Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
  

Auteur Topic: Grootspoorpraktijken  (gelezen 5486 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #15 Gepost op: 28 July 2013, 12:55:57 »
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #16 Gepost op: 28 July 2013, 13:03:01 »
In de stoomtijd was het volgens mij regel om met de lockoppeling te werken, maar kan zo gauw hiervoor geen bewijzen vinden. Sluit niet uit dat op enig moment de regel is omgedraaid.

Stoomloc's kwamen dagelijks in depot (met technische faciliteiten) dus was het makkelijker om een koppeling te vervangen dan bij wagens die aanzienlijk minder vaak in de werkplaats kwamen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #17 Gepost op: 28 July 2013, 15:21:08 »
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
Desondanks dat het zinloos klinkt om het te doen, was het om aan te geven dat het de laatste wagen een een trein betrof.

Voorheen mocht je de laatste wagen in NL onberemd zijn, en mocht je die verliezen gaf het onbreken van de sluitbordjes en de haak in de laatste wagen aan dat de trein niet meer compleet was.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2013, 10:32:10 »
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn

Hoi Paul,

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, wel heb ik eens een kolentrein vanaf Emmerich meegenomen die verkeerd was gekoppeld.
Toch heb ik er de Maasvlakte mee gehaald. Bij het afhangen van de 3 diesels kwam ik er pas achter. In Nederland is de machinist verantwoordelijk voor de 1e koppeling, toch ga je er vanuit dat je collega goed zijn werk doet. Het heeft mij werkelijk verbaasd dat het heeft gewerkt!

De laatste koppeling hebben we in Emmerich of Venlo nooit omgehangen. Dit werd bij de "grenseingangscontrole" gedaan. Inmiddels is dat door de gewijzigde regels niet meer nodig!

Gr. Silvester

Gr. Silvester