Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MathynK
Vandaag om 18:40:46
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
  

Auteur Topic: Wat is dat??  (gelezen 3631 keer)

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Wat is dat??
« Gepost op: 06 July 2007, 22:04:53 »
Ik zat weer eens te neuzen in de topics, kom ik dit plaatje tegen.


Ziet er lullig uit, maar er viel me iets heel anders op. Namelijk de sporen links onder in de hoek. Wat is dat nou weer??
Daarom aan jullie de vraag, want nu snap ik er ff niks meer van. ;D

Gr,

Teun

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 22:08:19 »
Dat zijn gewone sporen met betonen bielsen (of biels) wat je wilt.
in nieuw ballast liggende.
En er langs liggen nog roestige maar wel nieuwe spoorstaven.

Die nieuwe spoorstaven zouden nog wel eens gebruikt kunnen gaan worden om de oude die dus nu nog in gebruk zijn te vervangen.
In at geval heb je ze meestal liever vast klaarliggen voor dat het team komt dat de railstaven op z'n definitive plek legt. Want zeker bij drukke sporen heb je liever alleen in de nacht onderhoud aan het spoor.

Kortom eigenlijk niets bijzonders  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 22:10:13 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Wat is dat??
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 22:09:57 »
Zo te zien, zijn dit de oude rails
die vervangen zijn en nog opgeruimd moeten worden.

Wat de ontsporing betreft, een afvaltrein, op welk station / plaats is dat
gebeurd?


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 22:10:55 »
Dat was Hilversum al een heel tijdje terug.

En nog even een kleinigheidje aan J&J Vriend,
De railstaven die er langs liggen zijn hoe gek het ook klinkt de nieuwe.
Oude glimmen namelijk veel meer door dat er dageklijks trein wielen overheen denderen. En over de nieuwe zit vaak een dun laagje roest.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 22:12:51 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Wat is dat??
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2007, 22:15:12 »
Hallo Teun,

Zover ik het kan bekijken worden de twee glimmende railsstaven vervangen door de twee nieuwe (bruinen) railsstaven, deze zijn er dan ook tijdelijk neergelegd, een ertussen en een ernaast.
het is dan ook geen smalspoor al ziet het op het eerste gezicht wel zo uit.
Als het anders is hoor ik het ook graag.

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat is dat??
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2007, 22:27:42 »
Bielsen liggen in het tuincentrum.  ;D

De officiële benaming, zoals deze in de spoorwereld gebruikt wordt, is dwarsligger. Als ontwerper krijg ik uitslag bij het woord biels. Staat overigens wel gewoon in de dikke Van Dale  ;)

Spoor wordt duidelijk vernieuwd. Ballast en dwarsliggers zijn reeds vernieuwd. De nieuwe spoorstaven liggen al klaar.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Wat is dat??
« Reactie #6 Gepost op: 07 July 2007, 19:18:12 »
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties, het is me weer het een en ander duidelijk.
Ben ik ook weer wat wijzer geworden, en of ik het op mijn modelbaan ga toepassen, denk het niet. ;D

Gr,

Teun

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Wat is dat??
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2007, 20:06:37 »
ALs je je werkmatrieel in wilt zetten is het nogwel te doen :P
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2007, 21:25:56 »
Citaat van: Marc M
Bielsen liggen in het tuincentrum.  ;D

En dwarsliggers zitten bij de gemeente  ;)  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Wat is dat??
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2007, 21:44:14 »
En dwarsliggers zitten bij de gemeente  ;)  ;D
;D Verder niet echt iets ontopic toe te voegen antwoord was al gegeven  ;D

Groeten,
Herman

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2007, 21:50:43 »
Hey Teun,

Ik heb nog een leuke foto voor je gemaakt afgelopen maandag (09-07-'07) op station Luik Guillemins

Namelijk deze!

Foto: Mark van 't Hoff (09-07-'07)

Smalspoor in diverse maten!  ;D
Dat was natuurlijk onzin.  ;)
De middelste spoorstaven (in het linker spoor) liggen daar tijdelijk omdat men het hele station aan het verbouwen is.
Waarom er dan zo veel liggen op 1 plek komt denk ik omdat even verderop de sporen in een behoorlijke (krappe) boog liggen, en je geen rechte spoorstaven kan bewaren tussen sporen in een boog.

Voor het station kan je ook nog wel even kijken op Wikipedia dat is ook de bron van de foto waarnaar gelinkt is.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Wat is dat??
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2007, 18:10:07 »
Heey Mark,

Leuk dat je eraan hebt gedacht, toen je daar was.
Ook een leuke foto zeg, als ik het goed begrijp is dit gewoon een tijdelijke opslagplaats voor de staven. Maar waarom kunnen ze dan niet in een bocht liggen, want railstaven kunnen toch goed verbuigen.'


Groeten,

Teun.

ps. Mooi station trouwens.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2007, 18:14:59 »
Een railstaaf kan zeker in een bocht liggen. Maar niet zonder enige hulp.
Zoals op jouw laatste foto te zien is kost het een atlaskraan de moeite om de spoorstaaf te buigen, en als de spoorstaaf vast zit op de biels word de spoorstaaf ook vastgezet en stevig op z'n plek gehouden natuurlijk.

Een losse spoorstaaf ligt toch liever recht, of bijna recht. Maar bij Luik hebben we toch te maken met behoorlijk krappe bogen. (zie ook google earth) Dus vandaar dat er zoveel naast elkaar lagen op dat rechte stuk spoor.

Leuke foto overigens, waar is die gemaakt?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 18:17:03 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
  • Spoor N
Re: Wat is dat??
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2007, 18:19:14 »
Het buigen van een railstaaf gaat vrij makkelijk hoor. Ik heb ergens een foto van een railstaaf die half op een platte wagen ligt en half op de grond, als bijschrijft staat erbij dat ze slap zijn als ze op hun kant liggen.

Het is eigenlijk net als flexrails, horizontaal buigen ze makkelijk maar verticaal heel wat minder.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wat is dat??
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2007, 18:23:12 »
Klopt en dat is ook wel te verklaren. De hoogte van de spoorstaaf is hoger dan dat de spoorstaaf breed is.
Dus als je de spoorstaaf in de verticale richting wil buigen kost dat veel moeite omdat je veel materiaal moeit buigen, en in de horizontale richting is het makkelijker omdat je minder materiaal hoeft te buigen.

Dat is ook exact het princiepe van H en vooral I balken/profielen.
Daar kan je natuurlijk een heel verhaal van maken over de flensen en het lijf van het profiel en over de staal kwaliteit van de desbetreffende producten,... maar dat laat ik maar even voor wat het is. (i.v.m. offtopic raken)

En dan kan je ook meteen concluderen dat als de spoorstaaf zo sterk is in de verticale richting dat hij dus daarmee ook zo geschikt is voor de treinen die er overheen moeten.  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 18:27:03 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.