Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?  (gelezen 2538 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Gepost op: 09 May 2013, 13:57:59 »
Zal wel een centenkwestie zijn, maar misschien (opnieuw?) bespreekbaar in de toekomst; waarom rijden die gasten niet met z'n tweeën op zo'n locomotief? Is nog gezelliger ook. Misschien kunnen de beroepsmachinisten er hier wat over zeggen?

Gert1

  • Gast
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2013, 14:02:53 »
Nog niet eens zo heel lang geleden was het zo gezellig met z'n vieren dat men dwars door een stootblok en een gebouw reed in Stavoren...

Mvg,
Gert

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2013, 14:04:05 »
Ja, en er pleurt ook een 74 neer in Afghanistan met 7 man aan boord. Je snapt wel wat ik eigenlijk bedoel met de vraag, niet?

Gert1

  • Gast
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2013, 14:07:29 »
Natuurlijk snap ik dat, maar ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat een man extra op de bok geen garantie is dat er dan geen seinen meer worden gemist.

Mvg,
Gert

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2013, 14:32:19 »
Wie heeft het over garanties? We moeten elke conclusie zeker niet zelf trekken, en wat dat betreft afwachten en de beste stuurlui staan aan de wal en bladiebla. Maar stel je eens voor dat het nou een menselijke fout is geweest. Dan was de kans allicht kleiner geweest  als je met z'n tweeën rijdt. En zo'n Boeing vlieg je makkelijk in je eentje hoor.....en heeft ook veel waarschuwingssystemen. En toch schrijft de fabrikant voor dat je dat ding met minimaal twee mensen moet vliegen. Tuurlijk gaat er nog genoeg fout, ook op menselijk gebied (90% van de vliegongevallen tegenwoordig komt of komt voort uit/door menselijke fouten!) maar dan vraag ik me af waarom we 's nachts zware treinen (in k-weer, in de mist, na 4 nachtritten, blablabla) met één bestuurder de rails op sturen. Het lijkt me allemaal allerminst een sinecure......

Maar goed, wie weet kunnen de beroepslui er hier wat over zeggen....

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2013, 15:09:02 »
@Jeroni denk zelf dat het een kostenkwestie is, dat men geen 2 machinisten inzet.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2013, 15:32:36 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2013, 15:28:43 »
Laat me voorop stellen dat ik beslist leek ben op het gebied van spoorbeveiliging. Maar ik begrijp niet goed waarom de moderne techniek nog niet gebruikt wordt.

- Op allerlei websites kun je het vliegverkeer volgen via Google Earth in combinatie met een overlay, waarin actuele positie's van vliegtuigen worden weergegeven. Ze maken gebruikj van beschikbare info van al bestaande transponders.
- Enkele jaren geleden kon je de Tour de France al volgens via een vergelijkbaar systeem. De positie's van renners werden geprojecteerd op Google Earth. Sommigen hadden zelfs een hartslag transponder onder het zadel, je kon precies de inspanning volgen.

Zonder extreme investeringen zouden de standen van seinen toch ook op die manier kunnen worden weergegeven - ik ja ervan uit dat de meeste seinen al lang via een computersysteem worden bedient. In een overlay op Google Earth kan de mcn dan ineens een soort 'gekleurde baanvakken' zien met info over de beperking. Zelfs al mis je een sein, dan nog kun je zien wat er in het baanvak aan de hand is - ook als je seinmast al voorbij bent.

Heeft iemand een idee of hiermee al geexperimenteerd wordt ?

Sander

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2013, 15:33:41 »
Treinen volgen? euh Ermts?  OK nog niet overal, maar zit er nu toch wel aan te komen.

En waarom wil je als leek een trein volgen? Voor vervoerders kan het een uitkomst zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2013, 15:37:16 door J J H S »
Jeroen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2013, 15:42:40 »
Ja, over Ermts heb ik gelezen - een systeem waarmee je treinen kunt volgen. Maar dat vergt fikse investeringen.

Mijn idee volgt geen treinen, de mch krijgt sein-info alsof hij naar een soort TomTom kijkt. Het doosje bepaalt zelf zijn eigen positie (net als in je auto) en toont een stuk van het voorliggende baanvak. Precies zoals TomTom realtime files kan weergeven op een schermpje van ongeveer 100 euro.

