Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Bellevue - H0 Modulebaan  (gelezen 88975 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #105 Gepost op: 14 mei 2015, 16:50:59 »
Haha, we breken weer af, wel met behoud van rails, dus die breek ik voorzichtig uit, net zoals stukken scenery die ik wil behouden. W
e gaan weer voor iets nieuws, deze keer op maat van de ruimte en rekening gehouden met alle storende elementen zoals lichtknop, uitklapbare zoldertrap, bereikbaarheid van de zolder met aanwezige trap... Wordt weer een bouw in segmenten, dit keer langs de muren.




Hierboven het nieuwe sporenplan, enkel in de rechter bocht moet nog een stel overloopwissels komen...

Het is een baanplan op maat van de ruimte met al zijn obstakels en ook op maat van mijn collectie en op maat van mijn vereisten. Doel is ook te kunnen rondrijden, zo kan mijn materieel voldoende de benen strekken.

Groet.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #106 Gepost op: 14 mei 2015, 17:31:31 »
Wordt weer een bouw in segmenten, dit keer langs de muren.

Interessante hobbies heb jij...   ;D ;D

CKLX

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #107 Gepost op: 06 juni 2015, 20:54:18 »
Laatste tijd niet zo veel soeps, ook druk met examens.

Nog wat aan het dubben voor een goed baanplan, ik overweeg zelfs om enkelspoor te gaan en naar iets te gaan dat dicht aansloot bij mijn allereerste idee van 2 jaar geleden.

Verder wel wat wagentjes voorzien van lading.
Het zijn wagentjes van het type E (2 assige bakwagens waar 44 de laatste tijd ook druk mee is). Aan de hand van een artikeltje in modelspoormagazine deze 5 tijdperk 4 varianten maar voorzien van een houtlading.


Ook ben ik er in geslaagd ene stuurstandrijtuig (M2 BDx) te scoren voor een niet-exotische prijs, normaal gaan deze echt €80 of zelfs meer. Zo is dit trek-duw stammetje met een diesel uit de reeks 62 ook compleet. :)


Verder zijn we ook met de club op pad geweest en heeft onze modulebaan in opbouw zijn eerste expo overleefd.


Hopelijk komt er een goed  plan uit de bus gevallen, dan kan ik weer aan de slag en kan mijn rollend materieel terug rijden.

Groet,
Olivier den belg
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #108 Gepost op: 06 juni 2015, 21:18:50 »
Die open bakjes zijn wel leuk, ik mag dat Belgische groen wel lijden. Als ik me niet vergis, heeft Roco er nog steeds in het assortiment, voor niet al te astronomische bedragen*. Leuke afwisseling, en zo'n lading hout is ook wel een goed idee!  :D

Edit: *Ja dus:


Met stoomcijfers!  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2015, 21:38:15 door 44. Reden: zoals gewoonlijk wel »

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #109 Gepost op: 07 juni 2015, 20:40:08 »
Met tijdperk 3 cijfertjes heb ik er ook enkele (al zijn die van piko), die zijn echter allen beladen met steenkool/kolen.

En er komt nog een setje met tijdperk 3 wagentjes aan van Roco, ook voor België brengt met zo'n set van 8 voor een kleine €60 op de markt en daar zitten heel wat groene wagentjes in. https://www.roco.cc/de/product/233368-0-0-1-4-00-501-003003/products.html en kijk maar eens wat daar in zit, een groentje en een bruintje.

Ik kan dat groen ook wel smaken, maar tussen al die mooie groene locs moet je af en toe een bruin of anderskleurig wagentje kunnen stoppen zoals een grijsje van de CFL of NS, of een bruintje van de DB of ook van SNCB, die buitenlanders mogen er enkel in als ze voorzien zijn van het europ pool logotje. :D

Maar goed, eerst maar eens een leuk baanplan bedenken, zodat ik deze zomer terug kan rondrijden met al mijn leuk materiaal.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Een stukje langs de Maas - H0 Modulebaan
« Reactie #110 Gepost op: 06 juli 2015, 00:05:26 »
Na veel hertekenen is het dit ongeveer geworden. Enkel geldig voor niveau 0 met "schaduwstation" en paradebaanvak. Verdoken komt normaal een aansluiting naar een hoger liggend gedeelte wat dan allicht onder de naam Bellevue door het leven zal gaan. Het hoger liggend gedeelte zal een 30-tal centimeter boven het schaduwstation komen te "zweven".

