Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:29:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
  

Auteur Topic: Groot treinongeluk in Canada  (gelezen 9655 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Groot treinongeluk in Canada
« Gepost op: 06 July 2013, 20:51:12 »
In het Canadese plaatsje Lac-Mégantic  is een bizar ongeluk gebeurd met een goederentrein met tankwagens ruwe olie. De eerste berichten melden dat in het dorp 1000 inwoners zijn geëvacueerd.
De Telegraaf heeft het bericht dat de spoorwegmaatschappij Montreal, Maine and Atlantic Railway heeft verklaard dat er geen personeel aanwezig was op de trein ten tijde van het ongeluk. Een soort spooktrein.

Zie http://www.telegraaf.nl/buitenland/21711644/___Ramptrein_reed_uit_zichzelf___.html

Wat meer verhaal zie : http://www.telegraaf.nl/buitenland/21711424/__Vermisten_na_ontploffing_trein__.html


Sander


« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 21:17:56 door Bert van Gelder »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2013, 20:57:19 »
Lijkt op de film  Unstoppable!
Ook zo'n typisch geval weer wat alleen daar kan
gebeuren, het spoor staat daar niet hoog in het vaandel.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2013, 21:03:36 »
Overigens verbaast het me dat ruwe olie kan ontploffen, maar dat terzijde.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2013, 21:06:36 »
Ja, sommige wat meer vluchtige soorten ruwe olie kunnen voldoende damp afscheiden waardoor tanks kunnen ontploffen. Het is ook afhankelijk van de temperatuur.

Sander

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2013, 21:20:37 »
jongens even rustig aan met speculaas tot er van officele kant wat meer bekend is

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2013, 21:33:07 »
Lijkt op de film  Unstoppable!
Ook zo'n typisch geval weer wat alleen daar kan
gebeuren, het spoor staat daar niet hoog in het vaandel.

Grtjes Remy

pfff, misschien hebben ze in Nederland wat minder bergen?

en daar houden ze in ieder geval wel zelf hun broek op, zodat ik, als trein hater, absoluut niet mee hoef te betalen aan de hobby van anderen

en qua sue instelling, hebben ze daar de veiligheid wel redelijk hoog in het vaandel.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #6 Gepost op: 07 July 2013, 09:06:51 »
Lijkt op de film  Unstoppable!
Ook zo'n typisch geval weer wat alleen daar kan
gebeuren, het spoor staat daar niet hoog in het vaandel.

Grtjes Remy

In Noord-Amerika gaat zo'n 53% van wat er te vervoeren is over het spoor, en zelfs de misschien wel rijkste Amerikaan vond het nog niet zo lang geleden de moeite waard om een bedrijfje te kopen.
En natuurlijk hebben Ze Europa geleerd hoe ze vracht moeten vervoeren. Zie class 59 en 66.

De EWS moeder was overigens ook een kleiner spoorbedrijf zoals de club die hier een ongeluk heeft. Maar leest u zelf:

Voor meer info: http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-23212541

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 09:12:05 door Alexander »

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2013, 00:41:31 »
Zag net op het journaal de persconferentie. De machinist had geen ervaring met diesels en had m niet goed op de handrem gezet, ongelofelijk!!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2013, 08:45:50 »
Die conclusie is nog wat voorbarig gezien het volgende citaat:

"De directeur van het spoorbedrijf Rail World zei het aannemelijk te vinden dat was verzuimd de handrem in te schakelen." (Volkskrant)

en

"'Het is de vraag of de handrem in dit geval wel is ingezet', zei Burkhardt. 'Ik denk niet dat iemand de handrem eraf heeft gehaald. Ik denk dat hij er niet is opgezet.'" (Volkskrant)
« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 09:08:47 door Dirk J. Reden: Toevoegen citaat »

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: groot treinongeluk in Canada
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2013, 10:53:07 »
De machinist had geen ervaring met diesels 
Waar dan wel mee? Het is een en al diesel daar!   ;D

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Groot treinongeluk in Canada
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2013, 17:12:49 »
@ allen

Even een opmerking voor de vaklui  ;);

is het in nederland ook mogelijk een trein weg te zetten op een slechte handrem, zeg maar.
Afgezien natuurlijk van de hier ontbrekende "echte" hellingen.
Ik dacht dat het remsysteem hier heel anders werkt, namelijk wegvallende lucht = vast zettende remmen.

