Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 08:46:59
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)  (gelezen 5985 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Gepost op: 27 juni 2013, 02:42:32 »
Ha Modelgangers,

Ik heb het topic van iemand anders (uit 2009) gelezen maar heb toch besloten zelf een nieuwe te starten.

Ook ik had na aanschaf van een partij trams een Mehano Boeing in bezit, maar vond 't geen mooi ding. Wat te doen? Geinspireerd door meerdere bouwdraadjes heb ik zelf een versie gemaakt. Zie hieronder het verslag.

Dit was het beginmodel:


Bron: Google

Het model is érg simpel uitgevoerd; Plastic basisplaat met goedkope 3-polige motor en simpele overbrenging. Stroomafname via 2 draaistellen en 4 asjes. Aan de techniek wil ik op het moment nog niet veel veranderen. Het rijdt, en daar doe ik het maar mee. (Al maakt het wel een pokkeherrie...) Wel komt er de gebruikelijke verlichting in.

Verder bestaat de tram uit 2 kappen en 1 middenstuk voor op het draaistel. Deze een half uurtje in de Mr. Muscle gedoopt en kwam er grijs en vergeeld uit. Hier konden we wat mee!

Met inspiratieplaatjes heb ik ervoor gekozen om de tram werk-oranje te maken. Een beetje dit idee:


Bron: Wikimedia.

Ook had ik bij een plaatselijke modelbouwwinkel wat oude decals gevonden van Roco. Waarvan ze zijn weet ik niet, maar er stonden wel bruikbare dingen op:


Zonder vooraf de kleurcodes of iets dergelijks te bepalen, ben ik naar de modelboer gegaan om daar de oranje verf te kiezen. Aangezien ik nog geen airbrush had, viel de keuze op een spuitbus Tamiya verf. Vervolgens in de 'spuitdoos' om een aantal laagjes te krijgen. (Ik had geen grondverf/primer gebruikt. Wistikveel... )



Bij de action had ik voor het grijze dak gezocht naar donkergrijze matte verf in een spuitbus, maar tevergeefs. Ik wilde geen 15 euro betalen voor een goede verf, dus heb ik de lichtgrijze primer (2,19) meegenomen in de hoop dat het goed was. Ook had ik er afplaktape gehaald die érg goed heeft gewerkt. Dak grijs gespoten, en daarna ook maar de decals geplakt en de deurtjes met Revell Antraciet matt geaccentueerd. Ik moet zeggen, ik ben erg tevreden over het resultaat. De allereerste keer met een spuitbus omgaan is goed gelukt, op een klein druppelvormingsplekje na. Maar daar kijken we overheen.

Ook heb ik al gemerkt dat het gewicht wat ondermaats was waardoor de trekkracht wat verloren ging. Asjes met rubberbandjes zijn er niet dus met wat extra gewicht is dat opgelost.

Resultaten:




Volgende stappen:
- Front- en sluitlicht aanbrengen met ledjes.
- Een 'werkend' railsschoonmaak-installatie realiseren.
- En op Houten kijken we even naar een ander motortje, indien mogelijk.

Let me know what you guys think!

Wes
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2013, 18:37:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Van mehano boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2013, 08:19:53 »
Hoi Wes,

Grappig! Alweer een werkwagen. Welke Tamiya kleur heb jij gekozen?

Om de kleur harder te maken is het altijd verstandig om als laatste laag een laag blanke lak aan te brengen. (heeft Tamiya ook in spuitbusjes)

Als dan je tram een keer uit je vingers glipt of ontspoort en tegen een paaltje ramt of andere mogelijke crashes, dan heb je niet meteen (ernstige) lakschades..

De motor in deze modellen lijkt heel erg op de motoren die Roco gebruikt in de Stadtbahn wagens van Karlsruhe. Tenminste, wat betreft vorm. Wellicht kun je een SB vervangings motor plaatsen? Die lopen ook meteen veel stiller en soepeler. Kost wat, maar dan heb je ook wat..

Je hebt een volger!

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Van mehano boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2013, 18:35:49 »
Die Tamiya kleurcode moet ik even opzoeken, heb het busje inmiddels al weggedonderd.

Die lak zal ik eens even zoeken dan, want ik merk inderdaad dat de verflaag er bijna 'wasachtig' op ligt.

Voor dat motortje gaan we eens kijken, zaterdag in houten! Of misschien een compleet ander model. We zullen zien.

Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2013, 07:16:12 »
Ik ben verder gegaan;

In het originele model zaten plastic licht...- eh, hoe noem je zoiets. verdelers?-  plaatjes die, ik dacht goed te kunnen gebruiken. 1,8mm Ledjes gebruikt, kop afgeschuurd en erop geplakt. Bij de test zag het er goed uit en dacht dat we klaar waren. Not! Als ik het in de kap plaats en die op de basis wil klikken, past het geheel niet, en dat was even balen.


Dus dan maar iets anders: Ik heb in andere trams veelal custom-plaatjes gemaakt waarop de ledjes zitten, maar dat werkte niet aangezien de gaten voor de lampjes in dit model wat dieper zijn. Dan maar de ledjes direct op de kap verlijmen, in de hoop dat het goed gaat. Gelukkig ging dat.



En compleet:



In de open gaatjes heb ik wat houtlijm gesmeerd (Bij gebrek aan Kristal Klear... Dit is hetzelfde principe). Werkte prima, en opgedroogd is het gewoon helder. Perfect dus.

Op de baan ziet het er dan zo uit:




Let niet op de hoeveelheid binnenverlichting in linkertram; dat komt door de foto.

Vandaag eens kijken naar een reinigingsinstallatie, of iets dat erop moet lijken. Ik ga even het net afspeuren naar iets inspirerends.

Wes
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2013, 07:42:18 »
Hoi Wes,

Goed bezig! Ziet er fraai uit!

Overigens een klein detail: Het grote voorbeeld heeft de sluit verlichting als buitenste lampen, de koplampen als binnenste. Jij hebt dat in model precies andersom gedaan.



Ik ben zelf ook ooit begonnen aan het verbouwen van zo'n Boeing tram maar dat kwam stil te liggen nadat er in het front de spijl tussen koplamp en sluitsein brak en ik dus iets moest gaan bedenken om dat op te lossen.
Wellicht moet ik dat project weer eens oppakken als ik de Tatra slijptram af heb gerond.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2013, 08:11:06 »
Hoi Wes,

Goed bezig! Ziet er fraai uit!

Overigens een klein detail: Het grote voorbeeld heeft de sluit verlichting als buitenste lampen, de koplampen als binnenste. Jij hebt dat in model precies andersom gedaan.

[plaatje]

Ik ben zelf ook ooit begonnen aan het verbouwen van zo'n Boeing tram maar dat kwam stil te liggen nadat er in het front de spijl tussen koplamp en sluitsein brak en ik dus iets moest gaan bedenken om dat op te lossen.
Wellicht moet ik dat project weer eens oppakken als ik de Tatra slijptram af heb gerond.

Hahaha, oh, dat is stom. Ik vond het persoonlijk mooier staan. Laten we zeggen dat mijn trammaatschappij daar dan voor heeft gekozen, of zo. Het is geen fout, het is een keuze! (Maar toch; voortaan resources checken!)

Ja, staat die slijptram al in de lak? Ik ben benieuwd naar een update.
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2013, 08:32:11 »
De 201 002-0 staat al in de lak inderdaad, zelfs al blanke lak. Update op mijn draadje moest ik nog maken, zal ik vanmiddag eens even voor gaan zitten. Fase waar ik nu aan ga beginnen: Verlichtingen.

Ik bedoelde het ook niet alsof het een fout zou zijn, puur dat het mij op was gevallen. Inderdaad. Jouw OV maatschappij stelde de eis dat de koplampen de twee buitenste lampen zouden zijn. En eerlijk is eerlijk: Ik vind het ook 'raar' dat die Boeing trams de sluit/achterlichten als buitenste lampen hebben. Er zijn volgens mij maar weinig trams die dat zo hebben, meestal zijn het de binnenste (volgens mij dan..).


MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2013, 08:42:10 »
Netjes hoor Wes (y).

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2013, 09:20:10 »
Dat de front/sluitseinen bij een vergelijkbaar type tram een andere indeling kennen komt in de 1:1 situatie ook voor.

Een voorbeeld hiervan zijn de HTM-randstadrail stellen versus die uit Kassel.

Groet,

Jeroen
Treinen moeten rijden

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2013, 17:14:53 »
Hé Jeroen, die is grappig! Dat was mij nog niet eens opgevallen...

Nou zou ik eigenlijk wel eens 1 set koplampen van Kassel met Den Haag willen wisselen. Hoe snel zullen mensen het herkennen? Denk dat er velen zouden staan kijken... 'Huh... IETS is er anders... maar wat...'

Maar goed, vind dat Wes er een leuk model van maakt!

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2013, 06:25:32 »
@Bommeldam: Helaas, gister geen update mogen zien! Maar ben nog steeds benieuwd!

Dat lampengebeuren van de Randstadrail wist ik niet, interessant!

