Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: Spoorvernieuwing tussen Meppel en Heerenveen  (gelezen 1036 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Spoorvernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Gepost op: 04 July 2013, 19:38:31 »
ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag de grootste vernieuwingstrein van Europa in om over een lengte van 11 kilometer spoor te vernieuwen. De trein zelf is een kilometer lang en vernieuwt ballast en duizenden dwarsliggers ineens. Het spoor wordt zo betrouwbaarder en veiliger.Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.In totaal worden door de machine die van aannemer Swietelsky is, komende negen dagen 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Aangezien het spoor er straks weer steviger in ligt, zorgt dat voor een soepeler reis. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee. Dit jaar zal in totaal over 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld. Daarbij woog de mogelijkheid voor een goed alternatief vervoer voor reizigers zwaar mee, evenals het feit dat er dan minder reizigers zijn door de vakantietijd en praktische haalbaarheid van de werkzaamheden.hr
« Laatst bewerkt op: 05 July 2013, 17:53:04 door Bert van Gelder. Reden: Engelse ziekte in titel.. :) »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2013, 20:11:40 »
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2013, 14:27:28 »
Tussen Meppel en Steenwijk is het niet zo spannend, alleen bevestigingsmiddelen vervangen en tussen Steenwijk en Wolvega is de kettinghor/vernieuwingstrein van Swietelsky bezig....

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2013, 14:35:38 »
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan
Nee, dat ligt er niet meer. In de loop van de tijd zijn er steeds zwaardere spoorstaven in gebruik gekomen. Ooit waren er spoorstaven van 48 kg per meter, tegenwoordig is dat op z'n minst 63 kg per meter. Zelfs op de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn (uit 1934) heb ik in de negen jaar dat ik er nu rijd wisselvervangingen gezien en recent zelfs de bovenbouw van zo'n beetje de hele lijn.
Groetjes,
Emiel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2013, 14:45:24 »
Anders zou je zo iets krijgen ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2013, 16:44:17 »
 (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2013, 16:55:59 »
Citaat
Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd?

Citaat
Nee, dat ligt er niet meer.

Dat vermoeden koesterde ik al. Maar je weet maar nooit, nietwaar?

Groet,
Jan