Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 19:45:01
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 19:39:25
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: NS 2412 weer blauw!  (gelezen 17804 keer)

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #75 Gepost op: 24 July 2013, 22:08:29 »
Citaat
Overigens @ Okke,
Wat we hier ook allemaal bazelen, voorop staat dat jullie prachtig werk geleverd hebben hoor!  ;)

En zo is het maar net  (y)
Als ik de post van Okke lees, is men niet over 1 nacht ijs gegaan. Het  resultaat is prachtig.

Etienne

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #76 Gepost op: 24 July 2013, 22:28:02 »
Zeker. Ik sluit me aan bij vorige sprekers dat de bufferschijven blank waren. Dat is in het bestek van de locomotor ook zo, is specifiek beschreven. Dat dat niet praktisch is, daar geef ik je meteen gelijk in :D bij onze Sik hebben we ze daarom zwart gemaakt (althans het deel dat niet vet is, dar is niet geschilderd ;))
Dat wil bij een licht onderstel als de 2412 natuurlijk niet. Wit is echter ook geen ideale oplossing, ik zou ze toch blank maken en ze in goed dik vet zetten, komen de bezoekers tenminste ook niet zo dichtbij :D :D

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #77 Gepost op: 25 July 2013, 10:56:05 »
Citaat
Nog even over bestekken en de werkelijkheid. In bestekken word altijd aangegeven vaak maanden of soms jaren van te voren hoe een lok eruit komt te zien met wat welke kleur krijgt. Dit strookt vaak dan weer niet met de werkelijkheid bij aflevering. Zo ook bij de handgrepen als je de afleveringsfoto's bekijkt van de 2400 in het Utrechts archief dan waren deze blauw gelijk aan de huif en niet wit.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164405


Om met mijn 1000e bericht nog maar een knuppel in het hoenderhok te gooien: als je inzoomt op het front van deze foto dan lijkt het alsof de handgrepen donkerder van kleur zijn dan de loc zelf. Natuurlijk is er sprake van een schaduwwerking, maar kijk eens goed naar de grepen waar ze vastgeschroefd zitten (ff inzoomen). De bevestigingsplaatjes hebben dezelfde grijstint als de body van de loc, maar de greep zelf lijkt donkerder. Let er wel op dat je een stuk van de greep bekijkt waar het licht uit dezelfde hoek komt als dat waarmee de body verlicht wordt, op de hoekronding b.v..

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #78 Gepost op: 25 July 2013, 11:06:40 »
@Dpc Fo daar kun je best gelijk in hebben,volgens mij was het ook zo dat de eerste 2 loks met opgeschroefde handgrepen
een ander kleurtje (Grijs??) had,de versies met aangelaste handgrepen waren wel degelijk blauw.
dus de handrepen op de huifen van de 2412 kloppen (y)
Mvg jamie diks

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #79 Gepost op: 27 July 2013, 21:51:58 »
Niet.

Jullie hebben het nu steeds over blauw of grijze huifhandgrepen maar er is gekozen voor witte railing dus de discussie zou dan moeten zijn, wit of blauwe huifhandgrepen.

Het citaat uit het 2200-2400 boek op blz.64:
"Aanvankelijk waren de handgrepen van de blauw geleverde locs grijs. Al snel zijn de grepen bij de opstaptreden en die van de motorhuifdeuren wit geworden. Vermoedelijk sleet de verf op deze plekken snel weg en aangezien men de originele kleur niet meer gebruikte, gebruikte men een andere."

Op alle kleurenfoto's van blauwe 2400'en met witte grepen bij de opstaptreden die ik ken zijn ook altijd de huifhandgrepen wit.

Verder heb ik niets op het blauw en grijs aan te merken, ik vind het resultaat bijzonder mooi en ik ban bang dat als je de huifhandgrepen ook wit maakt je continu te horen krijgt dat het niet klopt, iedereen kent natuurlijk de Roco, DKM en Philotrain kleurstelling.