Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:14:07
Punt- en hartstukken
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:38
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
Bert55
Vandaag
om 17:02:41
Punt- en hartstukken
door
odaoda
Vandaag
om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken (gelezen 10257 keer)
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #30 Gepost op:
16 september 2018, 21:30:07 »
Dank je Remco.
Na de verbouwing zal ik hem deze finishing touch geven. Kan simpel in de voorwaarden van het functiemappen gedaan worden.
Zoals wel vaker zorgt elke uitleg weer voor een nieuw vraag. Je schrijft dat sinds de nieuwe serie led verlichting heeft ze wel samen met de schijnwerpers kunnen branden. Bedoel je daar de buitenste seinen mee? Als ik (oude) foto's bekijk dan lijkt het dat die buitenste seinen vanaf het begin al opgebouwd zijn uit rode en witte leds. Zie ik het verkeerd of bedoel je iets anders? Ik hoor graag van je.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3206
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #31 Gepost op:
16 september 2018, 23:04:34 »
Halllo Frits,
dit is bij de laatste generatie 186's het dimlicht, grootlicht laat hetzelfde beeld zien maar dan is het licht van de schijnwerpers vanzelfsprekend feller
bij de oudere series het dimlicht, overigens hadden deze geen led-verlichting, mogelijk ben je in de war met de 189?
oude situatie met "normaal" frontsein
Bij beide versies zijn de buitenste lampen tevens de sluitseinen, daar heb ik geen foto's van
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #32 Gepost op:
16 september 2018, 23:05:44 »
Top!
Dank je Remco
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3206
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #33 Gepost op:
16 september 2018, 23:29:11 »
Graag gedaan!!
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Ben
Online
Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #34 Gepost op:
20 september 2018, 09:06:56 »
Oud verhaal in een nieuw jasje, goed gedaan.
Gr, Ben.
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #35 Gepost op:
26 september 2018, 22:02:24 »
Citaat van: Ben op 20 september 2018, 09:06:56
Oud verhaal in een nieuw jasje, goed gedaan.
Ik was niet tevreden met het nieuwe jasje.
Aangezien ik nog twee ACME 186 spaghetti locomotieven heb bij deze een in mijn ogen iets knappere ombouw.
Bij de vorige ombouw had ik de weerstanden en dioden aan de leds gesoldeerd. Werkt prima maar ziet er niet uit.
Voor deze ombouw heb ik een klein experimenteer printje gebruikt waarop alle componenten gesoldeerd worden. De uitdaging zit hem in het feit dat de leds slechts ten dele in de standaard maat van 2,5mm vallen en de print moet dun blijven om niet te botsen met het draaistel
De uiteindelijke oplossing ziet er uit zoals op bovenstaande foto.
Omdat de hart tot hart maat van de leds 3,75mm is en de rastermaat van de print 2,5mm is moet er voor de middelste led een gaatje in het midden geboord worden. De leds voor het toplicht en de front- en sluitseinen hebben drie aansluitingen en de anode zit in het midden. Voor de schijnwerper gebruik ik echter de originele witte led van ACME en die heeft gewoon 2 aansluitingen. Om er voor te zorgen dat de led van de schijnwerper ook midden op de print zit boor ik nog twee gaatjes aan de onderzijde.
Zo komen de bicolor leds op de print.
Links de originele led van ACME. De bicolor leds (rechts) hebben een randje. Deze vijl ik er af zodat de leds dichter tegen elkaar aan kunnen.
De eerste led op zijn plaats. De soldeereilandjes op deze experimenteerprint zijn doorgemetaliseerd waardoor de aansluitdraden van de led heel kort afgeknipt kunnen worden.
De onderzijde van de print met alle verbindingen.
En zo ziet de geheel gemonteerde print er uit voor cabine 2.
en zo voor cabine 1
Om lichtlekkage aan de onderzijde van de leds te voorkomen schilder ik deze.
En zo zitten de printjes op zijn plaats. Ik heb ze voor de zekerheid met een beetje Kristal Klear vast gezet.
Op de kop van het draaistel zit een klein lipje. Deze kan als het draaistel iets omhoog komt het printje raken. Dit lipje haal ik weg.
Door de twee schroefjes te verwijderen kan de afdekking van de cardanas losgeklikt worden.
Met een zijsnijtangetje knip ik het lipje er af
Het cardandeksel weer op zijn plek, zonder uitstekend lipje. Eigenlijk het einde van de ombouw. Ik denk dat ik mijn derde ACME ook op deze manier ga doen. Tot slot nog even een kleine aanpassing van de zwarte lipjes (met apparaten?) die aan de zijkant/onderkant van de kap zijn bevestigd.
Bij elke aanpassing aan de ACME 186 locomotieven vallen de zwarte lipjes aan de zijkant er af.
De oorzaak is volgens mij dat deze niet goed in de uitsparing passen die hiervoor in de kap is aangebracht. De onderste heb ik inmiddels een beetje kleiner gevijld.
Hier zijn ze beide iets kleiner gemaakt en de oude lijmresten verwijderd.
En de eerste op zijn plaats. Past nu veel beter en lijmt dus ook beter.
En zo zitten ze beiden stevig op de plaats.
Groet Frits
«
Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 22:29:14 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3818
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #36 Gepost op:
27 september 2018, 06:38:41 »
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
ronnyvdv
Offline
Berichten: 38
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #37 Gepost op:
28 augustus 2020, 18:24:40 »
Spijtig dat de foto's verdwenen zijn
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #38 Gepost op:
28 augustus 2020, 21:07:31 »
Ik zal eens kijken of ik ze nog ergens heb staan en of ik de ombouw nog enigszins kan reproduceren.
Gelogd
Groet Frits
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 815
mekkerend het leven door
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #39 Gepost op:
29 augustus 2020, 10:18:46 »
Graag
Gelogd
Groet,
Gerard
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #40 Gepost op:
29 augustus 2020, 16:56:37 »
Zoals opgemerkt zijn de plaatjes die bij het ombouwverslag van de verlichting hoorde verdwenen omdat ze bij TinyPics stonden. Ik heb even in mijn archief gekeken en volgens mij heb ik de meeste foto's terug gevonden.
Aanleiding voor de aanpassing van het licht was dat de rode sluitlichten af fabriek bij ACME aan de binnenzijde zitten en in werkelijkheid zitten ze, gecombineerd met de frontlichten afhankelijk van de rijrichting, aan de buitenzijde.
Het gaat hier om de eerste serie ACME 186 locomotieven. Bij latere versies is het binnenwerk verbeterd. Maar met enkele ingrepen is er van deze versie ook een correcte versie te maken.
OPLOSSING 1
Standaard zitten er 3 leds onder de cabine gestoken. 2 witte en 1 rode. Deze zijn met 4 draadjes via een stekker op de basisprint aangesloten. De plus zit op zowel de blauwe en rode draad. De rode led op de zwarte draad en de twee witte leds op de oranje draad.
De eenvoudigste manier om het lichtbeeld beter met de werkelijkheid te laten overeenkomen kan door de rode en witte led er uit te trekken en om te draaien. Er wordt dan bereikt dat de rode sluitlichten aan de buitenzijde komen en de witte aan de binnenzijde, op de plek van de schijnwerpers.
Resultaat is dat de schijnwerpers aan de binnenzijde branden samen met het toplicht. Omdat de LED van het toplicht er precies achter zit straalt deze veel meer licht uit. Dat is overigens in de ongewijzigde uitvoering ook zo. Dat kan eventueel worden aangepast door een extra weerstand voor de LED van het toplicht te monteren. Dat doe ik hier niet want ik wil de schijnwerpers van cabine 1 en de sluitlichten van cabine 2 schakelbaar maken.
OPLOSSING 2
Ik heb de leds volgens bovenstaand schema aangesloten.
Om het mogelijk te maken dat de buitenste lichten zowel rood als wit kunnen branden gebruik ik zgn. bicolor of duo leds (rood/wit) met een gemeenschappelijke anode. Deze leds hebben een randje waardoor ze niet helemaal tegenelkaar komen. Daarom vijl ik het randje weg. De duo leds gebruik ik voor de front/sluitlichten en het topsein. Voor de schijnwerper gebruik ik de bestaande witte ACME led.
De weerstanden en dioden (zie schema) soldeer ik rechtstreeks op de pootjes van de leds. Om de leds op de juiste manier aan te sturen dient de basisprint te worden aangepast.
In bovenstaand overzicht heb ik voor de duidelijkheid aangegeven hoe de bestaande stekkers en draadjes aangesloten worden.
De basis print moet aangepast worden zoals aangegeven in bovenstaande foto. Ik denk dat e.e.a. voor zich spreekt. Ik misbruik de aansluitingen van de bovenleiding (J2) die ik toch niet gebruik, om de extra uitgang A2 van de ESU Lokpilot op aan te sluiten. Het stekkertje (pinnetje) van de bovenleiding soldeer ik aan de paarse draad waardoor de decoder stekkerbaar is.
OPLOSSING 3
Uiteindelijk vond ik de oplossing met de weerstanden en dioden gesoldeerd aan de pootjes van de leds niet zo fraai. Reden om te kijken of e.e.a. op een stukje gaatjes print gesoldeerd kan worden.
Om het mogelijk te maken dat de duo leds dicht tegen elkaar geplaatst kunnen worden dienen er wat extra gaatjes in het printje te worden geboord.
Het gemonteerde printje voor cabine 2, zonder schijnwerpers maar met schakelbare sluitverlichting. De onderzijde van de leds heb ik met aluminiumverf geverfd om lichtlekkage te voorkomen.
En het printje van cabine 1
En de printjes op hun plaats in de ledhouders.
Op het cardandeksel zit een klein lipje. Deze kan tegen de printjes aankomen. Door 2 schroefjes los te draaien komt het deksel los
Met een zijsnijtangetje knip ik het lipje er af en is het probleem opgelost.
En hier ging het om. Frontverlichting in de buitenste lampen met een gedimd toplicht dat nu dezelfde sterkte heeft als de beide andere lampen.
En schakelbare schijnwerpers samen met het toplicht.
En tot slot de sluitverlichting, schakelbaar bij cabine 2.
Groet, Frits
Gelogd
Groet Frits
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 815
mekkerend het leven door
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #41 Gepost op:
29 augustus 2020, 18:52:01 »
Dag Frits,
Hartelijk dank voor je actie
Gelogd
Groet,
Gerard
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #42 Gepost op:
30 augustus 2020, 08:07:17 »
Graag gedaan. Als er vragen zijn hoor ik dat graag
Gelogd
Groet Frits
ronnyvdv
Offline
Berichten: 38
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #43 Gepost op:
31 augustus 2020, 17:37:32 »
Super,
Bedankt om de foto's terug te plaatsen !
Gr.
Ronny
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken