Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 17:11:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39

Auteur Topic: Vraagje over Blok indeling automatisch rijden  (gelezen 2393 keer)

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Vraagje over Blok indeling automatisch rijden
« Gepost op: 19 June 2013, 03:33:36 »
Beste forummers,

Ik ben bezig een klein baantje te ontwerpen in de schaal TT en omdat ik de baan zou willen besturen met iTrain ben ik alvast de blok indeling van automatisch rijden gaan indelen.
Nu zit ik nog met een paar vragen;

In de onderstaande tekening heb ik getekend wat volgens mij de blokken moeten zijn in niveau 0 van mijn te bouwen baantje. Zijn de blokken zo goed verdeeld? Aangezien ik de treinen in de meeste gedeelten graag 2 richtingen op zou willen laten rijden.

Kan ik de onderste 2 wissels zoals met pijl aangegeven niet aandrijven en ze laten openrijden omdat ik in iTrain wil aangeven dat deze 2 sporen toch slechts 1 kant op rijden? Of geeft openrijden bij 2-rail digitaal kortsluiting? Zou het noodzakelijk zijn om de wissels wel aan te laten drijven en de hartstukken te polariseren?

Welke servo decoder adviseren jullie als ik Conrad servo's heb en een servo decoder nodig heb die in te stellen is via de Roco Multimaus en de mogelijkheid heeft om de puntstukken van de wissels te polariseren?

Wat moet ik doen met de felgroene railgedeelten in deze baan? toch laten detecteren en als doorrijdsectie zonder verdere functie gebruiken? Dit is me nog een beetje onduidelijk.
Alvast dank voor alle tips!!

Eegtrain

• Offline Offline
    • Project Tauernbahn
Re:Vraagje over Blok indeling automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2013, 03:48:08 »
Dit wordt dan by the way het zichtbare gedeelte van de baan;

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2013, 08:03:46 »
Hallo,

Die wissels kun je inderdaad laten openrijden. Je kunt de hartstukken dan alleen niet polariseren en dat zou wel eens vervelend kunnen zijn.
Over de wisseldecoder: in de conrad-wisselaandrijving zit zelf al een aansluiting om je hartstukken te polariseren, ik meen de gele en 2 blauwe draden. Dit hoef je dus niet extra op je wisseldecoder te hebben.
De blokken zien er goed uit. Je gebruikt vooral 3 melders per blok. Om een blok in 2 richtingen te kunnen berijden zijn 2 melders oom al genoeg, maar als je 3 melders wil, kan natuurlijk ook.
Wat betreft de felgroene rails: je hebt het over "rangeergedeelten". Als daar bijvoorbeeld een lok moet kunnen keren, moet je daar inderdaad een klein blokje maken. De ruimte daarvoor lijkt mij echter wat te klein, dus dan kun je het beter in de wisselstraat opnemen en hoeven die stukjes dus geen melder te krijgen.

Overigens ben ik wel benieuwd of je het wel redt met de hellingen op je baan...
Vriendelijke groet, Servé.

Eegtrain

• Offline Offline
    • Project Tauernbahn
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2013, 02:53:58 »
Hoi Servé,

Dank voor je hulp!
Ik wilde echter de wissels gaan aandrijven met servo's, ik had nog 8 stuks gloednieuwe conrad miniservo's liggen die ik nooit gebruikt heb toen ik nog bouwde aan mijn 3-rail baan. Ik  moet nu dus waarschijnlijk alle wissels aan gaan drijven en een servo decoder hebben die ook de stroom in het hartstuk van de wissel kan polariseren. Ik heb ook gekeken naar de Tortoise en Cobalt wisselmotoren maar ik vind ze toch wel erg duur (circa 20 euro per stuk), zeker als ik er voor mijn relatief kleine baantje zo'n 18 stuks nodig zal hebben. En dan moeten ze ook nog digitaal worden aangestuurd. Ik vind het jammer dat er voor de Bemo, Filligran, K-rails, Peco, TT en Elite rails en vele andere bouwers onder ons geen betaalbare oplossing is met robuuste, bedrijfszekere wisselaandrijvingen met decoder. Het wordt helaas altijd zelf knutselwerk met zelfgemaakte beugeltjes, drijfwerkstangetjes, trekdraad en allerlei decodermerken en onderdelen die je moet uitproberen of het bij elkaar betrouwbaar werkt. Ja of je betaald je scheel aan een dergelijke degelijke wisselmotor als de Tortoise.
De hellingen op deze baan zal maximaal 3,7% worden, hetgeen voor de korte treintjes op m'n baan nog net zal kunnen.
Groeten Jake

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2013, 08:55:36 »
Beste forummers,

Ik ben bezig een klein baantje te ontwerpen in de schaal TT en omdat ik de baan zou willen besturen met iTrain ben ik alvast de blok indeling van automatisch rijden gaan indelen.
Nu zit ik nog met een paar vragen;

In de onderstaande tekening heb ik getekend wat volgens mij de blokken moeten zijn in niveau 0 van mijn te bouwen baantje. Zijn de blokken zo goed verdeeld?
Aangezien ik de treinen in de meeste gedeelten graag 2 richtingen op zou willen laten rijden.

Op zich wel. Je hoeft niet bij alle blokken de rij/afrem delen ook te laten detecteren, maar als je volledige detectie wil hebben dan is dat wel mogelijk.

het is me niet helemaal duidelijk hoe de verbindingen met je zichbare deel lopen, en hoe die blokindeling zit. maar het onderste deel lijkt op zich prima. Hou er wel rekening mee dat je hier ook nog wat keerlussen in hebt zitten.

Kan ik de onderste 2 wissels zoals met pijl aangegeven niet aandrijven en ze laten openrijden omdat ik in iTrain wil aangeven dat deze 2 sporen toch slechts 1 kant op rijden? Of geeft openrijden bij 2-rail digitaal kortsluiting? Zou het noodzakelijk zijn om de wissels wel aan te laten drijven en de hartstukken te polariseren?

Kan, maar zou de wissels toch aandrijven als ik jouw was. Je moet er in elk geval een veer systeem in hebben zitten die de wissels in de juiste stand houden, omdat een trein wel het goede spoor moet kiezen. En dan krijgen de wielen dus weerstand als ze hem willen open rijden, met kans op ontsporingen.
Het geeft geen kortsluiting, maar je kunt ook de hartstukken niet polariseren. Of dat nodig is hangt van je materiaal af. Kleine loks hebben sneller problemen als je het niet doet. Een ook de snelheid die gereden wordt over de wissels speelt een rol of het wel of niet nodig is. Maar als het even kan zou ik het altijd doen.
Al kun je het polariseren ook nog wel regelen zonder de wissels zelf echt om te zetten. Gewoon een schakel decoder die een wisselcontact schakelt gebruiken. Voor iTrain wordt er dan een wissel geschakeld, dit is alleen een relais wat enkel de polarisatie van je hartstuk uitvoert.

Welke servo decoder adviseren jullie als ik Conrad servo's heb en een servo decoder nodig heb die in te stellen is via de Roco Multimaus en de mogelijkheid heeft om de puntstukken van de wissels te polariseren?

Ik gebruik de 67810 van Uhlenbrock. Werkt prima, ook met de servo's van conrad waar ik er een aantal van heb. Al zijn er ook andere opties hiervoor. Deze heeft alleen ingebouwde relais met wissel contact, dus niets extra's nodig. En andere exemplaren die ik wel eens gezien hebben missen nog wel eens dat wissel contact waardoor een extra relais nodig is.
Heb ook de Roco Multimuis waar ik se mee programmeer. Daarna worden ze op de baan aangesloten die aangestuurd word met Lenz.

Wat moet ik doen met de felgroene railgedeelten in deze baan? toch laten detecteren en als doorrijdsectie zonder verdere functie gebruiken? Dit is me nog een beetje onduidelijk.
Alvast dank voor alle tips!!
Zou deze delen gewoon bij de wisselstraat laten behoren aan die kant. Zijn toch te kort om er een trein neer te zetten. dus dan houden ze toch de boel bezet.

En wat ja latere opmerking betreft. Inderdaad heb je voor onder de tafel oplossingen veel mogelijkheden om zelf te knutselen. Dat geeft vrijheid, en kun je zelf bepalen hoe de prijs wordt. Werk op moment met servo's die kosten niet zo veel, 3 euro plus nog wat staal voor de doorvoer naar de wissels. Daarnaast heb je nog een decoder nodig. Ook die zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen. Ook zelfbouw om de kosten laag te houden.

Heb ook wissels die met geheugendraad aangedreven zijn. Kosten totaal 2.5 per wissel. Daar heb je dan nog een schakeldecoder voor nodig, over het algemeen goedkoper dan de servo decoders. Maar wel veel zelfbouw, en zeker ook belangrijk dit zelf af te stellen.

Voor eenvoud wint de servo aandrijving het toch wel van die met geheugen draad. Kijken we naar geluid, dan is die met geheugendraad wel stiller.
Als alles goed aangelegd is dan zijn ze beide bedrijfszeker.

Mooi baanplan heb je, zoals aangegeven is het me niet helemaal duidelijk hoe de verbindingen van boven en beneden zijn. Maar de hellingen lijken me vrij stijl. 3.7 is ook best veel. Zelf hou ik 3 als absoluut max aan, maar probeer zo veel mogelijk onder de 2.5 te blijven. Maar voor kortere treinen kan het waarschijnlijk wel sneller goed gaan.

Succes met de bouw.

Roelco

Groet,
Roelco

Eegtrain

• Offline Offline
    • Project Tauernbahn
« Reactie #5 Gepost op: 20 June 2013, 14:04:46 »
Hoi beste Roelco,
Dank voor je uitgebreide aqntwoord, hier kan ik wat mee!  (y)

het is me niet helemaal duidelijk hoe de verbindingen met je zichbare deel lopen, en hoe die blokindeling zit. maar het onderste deel lijkt op zich prima. Hou er wel rekening mee dat je hier ook nog wat keerlussen in hebt zitten.

In het midden op het onderste niveau lopen twee sporen naar elkaar toe, die gaan omhoog en over het onderste paradetraject heen. Daar lopen ze verder door naar het tweede plaatje waarop alle zichtbare sporen te zien zijn. Zo heb je dan beneden een keerlus met de mogelijkheid om van twee kanten het paradetraject en schaduwstation te bereiken, en op het bovenste niveau is weer een keerlus om weer terug te kunnen keren naar het onderste niveau. Echter ben ik er nog niet helemaal uit waar ik het beste de keerlusmodules kan aansluiten, vooral aangezien in het onderste niveau er 2 mogelijkheden zijn om de keerlus te betreden als de trein vanaf het bovenste niveau komt.
Het onderstaande plaatje van het onderste niveau verduidelijkt denk ik waar de baan naar het bovenste niveau gaat;

Groeten Jake

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 June 2013, 15:30:03 »
Goed dat je er iets aan hebt.
Heb hier even de twee overzichten in 1 plaatje:

Zoals ik het zie, die rode punten zijn bij beide gedeelte gelijk. het gedeelte met 2 sporen die elk in 1 richting gereden worden.

Blauw rondje zit aan blauw rondje. Zwart rondje zint aan die twee sporen in dat grote zwarte rondje.
Bij die tunnels kan ik dan een snelle verbinding maken zoals via de groene lijnen. Waar gaan alleen die 2 paarse pijlen naar toe?

Zeker die links boven, zit daar zo dicht bij dat ik me afvraag waar je die naar toe doet?

Roelco

Eegtrain

• Offline Offline
    • Project Tauernbahn
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2013, 10:19:12 »
Hoi beste Roelco,

Onderstaand totaalplaatje van de niveaus zal het waarschijnlijk het meest inzichtelijk maken. De doodlopende sporen op niveau 0 zijn bedoeld als schaduwstation sporen voor kleine korte museum treintjes zoals bijvoorbeeld een leuk railbusje of een BR89 met 2 wagonnetjes. Op de langere opstelsporen kan een sneltreinloc met 3 sneltreinrijtuigen staan.

Na de hoogteverschillen goed te hebben ingegeven in Wintrack kom ik nergens boven 3% uit, vaker nog is de helling 2,7% max, en in zoveel mogelijk zichtbare gedeelten slechts 1,7%. Voor het hoogteverschil heb ik 7 cm aangehouden (6mm multiplex, 3mm kurk, railhoogte + sSeltreinloc met pantograaf omhoog).
Het is vrij bescheiden allemaal, maar omdat ik de TT schaal 1:120 zo handzaam en leuk vind kan ik niet wachten op te beginnen met bouwen!

Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 10:23:33 door jakeman. Reden: spelfoutje »

Eegtrain

• Offline Offline
    • Project Tauernbahn
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2013, 10:43:16 »
Het idee ligt er, om evt de baan uit te breiden met een draaischijf. Roco maakt een hele mooie draaischijf in de schaal TT en o.a. Auhagen heeft een mooie locloods. Misschien is het wat vol voor op dit baantje maar ik kijk even wat de vorm en scenery doet op het moment dat ik aangekomen ben bij de bouw van niveau 1. Eerst maar eens alle rails voorzien van ringleidingen, de wissels van servo's en alles voorbereiden op de blokbeveiliging. :)

Groeten Jake

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2013, 13:17:36 »
Jake,

bedankt, nu is het me duidelijk :). Er zijn daar onderaan ook nog opstel sporen, en ik wilde alles aan elkaar koppelen.

Draaischijf zou best moeten kunnen, zeker als je het leuk vind. Nu is 7 sporen misschien wat overdreven, en zou je met 4 of 5 sporen ook genoeg kunnen hebben, oogt dan ook wat minder vol, maar op zich zou z'n onderdeel best toe te voegen zijn.

Gewoon even kijken hoe het er uit ziet als je het daadwerkelijk opbouwt.

Succes, en als je foto's hebt van de bouw zien we die hier graag langs komen :).

Roelco