Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:12:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:08:17
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
  

Auteur Topic: NS bovenleiding  (gelezen 5899 keer)

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
NS bovenleiding
« Gepost op: 02 May 2013, 17:15:57 »
Ben op zoek naar informatie over de bovenleiding van de NS.
Het gaat mij dan om de portalen die gebouwd zijn met de DIN (profielen)masten.
Foto´s , detailfoto´s en  tekeningen en vooral de juiste maten zijn zeer welkom.
Enkelspoor en dubbelspoor.
Dus niet omgerekende Sommerfeld masten.
Encyclopedie is vrij beperkt wat informatie betreft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:NS bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2013, 20:54:36 »
Hoi!

Je hebt ook de complete zelfbouw handleiding doorgenomen? Daar zijn nog wel wat tekeningen met maten te vinden: Zelfbouw bovenleidingsystemen

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:NS bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2013, 21:20:59 »
Wat dacht je van deze site:
http://modelspoor.iwg.nl/
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:NS bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2013, 21:59:08 »
Dus niet omgerekende Sommerfeld masten.
Wat bedoel je daarmee? Zijn de Sommerfeldt-masten 500, 520, 570 en 580 niet naar wens? (Zie blz. 34 en 35 van de catalogus op sommerfeldt.de)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re:NS bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2013, 23:26:39 »
Goedenavond
Tip:Let voor de aardigheid eens op het verschil in bovenleiding bij een enkel baanvak die vaak 100 km/u is.
En naar de bovenleiding van 130 km/u en hoger wat vaak bij een dubbelsporig baanvak voorkomt.

Tip:Let ook eens op de bovenleiding bij stations,daar zijn de twee draden ook nog eens dubbel.
Dat maakt een totaal van 4 draden,dat ivm hoge amperage dat uit de bovenleiding getrokken
Word bij vertrek van een oudere E-lok bij vertrek met ook nog eens een passagierstrein waarvan
Alle verlichting/kachels/airco stroom vreet.
Mvg jamie

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:NS bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2013, 10:07:05 »
NS2465

Hallo

Ik weet niet of je het blad Rail Hobby leest maar momenteel staat daar een hele serie vermeld
over NS bovenleiding en ook van andere landen, tevens ook hoe te maken.
De serie heet "Onder de draad"
succes,
Herwim Frank

PS  Ze zijn momenteel in de laatste uitgave (nr.05-06) al bezig met deel 8a
www:railhobby.nl
« Laatst bewerkt op: 03 May 2013, 10:09:38 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:NS bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2013, 11:07:53 »
Zijn de Sommerfeldt-masten 500, 520, 570 en 580 niet naar wens?

Voor wie bovenleiding op schaal wil niet. Sommerfeldt is te grof en heeft een aantal storende afwijkingen.

Dirkjan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:NS bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2013, 11:15:23 »
Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar de "schaaloplossing" van de dubbele rijdraad. :-X

Als ik op de prijslijst van Prorail kijk ligt hier een uitdaging voor iemand die Sommerfeldt niet realistisch genoeg vind  ;D

Overigens wordt ik dan ook heel nieuwsgierig naar de rails waarop gereden wordt. Deze zijn nl ook (vaak) te grof, zeker van de "bekende" merken.

Allie
« Laatst bewerkt op: 03 May 2013, 11:22:32 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re:NS bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2013, 11:21:43 »
Op Houten stond toch ooit iemand die netjes twee rijdraden in H0 had ;) , zag er netjes uit (y)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:NS bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2013, 11:27:06 »
Zal, maar dat bedoelde ik niet. Als je de masten te grof vindt dan zal de rijdraad dus (logisch ??? ) ook te dik zijn. Als je daar dan een dubbele wilt maken van, uitgaande van het origineel van 70-100mm2, en dat dus ook op schaal. Dan ben ik erg benieuwd naar dit resultaat. Zonder soldeer"klonten" ed zal dit een hele uitdaging worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding

Het klopt overigens dat Sommerfeldt een compromis is. HEt heeft te maken met het gebruiken van in het productieproces beschikbare onderdelen (waardoor de prijs acceptabel blijft) van de andere "landenmasten". Veel lijkt of is afgeleidt van de Zwitserse bovenleiding. Ook de rijdraden worden door menig gebruiker te "klein"(dwz hang en rijdraad te dicht op elkaar) gevonden Ook dit heeft met het eerder genoemde punt te maken.

Allie
« Laatst bewerkt op: 03 May 2013, 11:43:28 door Railroadtycoon. Reden: linkje geplaatst »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:NS bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2013, 11:33:21 »
Mocht je ze zelf willen bouwen, ik heb hier tekeningen voor gemaakt, ook heb ik een aantal van de profielen die Conrad levert aangegeven op de site:

http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm

http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenlzelfmaken/bovenleiding.htm

https://plus.google.com/photos/113831203278329594087/albums/5348684540742862305?banner=pwa

Groeten,
Henny


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:NS bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2013, 11:56:42 »
@NS2465
Heb je wat aan al deze antwoorden? Ik ben benieuwd naar jouw reactie hierop.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:NS bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2013, 14:20:33 »
Ben eigenlijk nog niet veel wijzer geworden.
Het gaat mij puur om de masten en de totale constuctie.
Omdat ik wat ver van een spoorlijn afwoon waar deze masten in gebruik zijn kan ik niet even wat foto´s gaan maken.
Tekeningen met maten zijn ook zeer welkom.

@ NS1100, de link met de foto´s is al een zeer goede aanzet.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:NS bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2013, 15:19:48 »
Is dit iets? Met maatvoering, van de Encyclopedie:



En neem eens een kijkje in Bouw van Amerpoort: T en enkel-portalen

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:NS bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 03 May 2013, 15:37:03 »
@ Ronald : bedankt voor de informatie, had deze al gezien  (y)

Vroeger, denk ongeveer een jaar of 25 geleden heeft er in de Railhobby een heel artikel gestaan, volgens mij over meerdere nummers verdeeld.

Heb er vroeger kopieen van gehad, zijn helaas spoorloos verdwenen, volgens mij waren het wel een stuk of 30 pagina´s.

Is er misschien iemand in de mogelijkheid om deze op te zoeken en in te scannen en via PB op te sturen?