Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?  (gelezen 3592 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Gepost op: 02 juni 2013, 21:53:16 »
Beste modelspoorliefhebbers,

Nieuw op het forum, maar niet nieuw in het wereldje. Wel nieuw voor mij, is de overstap naar trams. Nu heb ik behoorlijk goedkoop op de interwebz een gloedjenieuwe Halling RET Citadis mogen overnemen voor een belachelijk laag bedrag. Máár, hij is ongemotoriseerd... Wél heeft het model alle mogelijkheden voor een motorisatie. Dus; modelbouwhanden uit de mouwen en aan de slag. Nu heb ik bij 3 modelbouwzaken (Wapstad, Houtloods en Meijer & Blessing Rotterdam) gevraagd wat ze voor me konden betekenen. Bij alledrie kreeg ik grote ogen en een 'mij niet gezien' blik, omdat het teveel werk zou opleveren. Ik kan het begrijpen, maar het moet toch gewoon kunnen!

Als volgt mijn vraag: Ik heb het draaistel waar de motor in hoort te zitten uit elkaar gerukt (Lees: Netjes en zorgvuldig losgewrikt) om het binnenwerk te tonen. Aldaar is het duidelijk dat daar 5 tandwieltjes horen te zitten, allemaal van dezelfde grootte, die worden aangedreven door het verticaal opstaande motortje met wormwiel. Nu heb ik dus die tandwieltjes nodig! Maar hoe kom ik er nu achter welke tandwieltjes ik precies nodig heb, en er ook in passen?

Reacties als; Toch maar naar de fabriek gaan, of; gewoon een nieuw draaistel kopen' zijn uit den boze; die heb ik al drie keer moeten aanhoren! Er moet toch een mogelijkheid zijn. Indien gewenst kan ik hier foto's van maken!

Met de vriendelijkste groeten,

Wes
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2013, 22:14:59 door Ronald Koerts. Reden: titel iets duidelijker gemaakt. »
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Halling RET Citadis - Hulp!
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2013, 22:11:27 »
Hallo Wes,

ik ben lekker eigenwijs, maar zal wel vertellen waarom.
Ik zeg ook, ga lekker naar de fabrikant.  ;)
Waarom, deze levert complete aandrijfsetjes voor de citadis. Dus met motor en tandwielen, ik dacht dat ze er zelfs een nieuw draaistel met motor bij leveren.
Als je dit niet wilt, dan wens ik je veel succes en hoop dat er nog iemand een andere oplossing heeft voor je.

Groeten,

Christoph

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Halling RET Citadis - Hulp!
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2013, 22:14:00 »
Hallo Wes,

Allereerst: Welkom op het mooie forum.  (y)

Je kan inderdaad naar de fabrikant gaan. Volgens mij heeft GM&S diverse spuds in het assortiment zitten. Mogelijk kan je daar wat mee. Maar hier een aantal foto's plaatsen van de binnenkant gaat zeker helpen bij het zoeken naar een mogelijke oplossing.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2013, 23:09:58 »
Hoi,

Informeer eens bij SKIPtram (www.skiptram.nl). Deze heeft diverse onderdelen voor Halling trams liggen, of kan je er zonder problemen aan helpen.
Ik ga zelf binnenkort ook 2 trams van Halling motorizeren en heb de onderdelen bij SKIPtram besteld. :)

Grt en succes,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2013, 00:14:35 »
Ha allen, bedankt voor de reacties, en bedankt voor het wijzigen van de titel.  (y)

Ik begrijp het punt Christoph. Desalniettemin blijft het studentenleventje een armzalig bestaan en probeer ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk uit zijn. Alles onder de 50 euro is al prima! (49,99 is direct verkocht.)

Ik heb ook ondertussen Paul van Skiptram gemaild.

En Gerard: Mag ik vragen wat je precies hebt besteld, en wat je ervoor hebt betaald? :D

Hieronder de foto's van in binnenkant van die wielkasten. De maximale grootte (diameter) van de tandwielen mogen 6mm zijn. Ook zijn alle kasten even groot.


