Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Luit
Vandaag om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: smalspoor in Groningen ?  (gelezen 7100 keer)

eemstede

• Offline Offline
smalspoor in Groningen ?
« Gepost op: 20 August 2013, 21:42:52 »
Beste forumleden,
van de week kwam ik deze stellage tegen in een sloot tussen het Groningse Onderdendam en Bedum. Er ligt nog smalspoor op. Verder was er in het (wei-)landschap niets te zien.
Is dit een aanvoerspoor van landbouwprodukten geweest of van veen ?
Wie weet hier meer van ?

Gr Frank.

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: smalspoor in Groningen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2013, 21:52:31 »
Dag Frank, even googelen leidt naar deze site.

Het was een overlaadplaats van klei op schepen, die het naar de steenfabrieken voerden.

Interessant bouwwerk trouwens!
« Laatst bewerkt op: 20 August 2013, 21:59:56 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2013, 22:27:12 »
ha Jes,
bedankt voor je snelle reactie.
Weet je toevallig ook nog hoe lang dat gefunctioneerd heeft ? Of waar ik verder kan zoeken ?

Gr Frank.

MR

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2013, 23:04:12 »
In de beeldbank Groningen staat een recente foto met extra informatie: Het zou van de van de steenfabriek Ringoven in Winsum zijn geweest: Klik.

Interessant is de anonieme reactie daaronder die dat ontkent. Ringoven heeft nooit bestaan. Dat is een onderdeel van een steenfabriek. Het gaat hier om Allershof, waarvan de fabriekspijp nog staat op de plek waar de Oude Ae in het Winsumerdiep uitkomt. Zie ook deze luchtfoto, waarbij links Ringoven zou zijn, maar dat wordt in het anonieme commentaar in twijfel getrokken, rechts is zonder meer Allershof.

Op Flickr wordt de verlading in de Oude Ae door Rick Mulder aan Allershof toegeschreven: Klik.

Op www.industriespoor.nl duikt de naam de naam Allershof ook weer op: klik. Die advertentie op site meldt een Henschel locomotief en 20 kipkarren  voor 70 cm smalspoor dat volgens de tekst op industriespoor.nl niet op het fabrieksterrein lag. Zou dat voor het spoor naar en op die steiger in de Oude Ae zijn geweest?

« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 00:19:23 door MR »

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2013, 10:35:41 »
Goede morgen MR,
bedankt voor je uitgebreide reactie met boeiende links.; uit de advertentie zou je kunnen afleiden, dat er tot 1967 anderhalve km spoor gelegen heeft, al is niet helemaal duidelijk of het op die plek is geweest.
De schoorsteen heb ik in de verte ook zien staan.
Due steiger blijft fascinerend.

Gr Frank.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2013, 11:44:11 »
Ik snap niet dat er door MR ingegaan wordt op één van de steenfabrieken aan het Winsumerdiep, want het gaat immers om de lossteiger aan de Oude Ae westzuidwestelijk van Onderwierum. Daartussen zit al gauw ( maps) 2 kilometer afstand.
De gewonnen klei werd via deze lossteiger in een schip gekiept en dit schip kon in principe naar elke baksteenfabriek varen. Het is onwaarschijnlijk dat deze lossteiger toebehoorde aan de fabriek aan de zuidzijde van het Winsumerdiep, want het aanleggen van een spoorlijn van deze fabriek naar de kleiwinning aan deze kant van de Oude Ae is een stuk gemakkelijker en goedkoper dan de omslachtige ( dus dure) overslag op een schip.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2013, 11:45:10 »
Hallo allemaal,

Een ringoven is een ontwikkeling in de wereld van het stenen en pannen bakken. Je had bijvoorbeeld ook tunnelovens. Als je meer wil weten over wat dat nu precies inhoud moet je maar eens op de volgende site kijken: www.tichelwoark.nl
Alle zaken die je waarschijnlijk zoekt op de locatie in Groningen kom je hier tegen in woord en beeld. Erg mooie en interessante site.

Groeten,

Robert Jan

MR

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2013, 12:20:40 »
Ik snap niet dat er door MR ingegaan wordt op één van de steenfabrieken aan het Winsumerdiep, want het gaat immers om de lossteiger aan de Oude Ae westzuidwestelijk van Onderwierum. Daartussen zit al gauw ( maps) 2 kilometer afstand.
De gewonnen klei werd via deze lossteiger in een schip gekiept en dit schip kon in principe naar elke baksteenfabriek varen. Het is onwaarschijnlijk dat deze lossteiger toebehoorde aan de fabriek aan de zuidzijde van het Winsumerdiep, want het aanleggen van een spoorlijn van deze fabriek naar de kleiwinning aan deze kant van de Oude Ae is een stuk gemakkelijker en goedkoper dan de omslachtige ( dus dure) overslag op een schip.
Hé Gert,
Het is geen geschiedkundige verhandeling, maar het resultaat van wat gegoogle. Dat valt niet tegen en toch smaakt het naar meer. Allershof (of beter gezegd, wat er van over is) is hier op Google maps te vinden, als we daar de foto's gaar bekijken  dan zien we de schoorsteen. Ook in Streetview mooi te zien.  Hier een google map met een foto van de verlading naar in de Oude Ae.

