Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
  

Auteur Topic: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991  (gelezen 24019 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #45 Gepost op: 29 September 2013, 12:38:32 »
ooit dit plaatje eens op internet gevonden:

toch wel bijzonder dat bloementransport in motorPosten.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2013, 07:42:47 »
Een prachtig verzorgde uitgave die echt alle specials op deze lijn in kleur laat schitteren. Ik geniet van de platen en beveel dit boek elke liefhebber aan!
En zo'n grensstation als Kranenburg met die interessante treinen schreeuwt gewoon om nabouw op modules  ;D

grtz,
Wim

Dit is een uitstekend idee! De D-treinen naar München wisselden meestal van loc in Kleve, maar de sneltreinen van Nijmegen naar Keulen of Frankfurt/M wisselden de loc vaak in Kranenburg, waar ook rijtuigen werden aangekoppeld. Dus met een 2200 (in sommige winters met warme stoof) of BR23 tot Kranenburg, en dan met een BR23 of BR03 door naar Keulen. De Britse verlofgangerstreinen wisselden er ook een aantal jaren van loc: van BR38 op BR01. En dan natuurlijk het goederenverkeer dat in de jaren zestig nog omvangrijk was, en zowel met Duitse stoom als met 2200 en 2400 van Nijmegen naar Kranenburg reed. Om van de bloementreinen met de Mp's nog maar te zwijgen!
De D-treinen wisselden weliswaar niet van loc in Kranenburg, maar de bonte samenstellingen met onder andere plan D of Plan K rijtuigen zijn een lust voor het oog. 

Kortom: wie begint er een "Kranenburg-module"-draadje?
mvg, Heinz

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2013, 08:08:17 »

plaatje geleend van Olav Casander


Plaatje geleend van Thomas

Een meter of 12 heb je wel nodig om het geloofwaardig neer te zetten  ;)
En veel tijd en geduld, een hoop spullen en een paar vriendjes om ermee te spelen  8)

« Laatst bewerkt op: 05 October 2013, 08:17:26 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2013, 10:22:47 »
Prima aktie om de beide draadjes samen te voegen!
Ik had het eerste draadje niet opgemerkt en in mijn enthousiasme een nieuw draadje geopend.

Ik heb bij het rustig doornemen van dit mooie boekwerkje tijdens mijn huidige vakantie een klein foutje opgemerkt in de tekst op blz.17. Daarin wordt gesproken over het ontbreken van de 3 punts verlichting. Deze is echter wel aanwezig n.m.l. middels een soort schijnwerper op het dak. Op de foto is deze wat moeilijk waarneembaar.

Bij het model dat Fleischmann heeft uitgebracht, dat inmiddels een uitloopmodel is, is dit ook goed te zien.

Groet,
Coen.

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #49 Gepost op: 16 November 2013, 09:04:04 »
Zijn er nog meer (module)bouwers die zich hebben laten inspireren door Nijmegen-Kleve?
mvg, Heinz

Willemroelof

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Terug naar toen.
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #50 Gepost op: 11 August 2014, 20:10:36 »
Hallo

Ja ik, maar ik zie dat er al een tijdje geen berichten zijn gepost.
Ik heb plannen zat, maar moet nog beginnen met het ontwerp van deze baan.
Ik ben er nog niet uit welk type rails ik wil gebruiken, eerst in dit draadje nog maar eens rondkijken.
Misschien dat dit me nog op ideeen brengt ;).

Groeten Willem

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #51 Gepost op: 16 August 2014, 08:23:07 »
Het wellicht ook aardig om te vermelden dat de extra uitgave van Railkroniek uit 1990 over de lijn Nijmegen-Kleve via de vereniging VIEV te downloaden is: http://www.viev.eu/2014/07/railkroniek-80-1-nu-als-pdf-beschikbaar/
mvg, Heinz

teejay

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Nijmegen Kleve dan toch maar.
Re: Boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991
« Reactie #52 Gepost op: 04 November 2014, 22:54:03 »
Er ligt al een dikke laag stof op dit draadje maar ik ga toch een poging wagen om het motortje weer te starten.
Ikzelf heb mij Als jonge Nijmegenaar ook laten inspireren door dit traject en ben met een maatje van mij van plan om dit traject na te bouwen in H0. We doen alles heel rustig aan want dit wordt ons eerste project.
Ik heb onlangs ook het boek aangeschaft en we zijn langzaam plannetjes aan het maken.

is er al vordering aan de andere kant?

Groetjes,

Thièrry
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 23:00:53 door teejay »