Check ook mijn Facebook

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2013, 08:37:26 »
Hoi,

Wat ik betaald en nodig heb zegt natuurlijk niks over wat jij nodig hebt, en daarvoor betaald. Ik ga 2 totaal andere modellen ombouwen met een heel andere constructie  ;).
Paul kan je ongetwijfeld vertellen wat je nodig hebt én wat dat gaat kosten  :)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2013, 12:40:16 »
Hallo Wes,

Als je bij Halling een complete Citadis bodemplaat haalt ben je een euro of 75 a 80 kwijt. Je krijgt hem dan wel compleet. Halling heeft ook alleen de middenbak met aandrijving te koop voor 43 euro: http://www.halling.at/Zubehoer/Antriebe/Antrieb-mit-stehendem-Motor-21%2C7mm?source=2&refertype=1&referid=72
Daarbij moet je nog wel stroomafname maken op de overige assen en mis je een as met slipbanden.

Het beste kan je naar Paul gaan, want hij heeft deze onderdelen waarschijnlijk ook op voorraad en het scheelt je 14 euro verzendkosten uit Oostenrijk.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2013, 12:43:09 »
Ha Mark,

Bedankt! Ik had die informatie al opgezocht en dat was de reden dat ik het goedkoper wilde. Dat is inderdaad gelukt bij Paul. Bij Halling kost het inderdaad iets van 55 euro om vanuit Oostenrijk over te laten komen, maar datzelfde setje kost bij Paul 45 euro (Netjes dus!) Máár, alle losse onderdelen om 't ratteplan zelf in elkaar te monteren, kost maar 26 euro. Goed geregeld zeg ik dus zelf.  (y) ;D

Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2013, 12:50:56 »
Hallo Wes,

Wat Mark (en nog een paar mensen) al zei: Raadpleeg Paul (Skiptram) Sassen!
Hij weet veel van aandrijvingen, heeft veel Halling onderdelen op voorraad en kan je zonodig ook bijstaan bij problemen die je tegenkomt.

Het Wiel is geruime tijd geleden al uitgevonden en al die eigenwijzen, die het opnieuw probeerden, kwamen ook weer op dat ronde ding uit  ;) Bespaar je die moeite!

(En evolueer naar 'fatsoenlijke trams'  ;D : als het al RET moet zijn en niet vooroorlogs, neem dan een vierasser of een (gelede) Schindler, desnoods een ZGT of Düwag... Ik ben van mening dat zware apparatuur niet op een dak hoort te staan, maar laag onder een voertuig dient te hangen)  :-X :-*

Frans

-EDIT: en zelfs voordat je het kon lezen, was je al heel verstandig!  (y) Succes
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2013, 12:52:33 door Frans van Meerwijk. Reden: Wes is heel slim geweest... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2013, 13:34:09 »
Ha Frans,

Haha, tsja, ik ben van een nieuwe generatie en heb alleen in het museum die trams mogen bewonderen. De Citadis is maar een instapmodelletje (25 piek op marktplaats... 150 euro nieuw.. Ja echt waar.) naar een groter plan in de toekomst. Helaas is modelbouw ook duurbouw, en voor een student niet weggelegd.

Overigens is het toch niet gelukt om het setje los te kopen bij Skiptram. Als ik dadelijk toch maar het complete draaistel binenkrijg, ga ik het zelf eens uit elkaar halen om te zien wat er nou in zit. Dan maar met een omweg!

Vriendelijke groet,

Wes
Check ook mijn Facebook

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2013, 14:05:41 »
25 euro voor een Citadis is een koopje en ik hoop dat hij er ook nog netjes uitziet? Als je de aandrijving openmaakt, dan zie je dat het niet spannend is. Gewoon een aaneenschakeling van plastic tandwielen.

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re:Vraag: Halling RET Citadis voorzien van een aandrijving?
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2013, 14:30:15 »
Hij was gloedjenieuw, koersrollen nog netjes op vel, in OVP en alles perfect.

En ik weet dat ik een aaneenschakeling van tandwielen zal aantreffen, maar ik wil juist weten wélke tandwielen precies!

Check ook mijn Facebook