BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: E94 op 18 juli 2013, 16:29:29
-
Goed nieuws voor liefhebbers van grensbaanvakken: na Arnhem-Emmerich en Venlo-Kaldenkirchen is nu Nijmegen-Kleve aan de beurt. Op de site van Uquilair staat heb boek als "verschijnt binnenkort" aangekondigd. In de begeleidende tekst worden enkele types genoemd die in het boek voorkomen: DB-stoomlocs 01, 03, 18, 23, 38 en 56; NS series 2200, 2400 en (zelfs) plan U! En natuurlijk de "Starleistung" met de Austria Expres, maar ook nog verlofgangerstreinen. Laat maar komen!
-
Voor mij blijft Nm-Kleve het sfeervolste grensbaanvak. Het heeft de gehele opkomst en ondergang van het grensoverschrijdende verkeer meegemaakt; van internationale D-treinen tot een 211 met 1 stuurstand als 'Alibizug'.
Van die gloriejaren kon je alleen nog maar dromen als je jaren geleden het et overwoekerde emplacement van Kranenburg aan het spoorzoeken was...
Het wordt ongetwijfeld een fraai prentenboek, zeker als je bedenkt dat er kleuremdia's zijn gemaakt van de laatste NS-stoom daar in 1957.
-
Sfeervol zeker, helemaal mee eens! Wanneer je in de jaren '80 op het station van Kranenburg kwam, leek de tijd er 30 jaar stil te hebben gestaan.
Wat ik me trouwens af vraag is wat een plan U op de lijn naar Kleve te zoeken heeft.
-
Hoi Modelspoor liefhebbers,
Ik ben ook helemaal blij met dat boekje over het traject Nijmegen Kleve (y). Zelf ben half jaren 80 vaak foto's wezen maken van de DB loks in Kleve. Vooral de BR 212 vind ik een zeer mooie lok. Maar de BR 23 en 03 geld het zelfde.
Nu nog een mooi boekje over de Duitse loks bij Oldenzaal waar zo al de V200.0 V200-1 V100 BR 01-10 01 altbau ketel en Nieuwbau ketel met T 32 tender die konden gedraaid worden op de draaischijf bij Oldenzaal en natuurlijk nog de BR 41 en Br 03 VT 624
ALS daar nou ook nog een boekje van uit zou komen zou het helemaal mooi zijn.
Met vriendelijke groeten,
bernard
-
Mee eens Bernhard.
Volgens mij is dit een tamelijk succesvolle reeks, dus ik heb goede hoop dat ook dit onderwerp aan de orde zal komen.
mvg,
Gert
-
sfeertje van precies 10 jaar geleden toen alles al in diepe Doornroosjeslaap was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC000511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC000511.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00059_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00059_1.jpg)
De beide Kranenbursge seinhuizen zijn inmiddels afgebroken :'(
Er is trouwens een leuke site over dit traject: http://www.geschiedenisgroesbeek.nl/spoorlijn.htm
grtz,
Wim
-
Ja, meer van dit soort series:
Nieuweschans - Leer
Coevorden - Emmlichheim
Enschede - Gronau
Winterswijk - Borken
en meer
-
Het boek is inmiddels te bestellen.
Acceptgiro zat bij RM 306.
-
(http://i27.photobucket.com/albums/c175/thevandijks/dia0-011x.jpg)
Het was het grens baanvak met de meeste sfeer, hier een foto die ik in het laatste jaar maakte in 1991. Toen was het verval toch al toegeslagen, jammer dat het baanvak gesloten is!
Groet Hans
-
Als bouwer van het Station Groesbeek in model, kan ik niet wachten. Ben benieuwd of er veel foto's in staan van de stoomtijd, met namen van station/emplacement Groesbeek.
Groeten Ruben
-
Staatver in het boek ook een afbeelding van wachtpost 53 ?
Ik weet niet zeker of die naast deze lijn stond.
Mijn "schoon- grootouders" hebben daarin gewoond en ik zou de wachtpost graag namaken.
Ik kan alleen geen plaatjes ervan vinden buiten de 3 uit ons fotoalbum en ik heb me suf gegoogeld!
Jan
-
Waar moet "53" dan ongeveer gestaan hebben? Kan het niet "13" geweest zijn, zie http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=object60&num=1 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=object60&num=1) en http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=heiliglandstichting&num=1 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=heiliglandstichting&num=1).
-
Hij stond waar nu winkelcentrum nijmegen dukenburg is gebouwd.
En het is echt nr 53
Misscien stond hij dan langs een andere lijn?
Jan
-
Was dit 'm misschien: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=wijchen&num=20
mvg,
Gert
-
Zowel Wijchen als (Nijmegen) Dukenburg liggen aan de lijn Nijmegen - Oss en niet aan de lijn naar Kleve.
gr. Carlo
-
... jammer dat het baanvak gesloten is!
Groet Hans
@Hans, het baanvak is niet echt gesloten, je kunt er nu rijden met een draisine.
http://www.grenzland-draisine.eu/
Ik heb op internet (wikipedia) een overzicht gevonden van wachtposten langs het Duitse Lijntje (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wachtposten_aan_de_spoorlijn_Boxtel_-_Wesel) alsmede langs de lijn Tilburg-Nijmegen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wachtposten_aan_de_spoorlijn_Tilburg_-_Nijmegen) waar Nijmegen-Dukenburg aanligt. Kijk maar wat het is.
Niets kunnen vinden over wachtposten aan Nijmegen-Kranenburg, behalve dan iets over de blokpost in Groesbeek (http://www.geschiedenisgroesbeek.nl/sloop.htm).
-
Heb de wikipedia paginas en stationsweb al bekeken, er is alleen een vermelding te vinden van wachtpost 53. Ook in het gemeentearchief van Nijmegen heb ik niets gevonden. Maar ik geef de moed niet op!
Maar om on-topic te blijven, hij staat niet in dit boek begrijp ik.
Jan
-
@J J H S Ik zou nog eens graag met een sleep Silberlinge naar Kleve reizen! Niet op de fiets dus, maar je heb gelijk officieel is de lijn nooit gesloten, moest toch ook blijven liggen voor de NAVO of zo?
Groet Hans
-
Geen suggesties van forumleden wat een Plan U op de lijn naar Kleve te zoeken heeft? Dan wordt het dus gewoon afwachten tot het boek er is ....
De advertentie voor dit boek in RM306 ziet er trouwens veelbelovend uit! Prachtige combinatie van BR38 met plan K, FS- en OeBB-rijtuig. En die Citybahn 218 met de Austria Expres is natuurlijk ook geweldig.
-
Blijkbaar is het boek nog steeds niet uit. Heeft iemand misschien inside info wanneer het boek gedrukt gaat worden. Besteld, maar ook erg nieuwsgierig!
-
Toevallig zag ik laatst een Facebook van de Railmagazine voorbij komen dat ze geleverd waren en ik dacht dat ze maandag beginnen met versturen.
-
Boeken zijn onderweg. Afgelopen vrijdag binnen gekomen bij Railmagazine.
Mocht je het dus besteld hebben dan zal het de komende week wel in je brievenbus of op de deurmat ploffen.
-
Op de laatste dag (1 juni 1991) werd er zelfs met vier (:o) Silberlingen gereden. Voor sfeerbeelden klik hieronder.
Deel 1. (http://www.youtube.com/watch?v=oz1yrOTA9ro)
Deel 2. (http://www.youtube.com/watch?v=-lJneYf38YQ)
Deel 3. (http://www.youtube.com/watch?v=pLrKl6zBSd4)
-
en toen gingen de seinen voorgoed (?) op onveilig...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC000491_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC000491_1.jpg)
foto 2003. Staan de seinen er nog?
-
Dank voor de info. Het blijft jammer dat in Kleve de sporen afgekapt zijn voor de aanleg van een parkeerterreintje. Vaak wordt er jarenlang over reactivering gesproken. Inmiddels kunnen we dat vermoedelijk wel vergeten helaas. Net al bij het Duitse lijntje etc.
-
Op de laatste dag ( 1juni 1991) werd er zelfs met vier (:o) Silberlingen gereden. Voor sfeerbeelden klik hieronder.
Deel 1. (http://www.youtube.com/watch?v=oz1yrOTA9ro)
Deel 2. (http://www.youtube.com/watch?v=-lJneYf38YQ)
Deel 3. (http://www.youtube.com/watch?v=pLrKl6zBSd4)
Mooi beeldmateriaal!
Hier nog een filmpje, oude de oude doos: http://www.youtube.com/watch?v=NF7haB_X0Pc
(geeft weer inspiratie, voor m'n TP IV samenstellingen... ;) )
Groet,
Ronald
-
en toen gingen de seinen voorgoed (?) op onveilig...
foto 2003. Staan de seinen er nog?
De seinen zijn weg ... en de Plan U ook ;)
-
En... heeft iemand het boek al binnen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_23_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_23_3.jpg)
De roemruchte trein 417 in Arnhem. Vanaf Amsterdam reed 'ie gecombineerd met een stam Plan E naar Arnhem waar de 218 er voor kwam. Ik meen dat ik deze foto in 1987 heb gemaakt.
grtz,
Wim
-
Was het glas daar boven bij de loopbrug als gevolg van een storm kapot?
mvg,
Gert
-
En... heeft iemand het boek al binnen?
Alleen voetstappen op de deurmat, nog geen boek.....
Ze kunnen bij Uquilair in een week tijd toch wel een aantal boeken versturen? ???
-
Ja, maar vervolgens moeten al die postbodes of Sandmannetjes of wie het nu weer zijn die boeken ook nog afleveren...
mvg,
Gert
-
De discussies over late levering beginnen ook steeds vroeger :'(
Nog even en men verwacht de boeken zo snel na het drukken dat de inkt nog nat is...
-
Beste forumlezer,
Krijg zojuist met de post bovenstaand boek binnen.
Kon het niet laten om snel het boek door te bladeren.
Veel onbekende kleurenfoto's van bijzondere kwaliteit !
Hoog tijdperk 3 gehalte, voor mij interessant omdat ik in de jaren 50/60 vaak op het station Nijmegen heb rondgelopen en af en toe ( meestal op zondag ) met een BR 23 mee mocht rijden om op de draaischijf de lok te draaien. Toen dit loktype in HO van Roco uitkwam heb ik deze destijds aangeschaft en rijdt ze nog steeds op mijn modelbaan.
Proficiat Uquilair met wederom een mooie uitgave!
Vanavond uitgebreider het boek doornemen. Is voor geinteresseerde zeker een aanrader.
Groet,
Coen.
-
Adembenemend mooi! Het boek is adembenemend mooi geworden!
Voorin een prachtig contrast tussen de met een krans gesierde laatste trein in 1991, en de met vlaggen getooide Plan U als feesttrein voor het 100-jarig bestaan van de lijn in 1965. Van de meer dan 120 foto’s in het boek zijn er trouwens 50 van voor 1980, waarvan 20 met stoomtractie.
Treinsamenstellingen om je vingers bij af te likken. De nachttrein uit München stoomt voorbij met NS-, DB, OeBB en FS-rijtuigen. Voor de sneltreinen naar Keulen en Frankfurt wordt de stoomtractie afgewisseld door een 2200, gevolgd door V100 en V160. Diezelfde 2200 reed in de winter de trein met een warme stoof. En dan de Austria Expres, de ene keer met een CityBahn loc, de andere keer met drie ex-TEE rijtuigen in opzending (blz. 82). Maar het fraaist vind ik de diverse militaire verlofgangerstreinen met 2 bagagewagens en twee restauratierijtuigen die achter een parmantig puffende BR38 richting Kranenburg reden. Dezelfde rijtuigen werden begin jaren zestig ook gebruikt voor extra vervoer naar de Nijmeegse vierdaagse, hetgeen schitterende beelden van de 2530 (in originele kleur), een V200 en een BR56 opleverde.
De sfeer van de lijn is ook uitstekend weergegeven met onder andere foto’s van het emplacement te Kranenburg, en op blz. 20 de foto van een voorbij stuivende sneltrein langs blokpost 30 in het zuiden van Nijmegen.
Ook het belang van deze lijn voor het goederentransport komt prima tot uiting met lange bonte goederentreinen achter stoom- en diesellocs. Het bloementransport komt twee keer aan bod, eerst met motorposten (mat’24 en mP3000) achter een 2200, en later nog met DB-bagagewagens achter een snorrend Köf-je.
De auteur van het boek komt uit Nijmegen, en dat is aan de zeer geslaagde samenstelling van het boek goed te zien. Met deze uitgave is een fraai stukje geschiedenis weer geheel tot leven gekomen.
-
Ah, het boek is uit. :D
-
Hallo treinliefhebbers,
Ook ik heb vandaag het boek ontvangen en ik kan mij geheel aansluiten bij de bovengenoemde 1e reactie.
Helaas word ik er ook triest van dat een dergelijke ooit belangrijke spoorlijn werd gesloten.
Twee jaar voor de opheffing heb ik het traject Nijmegen-Kleve nog eens gereden.
Met een dieselloc. 218 en vier zilverlingen , een machinist en een conducteur , 2 douaneambtenaren , mijn zoon en ik waren de enigen die in de trein zaten.
Onderweg een flink aantal nog handbediende overwegen en het was geen verrassing dat er geld op moest worden toegelegd.
Tijdens mijn militaire dienst in Nijmegen in de winter van 1966 heb ik nog kunnen genieten van de 23 ers en zelfs nog van de serie 03 welke 's-avonds met een Dtrein naar Munchen vertrok.
Naar ik heb begrepen worden er wel pogingen gedaan de lijn te heractiveren, maar dat met name de gemeente Groesbeel dwars ligt. Jammer.
Niettemin een prachtig boek.
Romani-P
-
Och in de trend van de voorlaatste reactie(deze meegerekend) loopt t hier toch al over van mensen die dingen vragen die al in andere draadjes wordt besproken,maar is dat dan ook gelijk maar de rede om die melding dan ook gelijk overal te maken dat r al een soort gelijk draadje bestaat ?
Soms kun je miss maar beter zwijgen dan je druk maken over soms deels dubbele draadjes ;)
Men probeert tenminste andere te helpen of te informeren over dingen die of de 1 of de ander over t hoofd heeft gezien (y)
In elk geval fijn dat het boek de moeite waard lijkt te zijn voor de geinteresseerde ;D
-
Hier ook binnen (y)
-
Beide draadjes over het boek zijn samengevoegd.
Dank aan de melders!
Fijne avond, gr,
Bert
-
Och in de trend van de voorlaatste reactie(deze meegerekend) loopt t hier toch al over van mensen die dingen vragen die al in andere draadjes wordt besproken,maar is dat dan ook gelijk maar de rede om die melding dan ook gelijk overal te maken dat r al een soort gelijk draadje bestaat ?
Soms kun je miss maar beter zwijgen dan je druk maken over soms deels dubbele draadjes ;)
Men probeert tenminste andere te helpen of te informeren over dingen die of de 1 of de ander over t hoofd heeft gezien (y)
Nou, probeer liever niet op onze stoel te zitten Floris. We vinden het juist wel prettig als iemand een dubbel draadje meldt, zeker als het 2 actuele draadjes zijn... (y)
Gr, Bert
-
Een prachtig verzorgde uitgave die echt alle specials op deze lijn in kleur laat schitteren. Ik geniet van de platen en beveel dit boek elke liefhebber aan!
En zo'n grensstation als Kranenburg met die interessante treinen schreeuwt gewoon om nabouw op modules ;D
grtz,
Wim
-
Och in de trend van de voorlaatste reactie(deze meegerekend) loopt t hier toch al over van mensen die dingen vragen die al in andere draadjes wordt besproken,maar is dat dan ook gelijk maar de rede om die melding dan ook gelijk overal te maken dat r al een soort gelijk draadje bestaat ?
Soms kun je miss maar beter zwijgen dan je druk maken over soms deels dubbele draadjes ;)
Men probeert tenminste andere te helpen of te informeren over dingen die of de 1 of de ander over t hoofd heeft gezien (y)
In elk geval fijn dat het boek de moeite waard lijkt te zijn voor de geinteresseerde ;D
Floris, ik had voor de duidelijkheid ook even in het tweede draadje gereageerd en het tevens gemeld aan de moderators. Zo valt het zeker op en is er inmiddels ook een samenvoeg actie geweest (y)
En nu weer gauw terug on topic ;D
-
waar is het boek te krijgen, of is er een inkijk exemplaar, ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden. ;) :)
t is een prachtig baanvak. staan en ook fo'to's van Groesbeek in en lay outs van de stations?
-
Het boek is behalve bij de uitgeverij ook te verkrijgen bij een aantal treinenzaken (bv Interhobby Nijmegen, Wentink Arnhem, Van Stockum Den Haag) en op beurzen (Houten, Eurospoor). Even googelen en er komt nog veel meer uit de bus.
Het is een fotoboek en bevat geen lay outs van stations, wel foto's van Groesbeek en omgeving.
-
merci, ik zal s bij Wentink kijkje nemen ;)
-
ooit dit plaatje eens op internet gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hsvbloementreinnijmegen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hsvbloementreinnijmegen.jpg)
toch wel bijzonder dat bloementransport in motorPosten.
grtz,
Wim
-
Een prachtig verzorgde uitgave die echt alle specials op deze lijn in kleur laat schitteren. Ik geniet van de platen en beveel dit boek elke liefhebber aan!
En zo'n grensstation als Kranenburg met die interessante treinen schreeuwt gewoon om nabouw op modules ;D
grtz,
Wim
Dit is een uitstekend idee! De D-treinen naar München wisselden meestal van loc in Kleve, maar de sneltreinen van Nijmegen naar Keulen of Frankfurt/M wisselden de loc vaak in Kranenburg, waar ook rijtuigen werden aangekoppeld. Dus met een 2200 (in sommige winters met warme stoof) of BR23 tot Kranenburg, en dan met een BR23 of BR03 door naar Keulen. De Britse verlofgangerstreinen wisselden er ook een aantal jaren van loc: van BR38 op BR01. En dan natuurlijk het goederenverkeer dat in de jaren zestig nog omvangrijk was, en zowel met Duitse stoom als met 2200 en 2400 van Nijmegen naar Kranenburg reed. Om van de bloementreinen met de Mp's nog maar te zwijgen!
De D-treinen wisselden weliswaar niet van loc in Kranenburg, maar de bonte samenstellingen met onder andere plan D of Plan K rijtuigen zijn een lust voor het oog.
Kortom: wie begint er een "Kranenburg-module"-draadje?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3014_Copyright_Olav_Casander.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3014_Copyright_Olav_Casander.jpg)
plaatje geleend van Olav Casander (https://plus.google.com/photos/112046123941819723777/albums/5738075900645356065?banner=pwa)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kranenburg_boven.jpg) (http://www.thwoditsch.de/fremo/oberkassel13/original/DSCN2876.html)
Plaatje geleend van Thomas
Een meter of 12 heb je wel nodig om het geloofwaardig neer te zetten ;)
En veel tijd en geduld, een hoop spullen en een paar vriendjes om ermee te spelen 8)
-
Prima aktie om de beide draadjes samen te voegen!
Ik had het eerste draadje niet opgemerkt en in mijn enthousiasme een nieuw draadje geopend.
Ik heb bij het rustig doornemen van dit mooie boekwerkje tijdens mijn huidige vakantie een klein foutje opgemerkt in de tekst op blz.17. Daarin wordt gesproken over het ontbreken van de 3 punts verlichting. Deze is echter wel aanwezig n.m.l. middels een soort schijnwerper op het dak. Op de foto is deze wat moeilijk waarneembaar.
Bij het model dat Fleischmann heeft uitgebracht, dat inmiddels een uitloopmodel is, is dit ook goed te zien.
Groet,
Coen.
-
Zijn er nog meer (module)bouwers die zich hebben laten inspireren door Nijmegen-Kleve?
-
Hallo
Ja ik, maar ik zie dat er al een tijdje geen berichten zijn gepost.
Ik heb plannen zat, maar moet nog beginnen met het ontwerp van deze baan.
Ik ben er nog niet uit welk type rails ik wil gebruiken, eerst in dit draadje nog maar eens rondkijken.
Misschien dat dit me nog op ideeen brengt ;).
Groeten Willem
-
Het wellicht ook aardig om te vermelden dat de extra uitgave van Railkroniek uit 1990 over de lijn Nijmegen-Kleve via de vereniging VIEV te downloaden is: http://www.viev.eu/2014/07/railkroniek-80-1-nu-als-pdf-beschikbaar/ (http://www.viev.eu/2014/07/railkroniek-80-1-nu-als-pdf-beschikbaar/)
-
Er ligt al een dikke laag stof op dit draadje maar ik ga toch een poging wagen om het motortje weer te starten.
Ikzelf heb mij Als jonge Nijmegenaar ook laten inspireren door dit traject en ben met een maatje van mij van plan om dit traject na te bouwen in H0. We doen alles heel rustig aan want dit wordt ons eerste project.
Ik heb onlangs ook het boek aangeschaft en we zijn langzaam plannetjes aan het maken.
is er al vordering aan de andere kant?
Groetjes,
Thièrry