Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 16:33:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 15:44:30
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51

Auteur Topic: Programmeerspoor (sectie) met Multimaus  (gelezen 3934 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Programmeerspoor (sectie) met Multimaus
« Gepost op: 29 May 2013, 08:56:47 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik zou graag een programmeer-spoor willen creëren in een bestaande baan met behulp van de Roco centrale (Multimaus) en Roco versterker. Hierbij zou ik dan gebruik willen maken van een bestaande "gedetecteerde" sectie. Deze gedetecteerde-sectie (programmeer-sectie) en de rest van de baan zou ik dan willen schakelen met een wip-schakelaar (Conrad). Zodoende kan ik de rest van de baan uitschakelen als ik alleen de programmeer-sectie gebruik.

Mijn hardware is:
Centrale: Roco versterker (10764) + Multimaus;
Bezetmelder: Rosoft s88SD16-n

Nu heb ik een schemaatje opgesteld waarvan ik denk dat zou moeten werken.

Met de schakelaar in stand "I" voorzie ik dus alleen de "programmeer-sectie" van DCC spanning. En de schakelaar in stand "II" voorzie ik dus de gehele baan van DCC spanning. Zowel niet- als wel- gedetecteerd.

Is deze oplossing mogelijk of zorgt deze voor onvoorziene problemen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg
Harrie

Edit: Conrad koppeling en schema aangepast.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2013, 11:47:44 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Programmeerspoor (sectie) met Multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2013, 11:39:16 »
Hallo Harrie,
In elk geval moeten BEIDE railstaven geïsoleerd zijn tov de rest.
Een programeerspoor mag geen verbinding hebben met de rest van de baan (ook geen gemeenschappelijke massa oid).

Of de door jouw gekozen oplossing verstandig is? Ikzelf zou dit niet doen ::). Dan liever een doodlopend zijspoor. Nu heb je het risico dat je door een foutive  schakelaarstand (of bij een te lange trein??) de beide niet te verbinden delen, toch electrisch verbindt. Dan gaat er geheid wat stuk.
Enne die Murphy... Die ligt altijd op de loer :-[

Allie
« Laatst bewerkt op: 29 May 2013, 12:52:23 door Railroadtycoon. Reden: scribentiafouten hersteld »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2013, 11:57:50 »
Beste Allie,

Kun je mij uitleggen waarom ik beide railstaven moet isoleren? Ik ben niet zo elektrotechnisch maar heb het schema naar logisch inzicht in elkaar geknutseld. Ik dacht dat ik de massa wel gezamenlijke mocht gebruiken omdat het een of/of schakeling is. Daarbij heeft de gebruikte versterker géén programmeer uitgang. Programmeren wordt met de Multimaus altijd direct op de baan gedaan.

Mvg
Harrie
« Laatst bewerkt op: 29 May 2013, 12:05:08 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2013, 12:54:50 »
Je programmeer spoor moet altijd altijd volledig geisloeerd zijn om te voorkomen dat je per ongeluk meerdere loks te gelijk programmeerd. Je wilt alleen die ene loc op je programmeer spoor programmeren en de rest ongemoeid laten.
Neem aan dat je nu ook alle andere locs etc van de baan haalt voordat je gaat programmeren.

Ik zou gewoon een los stukje spoor gebruiken dat je met een apart stekertje even in de versteker prikt als je wilt programmeren. Weet je zeker dat er geen onbedoelde zaken verkeerd gaan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2013, 13:08:44 »
Beste Eric,

Ik haal nu inderdaad alle loks en rijtuigen met decoder van de baan om ongewild programmeren van andere decoders te voorkomen. Dat is erg lastig en vervelend daarom heb ik deze schakeling bedacht om toch op mijn bestaande baan te kunnen programmeren.

1. Als ik er voor zorg dat mijn te programmeren materieel alleen maar op de "programmeer-sectie" staat, krijg ik dan problemen met deze schakeling?

2. Als er een lok op zowel de "programmeer-sectie" staat én op de aansluitende "gedetecteerde-sectie" met de wip-schakelaar op stand "I", loop ik dan de kans iets kort te sluiten? Zelf denk ik dat ik dan alleen maar ongewillig een andere decoder mee-programmeer.

3. Mij is nog niet helemaal duidelijk waarom beide staven geïsoleerd moeten worden. De stroomkring is toch onderbroken? Of zie ik dit fout?

Mvg
Harrie

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2013, 13:10:29 »
Wat je eigenlijk bedoeld is dat je wilt programeren op het hoofdspoor (POM heet dat ook wel). In dat geval heb je gelijk en hoeft die "massa" niet onderbroken te worden.
De schakeling heeft dan, behalve het uitzetten van de baan en het laten branden van een lampje, voor het programeren denk ik geen toegevoegde waarde. Deze zorgt er dan alleen maar voor dat je de overige objecten stroomloos maakt.
Denk overigens ook aan de eventueel aangesloten wisseldecoders!

Mocht je in de toekomst toch een andere centrale willen proberen dan zou ik toch voor een dubbel geisoleerd programeerspoor kiezen.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2013, 13:36:16 »
Beste Allie,

Als ik de rest van de baan uit zet, zal er toch ook geen decoder op de rest van de baan geprogrammeerd worden? Dan heb ik mijn doel toch bereikt en heeft het toch wel degelijk nut? Zo hoef ik niet alles van de baan te halen en ff een spoortje aansluiten op de versterker vind ik ook geen handig idee.

Aangesloten wissel- functie- en seindecoders worden aangestuurd volgens schema.

Mvg
Harrie

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2013, 13:49:05 »
Harrie,

Klopt, je kunt met de schakeling de rest van de baan uitzetten. Echter als dat het doel alleen is kan dat veel eenvoudiger. Dat is waar ik op doel met het
... voor het programeren denk ik geen toegevoegde waarde. ..

Zoals je het in de tweede post uitlegt werkt de schakeling wel maar maak je het je moeilijker dan noodzakelijk is.

Een kleine toevoeging nog. Als je de getoonde schakeling bouwt zorg er dan wel voor dat sectie die je voor het programeren wilt gebruiken ook zo lang is dat je langste trein er volledig in past. Mocht je met een wiel of draaistel een isolatie overbruggen dan is de isolatie overbrugt en staat de volledige baan langs een omweg weer onder stroom.

Succes met het bouwen.
Allie

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2013, 14:14:07 »
Allie,

Bedankt (y).

Citaat
Klopt, je kunt met de schakeling de rest van de baan uitzetten. Echter als dat het doel alleen is kan dat veel eenvoudiger.

Zou je mij kunnen uitleggen op welke manier ik de rest van de baan eenvoudiger kan uitschakelen?

Mvg
Harrie

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2013, 16:46:52 »
Zo hoef ik niet alles van de baan te halen en ff een spoortje aansluiten op de versterker vind ik ook geen handig idee.
Maar nu moet je bewust de lok naar dit sukje geisoleerd spoor rijden om te kunnen programeren.
Stel dat je lok aan de nadere kant van je baan staat ook niet echt handig.

En daarbij, hoe vaak moet je je lok programmeren? In principe alleen als je de decoder in de loc stopt om hem dan af te regelen.
En die ene keer dat je dan tussendoor nog iets wilt wijzigen heb je de loc sneller van de baan gehaald en op een programmeer spoor geplaats dan er naar toe te rangeren.

Wat ik zelf heb gedaan is als volgt:

Op een aparte plank heb ik een stukje spoor gemaakt die ik of aan de ESU lokprogrammer hang of aan de Roco versterker.
Daarnaast heb ik ook nog een rollenbank naar keuze aan een trafo of de programmer gekoppeld. Kan je mooi de loc op laten inlopen en na het programmeren op uittesten.
Is af en toe wat stekkertjes wisselen maar dat kost ook de tijd niet  8)
En staat op mijn bureau naast de laptop.
Makkelijk in gebruik.

En kan je nooit in de situatie komen dat de schakleaar verkeerd staat.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2013, 12:35:01 »
En daarbij, hoe vaak moet je je lok programmeren? In principe alleen als je de decoder in de loc stopt om hem dan af te regelen.
En die ene keer dat je dan tussendoor nog iets wilt wijzigen heb je de loc sneller van de baan gehaald en op een programmeer spoor geplaats dan er naar toe te rangeren.

Ik kan op zeer korte afstand iedere lok of rijtuig met decoder naar de "programmeer-sectie" rijden. Ik zal later een foto plaatsen van hoe de baan eruit ziet. Zo wil ik graag de mogelijkheid hebben om dit direct op de baan te kunnen doen al gaat het eigenlijk alleen maar om het programmeren van CV1 met mijn configuratie. Ook handig voor de decoders in de rijtuigen. Dan staat het toch al op de baan en kan ik ook meteen test rijden zonder rollenbank.

Enfin, het is maar wat ieder wil en waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat, toch? En dit is wat ik graag als mogelijk op mijn baan wil hebben.

Mvg
Harrie

Ekklesia

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2013, 16:13:42 »
Je kunt ook de 10786 versterker kopen. Een stuk spoor op alle 4 de spoorstaven isoleren en je bent klaar. En het voordeel wat je hiermee ook nog eens hebt is dat je de CV's kunt uitlezen, iets wat je nu niet kunt. Het enige waar je even op moet letten is dat de stekkers gelijk zitten, anders krijg je kortsluiting op e de isolatiepunten.

Rob

EDIT: Foto toegevoegd.

« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 16:21:03 door Rob Manenschijn »

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2013, 14:25:51 »
Hallo Rob,

Kan ik deze versterker gebruiken in combinatie met mijn 2 huidige 10764 versterkers? Ik heb deze namelijk gekoppeld. De een als versterker en de ander als booster. Kan ik daarnaast dan ook nog eens mijn S88 bezetmelders gebruiken én de DCC wissel, sein en functie decoders? Mij lijkt dat deze alleen maar geschikt is voor Rocomotion?

Ik hoor graag van je.

Mvg
Harrie
« Laatst bewerkt op: 01 June 2013, 12:35:47 door Harrie Denessen »

Ekklesia

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 May 2013, 16:16:20 »
Harrie,

Dat kan, maar kijk even op Dutchroco of je daar meer kunt vinden. Ik heb verder geen bezetmeldingen, maar je kunt hier veel over vinden. Deze versterker kun je ook gewoon gebruiken in Traicontroller (brons, zilver, gold).

Anders even een pb sturen naar p.heinst, dat is de Rocopedia.  ;)

Rob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2013, 16:19:01 »
Ik heb deze namelijk gekoppeld. De een als versterker en de ander als booster.
Is allebei hetzelfde hoor  ;D
Is maar net wat voor naam je het beestje geeft  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric