Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 22:56:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 22:55:28
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 22:40:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:23:04
Inzet T2s van de NS door Rick
Vandaag om 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
  

Auteur Topic: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013  (gelezen 3458 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Gepost op: 02 July 2013, 11:21:32 »
Afgelopen weekeinde welbesteed door af te reizen naar Zwitserland.
In Frutigen was het grote BLS feest: de Bern Lötschberg Simplon Bahn bestond 100 jaar en pakte leuk uit.
Ritten met historisch materieel, de nieuwste aanwinsten, de reddingstrein.
Een materieelshow met allerlei oude loks. Verder gaven de verschillende gemeenten acte de présence met infostandjes en was er een (heel) klein beetje modelspoor.
Helaas was het weer afgelopen zaterdag dramatisch. Mooie bergen op de achtergrond waren helaas niet te zien, wel donkere regenwolken.
Zondag was het weer dan weer prachtig, maar op die dag stak ik samen met mijn zoon de Lötschenpas over, van Kandersteg naar het Lötschental. Voordat het spoor kwam, was dit een beruchte pasroute. Veel sneeuw, ook in de zomer, lawines, valgevaar. maar dat valt buiten het kader van dit forum.
Daarom terug naar zaterdag met een paar plaatjes die ik wel aardig vond, ondanks het #$$%#$%weer.

oud rangeermachientje


Hulpwagen en "liegewagen".
Die laatste ligt speciaal op zijn kant, zodat de hulpdiensten kunnen oefenen hoe je gewonden uit een verongelukte trein haalt. Lijkt me nog niet zo makkelijk :-\


Interieur van de hulpwagen. Alle benodigdheden netjes in kratten voor het grijpen.


mooi dieselspul voor als er geen stroom is (werktrein of calamiteiten)


E-lok met hulpdiesel voor de laatste meters. Funkelnagelneu.

Vanwege het pleurisweer maar even in de trein gaan zitten om op te drogen.
Tijdens een stop in Kandersteg kwamen we deze Oude Dame tegen:

Ae 6/8, de BLS (tegenhanger van de Gotthardkrokodil) destijds de sterkste machine van de BLS (en van de wereld), gebouwd door... Breda! (van de Fyra).


Ook in het Rhônedal, ten zuiden van de Lötschbergtunnel, was het erg slecht weer.

Weer terug in Frutigen: een imposant stukje modelbouw in schaal 0: het Luogelkinviaduct (BLS Südrampe)


Bij het krieken van de volgende dag, de jongste BLS-telg:

de Mutz, voor het S-Bahnverkehr rond Bern.

Na een bergtocht van 12,5 uur over de Lötschenpas, werden we als afsluiter nog getrakteerd op een fraai stukje driedubbeltractie in station Goppenstein.
Helaas geen geweldige foto, maar de pret was er niet minder om:

Een lekker weekeinde

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Reactie #1 Gepost op: 02 July 2013, 13:13:36 »
De 205 is door SLM en SAAS gebouwd, niet door Breda...

Hoe laat stond je in Kandersteg? Ik liep er ook nog rond, voordat ik mijn autotrein op spoor 4 neerzette...was idd kl...teweer. Heb je nog iets ban de stroomstoring meegekregen?

Groeten

Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Reactie #2 Gepost op: 02 July 2013, 13:39:32 »
O, sorry,
ik dacht toch dat die 6/8 iets met Breda te maken had.
Hoe zit dat nou?

Ik stond om 13.39 op het perron in Kandersteg, zoals te zien is op de stationsklok ;D
Was er al wat eerder, effe een bakkie gedaan in de restauratie.
Want zoon en ik waren ook nog op zoek naar zo'n mega-grote reep Toblerone.
Eerst Frutigen al afgeschuimd, daarna Kandersteg.
's Middags nog ff naar Brig, om daar de jacht voort te zetten en om ons helemaal gek te genieten op de Südrampe, want wat is dat toch mooi, daar.
Rond half 5 weer terug in Frutigen voor traclette en een bratwurst in de feesttent, met bier voor mij en cola voor junior.

Als je nog 2 vage figuren hebt gezien met lang haar, waarvan eentje met bruine hoed, dan heb je ons gezien.

Deze jongens dus:

Alleen zitten we hier op 1690m hoogte, op Zondag, op het terras van de Lötschenpass Hütte in de stralende zon.
Tijdens onze monstertocht over de Lötschenpass.
We snapten meteen waarom die Zwitsers destijds een tunnel hebben aangelegd.
Hier nog een plaatje vanaf station Goppenstein, waar we in de Lötschberger stapten die ons weer terug naar Frutigen bracht, na de zondagse "wandeling"(ik heb nog spierpijn!)

Rechtsboven in beeld: de sneeuwvelden rondom de Hockenhorn, waar de pasweg loopt.
Op spoor 2 staat de trein richting Brig.
Eenzelfde trein brengt ons dadelijk naar de andere kant.
Linksonder het zuidportaal van deLötschbergtunnel, officieel geopend op 28 juni 1913.

de groeten van...
Hendrik Jan!
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly