Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: "Spoor op Vleugels" in H0  (gelezen 106937 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #195 Gepost op: 23 september 2021, 23:51:44 »
Na lang overwegen of we niet toch een mogelijke verbinding tussen Schijndel-Gogh en het nieuwe deel Boxtel-Eindhoven moeten maken, is de kogel door de kerk. Jos heeft, na voorwerk van anderen, waaronder Mike, de hefbrug bij Veghel afgebouwd. Deze hefbrug kan inderdaad omhoog (en weer omlaag  ;)) en komt te liggen in deze verbinding. Frans is bezig de railverbinding aan te passen, zodat er ook lange personenrijtuigen over deze (smalle) brug kunnen. Het kanaal en de haven zijn inmiddels 'gegraven' met handcirkel- en decoupeerzaag, waarvan akte:



Werner is druk bezig het railpan in TrainController aan te passen, zodat we straks ook echt b.v. lange kolentrein vanuit Limburg niet alleen tot Schijndel kunnen laten rijden, maar in de toekomst tot Eindhoven (en weer terug). Voorlopig zal het bij Boxtel blijven, maar we verwachten de mogelijkheid te krijgen ook Eindhoven te realiseren.
Het is wel zo, dat we nog geen oplossing hebben om de kolentrein leeg terug te laten gaan, om dan vervolgens weer bij de Domaniale gevuld te worden. Suggesties zijn welkom  :)

Wordt vervolgd ...

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #196 Gepost op: 10 oktober 2021, 12:33:10 »
Hoewel we na het weer toegankelijk worden van de hal waar de museumbaan word opgebouwd in eerste instantie vrij optimistisch waren over de staat waarin de sporen verkeerden, viel het toch tegen. Immers, er wordt weer gewerkt in de hal en er moest nodig opgeruimd worden waardoor er veel meer stof en vuil op de baan belandt.
Afgelopen vrijdag dus maar de stoute schoenen aangetrokken el al het rollend materieel van de baan gehaald om de rails te gaan poetsen.



We zijn er nog steeds niet over uit wat nu de beste manier is om te poetsen. We rijden met een Dapol stofzuiger en twee veegwagons rond voor dagelijks onderhoud, maar dat is niet voldoende. Werner kwam ergens iets tegen over het 'poetsen' met houtblokjes. En daar zijn we deze keer mee aan de slag gegaan. Het zwart op de blokjes op de foto geeft aan, dat er vuil op de rails zit. En dit was alleen nog maar de helft van het deel Limburg. Nu nog alle wielen schoonmaken van de treinen voordat ze weer op de baan losgelaten mogen worden.


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #197 Gepost op: 01 november 2021, 14:16:44 »
De eerste dagen na de grote rail schoonmaakaktie was het effect duidelijk merkbaar, de treinen reden naar tevredenheid. Helaas werd dat gedrag allengs slechter.
Het goed laten rijden van de treinen blijft momenteel lastig; daar zijn diverse redenen voor aan te wijzen:
  • Stof en ander vuil op de rails. Lastig te vermijden en dus is het veelvuldig reinigen ervan noodzakelijk.
  • Vuile wielen van het rolllend materieel. Regelmatig schoonmaken dus.
  • Slechtlopende locs. Hier is b.v. het gewicht ervan een reden: lichte loks en/of weinig kontaktpunten met de rails kunnen hier een oorzaak zijn. Onze ouderwetse, zware stoomlocomotieven met veel assen/stroomafnemers doen het over het algemeen beter.
  • Slecht lopende locs -2. Er zijn altijd modellen waarbij de motor je in de steek laat: ofwel een slechte motor ofwel weinig onderhoud. Elk type motor heeft zo zijn eigen zwakke punten.
Kortom: we moeten voorlopig leven met het niet altijd even lekker rijden van het materieel omdat er aan en in de hal nog wel even gewerkt blijft worden. Het plan om 'onze' hal actief deel te maken van het Speelgoedmuseum hier op het terrein van Bevrijdende Vleugels is nieuw leven ingeblazen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #198 Gepost op: 01 november 2021, 14:38:35 »
Hierbij nog maar eens een foto van de brug over de Maas, bij Oeffelt. Met wat goed wil is het veerhuis van destijds, vlak aan de Maas -  maar bij ons er iets verder van af - te zien, rechts langs de weg.



