Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: Grootspoorpraktijken  (gelezen 5425 keer)

guest7823

• Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #15 Gepost op: 28 July 2013, 12:55:57 »
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn

guest7823

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 28 July 2013, 13:03:01 »
In de stoomtijd was het volgens mij regel om met de lockoppeling te werken, maar kan zo gauw hiervoor geen bewijzen vinden. Sluit niet uit dat op enig moment de regel is omgedraaid.

Stoomloc's kwamen dagelijks in depot (met technische faciliteiten) dus was het makkelijker om een koppeling te vervangen dan bij wagens die aanzienlijk minder vaak in de werkplaats kwamen

Thom

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 July 2013, 15:21:08 »
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
Desondanks dat het zinloos klinkt om het te doen, was het om aan te geven dat het de laatste wagen een een trein betrof.

Voorheen mocht je de laatste wagen in NL onberemd zijn, en mocht je die verliezen gaf het onbreken van de sluitbordjes en de haak in de laatste wagen aan dat de trein niet meer compleet was.

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2013, 10:32:10 »
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn

Hoi Paul,

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, wel heb ik eens een kolentrein vanaf Emmerich meegenomen die verkeerd was gekoppeld.
Toch heb ik er de Maasvlakte mee gehaald. Bij het afhangen van de 3 diesels kwam ik er pas achter. In Nederland is de machinist verantwoordelijk voor de 1e koppeling, toch ga je er vanuit dat je collega goed zijn werk doet. Het heeft mij werkelijk verbaasd dat het heeft gewerkt!

De laatste koppeling hebben we in Emmerich of Venlo nooit omgehangen. Dit werd bij de "grenseingangscontrole" gedaan. Inmiddels is dat door de gewijzigde regels niet meer nodig!

Gr. Silvester

Gr. Silvester