Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 19:04:39
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 18:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
Vandaag
om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
Vandaag
om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:20:26
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
Vandaag
om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Gert Arkema
Vandaag
om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Tom Z.
Vandaag
om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
Vandaag
om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:27:24
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:25
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Plan E fietsenrijtuig
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Plan E fietsenrijtuig (gelezen 57366 keer)
Besselspoor
Offline
Berichten: 5355
Team Mitropa - OHMB
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #150 Gepost op:
15 July 2013, 09:33:14 »
En deze , van de website van Martijn Haman:
De gele baan ligt hier duidelijk bovenop de schuifdeuren in plaats van deels overlappend.
(bron: Martijn Haman, alle rechten aldaar: het lukte me niet om een koppeling naar jouw foto te maken. Bij bezwaar haal ik de foto weg en vermeld alleen je site)
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Tedo
Offline
Berichten: 2187
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #151 Gepost op:
15 July 2013, 09:56:58 »
Is die laatste (en die op p.1, post 5) geen gerenoveerd exemplaar? Dat is natuurlijk geen goede vergelijking.
Ik blijf erbij dat als je de regengoot (die in het echt bovenaan de wand zit, en bij Artitec aan het dak) geel meespuit, de dunne gele baan hoger komt, en het geheel beter oogt.
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2013, 09:59:09 door Tedo
»
Gelogd
Grtz!
Tedo
jakop
Gast
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #152 Gepost op:
15 July 2013, 10:06:20 »
Citaat van: Tedo op 15 July 2013, 09:56:58
Is die laatste (en die op p.1, post 5) geen gerenoveerd exemplaar?
Precies, dat is het. Bij de gerenoveerde was blijkbaar de bovenste gele band hoger geplaatst.
Gelogd
Duvel
Offline
Berichten: 446
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #153 Gepost op:
15 July 2013, 11:48:00 »
Die foto is volgens mij van een verbouwde RD, niet van een oud postrijtuig.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
henk
Offline
Berichten: 22550
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #154 Gepost op:
15 July 2013, 12:04:30 »
Tjonge, weet iemand nu hoe het precies zit? De site van Martijn Haman geeft ook niet exact uitsluitsel.
Er zijn in ieder geval een paar postrijtuigen verbouwd tot fietsenrijtuig. Behalve de kleurstelling was dat uiterlijk nauwelijks een aanpassing. Daarom dit Artitec-model. Daarom ook heeft het geen zin andere varianten als voorbeeld te gebruiken.
Er zijn een paar RD'tjes verbouwd tot fietsenrijtuig. Dat was wel een flinke aanpassing, extra deuren, ramen dicht, buisbalgen. Bovenstaande foto is er zo eentje.
Maar zijn er nu ook exemplaren later nog gemoderniseerd of worden de bovenste twee varianten alleen maar door elkaar gehaald?
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2013, 12:16:10 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #155 Gepost op:
15 July 2013, 12:18:49 »
Zo uit mijn hoofd:
Als eerste werden vier postrijtuigen (na beëindiging postdienst? of na vermindering postdienst, afijn nadat dus postrijtuigen overbodig raakten) verbouwd tot fietsenrijtuigen. Het postinterieur werd verwijderd en er kwamen fietsenrekken voor in de plaats. De vouwbalgen bleven behouden en de rijtuigen behielden 3 dubbele deuren bij kant. Uiterlijk werd de IC-beschildering toegepast.
Later werden aanvullend vier Plan E RDz rijtuigen verbouwd tot fietsenrijtuigen, waarbij uiterlijk ook het een en ander wijzigde, waaronder het verwijderen van de kleine kopdeuren (bij de voormalige keuken was dat?, ik ken de RDz indeling niet uit mijn hoofd), en de toepassing van buisbalgen.
Daarna werden de vier ex-post fietsenrijtuigen gemoderniseerd waarbij de vouwbalgen werden vervangen door buisbalgen en een paar deuren werd vervangen door een raam.
Tijdens deze verbouwing werden tijdelijk gewone blauwe RDz rijtuigen als fietsenrijtuig ingezet, om de afwezigheid van de te verbouwen fietsenrijtuigen even op te vangen.
Er zijn dus drie uitvoeringen geweest:
1. ex-postrijtuigen met drie dubbele schuifdeuren per wand en vouwbalgen.
2. ex-RDz rijtuigen met twee dubbele schuifdeuren per wand en buisbalgen.
3. ex-postrijtuigen met twee dubbele schuifdeuren per wand en buisbalgen (dit zijn dezelfde rijtuigen als 1)
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
henk
Offline
Berichten: 22550
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #156 Gepost op:
15 July 2013, 12:22:20 »
Okay bedankt. Kan ik ergens een foto van de derde variant (gemoderniseerde ex postrijtuigen) vinden?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8524
Spoor N
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #157 Gepost op:
15 July 2013, 12:30:06 »
Als ik het goed heb is dat de 003, een oud postrijtuig.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Tedo
Offline
Berichten: 2187
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #158 Gepost op:
15 July 2013, 14:21:05 »
Na verbouwing waren ze qua schildering allemaal hetzelfde, de fietsenrijtuigen.
Je zag daarna dus alleen aan de positie van de 2 deuren verschil tussen plan E en plan L.
Weet iemand of toen ook de dakramen uit de ex-L'en zijn verdwenen?
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2013, 16:19:34 door Tedo
»
Gelogd
Grtz!
Tedo
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8524
Spoor N
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #159 Gepost op:
15 July 2013, 14:32:11 »
Toch zie ik minder ramen bij de 006:
http://www.dieseltreinen.nl/v/album03_0/album09/project-222-1/DSCN4819.jpg.html
De plaats van het linkerraam en de schuifdeur is ook anders.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
henk
Offline
Berichten: 22550
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #160 Gepost op:
15 July 2013, 14:36:30 »
Ja, de plaats van de deuren blijft ook verschillen. Bij de voormalige postrijtuigen staat de eerste deur boven het draaistel, bij de voormalige RD rijtuigen naast het draaistel.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #161 Gepost op:
15 July 2013, 14:38:08 »
Er bleven verschillen tussen de ex-postrijtuigen en de ex-RDz-rijtuigen.
Bij de ex-postrijtuigen is de middelste schuifdeur vervangen door een breed raam. De posities van de buitenste schuifdeuren bleef ongewijzigd.
Bij de ex-RDz-rijtuigen zat er een smal raam tussen de schuifdeuren.
Bij de verbouwde ex-postrijtuigen zaten de schuifdeuren dus verder van elkaar af dan de ex-RDz-rijtuigen.
Of er tussen de schuifdeuren een smal of een breed raam zat, was het makkelijk te herkennen of het een ex-postrijtuig of een ex-RDz-rijtuig betrof.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
henk
Offline
Berichten: 22550
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #162 Gepost op:
15 July 2013, 15:02:25 »
Uiteindelijk staat alles al eens op de site.
Ex post
Ex RD
Bron: de buffetkat.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5820
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #163 Gepost op:
15 July 2013, 17:05:26 »
Een beetje off topic, maar vergeten we de dubbeldekkerfietsrijtuigen niet of die naar het buitenland, ex DB postrijtuigen.
Wie hebben die of moet daar een nieuw draadje voor komen?
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Rubedino
Gast
Re: Plan E fietsenrijtuig
«
Reactie #164 Gepost op:
15 July 2013, 17:12:51 »
Mooie foto's Richard.
Ik heb in mijn archief zitten zoeken maar vond ze niet zo duidelijk als die van jou!
De versie die ik laatst gemaakt heb daarbij is het dakrandje ook geel gemaakt.
In het model lijkt me dat het visuele van de hoogte van de gele/blauwe band boven de juistheid gaat als mede de kleur die moet stroken.
Oh ja de spuitwaas haal ik weg met een wattenstaafje met wasbenzine in de nog verse verf of eventueel met een kwastje met blauwe of gele verf
.
Dat alles natuurlijk voor de blanke lak en je ziet er geen barst meer van.
Over de att rijtuigen: Ja een oplage van 200(?) is volgens mij echt gekkenwerk en niet zo maar een 1 2 3 klusje. Dit rijtuig valt in 1 van de moeilijkere klasse (ik had het nooit gedaan als ik die opdracht gekregen had).
Het zet de verantwoordelijke luchtkwaster wel weer even met zijn benen op de grond................ (dat gevoel ken ik ook
).
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Plan E fietsenrijtuig