De olietrein is vertrokken vanaf de raffinaderij naar het westen van Nederland, en hier is te zien waar hij vandaan komt:



Ook de lange zware steenkolentrein is vanaf de Domaniale Mijn in dezelfde richting vertrokken. De baan loopt nu nog tot Vegel, en de aansluiting met Boxtel via de hefbrug is ook aanstaande, maar Eindhoven is weer in zicht.
De tint van deze foto is wat dubieus, dat heeft te maken met de wat gebrekkige instelling van de led spots. Het verlichtingssysteem is aan slijtage onderhevig, maar er is momenteel geen ruimte voor onderhoud. Wel is er gelukkig onlangs (financiele) ruimte gekomen voor de aanleg van het deel Eindhoven, daarover binnenkort meer.


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #199 Gepost op: 10 december 2021, 19:40:35 »
Ik ben begonnen met de eerder getoonde traditionele Hoeve de Plei in Mechelen (L). Op dit moment is het een prachtig hotel restaurant in het lieflijke Geuldal. Maar voor het gebruik op de museumbaan “Spoor op Vleugels” wordt het model wat meer in de tijd van de mijnbouw geplaatst. Daarom worden een aantal jongere aanbouwen niet, of anders uitgevoerd.

Van de hoeve zijn een groot aantal foto’s gemaakt die een prima referentie vormen. Een aantal daarvan werd door medelid Lex (fotograaf van beroep) aangepast, waardoor enkele gevels gewoon overgetrokken werden in mijn CAD programma. Omdat ik bovendien enkele maten had, was het mogelijk om de hoofdstructuur van de hoeve te recreëren.



Dit is achteraf de belangrijkste foto. De gevel is 13m breed.



In het gratis programma Onshape werd de foto geïmporteerd en direct verschaald naar 1:87 => 13000/87 = 149,425mm. Door de bekende breedtemaat te verschalen, krijgt de gehele foto de juiste schaal. Vervolgens kan de foto overgetrokken worden.



Het maken van een 3D ontwerp voor deze gevel is dan een eitje.

Op vergelijkbare wijze heb ik een andere gevel nagetekend. Maar gebruik ik het ruwe 3D model.



Ter vergelijking hieronder de referentiefoto:



Gr, Hans



T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #200 Gepost op: 10 december 2021, 22:39:22 »
Ontzettend gaaf, dat dit zo gemakkelijk kan met Onshape...
Hmmm, maar eens downloaden... :)

Mooi onderwerp, de Plei...ben er alweer 31 jaar gelden nog geweest
om er koffie te drinken op het terras... :)

Ben benieuwd hoe het gaat worden... (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #201 Gepost op: 11 december 2021, 08:04:19 »
Dicht in de buurt de Bovenste molen.

Gr. Bert.




Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #202 Gepost op: 11 december 2021, 08:42:10 »
@Bert,

Fraai model. Jammer genoeg hebben we op onze baan maar beperkt ruimte. Hoeve de Plei vormt bij ons straks de overgang van een heuvelachtig terrein met kolenmijn naar een meer vlak landschap.

Gr, Hans


johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #203 Gepost op: 11 december 2021, 09:36:42 »
Heel mooi,
ik ben hier ongeveer 35 jaar geleden op vakantie geweest. Toen waren er volgens mij alleen appartementen.
Groet Johan Westhoeve.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #204 Gepost op: 13 december 2021, 16:13:43 »
Weer een stapje verder. Tot nu toe lijkt het allemaal aardig te kloppen. Hoewel dat in deze tekening bijna niet te zien is, er is bijna geen lijn die recht is.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #205 Gepost op: 15 december 2021, 23:37:24 »
Omdat ik ivm Corona voorlopig niet naar de verenigingslocatie kan, heb ik een kleine lasercutter te leen die ik thuis kan gebruiken. Het is een eenvoudige 40w diode laser. Minder krachtig dan de CO2 lasers van de EMV. Vandaag kon ik het apparaat voor het eerst uitproberen.



Officieel is het werkgebied 400 x500mm. Het apparaat is opgebouwd uit een metalen frame met drie stappenmotoren, een houder voor de diodelaser met koelelementen en een controle-board. De machine is via een USB poort verbonden met een PC. Hierop staat het programma Lightburn.