Er stonden daar langs het Winsumerdiep meer steenfabrieken. Zou het een andere kunnen zijn geweest? Misschien. Ringoven, zoals de toelichting op Beeldbank Groningen lijkt fout te zijn. Andere teksten op internet wijzen op Allershof, maar laten na om dat te staven met bronnen of oude foto's waarop die steiger in bedrijf is. Dat zal inderdaad gegaan zijn op de manier zoals jij dat beschrijft. Misschien zijn die foto's er wel. (zoals deze van Steenfabriek Boerdam bij Middelstum. Op de site van de Groninger Archieven vond ik gisteravond laat nog dat van het bedrijf waar Allershof deel van uitmaakte inderdaad fotodocumentatie van de productie beschikbaar is. Maar dat staat dus niet on line.     
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 12:26:38 door MR »

MR

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2013, 12:34:48 »
Volgens een andere site is die bewuste steenfabriek niet Allertshof maar Steenfabriek de Griffioen Klik

De geschiedenis van de Groningse steenindustrie is maar slecht gedocumenteerd op internet. Ik zou graag zien dat die net zo goed was als van de Nederlandse zuivelindustrie.

MR

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2013, 12:51:33 »
Aha, In dit artikel een foto van smalspoor in de buurt van Baksteenfabriek Griffioen: Klik

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2013, 12:51:41 »
Citaat van: MR
Dat valt niet tegen en toch smaakt het naar meer.

Daar heb je dan wel weer gelijk in. Het gaat mij erom dat de lossteiger waarschijnlijk het uiteinde was van een simpel gebeuren; een kleiveld, een aantal kiplorries, een dieselloc en een heleboel ( wekelijks) verplaatst spoor. Zodra het kleiveld 'leeg' was (*) werd alles opgeladen om ergens anders dienst te doen. Daarom is het des te merkwaardiger dat er een lossteiger gebouwd is, immers een kleiveld ontginnen gebeurde met zo weinig mogelijk materieel (alles kost immers geld) en nog veel minder kunstwerken ( de lossteiger). Het moet wel een erg uitgebreid veld geweest zijn om de eenmalige investering van een lossteiger te rechtvaardigen.

Citaat van: MR
... deze van Steenfabriek Boerdam bij Middelstum.

Mooi! Waarschijnlijk overslag van rail op wegtransport. Zo zie je dus hoe simpel je zo'n ding kunt maken. Paar houten palen en een paar schoren en men laat er rustig een dieselloc op rijden. De metselwerk 'pijlers' kosten natuurlijk niks, het was immers een baksteenfabriek.

En dat in tegenstelling tot de getoonde betonnen lossteiger, die kost flink geld. Als ik de foto´s zie is het een ter plaatse gestort betonnen dek op prefab palen ( heipalen? Na de oorlog veelvuldig toegepast) .

(*) EDIT: de hoeveelheid klei die van een veld gehaald werd was uiteraard relatief gering; het door MR aangehaalde artikel spreekt van 2 a 3 'steken'( ca 30 cm, dus max 90 cm, nog geen kuub per vierkante meter) en dat is relatief weinig. Maar dat kon niet anders; wilde men in Groningen stenen van eigen klei bakken, dan kon er maar een dun laagje Groningen afgeschraapt worden om niet onder water te verdwijnen  ;D .
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 13:00:56 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2013, 15:48:45 »
Daar je dit in het draadje "Wat zijn we aan het (ver)bouwen?" hebt geplaatst, kan ik dan aannemen dat je dit gaat bouwen?... (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2013, 18:00:40 »
Wordt het daarom niet eens tijd dat er een apart tram/smalspoor hoofdstuk komt binnen dit forum met wat sub onderwerpen???
In de hoop dat dit door de moderatoren wordt overwogen,
Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Deka

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2013, 21:09:32 »
Dat is er al langer. Zoekt en gij zult vinden, leest en gij wordt wijzer. ;)
Dick

MR

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2015, 08:21:37 »
Op mijn fietstochten door het Groningerland kwam ik dit tegen:

Feldbahn rails as a fence wire pole by m66roepers, on Flickr

Aan het einde van Bolhuislaan, bij de kruising met het fietspad Meelenbrij langs de Oosterwijtwerdermaar. De paaltjes staan langs een oprit van een huis. Later sprak ik de eigenaar en die vertelde mij dat de spoorstaafjes eens deelden uitmaakten van het veldspoor van de Steenfabriek Ekema (of Tjamsweer zoals Jan Hylkema het in boekje Versteende tichelwerken. Tichelwerken in beeld gebracht, uitgegeven door steenfabriek Hylkema in 2001 ISBN 9072672461, nr. 2 in het boekje). De steenfabriek stond op de kruising van Damsterdiep en Oosterwijtwerdermaar.

Er staan meer van dit soort paaltjes in Groningen. Veelal heeft er inderdaad smalspoor in de directe omgeving gelegen.

Groet,

Marco