Zichtbare deel is het lange rechte stuk met de flauwe bocht rechts (stralen van 95 en 90 cm). Rails komen op dit stuk op een hart-op-hart afstand van 5cm van elkaar te liggen, dat oogt ook weer mooier. Wel moet ik dan voor het schaduwgedeelte telkens overgaan naar 6cm hart-op-hart opdat ik daar met bogen van 47 en 53cm werk.

Wat betreft schaduwstation moet ik met de kopsporen nog een keertje spelen, we zien wel hoe dat uitdraait.
De lengte van de doorlopende opstelsporen is nu ook eindelijk wat aangenamer geworden en bedraagt zo'n 2m20 gemiddeld.

Het paradebaanvak zal vooral een stuk dubbelsporige hoofdlijn voorstellen met een ferme knipoog naar lijn 125 langs de maas. Hier zien we stevige rotsformaties met daarlangs een  spoorlijn en een rivier. Mijn focus ligt op de strook bij Nameche, Marche-les-dames en Sclaigneaux. De keuze hiervoor is vooral omdat ik dan een mooi stuk natuur kan uitbeelden op mijn niet te brede modelspoorweg.

Wat betreft keuze van het onderwerp, hier enkele foto's ter inspiratie.
2115 M5 Marche Les Dames 01-08-2014 by Jos Gillard, on Flickr

1823 Marche Les Dames 01-08-2014 by Jos Gillard, on Flickr

Marche-les-dames by Jonathan.D1986, on Flickr

NMBS 2319 @ Brumagne by Steven De Haeck, on Flickr



Na het fabriceren van de modulebak heb ik mij bezig gehouden met het aftekenen van het sporenplan op deze bak. Vervolgens ben ik na af te stappen van mijn sneetjes-wijnkurk-methode begonnen met het leggen  van stroken kurk, ik gebruik stroken van 3.5 cm (behalve rechts, daar was ik nog in probeerfase), voor de bochten snij ik er eens in opdat de stroken makkelijk meebewegen en in een bocht te leggen zijn.

De losse gebogen rails zijn messing Roco exemplaren in R3 en R4, deze werden gebruikt als maat voor de bochten.
Korter dan R3 gaan we niet want dat is geen zicht en met die lange rijtuigen kan je maar beter een beetje ruimer nemen, ook al komt dit stuk helemaal niet in het zicht te liggen.

De wissels zijn korte tillig bouwsets met een hoek van 15°, de straal van het afbuigende deel is zo'n 60cm, prima, daar kan alles door.



Deze 3e baan wil ik alles beter doen, vooral ook netter en strakker. Dat begint goed te lukken. Hier zien we de "ringleiding" (zwart en rood), alsook de geïnstalleerde Hoffmann wisselaandrijvingen die reeds voorzien zijn van stroom (geel).

Verder moeten er wel nog 2 tuimelschakelaars langs de zijkant komen, maar omdat ik geen goede exemplaren meer heb liggen heb ik dat maar zo gelaten. Uiteindelijk komen er dan nog een draad of 4 bij die ik hopelijk even netjes bij de rest kan weven opdat het een overzichtelijk geheel blijft.



Het heeft enkele dagen geduurd maar in tijd zou dit zeker op 1 bouwdag kunnen bereikt zijn. Op de rechter poot, 2 kopsporen en een stukje scenery om mooi aan te sluiten met een aangeklede bak na is deze bak eigenlijk compleet. Tevens moet ik links nog een boordje voorzien opdat er niks de afgrond kan inrijden.

