Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Luc2000
Vandaag om 10:57:49
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:51:48
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 10:28:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:04:22
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
Extra functie in Zimo MS450P22 door Ben
Vandaag om 09:30:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Spelregels 'Raadplaatje' door tothebeach
Vandaag om 08:56:06
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 08:36:30
Roco traxx 'Eurocity' door Arjan6511
Vandaag om 08:30:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
09 December 2025, 19:44:23
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
  

Auteur Topic: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken  (gelezen 11590 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Gepost op: 31 July 2013, 06:30:24 »
Deze week de tijd genomen eens naar m'n onlangs aangeschafte ACME Fyra 186 te kijken. De bedoeling is het achterste sluitsein schakelbaar te maken en ik heb een baanschuiver die veel te laag zit waardoor deze bijna de spoorstaven raakt. Bij een eerder eerste proefrondje ging het mis omdat ik een schroef raakte waarmee m'n rail nog tijdelijk vast ligt.

Kap eraf dus met behulp van de bekende 4 tandenstokers. Op de aangegeven plaats zit de klikverbinding. Daarna kun je de lok op de zij leggen en de kap van het onderstel schuiven. Er zitten twee aangelijmde delen, wees voorzichtig, ik heb er een los gestoten en weer even moeten lijmen.





Inwendig zitten 3 connectoren, twee voor de seinen en een enkele draad voor de bovenleiding. Dat laatste gebruiken we niet dus die knippen we maar direct af. De print hoeft verder niet los want die is enkelzijdig, de printbanen zijn gemakkelijk te volgen.

De draadkleuren op de connectoren:
zwart = rode led
oranje = witte leds (er zitten er 2, 1 voor het topsein en 1 voor de onderste 2 witte seinen)
blauw = plus
rood = plus

Van de achterste cabine ga ik dus de rode led schakelbaar maken. Dat doe ik door de SMD weerstand R4 los te solderen, daarmee is de verbinding verbroken naar de lichtuitgang, en een nieuwe verbinding te maken tussen de printbaan via een 1K weerstandje naar AUX1: de groene draad aan de NEM connector.
Voor het andere sluitsein werkt hetzelfde kunstje: weerstand R1 verwijderen en de paarse draad van AUX2 gebruiken. Wat ook kan is natuurlijk de SMD weerstanden hergebruiken door deze een kwart slag te draaien en een draadje te leggen.





De decoder wordt geplaatst in het bakje onderaan de lok, met een beetje wurmen past er net een Esu V4 in. De bedrading naar boven zet ik even vast met een stukje cellotape.



Karweitje van niks dus, wat rest is functie mappen van in dit geval een LokPilot V4 decoder: F0 + F1 forward aan AUX1.

Bij de lok verpakt zit een bosje reserve onderdeeltjes met o.a. 2 asb'jes, hang en luchtwerk, baanschuivers, een extra NEM koppeling houder en 2 indusie-dingen. Die laatste dien je aan het draaistel te lijmen.



Af fabriek is de lok geleverd met een open baanschuiver waar de NEM koppeling zit en een dichte aan de voorzijde. Als je er zo mee gaat rijden is overigens de rijrichting verkeerd, dat heb ik opgelost in de decoder maar dat terzijde. De dichte schuiver geeft problemen: met de kap eraf zit hij keurig recht, zodra de kap er weer op gaat wordt de baanschuiver naar beneden geduwd, komt scheef te hangen en raakt bijna de spoorstaven.



Ben er al met al een uurtje mee aan het stoeien geweest maar krijg het niet netjes. Het zou in elkaar moeten vallen maar mij is het niet gelukt. Uiteindelijk maar een open schuiver gemonteerd.



De lok koppelt mooi kort, hier met Fleischmann profi's. Minimum boogstraal is dan wel beperkt tot 420mm.





Met de 7 LsModels Fyra rijtuigen heb ik nu stam 4974:

* B-eind 50 84 20-70 411-8: LSM 44055-1
* A 50 84 10-70 485-4: LSM 44055-2
* A 50 84 10-70 486-2: LSM 44055-3
* BD 50 84 82-70 974-0: LSM 44056
* B 50 84 20-70 408-4: LSM 44057-1
* B 50 84 20-70 412-6: LSM 44057-2
* B-eind 50 84 20-70 413-4: LSM 44057-3

Bijna €600 maar ja: 't is crisis en het geld moet rollen.

Gr, Ben.

Rubedino

  • Gast
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2013, 06:59:13 »
Mooi setje Ben maar erg fragiel.

Bij deze was het ook even zweten. kreeg de kap er eigenlijk zonder moeite en stokjes vanaf.


ACME BLS by Rail-Kees, on Flickr

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2013, 07:25:30 »
Fraai Kees-Jan. (y)

Heb jij overigens enig idee wat verkeerd gaat bij die dichte baanschuiver? Ik weet van 3 spoorders dat die het ook niet voor elkaar krijgen.

En het moet netjes kunnen volgens dit plaatje:
http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_60095_BR186_Crossrail2.jpg

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2013, 07:31:53 door Ben »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2013, 09:47:12 »
Interressant Ben.

Ga dit zeker volgen.
tzt moet de mijne er ook aan geloven.

mvg Henk

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2013, 10:52:05 »
Allen,

Er is al eens een uitleg geweest over het pas maken van de baanschuiver t.w.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36009.msg548009.html#msg548009

Ik heb het ook gedaan en kwam tot de ontdekking dat alleen de baanschuiver aanpassen niet de enige oplossing is. Ook dient er gevijld te worden aan de bodemplaat van de lok om de baanschuiver netjes recht te kunnen monteren.




Succes

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2013, 11:00:34 »
Bij de lok verpakt zit een bosje reserve onderdeeltjes met o.a.  2 indusie-dingen. Die laatste dien je aan het draaistel te lijmen.

Heeft iemand enig idee waar deze onderdelen op het onderstel geplaatst dienen te worden. Handleiding is wat mij betreft erg summier in deze.

Alvast bedankt.

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2013, 11:38:10 »
Yeti,

Bedankt. (y)

Moet er nog eens over nadenken of ik dat wel wil uitvoeren. Je vraag kan ik niet beantwoorden, ik zit naar hetzelfde plaatje als jij te koekeloeren.

Gr, Ben.

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2013, 12:38:41 »
Hallo Ben,

Ik zie dat je de ramen van de 1e klas rijtuigen nog niet aangepast hebt. Nog iets voor de toekomst?

Mvg

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2013, 18:09:21 »
Staat op het to-do lijstje evenals sluitlichten. En er zitten nogal wat treeplanken scheef.

Gr, Ben.

Rubedino

  • Gast
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2013, 18:12:17 »
Citaat
Heb jij overigens enig idee wat verkeerd gaat bij die dichte baanschuiver?

Geen Idee Ben.

Ik moet de lok op een plankje vast gaan boren voor een Klant en dan heb je er weinig last van. Zal echter eens kijken hoe dat nu komt.

lokpaint

  • Gast
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2013, 22:30:41 »
Hoi

De baanruimer heeft in het middengedeelte een zwaluwstaart die in de kap behoort in te klikken. Meestal gaat het hier fout als de baanruimer te laag zit.

Ben, leuk gedaan maar wil je het correct hebben dan horen de buitenste 2 frontseinen ook het rode licht te voeren.
Oftewel onderste led vervangen door een wit/ rode duo led,
De middenste led zou dan weer wit moeten zijn (schijnwerpers) ware het niet dat acme het nodig heeft gevonden rode lichtgeleiders te gebruiken. Een beetje meer knutselen is dus ook hier nodig.

Bart

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2013, 17:44:21 »
Hoi Bart,

Ik ga nog wel een keer knutselen met de baanruimer, bedankt.

De seinen vind ik wel goed zo, de lok zal altijd trekken. Maar ik snap wat je bedoelt.



Gr, Ben.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #12 Gepost op: 02 August 2013, 16:22:11 »
Heeft iemand enig idee waar deze onderdelen op het onderstel geplaatst dienen te worden. Handleiding is wat mij betreft erg summier in deze.
De Indusi(tegenwoordig PZB geheten ;))-magneet bevindt zich rechts van de machinisten cabine gezien in de rijrichting. Dus aan elk draaistel één:


Plaatje geleend van: http://nederlandsov.nl/treinen/Locomotieven/54
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2013, 15:56:27 »
Dag Ben,

Ben er niet precies uit hoe de digitale stekker in gaat!
Heb je daar een fotootje van.
Alvast bedankt.

mvg Henk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2013, 16:03:31 »
De oranje draad komt bij pen 1.
Zit ie verkeerd om dan doet je verlichting het niet.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric