Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:30:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Stootjuk
Vandaag om 20:30:53
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: Plan E fietsenrijtuig  (gelezen 56435 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: Plan E fietsenrijtuig
« Reactie #210 Gepost op: 12 November 2013, 12:38:00 »
Hallo,

Tijdens de beurs in Houten bracht ook ik een (nieuwsgierig) bezoekje aan de Artitec stand, en heb toen inderdaad voor € 39.95 ook zo'n B-model gekocht (zelfs de 5 cent teveel van 40 Euro kreeg ik netjes terug!). Wat zal ik ervan zeggen: Helemaal super is het rijtuig dus niet gespoten, maar eerlijkheidshalve merk ik wel op dat in het écht rijtuigen er na langere inzet ook niet helemaal super meer uitzien. Alles zat erbij aan handvaatjes en ingetrokken vouwbalgen. Mijn enige probleem is dat de oorspronkelijke gelijkstroomwielen niet zondermeer vervangen kunnen worden door wisselstroomwielen van Märklin, Fleischmann of Roco. Artitec adviseert wisselstroomwielen van Piko. Ik ga nu eerst de oorspronkelijke wielen op wisselstroombinnenmaat 14mm zetten en eens kijken hoe dat op mijn baan rijdt.

Het rijtuig krijgt een plaats in mijn Nederlandse "Ardennen"express die indertijd in het vakantieseizoen naar/van Luxemburg reed. Die trein was op het Belgisch/Luxemburgse trajectdeel veelal samengesteld uit een blauw/gele Belgische dieselloc, een Belgisch bagagerijtuig, dan het fietsenrijtuig en voorts een stel Nederlandse rijtuigen van LSM en achteraan een blauw "restauratierijtuig" van Franse origine zoals voor de NS omgebouwd en alzo natuurgetrouw uitgedost door LSM op de markt werd gebracht. Dat laatste rijtuig heb ik voorzien van LED-sluitlichten. Het is een interessante afwisseling op een Belgische/Luxemburgse baan.

Gegroet,

Rob

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #211 Gepost op: 12 November 2013, 13:29:21 »
Ik heb op EU13 ook 1 gekocht, was nog wel een uitzoekerij (vooral door bnls door te spitten) om te kijken waar je de handgrepen mag terug plaatsen.

Ik heb (zo te zien) een redelijk net exemplaar. Zou het zelf waarschijnlijk niet beter doen.
Vr. groeten,
Bob

JSRail

• Gast
« Reactie #212 Gepost op: 15 November 2013, 06:09:37 »
 Bij mij rijdt het fietsenrijtuig met de gelijkstroomwielen probleemloos over Marklin C-rail . Heb er niks aan hoeven veranderen  :)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 19 November 2013, 12:53:14 »

Hallo Jeroen,

Dat wil ik best geloven, maar op mijn baan liggen ook M- en K-rails en wissels. En dan wordt het een héél ander verhaal, geloof me maar!

Zoals ik hiervoor al schreef ga ik eerst eens proberen of de oorspronkelijke Artitec gelijkstroomwielen op een binnenmaat van 14 mm (voor Märklinbanen) kunnen worden gezet. Ik laat nog weten of dat een bevredigend resultaat oplevert.

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 15:04:46 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #214 Gepost op: 28 November 2013, 21:46:28 »
Als je ook M-wissels hebt liggen dan krijg je een probleem met de wissellantaarns. Daar komt de onderkant van de bak tegenaan met als gevolg een ontsporing. Je kunt dat oplossen door de wissellantaarns te demonteren...

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #215 Gepost op: 28 November 2013, 21:54:30 »
Waarom de moeilijke weg? De Piko AC assen zijn perfect voor Artitecs Plan E. Ik rij op K-rail, met behoorlijl wat meegebogen wissels en 360mm bogen. Rijdt uitstekend!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 28 November 2013, 22:05:39 »
Artitec had speciaal voor Plan E wisselstroomassen.
Ik heb er zelf een hele partij van gekocht.
Ik weet niet of ze nog voorraad hebben.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 28 November 2013, 22:07:00 »
Als je ook M-wissels hebt liggen dan krijg je een probleem

Hallo,

Inderdaad! Daarom heb ik al veel eerder - toen ik ertoe overging alleen rijtuigen op schaallengte op mijn baan in te zetten - al die M-wissellantaarns verwijderd. Daarna heb ik in geen enkel geval meegemaakt dat lange rijtuigen (303mm) de Märklinwissels niet konden passeren. Hier maak ik één voorbehoud: ik heb wel eens gelezen dat de bodems van dubbeldekkers van Tillig (?) zo laag boven de railstaven zouden hangen dat er dan wel eens iets mis kan gaan, ook op K-wissels. Die rijtuigen heb ik niet, dus ik heb het niet kunnen controleren. Soortgelijke dubbeldekkers van Hobbytrade (ik heb een vierdelige Luxemburgse trek/duwtreinstam van dat merk op mijn baan rijden) hebben daar overigens geen problemen mee.

Gegroet,

Rob

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 28 November 2013, 22:37:10 »
De Piko AC assen zijn perfect voor Artitecs Plan E.

Dag Jeroen,

Dat verwachtte ik ook, zeker omdat Artitec  in een bijsluiter bij het fietsenrijtuig dat ook aanraadde. Ik ben dus naar mijn handelaar gegaan en heb die Piko-assen met het juiste(!) produktienummer  proberen aan te brengen, maar het ging eenvoudig niet. Aangezien ik in de loop van vele jaren al honderden assen bij mijn rijtuigen uitgenomen heb om er andere voor aan te brengen (ik voorzie in principe al mijn aangeschaft gelijkstroom materieel van Märklin-assen) heb ik ruime ervaring met dat werkje. Zeker als de wat hogere wisselstroom wielflenzen tegen rijtuigbodems aanschuren of klem raken vanwege "remschoenen" in de draaistellen valt er soms van alles aan te passen. Maar nee, ditmaal lukte het me gewoonweg niet. Wel vreemd moet ik bekennen. Ik heb een goede vriend met het adequate gereedschap, die de Artitecwielen voor gelijkstroom  op 14mm binnenmaat voor wisselstroom zal zetten (zonder dat ze daarna "eieren"!!) , en dan maar eens kijken of het dan lukt. Ik moet overigens zeggen dat ik de "putjes" in de Artitec draaistellen waar de puntassen in moeten passen nou niet bepaald erg mooi geschapen acht, wellicht is dat de oorzaak. Nou ja, dan zullen de draaistellen wellicht moeten worden vervangen.

Dank voor je reactie!

Gegroet,

Rob

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 28 November 2013, 22:47:20 »
Artitec had speciaal voor Plan E wisselstroomassen.

Hallo,

Toen ik het rijtuig onlangs aanschafte bij de Artitec stand op de beurs in Houten heb ik naar wisselstroom wielstellen navraag gedaan, maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. En ja, er zat hoe dan ook bij het rijtuig een bijsluiter die naar Piko-wisselstroomwielstellen verwees. Dat zouden ze - denk ik zo -niet hebben gedaan als ze zélf wisselstroomwielstellen kunnen leveren.

Gegroet,

Rob

Ben

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 28 November 2013, 23:14:29 »
De juiste 3rail wielen voor je E bestel je voor niet al te veel geld hier: KLIK.

En als de flensen tegen de bak aanlopen gebruik je een dun onderleg ringetje.

Gr, Ben.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #221 Gepost op: 29 November 2013, 12:05:14 »
Ja en dat dunne onderlegrongetje is dus het meest achtelijke wat ik ooit heb meegemaakt op modelspoorgebied!

Door dat snertringetje (toegepast bij Plan W's van Artitec) klikken de draaistellen niet meer voledig in de draaistelkom en hangen ze dus als het ware los onder je rijtuigen. Bij een ontsporing worden dan al snel je draaistellen gelanceerd. Bovendien lopen de rijtuigen enorm te waggelen met die snertringen.

Erg vreemd dat de Piko assen bij de winkel van Rob niet pastten, want normaalgesproken werkt dit echt prima. maar ga vooral niet met dioe *** ringetjes werken !!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 29 November 2013, 19:33:03 »
Door dat ringetje klikken de draaistellen niet meer voledig in de draaistelkom en hangen ze dus als het ware los onder je rijtuigen. 

Dag Jeroen (en naar ik hoop meelezer Ben),

Ik moet je opbiechten dat ik indertijd bij Belgische I4 rijtuigen van die (afstands)ringetjes heb aangebracht omdat de wisselstroom wielflenzen tegen de bodem van de rijtuigen schuurden. Dat heeft een tijdje geduurd, maar inderdaad als je de rijtuigen van de rails optilde of bij onverhoopte ontsporingen dan ging het meestal mis. Uiteindelijk heb ik de draaistellen met wat dikkere boutjes, die het  gat in de wagenbodem(waar oorspronkelijk de klikverbindingen van de draaistellen zaten) volledig opvulden wat "degelijker" gemonteerd. Een heel dun ringetje onder de kop van de bout garandeert dat de rijtuigen niet gaan wiebelen, en dat doen ze dan ook  niet! Er moest in de bodem van de losse "interieurs" van de rijtuigen uiteraard wel wat ruimte worden gemaakt voor de moertjes, maar daar zie je feitelijk niets van.

Uiteraard zijn er meerdere bedrijven met name in Duitsland waar je wielen kunt bestellen, maar meestal is het zo, dat ik - als trouwe langdurige client van mijn treinenhandelaar - in de meeste gevallen door omruilen van wielen aan m'n trekken kom. Ik hoop dat het voorlopig zo blijft!

Gegroet,

Rob 

henk

• Online Online
« Reactie #223 Gepost op: 30 November 2013, 06:17:20 »
Bij de plan E rijtuigen heeft Artitec op den duur zelf ook ringetjes geplaatst. In ieder geval bij een deel van de rijtuigen. De boel is ontworpen met rp25 als uitgangspunt, vandaar.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 06:19:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 01 December 2013, 16:00:16 »
Bij de plan E rijtuigen heeft Artitec op den duur zelf ook ringetjes geplaatst.  De boel is ontworpen met rp25 als uitgangspunt, vandaar.

Dag Henk,

Daar maakte Artitec een prinipiële beginnersfout als constructeur van modeltreinen. Er is ongetwijfeld een groep liefhebbers met een grote voorkeur voor "verfijnde" wielen, en die RP 25 wielen voldoen blijkbaar aan de verlangens. Dat is prachtig als je de aspotten en draaistellen maar zodanig ontwerpt dat er ook van die "alledaagse" wielen van Märklin, Fleischmann en Piko in passen. Die "ordinaire wielen" met meestal veel hogere flenzen (de z.g. Pizzaschneider) moeten dan ook niet nog eens tegen de bodem van het rijtuig aanschuren of door remblokken  worden vastgeklemd. Dan is iedereen tevreden. Ik had daar onlangs ook een probleem mee toen ik van het Franse merk REE een twee-assige Franse bagagewagen aanschafte. Een prachtig model daar niet van, maar daar pasten uitsluitend RP 25-wielstellen van dat merk in (en tot overmaat van ramp hadden die assen ook nog eens cylindrische uiteinden in plaats van puntige). Ik heb toen een oud Piko twee-assertje uit elkaar gehaald en uit de bodem daarvan de gedeelten losgezaagd waar de aspotten zitten. Die zitten nu onder het REE-model. Je moet na zo'n ingreep - dat op een paardenmiddel lijkt - natuurlijk zo'n rijtuig niet op z'n kop gaan houden dat ziet er niet uit, maar het rijdt nu wel probleemloos met Märklin-wielstellen......Ik moet bekennen dat ik in nogal wat gevallen rijdend materieel tamelijk ingrijpend ombouw zeker ook op het gebied van kortkoppelingen, daar is het ook niet altijd feestvreugde zelfs bij de gevestigde merken. Ik heb één maatstaf: als het model op de rails staat mag je van de ombouw NIETS zien, en het moet vlekkeloos z'n dienst doen.

Gegroet,

Rob