Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Peter Kleton
Vandaag om 10:53:10
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 10:38:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:29:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
  

Auteur Topic: Container-, kolen- en erts- (schepen)  (gelezen 4101 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4760
    • Filmpjes op YouTube
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2013, 15:52:15 »
@Sobat Kras: Ook mijn dank, handige kaart!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2013, 19:29:45 »
Straks in het half 8 journaal op RTL4 beelden uit de Rotterdamse haven!

Gr Marco.
Gr Marco.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Container, kolen en erts (schepen)
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2013, 20:53:42 »
Idd ook zelfs op de radio gehoord en er zijn ook filmpjes via 3FM op Youtube te vinden. Zelf kijken is natuurlijk leuker.
Zou nu eigenlijk een tochtje met Spido moeten maken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald1

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2013, 22:34:22 »
Dit verklaart wel de drukte van vandaag daar. Ik wist het niet anders had ik m'n ogen wel op het water gehouden i.p.v. op m'n werk.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4760
    • Filmpjes op YouTube
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #19 Gepost op: 17 August 2013, 19:11:12 »
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht. Moet nog op de PC worden gezet, dus dat komt nog.

Eerst langs boei 80 geweest voor de Ti Europe, zowel de lengte als breedte meer dan imposant, en je kon haar (want dat is een schip natuurlijk) bijna aanraken. Vervolgens doorgetuft naar het einde van de Landtong, waar we om 1008u aankwamen en te horen kregen dat de Maersk wat eerder dan de aangekondigde 1100u was vertrokken en net uit het zicht. Jammer maar helaas! Gelukkig wel goed zicht op de Berge Stahl en de naastgelegen (Naam volgt) en wat andere (grote) schepen zien aankomen en vertrekken.

Na te zijn teruggereden langs de EMO om de Valle de Rio te bekijken, en daarna wat zoeken naar de juiste weg tussen alle veranderingen die sinds ons laatste bezoek een jaar of 6 terug zijn gekomen. En dat zijn er heel wat!

Bij de `spottersplaats`  bij het Zuiderhoofd een frietje gehaald en nog wat schepen gezien, op de weg daarheen thv de Pr. Amaliahaven nog een containertrein met G1206 van als ik het goed heb ERS gezien, en dat is toch een rare gewaarwording zo op de nog open vlakte, wat dat betreft is het jammer dat de hele spoorlijn is `ingehekt`.

Sobat a.k.a Hans: Nogmaals dank voor het plaatsen van het bericht hier, anders waren we er vandaag  zeer waarschijnlijk niet geweest, en ondanks dat we de Maersk hebben gemist had ik de rest niet willen missen!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #20 Gepost op: 17 August 2013, 19:26:46 »
Dan hebben ze die Maersk zeer snel gelost en geladen voor zover dat nodig was.
Time is 20 feet money.
Geweldig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #21 Gepost op: 17 August 2013, 19:37:37 »
Ja, ze hebben het schip snel kunnen afhandelen. Maar bedenk dat de Maersk nog niet op volle capaciteit is geladen. In Rotterdam zijn de container-kranen op dit moment nog niet hoog genoeg. Het schip past niet onder die kranen als het schip op maximale hoogte is geladen.

Sander

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #22 Gepost op: 17 August 2013, 20:35:44 »
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht.

Nageslacht? Krijg ik er een neefje of nichtje bij?  ;D

Zonder gekheid: het was een leuk dagje zo, veel gezien inderdaad!

Gr Marco.
Gr Marco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #23 Gepost op: 04 September 2013, 09:21:33 »
Hoe snel het kan gaan!!!!

UASC overklast Maersk met nieuwe recordschepen
De ’Maersk Mc-Kinney Møller’ (18.270 teu) verliest zijn titel van grootste en milieuvriendelijke containerschip in april 2015 aan een nieuw jumboschip van United Arab Shipping Co (UASC).
De Arabische rederij bestelde bij Hyundai Heavy Industries vijf schepen van 18.800 teu en vijf van 14.500 teu. Uniek aan al deze nieuwe schepen is dat ze worden uitgerust met motoren die zowel klassieke bunkerolie als LNG zullen kunnen verbruiken.
De bestelling van UASC heeft een waarde van 1,37 miljard dollar. Dat bedrag kan nog oplopen tot meer dan twee miljard dollar, want er werden ook opties genomen voor een zesde schip van 18.800 teu en een tweede reeks van zes eenheden van 14.500 teu.
De rederij betaalt per schip van 18.800 teu ongeveer 150 miljoen dollar. Dat is 14,5 miljoen dollar meer dan de schepen van 18.400 teu die China Shipping in mei bij Hyundai Heavy Industries bestelde. De nieuwe jumboschepen van UASC en China Shipping zijn bestemd voor een gezamenlijke dienst tussen Europa en het Verre Oosten.
Dat UASC meer per schip betaalt, heeft alles te maken met de keuze om op termijn op lng te kunnen varen. Het ontwerp van de schepen laat het toe om gemakkelijk extra tanks voor het bunkeren van lng aan boord te installeren. De Arabieren betalen overigens per jumboschip nog altijd 35 miljoen dollar minder dan Maersk voor zijn iets kleinere Triple E-schepen.
UASC’s grootste schepen zijn nu nog negen eenheden van 13.100 teu. De totale capaciteit van de vloot van de Arabische rederij bedraagt 286.458 teu, goed voor een negentiende plaats in Alphaliners top-20 van ’s werelds grootste containerrederijen.
Het is duidelijk dat UASC van plan is om een grote megacarrier te worden, want het orderboek telt nu al 184.500 slots. Vorige week raakte bekend dat UASC ook twee extra brede schepen van 9.000 teu zal huren na hun oplevering in mei en juni 2014.
bron,maritimenieuws
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #24 Gepost op: 04 September 2013, 09:37:04 »
Het is te hopen dat het Suez kanaal open blijft.
De economische haalbaarheid van dit soort schepen is voor een belangrijk deel op deze doorvaart gebaseerd.

Nu het zo rommelt in die regio, weet je het maar nooit...


Wat betreft die mega containerschepen: vroeg of laat zullen Cosco, MSC, CMA-CGM, etc. niet achter kunnen blijven.
Rotterdam mag er blij mee zijn, want er zijn verder niet veel havens in Europa waar deze joekels terecht kunnen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2013, 11:59:40 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #25 Gepost op: 04 September 2013, 13:10:37 »
Toch wel  :D

Antwerpen klaar voor 18.000 TEU

Dinsdag 03 09 2013

De nieuwe generatie containerschepen - de Triple-E van Maersk - kunnen naar de haven van Antwerpen varen. Proeven van het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid tonen aan dat de Schelde dit type van schepen - 400m lengte, 59 meter breed, 18.000 TEU- capaciteit – aan kan.
..
Het WL heeft een reeks waarheidsgetrouwe simulaties uitgetest met informatie die door de rederij werden ter beschikking gesteld. Die proeven geven een positief resultaat. Het schip kan naar Antwerpen komen, met hier en daar aanpassingen aan het verloop van de procedures. De voorbije jaren werden deze positieve simulaties telkens gevolgd door een aantal proefvaarten met steeds gunstig gevolg. Zodat er ondertussen op de Schelde meer dan 720 reizen gebeurd zijn met containerschepen van meer dan 360 meter.

De maritieme diepgang van de haven van Antwerpen sluit hiermee goed aan bij de marktvereisten. Ze wordt bovendien versterkt door de landinwaartse ligging van de haven en de verbindingen met het hinterland.

De Schelde, de maritieme toegangsweg naar de haven van Antwerpen voldoet voor de nieuwe generatie containerschepen die zo’n drie meter langer en breder zijn dan de grootste types op de Schelde tot nu toe.

De definitieve vaart wordt steeds goedgekeurd door de Vlaams-Nederlandse Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, die de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de Schelde bewaakt

Bronvermelding : Website  van de Port of Antwerp

Mvg

Peter
Petdig1

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
« Reactie #26 Gepost op: 04 September 2013, 13:33:37 »
Antwerpen, Rotterdam en ik denk ook Hamburg.
Dan heb je het wel zo'n beetje gehad op dit moment.

Het gaat niet alleen om de vaargeul, maar ook afmeting en aantal van de terminalkranen, en in het algemeen de capaciteit van de gehele terminal.
Snel lossen en laden is alles.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html