Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:28:59
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Is deze airbrush compressor goed?  (gelezen 13841 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Is deze airbrush compressor goed?
« Reactie #15 Gepost op: 18 March 2015, 00:08:09 »
* muziekje* tiiieep-tediep-tediep....

Nou SamTom, dat is helemaal niks  jongen. Viercylinder boxercompressor, nah nah, dat is de deux-chevaux van de modelspoorindustrie. Met jouw produktie heb je toch echt een zescylinder boxercompressor nodich. Dus jongen, ik wil me wel ontfermen over dat inferieure barrel, zoals je weet heb ik een zwack voor Frans chesnuister.....

;)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 18 March 2015, 00:51:01 »
Schoonspuiten met thinner als je klaar bent. Dan uit elkaar en met keukenpapier de onderdelen verder schoonmaken. In elkaar zetten en als laatste de naald even tussen twee vingers met vaseline doorhalen. Ik zag in het begin ook op tegen het schoonmaken, maar nu is het zo gepiept. Alleen vervelend als je erna realiseert dat je nog een stukje gemist heb op het kunstwerkje, zodat je nog wat moet spuiten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2015, 01:31:43 »
Rubbers kunnen prima tegen oplosmiddelen, anders moest je ze onder het spuiten wel vaker vervangen...

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #18 Gepost op: 18 March 2015, 06:13:09 »

Hoi Tomasso, ik heb voor een maand ook een airbrush gekocht super ding, in het begin Airtutor op youtube gevolgt, hoewel in English zeer goede tips en spuit oefening voor het begin. Overigens waarom met thinner en niet met verfen van Vallejo of zo op waterbasis veel gezonder om mee te werken.

Overigens niet elke airbrush kan tegen thinner, is afhankelijk van de dichtingsringen in je airbrush die moeten van Teflon zijn, dit is niet altijd het geval.

In ieder geval veel plezier,
Gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2015, 08:04:30 »
Wauw, wat een reacties, top! Maar goed, ik ga het toch maar eens proberen met deze deux chevaux ;D Airtutor zal ik ook eens bekijken. Hoe dan ook, teflon zie ik niet zo gauw, wel wat rubberen ringetjes...
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2015, 10:18:41 »
Tom,

Heb je een tekening bij de airbrush gekregen? Dat helpt om te zien waar de rubber ringen zitten. Ik neem aan dat er geen rubber ringen in het stuk zitten waar de verf doorheen moet, maar wel in het luchtventiel. In het algemeen hoef je dat deel ook nooit schoon te maken als je zorgvuldig werkt. Het hangt een beetje van de airbrush af wat de beste behandeling is. Een nacht in de thinner is meestal alleen bruikbaar met professionele spuiten die daar tegen kunnen en als je je airbrush goed gebruikt is dat ook niet nodig. Ik zie op de foto's dat de voorste bescherming van de naald vlak is. Dat helpt met schoonmaken. Bij een dergelijke spuit zou ik het volgende doen:

1. Zorg voor verf op de juiste dikte. Vallejo air heeft de juiste dikte en kun je zo uit de fles gebruiken, maar de meeste verf zul je moeten verdunnen met een geschikte verdunner. Dat is voor acryl verven vaak verschillend en bijvoorbeeld met Tamiya heb ik pas goede resultaten gekregen toen ik hun verdunner gebruikte. Alle andere lakken zijn bijna altijd te verdunnen met thinner en de juiste dikte is een kwestie van ervaring opdoen. Vuistregel: zo dun als halfvolle melk. Te dik en het komt niet meer goed door de airbrush en er komen snel spatten uit de airbrush. Te dun en de verf dekt slecht en loopt van het model af en er ontstaat geen egale laag.

Maar als je dit hebt doorstaan en je moet de spuit schoonmaken dan volstaat meestal de juiste verdunner in het reservoir doen en de spuit daarmee doorspuiten. Als laatste sluit je met je vinger aan de voorkant de spuit af en blaast de spuit nog eens door. Door het afsluiten blaast de perslucht de spuit aan de binnenkant helemaal droog. Als controle kun je dan de naald er nog uithalen en zo nodig voorzichtig reinigen met thinner, als daar nog iets op zit. Pas op: een verbogen naald betekent dat de airbrush niet meer goed werkt.

Zoiets. Maar algemeen advies: ga ermee aan de slag, geef niet op (doe je niet gezien je bouwdraadjes) en leer hoe het voor jou het beste werkt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2015, 12:33:39 »
Sorry heb je een foute naam gegeven, daarom hier de link:
https://www.airbrushtutor.com/tutorials/83-equipment/112-how-to-airbrush

Hier nog zomaar wat nuttig tips die ik in het begin opgepikt heb cq wat bij mij fout gegaan is:
als er luchtbellen in je verf opstuigen heb je een lek kontroleer je dichtingen
Als je spinnenbenen bij je verf op het blad krijgt, is de verf te dun.
Als je een stip sprayed kan je zien of je naald en tip goed zijn of vervuild
als je spetters op je werk krijgt is je naald verstopt

Nooit je airbrush met een pijpenrager poetsen met metalborsten, ik persoonlijk gebruik geen pijpenragers.
De airbrush altijd poetsen - doorspoelen tot er geen verf meer zichtbaar is in the spoelmiddel, ook als je een koffiepauze maakt.
Alle beschrijven het uitpoetsen met oorstokjes, pas op deze geven faden af die je in je spuitsysteem drukt, op oppassen dat je ingedikte verf niet naar beneden drukt beter naar de bovenrand toe uitwissen (van onder naar boven) zo produceer je niet zelf een blokkade van het systeem.

