Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 73301 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #330 Gepost op: 26 July 2013, 15:11:43 »
Boeken? Boeken? Boeken ?? ??







Zeg eh Paul, hoe ben jij bij mij op zolder binnengekomen?  ;D Ze staan zelfs bijna op dezelfde volgorde....

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #331 Gepost op: 26 July 2013, 15:20:02 »
Staan bij Paul niet op zolder. Hij boft met een huis met een hoog plafond.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #332 Gepost op: 26 July 2013, 15:52:59 »
Ik zie die over de serie 6300 er niet bij staan. ;D
Ligt zeker in de kluis?
Nee dat boek ligt in een spookhuis waar hij alleen in een soort van achtbaan even langs rijdt  :P ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #333 Gepost op: 26 July 2013, 16:04:27 »
Bij mij staat dat boek tussen de andere stoomlocserie boeken van die uitgeverij, maar moet ik daar nu een alarminstallatie bij aanleggen? :)
Dienstvaardig herstel van de 6317 lijkt mij uitgesloten (of Bill Gates moet plotseling belangstelling voor de loc krijgen), want een slechts uiterlijk gerestaureerde walsloc lijkt mij qua mechanisch gedeelte behoorlijk hopeloos.
Groet, Frank

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #334 Gepost op: 26 July 2013, 16:26:59 »
Ik meen dat er ergens in draadje gesteld is dat het opzich wel meevalt met de mechanische gesteldheid. De ketel die er nu op zit is niet gebruikt in de walsloc tijd. Maar inderdaad rijvaardig herstel gaat een lieve duit kosten die inderdaad ergens vandaan moet komen. Maar dat geldt voor de 3737 net zo evenals de 2104 etc. Want wat ik zo begrijp van diverse draadjes en fora, kunnen de kosten voor herstel voor 3737 misschien wel hoger uitpakken dan de 6317.. Maar dat kan ik ook geheel mis hebben natuurlijk. ??? Punt blijf gewoon dat het veel geld kost en dat geld geven wij niet uit. Dat besluit de eigenaar van zo'n object. Ik ga ook niet mijn auto reviseren omdat men hier op het forum of elders dat graag ziet.

gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #335 Gepost op: 26 July 2013, 16:43:11 »
Is dat zo, dat die ketel van de 6317 niet zijn ´walslocketel´ is? Ik kan me niet voorstellen dat ze nog de moeite hebben genomen de ketel te verwisselen bij wat omschreven wordt als een cosmetische conservering.

Eelco

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #336 Gepost op: 26 July 2013, 17:23:22 »
Dat zou dan op één manier vast te stellen kunnen zijn. Wat is het ketelnummer van de ketel die er nu op zit. Bij de buitendienststelling op 29 april 1957 had de 6317 ketel 3920. De laatste ketelwisseling die de 6317 heeft ondergaan die ik terug kan vinden, was in 1955. Toen werd ketel 3927 gewisseld voor ketel 3920.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #337 Gepost op: 26 July 2013, 17:44:17 »
Nog even verder gezocht. De restauratie van de 6317 is gedaan in Roosendaal, getuige deze foto van 8 oktober 1959, waar de 6317 wordt "gepresenteerd":

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/156587

Roosendaal had voor zover ik weet geen mogelijkheden om ketels van het formaat 3900/6300 te wisselen.
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #338 Gepost op: 26 July 2013, 17:54:36 »
In het boek over de serie 3900 wordt vermeld dat de 6317 nog steeds de ketel 3920 heeft. Dus het lijkt me niet dat er nog een ketelverwisseling heeft plaatsgevonden na inzet als walsloc.

Eelco

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #339 Gepost op: 26 July 2013, 20:01:37 »
Bedankt voor het heldere antwoord, vandaar dat ik aangaf dat ik het ook mis kon hebben..
Gr. Dieuwe

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #340 Gepost op: 24 May 2014, 12:13:49 »


Mooi machien, hopelijk krijgen we de echte ook nog eens te zien!! :-\

Tinus.

Ik vrees van niet. Er is nogal wat met dat ding aan de hand; nog afgezien van het feit dat de loc nauwelijks te exploiteren is. Om in de normale dienst mee te kunnen komen zal hij altijd op zijn top moeten draaien. Afraggen dus.
Dit terzijde maar dat doet niks af aan de fantastische verschijning van het ATT model.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #341 Gepost op: 24 May 2014, 13:09:24 »
Met te zien bedoel ik een waardige opstelling.

Schenk het ding aan de VSM! Hoeft zij ook niet op de top te rijden. ;D

Tinus.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #342 Gepost op: 24 May 2014, 15:04:11 »
Ik vrees van niet. Er is nogal wat met dat ding aan de hand; nog afgezien van het feit dat de loc nauwelijks te exploiteren is. Om in de normale dienst mee te kunnen komen zal hij altijd op zijn top moeten draaien. Afraggen dus.
Dit terzijde maar dat doet niks af aan de fantastische verschijning van het ATT model.
Frank
onmogelijke exploitatie valt toch wel mee? Je moet er gewoon niet mee op het hoofdnet gaan razen op topsnelheid met weinig trein erachter, dan rag je inderdaad de lagers af. Beetje hellinkjes op blaffen bij de zlsm is dan handiger, die trekkracht heeft ie wel maar t gaat allemaal niet zo hard en het ding heeft een duidelijke binding met die regio. Blijft natuurlijk dat het onderhoud ongetwijfeld 10 keer duurder is dan een br 52 want viercilinder en niemand meer die eraring heeft met t ding en je vist niet zo een berg onderdelen uit oost-europa.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #343 Gepost op: 24 May 2014, 20:50:00 »
onmogelijke exploitatie valt toch wel mee?
Ik dacht het niet. Een vuistregel is dat om een hoofdlijnmachine als een 6300 of een 3700 of en 3500 rond ede 12 bakken vol bezet met reizigers per dag moet vervoeren om zijn explotatiekosten van +/- € 15.000,= per dag met wat profit eruit moet kunnen halen. dat doe je niet zo maar even op een museumlijn.
En dan de restauratiekosten......
De 6317 is 25 jaar geleden nogal onderhevig geweest aan kannibaliseren t.b.v. het herstel van de 3737. De appendages hebben hier nogal onder geleden. Erger is dat de loc een nieuwe lketel moet hebben en dan geburt er (n)iets wat bij de 3737 ook niet is gebeurd; er moeten ook nieuwe veren komen want vervanging van een koperen vuurkist door een stalen kist geeft een behoorlijk gewichtsverschil. Wat bij de 3737 een groot probleem zal vormen i.t.t. de 6317 is het frame. Er zal vermoedelijk weinig scheurvorming optreden omdat het een vrij dik barframe is; voor het huidige platenframe met zijn dubieus verleden geef ik geen cent. (en dat is ook te zien).
Een leuke overdenking voor de zondag.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #344 Gepost op: 24 May 2014, 21:29:00 »
....er moeten ook nieuwe veren komen want vervanging van een koperen vuurkist door een stalen kist geeft een behoorlijk gewichtsverschil.....
Het lijkt me handiger om dat met de buitenvuurkist te compenseren ipv met de veren, maar ja wie ben ik?
Mvrgr
Koopmans