Het volgende is inmiddels gevorderd:

Ik heb op internet wat inspiratie opgezocht ten behoeve van het railsschoonmaaksysteem. Allereerst zag ik een soort 'aanhangertje'. Wat research leidde naar Noch:


Bron: Conrad.nl

Kopen had geen zin, daar het niet aan de tram zou passen, dus; zelf geprobeerd te maken. 2 gaatjes geboord in het frame en met een messing pijpje (was voorhanden) een asje gemaakt. Daarop een messing plaatje met 2 'doekjes' (een kompress uit de EHBO doos...) die precies op de rails konden rusten. Ook had ik nog wat getest met veertjes die een druk uitoefenden, maar uiteindelijk is het hele idee niet doorgegaan vanwege de slechte resultaten. Toch even twee foto's:



Hierna voor het andere idee gegaan dat op internet al veel besproken word: het vilten schijfje. Door de dremelset gedoneerd en met een schroefje in eenzelfde messing constructie geplaatst, en toch nog met een veertje gecomplementeerd. Het resultaat is véél beter, en in het vilt zou je nog een vloeistof kunnen druppelen. (Zijn hier tips over? Wat voor vloeistof gebruiken? Wasbenzine? Spiritus?)

Foto's en een filmpje van een klein teststukje die toont hoe het op de rails rust:




http://youtu.be/l2mzzwESlzc

Toch wil ik misschien nog een motortje inbouwen die het vilten schijfje laat draaien, opdat er nog meer schoonmaakwrijving onstaat. Vandaag op Houten eens kijken naar een motortje die dit zou kunnen doen.

Wes
Check ook mijn Facebook

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2013, 09:15:21 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2013, 10:29:14 »
Ik gebruik altijd spiritus als reinigingsmiddel voor de poetswagens. Omdat dit heel snel opdroogt op de rails, tast het verder niets aan. Tevens ontvet het perfect. Bij SR24 heb je altijd zo'n vettige laag op de rails zitten, wat je slipbanden zo vies maakt.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2013, 11:38:41 »
Wes,

Gisteren op het werk toch meer uren moeten maken als verwacht (hele in plaats van halve dag) waardoor ik redelijk uitgeput thuis kwam en de dingen die ik voor 's middags gepland had, 's avonds deels heb moeten inhalen.

Daardoor heeft de update even op zich laten wachten, maar die is in aanmaak. Heb vandaag even in mijn speciale foto cabine foto's gemaakt met gunstiger licht waardoor de kleuren duidelijker zijn.

Mijn doelen zijn gezet op vanmiddag, voor het online plaatsen van de update!

Overigens: wat ik zelf zou kiezen is alcohol gaasjes. Deze kun je bij de apotheek krijgen. Als je die gaasjes in een soort schaats / slee vorm over de rails laat vegen, reinigen ze ook briljant. Alcohol droogt ook snel op, maar als je ziet wat met slechts 1 keer vegen er aan vuil van de rail-kop komt, zelfs als die al schoon lijkt te zijn... Ik heb zelf nog geen idee of ik dat onder mijn slijp-tram ga plaatsen. Wie weet!

Het ziet er in elk geval erg goed uit!

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re:Van Mehano Boeing tot werktram (Versie 2)
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2013, 16:34:58 »
Ha Wes, leuke bewerking van de Mehano-tram.
Ik heb in plaats van een veertje een stukje schuimrubber achter het Noch-borsteltje geplakt;kun  je op maat knippen en blijft goed zitten.



Heb vorige keer in Houten een railreinigwagen gekocht, maar die is te zwaar voor een tram om te trekken. Jammer, want in de tank kan reiniginsvloeistof.


 Heb de Noch borstel onder een goederenwagen, die ik door een sik over de baan laat sleuren; werkt ook. 
Werkt dat borsteltje niet remmend op de toch al geringe trekkracht van de Boeing?  Wat ik bij mijn eerste model gedaan heb, was het verven van de aandrijfwieltjes  met grondverf - stroef; werkt redelijk.
En René Hoppel  heeft bij zijn Kreekse tramdienst ook een aantal Boeings heel redelijk rijden; misschien kan hij zijn geheim onthullen.
Overigens vandaag in Houten ook een Boeingtram aangeschaft - voor € 9,95 kon ik die niet laten liggen, ook al omdat ik vermoedde, dat deze z.g. dummy - werd me nog nadrukkelijk gezegd - een motor had. Dat klopte ook .
Lagen er nog een paar voor € 14,95 , dus de liefhebber...(moet wachten tot de volgende keer, maar er zeker niet te veel voor betalen).


Frank.