Verder als je een effect krijgt van kleine verfpunjes op je blad maar een evenwichtig spuit patroon, dan kan het aan de temperatuur of de droogte van je omgeving liggen. Dichter bij het blad kan dat effect elimineren. Dan droogt de verf in de lucht voordat het op het model of blad komt.

Overigens wat voor merk airbrush heb je eigenlijk?

Gr. Joke

Tomasso

• Offline Offline
Is deze airbrush compressor goed?
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2015, 23:25:15 »
Deze:

https://www.pinearts.nl/index.php/airbrush-tools/airbrush-pistolen/double-action-airbrushset-0-3-mm.html

Maar dan zonder doos, snelkoppeling, steeksleutel, beschermkapje en pipet. Dus echt alleen de airbrush...

Overigens zijn de reviews en beoordelingen die ik over de BD-130 lees erg goed, iedereen is erg te spreken over de kwaliteit van het ding en over de resultaten. Volgens iemand die hem heeft nageplozen zit er een teflon O ring in, geen idee wat het is overigens en is hij oplossingsmiddel veilig (solvent safe), ook geen idee hoe belangrijk dat is. Anywayz, het schijnt wel een leuk en goed werkend ding te zijn. Hoe dan ook, dat moet ik nog ff uit zien te vinden dus... Ik zal ook eens kijken of ik iets van een handleiding van het ding kan downloaden, want die heb ik ook niet...
« Laatst bewerkt op: 18 March 2015, 23:37:19 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #23 Gepost op: 19 March 2015, 00:22:51 »
Kun je 'm in een bak thinner laten weken  ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 March 2015, 09:03:29 »
Oeh, beter ;D
Spoor 0 adept

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 March 2015, 12:10:33 »
Voor die prijs kun je hem ook weg gooien als hij echt dicht zit ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 March 2015, 12:30:15 »
Haha ;D
Spoor 0 adept

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #27 Gepost op: 19 March 2015, 20:57:52 »
Weken in thinner heb ik nog nooit gedaan met m'n airbrushpisto(o)l(en). In mijn ogen doe je dan wat fout namelijk.

Schoonmaken met wasbenzine of thinner op doekjes of kleine ragertjes zou voldoende moeten zijn.

Wel 1 tip: haal de spuit gewoon eens uit elkaar VOOR je gaat spuiten. De kans is namelijk groot dat je onbewust een beetje in de stress schiet omdat je bang bent dat je je spuit niet op tijd open hebt om nog gemakkelijk schoon te maken. Dan mis je niet alleen dingen met schoonmaken, het gaat ook verre van ontspannen.

Dus gewoon eens een paar keer uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Je weet dan ook beter wat je kunt verwachten kwa kleine onderdelen die in de spuit zitten.

Over de compressor kan ik helaas niets zeggen, behalve dat ik 'm er nogal luidruchtig uit vind zien.

@ Ivo tB: ik snap het advies van 'backfiring' om te reinigen, en hoewel mijn Evolution 2-1 van een iets andere prijsklasse is, is dat bij de genoemde spuit wel dé methode om de binnenkant onder de verfresten te krijgen (driemaal raden wat ik sinds die ene keer niet meer doe)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 March 2015, 22:05:57 »
De spuit heb ik al eens uit elkaar gehad. Dat stelt niet zoveel voor, zoveel onderdelen zijn het nu ook weer niet. De compressor is prima binnen te gebruiken, 47 decibel is niet echt zacht, maar het is ook niet echt een herrie. Qua luchtopbrengst is het volgens de kennerts hier oké, dat was ook de reden om deze aan te schaffen. Maar goed, ik zal gewoon eens een bak verf kopen en alles onderspuiten wat los en vast zit. Ik hoopte op een goedkope oplossing om eens te oefenen, maar die heb ik nog niet voorbij zien komen. Dus gewoon wat verf er in kwakken en op de juiste manier verdunnen en dan eens kijken hoe het gaat.
Spoor 0 adept

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 March 2015, 22:25:28 »
Goedkoop spuiten?

Neem jouw verfspuit en sluit hem aan op een >3 ato opgepompte autoband (ligt meestal achterin je eigen auto). ;D
Zonodig daarvoor een verloopnippel aanschaffen.
En dan oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Met een net opgepompte band leer je de hogere druk beheersen met je wijsvinger.
Daarna ga je langzaam aan naar lagere druk en merk je hoe dat voelt.
Als je dan over de hele 'bandbreedte' een bevredigend resultaat krijgt mag je zeggen "ik ben een airbrusher" en
kan je je de luxe van een compressor veroorloven ;-)

Ik heb prima resultaten gezien met een simpel Humbrol/Revell-spuitje en een autoband.
Veel belangrijker is vaardigheid en goede voorbereiding zoals afplakken e.d.

Veel plezier!