De hoogte van de baan wordt hier duidelijk, dat is zo'n 1m20, dit is nodig om boven de lichtknop uit te komen zodat deze nog vlotjes aan en uit kan gedaan worden.

Wat we zien is duidelijk, een afgewerkte bak met sporen een een loc met een trein die er voor de foto even opstaat.

Qua verbinding met de centrale ga ik ook anders te werk gaan dan voorheen. Ik ben van plan een "kastje" te maken waar mijn multimaus en een trafo in plaatsnemen. Vervolgens zal ik met behulp van molex stekkers (dat zijn interne pc-stekkers, ik heb er een hoop van) de verbinding met dat kastje maken, zo verkrijgt elke bak zijn stroom via een eigen aansluiting (hier middenin te zien) en is deze niet afhankelijk van een verbinding die door een andere bak moet lopen en eventueel kapot kan gaan.



Voila, zo kan het wel weer, morgen weer verder met wat houtwerk!

Groet,
Olivier
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2015, 19:04:22 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #111 Gepost op: 06 juli 2015, 15:19:49 »
Ziet er veelbelovend uit.
Leuk een Belgische baan!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #112 Gepost op: 06 juli 2015, 16:55:53 »
Dat met die groene en bruine wagons door elkaar krijg ik nu ook zo'n beetje in de gaten. Ik meende dat die kleuren min of meer tijdperkgebonden waren, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Dat is niet erg, dat biedt alleen maar meer mogelijkheden. Eventueel.

Dat bordje Vmax = 60, komt dat van je trekker? En wat een leuke thermometer!  :D

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #113 Gepost op: 06 juli 2015, 22:31:54 »
Ben benieuwd naar de vorderingen.

Als ik die foto's van het echt zie, dan krijg ik zin om eens te treinen door België  (y)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Een stukje langs de Maas - H0 Modulebaan
« Reactie #114 Gepost op: 07 juli 2015, 00:40:56 »
Bedankt heren voor de complimenten.

Jan, groen en bruin heeft er altijd een beetje ingezeten, heel lang waren onze locs in dat mooie groen, later in geelblauw, daarna blauwgeel, maar ook geelgroen, wagens zijn er nog altijd veel bruine en de groene zijn vooral azuurblauwe (appelblauwzeergroen), dat geeft nog altijd leuke combinaties van bruin en groen. :D

Joran, gek he, dat dit ook België is, ik hoop dat ik een soortgelijke sfeer goed zal kunnen weergeven op de modelbaan.

Snelheidsbord hangt al jaren in die kamer, weet zelfs al niet meer van waar het komt. :D

Vandaar weer heel wat gedaan, de baan meot wel 10 cm lager komen.


Na een hele dag als schrijnwerker in de weer geweest te zijn, ben ik hier aanbeland, nog 1 modulebakje met lichte bochten moet gemaakt worden, hierop komt het uitneembare deel te steunen. (staat nu tijdelijk recht met een plank.

Wel moet de baan 10 cm zakken omdat ik anders in de knoop zal komen wanneer ik bovenleidingsmasten ga plaatsen.

Maar dat is werk voor morgen, hoop morgen het brute werk toch te kunnen afronden. :)



Groet,
Olivier
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2015, 10:13:30 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #115 Gepost op: 07 juli 2015, 16:06:44 »
Doelstellingen voor vandaag zijn ook weer bereikt, de houten constructie is klaar, op het kastje voor de multimaus na, maar mijn trafo heeft het allicht begeven, dus voorlopig zal er niet veel kast te maken zijn.

Nu in ieder geval is de houtconstructie klaar en is aan alle voorwaarden voldaan. Zoldertrap kan net open, licht kan aan en uit (uitsparing gemaakt in de modulebak), zolder is makkelijk te bereiken door het makkelijk uit te nemen deel en de hele baan is een dikke 10cm gezakt opdat er bovenleidingsportalen zouden kunnen geplaatst worden.



Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #116 Gepost op: 07 juli 2015, 16:33:28 »
Olivier, mooi nieuw plan en ik ben benieuwd. Ik zou echter wel proberen achter voor elk spoor een zijspoor te creëren zodat je enige afwisseling in het rijden hebt. Een "mini-staging" als het ware.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Bellevue - H0 Modulebaan
« Reactie #117 Gepost op: 07 juli 2015, 17:44:54 »
Bedankt Ronald, er komen sowieso nog een 2-tal kopsporen om meer materieel op de baan te kunnen stallen. Sowieso kunnen er een 4-tal treinen van om en bij de 2 meter lengte gestald worden die dan afwisselend kunnen rijden.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Een stukje langs de Maas - H0 Modulebaan
« Reactie #118 Gepost op: 09 juli 2015, 00:05:15 »
Vandaag wat minder gedaan dan gepland, maar ik was ook druk met allerlei andere zaken (kapotte trafo van de multimaus, Mio fietsgps van vader met kuren en nog wat zaken die op stapel liggen). Maar de nuttige tijd voor de baan werd besteed aan het leggen van de rails op het uitneembare deel, alsook ze voorzien van verbinding met de stekker voor stroom.

Hier werden ook rails van tillig gebruikt, echter de gewone code 100, deze is iets goedkoper. Tevens ligt hier geen kurk meer (dit schaduwgedeelte zal toch niet eeuwig dienen), maar liggen de rails wel netjes gelegd en sluiten ze redelijk perfect zonder al te veel horten of stoten aan op de bocht richting aan te kleden gedeelte.

Op de achtergrond liggen reeds enkele rails proef te liggen, daar liggen 2 wissels in om van buiten naar binnen te rijden en omgekeerd, een tegenovergesteld overloop-paar ligt er niet in opdat er later (op een andere locatie) makkelijk nog een module kan toegevoegd worden waar die dan op komen te liggen.

Voor de sier is er wat materiaal op het schaduwstation in aanbouw geplaatst. Voorlopig enkel diesels want er is nog geen draad te bespeuren op het aan te kleden deel.
Setting is tijdperk IV in al zijn glorie.

Lengtes van de 4 doorlopende opstelsporen variëren tussen de 1,8 en 2,3m nuttige opstelruimte, dat is niet zo slecht voor een kamer zoals deze vind ik.



Ook mij bezig gehouden met wat schilderen van details op wagonnetjes.



Hopelijk kan ik morgen weer wat doen, want in de namiddag  is het pakken geblazen om dit weekend door te brengen op Cactus festival te Brugge.

'k Vroeg me ook al af waarom onderstaande niet goed paste, vandaag schoot het me eindelijk te binnen, bij het plaatsen van de plaat waar de sporen op komen heb ik het frame omgedraaid. Morgen maar even demonteren en goed doen want dit staat echt niet! Zo'n warhoofd hebben kan toch prettig zijn.



Dagdag!
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2015, 00:23:34 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Een stukje langs de Maas - H0 Modulebaan
« Reactie #119 Gepost op: 09 juli 2015, 17:19:50 »
Voila, het resultaat voor ik het weekend op Cactus festival te Brugge doorbreng. 1 van de aan te kleden bakken is voorzien van rails.

Ik hanteer een hart-op-hart afstand van 5cm, dat is heel wat mooier dan wat de modelspoorfabrikanten standaard hanteren (6cm en bij marklin rails gaat het richting de 8cm geloof ik). Er zit in dit stuk spoor een paar overloopwissels, dit houdt in dat ik de wissels wat moest inkorten opdat ze mooi in het geheel zouden kunnen plaatsnemen.

Voor de foto even 2 AFB's met een lange sleep erbij geplaatst, de bocht op de achtergrond wordt niet zichtbaar, daar plaats ik een zelf te bouwen tunnelportaal. Hiervoor zal ik nog wel even moeten zoeken welk portaal er als voorbeeld/inspiratie mag dienen.

Tevens ook mijn fout in mekaar gezette module gecorrigeerd zodat het geheel beter op mekaar aansluit.



Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL