Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen  (gelezen 7970 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Gepost op: 16 July 2013, 20:37:34 »
Wie oh wie heeft hier al eens wat voor verzonnen?

Ik heb sinds kort een BR 53 van Märklin Hamo. Eerlijk gezegd is het een schitterende loc en een imposante verschijning. Ook het verhaal er achter intrigeert me en daarom heb ik het ding gekocht voor mijn verjaardag. Echter, er is iets wat me tegenstaat in het ontwerp en dat is hoe de ketel en het machinistenhuis op de aangedreven wielstellen rusten. De loc heeft 14 drijfwielen aan 7 assen die verdeeld zijn over 4 assen achter en 3 assen voor. Nu heeft Märklin een systeem bedacht waardoor de loc door krappe bochten kan, wat inhoud dat de achterste 4 assen en de voorste 3 assen kunnen scharnieren en daardoor kunnen uitslaan naar links en naar rechts. Echter, wat hebben ze mijns inziens nu verkeerd gedaan; het machinistenhuis en de ketel die uit 1 doorlopend stuk metaal bestaan rusten precies op de uiteinden van beide wielstellen. Dus bij de 4 assen helemaal achteraan op het puntje en bij de 3 assen helemaal vooraan ook op het puntje. Wat gebeurd er dus, het achterste en het voorste wiel staan op de grond, maar door het gewicht wordt het wielstel aan de uiteinden naar beneden gedrukt, waardoor het fungeert als een wip en de middelste drijfwielen van de grond gelicht worden. De ketel is dus te zwaar, of de constructie zal aangepast moeten worden.

Resumé, een lichtere ketel en machinistenhuis gaan het niet worden, dus er zal iets aan de drijfstellen moeten gebeuren. In het midden van de 2 sets drijfstellen scharniert deze en dat moet zo blijven vanwege de krappe bochten, maar het zou fijn zijn als er in het midden ook druk uitgeoefend wordt, waardoor alle wielen weer op de grond staan. Er is al meer vermeld over de trekkracht van dit model, wat volgens sommigen teleurstellend is, dat lijkt me ook niet meer dan logisch, aangezien er dus eigenlijk maar 1 aangedreven as daadwerkelijk de wielen op grond heeft. Meer wielen die contact maken zal de trekkracht ook ten goede komen lijkt me.

Nu kan ik het wel zelf gaan uitvinden, maar wellicht is iemand er al eens mee bezig geweest. Dus, anybody?

Hierbij een mooie foto van het model;




Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 16 July 2013, 23:03:47 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2013, 21:41:03 »
Hoi,

Hier heb ik geen enkel probleem met de trekkracht van mijn beide BR53's. Ze trekken elk soms wel een trein bestaande uit meer dan 75 kolenwagons zonder problemen. Het was me verder nog nooit echt opgevallen, dat de draaistellen opwippen. Wellicht zit de verbinding te los.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2013, 22:29:59 »
Het kan inderdaad zo zijn dat de draaistellen te hoog de lucht in gaan en daardoor
ontsporen. Vooral als het spoor met een knik omhoog gaat en dus niet gladjes kan dit
gebeuren. Dus wellicht dat je hier wat aan hebt.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2013, 22:59:20 »
Tom,

Geen wonder dat deze lok problemen heeft. Hij moet ook in een keer van niks naar rechts.  Ja dat gaat niet natuurlijk.



;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 16 July 2013, 23:01:29 door J J H S »
Jeroen

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2013, 23:02:41 »
Het gebeurd al als het ding gewoon stil in de vitrine staat. De schroeven waarmee de wielstellen bevestigd zitten aan het frame alsook aan elkaar zijn speciale schroeven met een afstandsbus. Hier kan je dus standaard niets aan veranderen (of je moet zelf gaan klooien met schroeven). Deze schroeven zijn speciaal ontworpen om de wielstellen bewegingsvrijheid te geven. Voor de zijwaartse speling is dit dan ook prima, maar nu nog wat om de opwaartse druk tegen te gaan vanaf de zijkanten van de wielstellen. Dat zou kunnen betekenen dat er iets in het midden moet gebeuren (neerwaartse druk), of de speling helemaal wegnemen, maar weet niet of dat ten goede komt aan de loop van de loc.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2013, 23:04:02 »
Tom,

Geen wonder dat deze lok problemen heeft. Hij moet ook in een keer van niks naar rechts.  Ja dat gaat niet natuurlijk.



;D ;D ;D

;D


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2013, 23:47:40 »
verzin iets met een veer zodat het onderstel zonder ketel erop als een V staat, zodat je het ketelgewicht nodig hebt om het onderstel recht te krijgen. Op zich zou dit niet te moeilijk moeten zijn, een trekveer van bovenaan het cilinderblok van het achterdrijfwerk naar ergens halverwege het voordrijfwerk moet al helpen.

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2013, 01:19:25 »
Dit type loc die nooit in het echt is gemaakt is al zeker meer dan 25 jaar oud en de loc rijdt bij velen zonder problemen. Marklin brengt deze loc dit jaar weer uit voor 20 jaar insider lidmaatschap.  Als je problemen hebt dan ligt dit aan je loc en niet aan het ontwerp. De mijne, die 25 jaar geleden al digitaal was rijdt prima.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2013, 10:56:40 »
Even een zijsprongetje, maar wat is er eigenlijk zo bijzonder aan deze loc? Los van het feit dat deze in het echt nooit verder is gekomen dan de tekentafel.

Eelco

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2013, 11:04:33 »
Hij is groot  (y)
Volgens mij is dat de bijzonderste eigenschap van het ding (net als bij bijvoorbeeld de Big Boy)

Verder psychologische beschouwingen laat ik graag aan jou over, volgens mij ben je daar prima toe in staat. ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2013, 11:24:55 »
 ;D

Wat wel grappig is aan deze loc, is de 1CD asindeling. Alsof ze niet konden kiezen tussen 1CC en 1DD...

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2244
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2013, 12:20:00 »
mijn grijskleurige borsig rijdt hier al meer dan 30 jaar rond zonder problemen.Zelfs door ingewikkelde wisselstraten.En ook geen probleem met trekkracht.Kan een stijging van 5 % met een sleep van 20 wagons lekker aan.En er zit zelfs nog een tams decoder 1ste generatie in.Dus de motor is origineel.Ik vermoed dat er ergens wat mis is aan je chassis.
Greetings,salutations,groetjes,

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2013, 12:29:00 »
Als de beide chassis-delen al op een horizontale ondergrond (zonder knik) bij het scharnierpunt al 'wippen', dan is er volgens mij iets verkeerd gemonteerd. Alle wielen zouden op de rails moeten staan, althans, normaal gesproken. Laten nakijken, zou ik zeggen.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2013, 12:57:47 »
;D

Wat wel grappig is aan deze loc, is de 1CD asindeling. Alsof ze niet konden kiezen tussen 1CC en 1DD...

Hoi

Deze keuze is toendertijd gemaakt om de lok ook geschikt te maken voor krappe bochten met niet al te best gelegde rails.
Veldbaantjes e.d....eigenlijk net zoiets als waar het model ook mee moet kunnen omgaan  ;D

bart

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2013, 23:35:48 »
Jongens, ik verzin het niet zelf hoor van de trekkracht, het internet staat er bol van dat de trekkracht van deze loc te wensen over laat. Dus doe nou niet alsof ik gek ben en iets nieuws loop te roepen. Daarnaast, ook over dit onderwerp is meer geschreven, o.a. in het stummi forum, maar ook daar nog geen oplossing. Als ik zeg dat er iets met het ontwerp is, dan is er iets met het ontwerp en niet met de loc. De loc is namelijk origineel van de fabriek, er is niets aan veranderd of gewijzigd. De loc heeft vanaf de fabriek maar 2 steunpunten en die zijn bij alle BR 53's gelijk, namelijk aan de buitenzijde van de wielstellen. Het gewicht van de ketel is zo zwaar dat de wielstellen in het midden opgetild worden, is echt geen hogere wiskunde dit. Ook hier is al het nodige over geschreven op het internet, maar nog niemand met een mooie adequate oplossing. Dus heel fijn dat het bij jullie niet zo is, bij mij is het wel zo en met mij meerdere mensen. Dan nog wat anders, het is niet zo dat, wat hier misschien gedacht wordt, de wielstellen echt meters worden opgelicht in het midden en dat is ook totaal niet wat ik beweer. Maar als ik de loc op een spiegel zet, absoluut kaarsrecht en de test om te kijken of er iets niet goed op de grond staat, dan schijnt het licht onder de middelste wielen door. Dat is echt 10'en van millimeters tot hooguit een millimeter, maar geen contact is geen contact, easy als that. En dat is wat er hier aan de hand is, alleen het achterste aangedreven wiel staat echt op de rails. De rest doet leuk mee, maar ook niet meer dan dat. Ik zal kijken of ik er een goede foto van kan maken.

Nogmaals, aan de loc is niks veranderd of gewijzigd, het ligt totaal niet aan de loc, er ontbreken geen onderdelen, alles zit goed vastgeschroefd en last but not least, het is niet iets wat ik even verzin en als enige zou hebben. Nee, het is seriematig. Kijk dus nog maar eens goed naar je loc, want het lijkt misschien dat hij met alle wielen op de grond staat, maar schijn bedriegt. Anyway, ga eens brainstormen over de oplossing van Floris...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD
Spoor 0 adept