Vanavond kreeg ik online instructie van mede-lid Lex. Na het controleren van de driver, juiste verbindingen, aan/uit knoppen en het herkennen van de lasercutter door het programma, kon ik aan de slag.

Lightburn bevat een uitgebreide toolkit. Hiermee kun je in principe complete tekeningen maken. Omdat ik wilde weten of ik in één tekening twee kleuren kon gebruiken voor graveren (rood) en snijden (blauw), bleek dat lightburn daar niet mee kan werken.

Maar tekenen in Lightburn hoeft niet, want je kunt .DXF tekeningen importeren die je met je CAD programma hebt gemaakt. Dus eens kijken of importeren vanuit Onshape werkt.
Nou… mooi niet. De geïmporteerde tekening blijkt onzichtbaar. Niet nieuw voor mij, want dit komt ook voor bij de stuurprogramma’s op de machines van de EMV. Dus dan maar via een omweg. Tekening eerst geopend in Autocad, gewenste kleur ingesteld, en de aangepaste tekening opnieuw geïmporteerd. En … inderdaad zichtbaar, maar véél te groot. Gelukkig kan de tekening verschaald worden.

De volgende stap is het werkgebied verkennen. Tracken dus. Omdat mijn tekening niet ver genoeg van de rand staat, klapt de diodelaser tegen het metalen frame. Lastig, het programma geeft geen exact werkgebied aan. Dat moet je dus zelf uitzoeken. Maar goed, tekening verplaatsen was de oplossing.

En dan gaan we graveren. We beginnen voorzichtig, en laten een klein rondje maken. Steeds een beetje dieper. En als we tevreden zijn, proberen we een vakwerktekening van mijn boerderij.

Nou met een geweldig resultaat:



Moderne kunst misschien…, maar niet het beoogde resultaat. Het was me opgevallen dat het gedeelte met de diodelaser niet recht over de geleiders gleed. Bovendien “danste” de machine op de dikke MDF plaat die ik als ondergrond gebruikte.

Maar… het voedingskabeltje naar een van de stappenmoteren bleek losgeschoten. Dus nóg een poging. Deze keer probeerde ik de machine tijdens het laseren op zijn plaats te houden. Dat lukte min of meer. Het kan beter door hem te fixeren met wat metalen plaatjes op de hoeken.



Dit geeft al meer hoop. Nog een technisch puntje. Je kunt een laser op twee manieren laten werken: met losse lijntjes of met één verbonden lijn (polygoon). Ik heb voor het laatste gekozen, maar dat blijkt niet goed voor het resultaat. Je ziet namelijk de verbonden lijn ook op plaatsen waar je het niet wil.

Maar goed. Eerst maar eens 1 en 2mm MDF scoren voor meer experimenten.

Gr, Hans


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #206 Gepost op: 15 december 2021, 23:55:01 »
Mooie lasersnijder! 8)

Het resultaat lijkt op de bouwkits van Busch...daar heb ik al het een en ander aan vakwerkgebouwen
van in mekaar geplakt...

Vriendelijke groet, Tis
********

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #207 Gepost op: 16 december 2021, 11:21:13 »
Heel mooi. Recente vakantie herinneringen komen terug. Helaas kan ik met Onshape net zo veel aanvangen als met een F-16 met een lekke band. (Ik ken de F-16 overigens alleen van plaatjes....) Ik kan wel een gebouw bouwen maar ik kan het niet ontwerpen. Dat laat ik graag aan jullie over.  (y)

Dus als de kit uitkomt hoor ik het graag..... ;D


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #208 Gepost op: 16 december 2021, 11:42:53 »
@Albert,

Dat ontwerpen is makkelijker dan je denk. We hebben het aan heel jonge kinderen geleerd, en aan enkele ouderen (70+). Dat bleek geen probleem. Als je goed met een muis kunt werken, is het geen probleem. Probeer het gewoon. Een hekje, trapje of ladder is zo gemaakt. En of er een kit komt. Geen idee. Misschien is de EMV er wel voor te porren.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Spoor op Vleugels" in H0
« Reactie #209 Gepost op: 18 december 2021, 12:46:38 »
EMV lid Lex heeft de eerste ontwerpen gelaserd op zijn CO2 machine. Dit resultaat is bijzonder strak. Het vakwerk is gemaakt uit 1mm MDF. In twee varianten, omdat het laseren en graveren nu wel in een run kon plaatsvinden.







Gr, Hans