopplingen nogal gemakkelijk losgeraken.
Het middenrijtuig is daarbij ook nog eens dusdanig licht uitgevoerd dat deze door toedoen van de stroeve koppelingsmechanismen in bogen uit de rails wordt getild. Extra gewichtjes plaatsen is hier het devies.
Al met al nu niet bepaald een plug-and-play-treinstel voor een beginner...

Daarnaast is er nog ESU-sound in het stel gebouwd maar dat is uiteraard geen "must", maar puur een persoonlijke wens geweest.

Na al deze ingrepen kom je tor een acceptabel resultaat.
mocht Piko echter een H0 exemplaar van dit treinstel uitbrengen gaat de Bemo er meteen uit...
Als dat niet genoeg zegt...

U bent dus gewaarschuwd... ;)



« Laatst bewerkt op: 31 October 2017, 23:30:25 door Bert van Gelder »