Graag eens een beetje uitleg  :-[

Alvast bedankt,
ANDREUS


guest7823

  • Gast
Re: Groot treinongeluk in Canada
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2013, 17:42:02 »
Alles wat op de Kijfhoek (en elders) "de heuvel" over gaat is luchtloos. Dus daar doen de luchtremmen het niet meer van.

Zoals ik het inschat is er door de een of andere oorzaak (bijna) alle lucht uit het remsysteem verdwenen waardoor de remmen gelost waren. Bij modern materieel moet e.a., indien het luchtsysteem naar behoren gevuld is (d.w.z. alle hulpreservoirs vol), makkelijk een dag met de remmen vast kunnen blijven staan. Of je dat moet willen is vraag twee, maar voor "eventjes" zou het genoeg moeten zijn. In hoeverre je een dergelijke trein enkel op de (hand)remmen van de loc's vast kan houden .........

Standaard (SHM (en daarmee NS???) praktijk is bij een losse trein de eerste en de laatste wagen op de handrem staat. Of dat, wederom, bij een dergelijke trein genoeg is ....... Echter er zullen wel regels zijn waarin dat vast gelegd is. Het is niet onwaarschijnlijk dat er dus ergens een aantal regels niet nagevolgd is

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Groot treinongeluk in Canada
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2013, 17:56:53 »
Paul,

Als ik de berichten goed heb begrepen had de machinist de trein voor een korte stop (pauze) stilgezet met lopende motor. Hij had de trein verlaten. Vervolgens was ergens een klein brandje ontstaan en kreeg de brandweer hulp van een technicus (geen machinist), die de dieselmotor gestopt heeft. Hij wist niet dat hij dan ook andere handelingen had moeten verichten. Gevolg was dat de trein van de helling ging rollen met alle bekende gevolgen.

Wellicht geeft dit jou wat meer informatie over de mogelijke fout.

Sander

guest7823

  • Gast
Re: Groot treinongeluk in Canada
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2013, 18:06:53 »
Nope. Zoals gezegd: indien je een beginsituatie hebt met een goed werkend remsysteem in de trein, dan moet e.a. domweg blijven staan. Indien je de hulpreservoirs gevuld hebt en je trekt (in het uiterste geval) de treinleiding helemaal leeg (doe je eigenlijk zelden) dan moet zoals gezegd e.a. minstens een paar uur, maar waarschijnlijker een hele dag, domweg geremd blijven staan.

Het wel of niet draaien van de motor en / of compressor zal daar nauwelijks iets in uitmaken. Iedere wagen is dan in feite een autonome unit geworden die op de rem staat. Er zijn dan in principe twee mogelijkheden op de wagens weer de remmen los te krijgen:
- treinleiding van luchtdruk voorzien -> bewuste handeling
- ALLE wagens van lucht af trekken -> bewuste handeling en bij een dergelijke hoeveelheid wagens / treinlengte een actie die je licht zal doen

Ik kan 88-duizend scenario's verzinnen wat er allemaal is fout gegaan. De ervaring leert dat het het beste is het onderzoeksrapport af te wachten en dat er zo goed als zeker meerdere aparte fouten na elkaar gemaakt zijn.

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Groot treinongeluk in Canada
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2013, 18:36:57 »
Ik dacht dat het remsysteem hier heel anders werkt, namelijk wegvallende lucht = vast zettende remmen.

Graag eens een beetje uitleg  :-[

Remmen van treinen werken normaalgesproken op lucht. (Net als bij vrachtwagens) Eerst moet er lucht in het systeem zitten en door die lucht wordt de remblok van de remschijf af gedrukt.
Valt de lucht bedoeld of onbedoeld weg, remt de trein.
Wel is het zo dat met name wagons en rijtuigen ook mechanisch van de rem afgehaald kunnen worden als er geen lucht in het systeem aanwezig is. Anders wordt rangeren en bovenal "heuvelen" een lastige toestand. Het mechanisch losdraaien van de remmen gebeurt met een rem-wiel dat in het desbetreffende rijtuig, of op de desbetreffende wagon, aanwezig is.


Foto: Martijn Haman. Remwiel in een ICR rijtuig.

Deze principes worden zowel in Nederland als in America/Canada gebruikt.

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.