Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Quinzeedied
Vandaag om 21:49:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:46:24
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Ronald69
Vandaag om 21:31:44
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22

Auteur Topic: De kroning van Koning Raadplaat  (gelezen 5882 keer)

Gert1

• Gast
De kroning van Koning Raadplaat
« Gepost op: 18 June 2013, 15:18:25 »
De kroning van Wesley tot Koning Raadplaat of hoe Noordwaarts Zuidwaarts trok

Beste Raadplaters, welkom bij deze hopelijk ook voor jullie aangename onderbreking!
Laat ik bij het begin beginnen. Ooit zat ik op een avond tijdens het zoeken naar de locatie van iemands raadplaatje in Google Maps wat heen en weer te scrollen door Noord-Duitsland, toen plotseling mijn oog op het uiterste Noorden van Sleeswijk-Holstein viel. Nu kom ik daar nogal eens op doorreis naar mijn favoriete vakantieland, maar ineens viel het me op dat er een spoorlijn in Oost-West-richting liep die vermoedelijk niet al te intensief bereden zou worden.

Ohrstedt-Bahnhof
Toen ik wat verder ging inzoomen, viel mijn oog op Ohrstedt-Bahnhof.
Het bijzondere was dat je op het eerste gezicht denkt te maken te hebben met een dubbelsporige lijn, maar dat het in feite gaat om een aftakking. Even verderop is namelijk een militair complex met een spooraansluiting gevestigd.
Het bekende poppetje van Google Maps weigerde keurig netjes alle dienst en het aanvinken van 'foto's in Google Maps toonde aan dat geen hond er ooit brood in leek te hebben gezien om naar dit gat af te reizen. 'Mooi zo', dacht ik in mijn vermetele onschuld, 'ik rijd gewoon een keer veertig kilometer om en schiet de ideale onraadbare raadplaat!'.  8)

Het snode plan
Vervolgens smeedde ik het snode plan om Wesley eens mooi uit te dagen! Want laten we wel wezen: Sinds Hubertus helaas gestopt is met meespelen, grossiert Wesley in sterretjes en dan wil hij maar wat graag weten. ;) Tijd dus voor een flinke uitdaging! En zo geschiedde, want op 24 mei plaatste ik deze raadplaat.
Terwijl ik al ruim een week eerder de weddenschap met Wesley aanging. En zo te zien ook toen al de naam van Wesley's domicilie verkeerd schreef...  8)

Een scherpe weddenschap
Enfin, een zeer scherpe weddenschap, want het zou betekenen dat ik een reis van ruim 1.500 kilometer zou gaan maken als Wesley's gouden pijl raak zou zijn! Ik schatte de kans daarop niet als onmogelijk, maar wel als klein in.
De rest is geschiedenis, want op de historische 27e mei van dit jaar lanceerde Wesley zijn gouden pijltje. En het was raak!

Een man een man, een woord een woord
Tja, een man een man, een woord een woord. Terugkrabbelen of heel flauw een Zwitserse bakker bellen en een taart laten bezorgen waren voor mij beslist geen opties! Dus in overleg met Wesley een datum geprikt en eerst nog even aangekeken of de hoogwater-toestanden Zwitserland letterlijk links zouden laten liggen. Dat bleek het geval te zijn en dus werd vrijdag 14 juni ingepland als de dag voor de heenreis.

Echte Limburgse vloai
Wesley mocht de taart kiezen en dat heb ik geweten:
Een Limburgse vlaai graag, dat vindt die Portugees vast lekker. En dan een echte, niet zo'n Multivlaai-ding. Stop onderweg maar even in Maastricht 8).
Gelukkig bood Servé aan om een echte Limburgse vloai voor mij te regelen. En zo kwam het dat ik afgelopen vrijdag om 6 uur 's ochtends bij Servé op de stoep stond. Servé had juist daags tevoren gehoord dat hij geslaagd was en verkeerde dus in opperbeste stemming! Tevens liet ik deze fraaie oranje jongen bij hem achter.

De kroning
Vervolgens verbleef ik (let goed op beste Raadplaters!) binnen zes uur tijd in zes verschillende landen en ging ik 's middags naar Wesley's residentie, alwaar ik hartelijk ontvangen werd.
En toen was het grote moment daar! Om 17:32 uur werd Wesley door mij officieel gekroond tot Koning Raadplaat:

En die fraaie antieke kijker staat vast symbool voor Wesley's scherpe blik:

Op zoek naar heerlijke abrikozenvlaai? Hier moet je wezen:

Op foto-safari
De volgende dag gingen Wesley en ik op foto-safari. Ik heb ruim 100 foto's geschoten en een aantal daarvan zullen vast nog wel eens in dit draadje opduiken. Enkele heb ik eerder vandaag al geplaatst, want velen van jullie mogen Denemarken dan een saai land vinden, de vuurtorens staan daar tenminste gewoon aan zee, de windmolens gewoon op heuvels, en de parkeermeters gewoon op parkeerterreinen. Zo niet bij de Zwitsers. Rare jongens die Romei... eh Helvetiërs!   :D

Opvallende overeenkomst
En nu we het er toch over hebben: Er is een opvallende overeenkomst tussen de Denen en de Zwitsers. Beide volken zijn zo dol op hun vlag dat je 'm elke dag tegen kunt komen en echt niet alleen op feestdagen. Het zal wel iets te maken hebben met de kleuren en het kruis...