Dit lijkt me redelijk 'el cheapo' zonder ingewikkelde systemen langs de rails en in de treinen. Mijn idee is dat de mcn nog steeds kan zien wat het sein toont, zelfs als hij de paal al voorbij is gereden.

Sander

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2013, 16:01:33 »
Sander, het lijkt mij een goed en eenvoudig idee.

Ja, maar dat is natuurlijk te simpel voor de hedendaagse techneuten,
daar moet eerst heel veel bla bla bla over gedaan worden etc. etc. En komen de witte boorden met eureka en zo.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2013, 16:46:55 »
Ja, over Ermts heb ik gelezen - een systeem waarmee je treinen kunt volgen. Maar dat vergt fikse investeringen.

Nog maar eens verder gaan lezen dan  :-\ Het is geen systeem om treinen te "volgen". Het is DE beveiliging van het spoor. De opvolger van ATB.
Afhankelijk van de geimplementeerde versie liggen er langs het spoor bakens (balises) die de positie van de trein registreren en dat aan een centrale computer doorgeven die a.d.h. daarvan de seinen aansturen. Bij de lage versies nog ouderwets op vaste afstanden maar bij hogere versies virtueel door alleen in de cabine het seinbeeld te geven. Je krijgt dan bloklengtes van variable lengte gebaseerd op de soort trein (snelheid, gewicht, remafstand e.d.).

Dit lijkt me redelijk 'el cheapo' zonder ingewikkelde systemen langs de rails en in de treinen. Mijn idee is dat de mcn nog steeds kan zien wat het sein toont, zelfs als hij de paal al voorbij is gereden.
Niks el cheapo dus. Een duur geavanceerd systeem.

Beetje kort door de bocht geredeneerd dus van je.  :'(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2013, 17:06:52 »
Eric,

Systemen zoals Ermts en de voorloper ATB zijn natuurlijk DE systemen voor beveiliging. Maar dat vergt veel infrastructuur en systemen met alle verschillen in versie's.

Mijn 'el cheapo' slaat zeker niet op die systemen. Mogelijk heb ik niet duidelijk genoeg geschreven dat het 'el cheapo' slaat op mijn TomTom idee - dat beschouw ik als relatief goedkoop. Het ding laat alleen maar de laatst gepasseerde en de eerst volgende seinpaal zien met een soort projectie op een stukje van het baanvak. De mcn blijft zelf verantwoordelijk en de mcn moet zelf reageren.

Sander

 

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2013, 17:14:09 »
>>Het ding laat alleen maar de laatst gepasseerde en de eerst volgende seinpaal zien met een soort projectie op een stukje van het baanvak. De mcn blijft zelf verantwoordelijk en de mcn moet zelf reageren.<<

Hierin zit volgens mij een denkfout. Op een druk bezet baanvak waar dus veel treinen rijden, komt dit denk ik de veiligheid niet ten goede en zal het aantal treinen p/u verminderen, terwijl ze het eigenlijk willen verhogen, waar ermts vlgns mijn ook geschikt voor is. Met jouw idee moet de machinist letten op zijn eigen veiligheid, veel meer dan nu al het geval is. Ik denk dat een trein veel beter gevolgd kan worden vanuit een controlecentrum. Daar hebben ze dan een beter overzicht, i.m.h.o..

(gaan we niet teveel offtopic?)
« Laatst bewerkt op: 09 May 2013, 17:18:02 door J J H S »
Jeroen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2013, 17:21:55 »
Om meer ontopic te blijven:

Uit pers-informatie heb ik begrepen dat de mcn doorgaf dat hij 'vermoedelijk een sein had gemist' en 'waarschijnlijk te hard had gereden'.

Dat dacht ik te kunnen oplossen met de 'spoor-tomtom'. Laat de mcn gewoon de seinen zien - die info zit al in systemen en de tomtom laat die info zien.

Sander

Gert1

  • Gast
Toekomstige spoorbeveiliging, hoe zou het beter kunnen?
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2013, 17:39:10 »
Wat Sander zegt klinkt eigenlijk heel logisch. Misschien kan een van de op dit forum actieve machinisten hier eens op reageren?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 09 May 2013, 17:50:20 door Noordwaarts. Reden: tikfoutje... »