De terugreis
Let wederom op beste raadplaters: Mijn terugreis ging slechts door drie landen. Maar kreeg wederom een Limburgs accent.
Want Niels bood mij een Deens kerkje aan. En daar waar ik altijd had gedacht dat Niels ergens in de omgeving van Arnhem woonde, vanwege zijn bekende project, bleek hij in Zuid-Limburg woonachtig te zijn! Dus op de terugreis een tussenstop bij Niels gemaakt. Niels, hartelijk dank voor de koffie (was ik echt aan toe), het kerkje en het bekijken van jouw project.

Veolia
En beste Limburgers, ik heb nieuws voor jullie! Het is jullie vast niet ontgaan dat Veolia te kennen heeft gegeven zich op haar kerntaken terug te willen trekken en daarom het spoorvervoer in jullie fraaie provincie te willen laten voor wat het is. Welnu ik heb ontdekt wat die core business inhoudt:

Een leuke reis
Al met al was het een leuke mini-vakantie! Nogmaals dank aan Servé, Wesley & Co. en Niels.
De rest van de foto's zien jullie hier vast nog wel eens, want ik kan jullie vertellen dat de kilometerteller van mijn auto aanzienlijk meer dan slechts 1.500 kilometer meer telt dan vier dagen geleden.  ;)

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 18 June 2013, 22:58:54 door Ronald Koerts. Reden: De verwijzing naar speciaal aangemaakt verwijderd. Is nu een los draadje geworden. »

Erwin L.

• Offline Offline
Re:De kroning van Koning Raadplaat
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2013, 15:35:01 »
Leuk stukje Gert. Ik mis Wesley zijn rose trui een beetje.:D

Anoniem

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2013, 15:40:31 »
Het is zomer, en op dit moment 33 graden (OK, afgelopen vrijdag was het niet zó warm), dan ga ik toch niet in een roze trui lopen? Ik had iets anders fleurigs aangetrokken ;D.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2013, 15:42:36 »
 >:( Ik zie geen taart. Alleen maar een doos.  >:(

(nadat de taart op was misschien?)

;)

Maar leuk verhaal.

Reisje door 6 landen :o. Dan kunnen we wat verwachten bij raadplaatje.  ;D
Ik speculeer even:
heen: Nederland België Luxemburg Frankrijk Duitsland Zwitserland  :P
terug: Zwitserland Duitsland Nederland  :P
Jeroen

Anoniem

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2013, 15:48:08 »
Dat moet natuurlijk bijna wel. Voor de terugreis is er geen alternatief dat niet minstens door 4 landen voert, en voor de heenreis zijn ze tamelijk onwaarschijnlijk:

Nederland Duitsland Polen Tsjechië Oostenrijk Zwitserland, of
Nederland België Verenigd Koninkrijk Frankrijk Italië Zwitserland,

of zo ;D. Overigens weet ook ik niet waar dat Hondahok allemaal heen is gereden...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2013, 15:48:16 »
 (y) geweldig  (y)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2013, 15:49:30 »
Leuk verslag!

Overigens & overigens: ik had mij bij die wijnsnuiver een geheel ander uiterlijk voorgesteld: een gast met een DWDD-baard...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2013, 16:25:31 »
Velioa

::)  ::) nu is weer een 'o' de hort op..... ;D

....Hondahok.....

Ik was het niet hé!! deze keer..

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2013, 16:32:33 »
Nou, niet de hort op, maar op de verkeerde plaats gaan zitten.  :P

En in dat 'Hondahok' was het ook voor onze Koning vorstelijk vertoeven, niet in het minst dankzij de uitstekende airco!

Zal ik iets leuks vertellen? Ik ben ergens aan het begin van de vrijdagochtend op een locatie geweest om plaatjes te schieten en heb vergeten te noteren waar het was. Nu moet ik vanavond gaan zoeken naar mijn eigen raadplaatjes!   ;D

mvg,
Gert

Anoniem

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2013, 16:34:42 »
Ach, dat heb ik zo vaak, vooral met oudere platen... dan heb ik slechts een vaag vermoeden en moet ik eerst checken of het wel daar is waar ik denk dat het is 8).

Gert1

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2013, 17:12:40 »
Wat ik jullie nog niet verteld heb en wat Wesley ook niet wist, is dat ik afgelopen zondag bij de directie van de SBB ben langs geweest. Ze vonden mijn idee om te bezuinigen namelijk ronduit briljant!  8)

Tot afgelopen weekend zag het er zo uit op het station in Wesley's domicilie:

Sinds gisteren is dit het beeld:

mvg,
Gert

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2013, 17:16:54 »
En dat laatste spreek je uit als Winterhoer?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2013, 17:18:34 »
Dat klopt. Toen ik dat heel droog zo uitsprak en werkelijk geen spier vertrok, kwam Wesley bijkans niet meer bij van het lachen!  :D

mvg,
Gert

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2013, 17:46:29 »
;D
Jeroen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 June 2013, 17:53:01 »
Is dat bezuinigen of extra inkomsten genereren?