Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 14:59:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
  

Auteur Topic: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht  (gelezen 3172 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Gepost op: 30 april 2013, 21:08:36 »
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de Digirails verlichtingsset voor de Roco BR189 (NEM-stekker 652)?

Ik dus inmiddels wel.
Supersimpel was het niet, maar wel goed te doen. Er ontbrak een "groene draad" in het pakket, maar daarover ga ik niet reclameren. Ik had nog zat draadjes liggen (wie niet?)

In combinatie met een Lokpilot 4 is de verlichting veel te fel. Deze straalt bovendien uit naar de andere niet-verlichte seinen. Eerst maar eens proberen de lichten te dimmen. (Valt niet mee met een Multimaus i.c.m. Lopi 4).

De verstralers zijn met dit setje nu ook functioneel. Jammer genoeg ook aan de achterzijde, tezamen met de sluitseinen. Geen gezicht. Zou het mogelijk zijn deze rijrichtingafhankelijk te programmeren?
Het mooiste zou zijn ze alleen in te kunnen schakelen wanneer de normale verlichting is ingeschakeld (zoals dat standaard bij de BR152 van Roco geregeld is). Is dat misschien ook te programmeren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 30 april 2013, 21:41:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re:Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2013, 22:38:18 »
Misschien moet je met dit probleem even een mailtje sturen aan de producent:info@digirails.com
Dan zit je het dichtst bij de bron... (en als je je antwoord gekregen heb, plaats het ff :) )

Grtn,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2013, 13:01:30 »

Bas,

Ik heb dit setje ook pas ingebouwd.
Vond het simpel te doen. Uurtje werk en het zat er werkend in.
Inderdaad ontbrak bij mij ook de groen draad maar had zelf genoeg liggen  8)

Heb er net als jij ook een LoPi 4 ingezet.
In dit draadje staan wat filmpjes van mijn resultaat.
Ik moet de boel nog verder tunen (o.a. het licht een beetje dimmen en snelheid).
Gaat met een Lokprogrammer geklukkig een stuk makkelijker dan met een MM  ;D
Als je veel meer LoPi's gaat gebruiken zou ik de aanschaf van een LPG maar eens overwegen. Het gemak dat je ervan hebt.

Inderdaad liep ik ook tegen tegen de verstralers aan beide zijden. Idem voor het rangeerlicht.
Zoals het volgens de handleiding is aangesloten is dat ook logisch.
Dit is alleen op te lossen door meer functieuitgangen te gebruiken. Is standaard niet direct mogelijk met de NEM652 uitvoering van de decoder.
Er zal een hulpschakling toegevoegd moeten worden om AUX3 en 4 te kunnen gebruiken.
Staat op mijn wensenlijstje om te doen. Wanneer? Nog geen idee. Zoals velen kom ik een ding (naast andere dingen) vaak te kort en dat is tijd  ;D

Voor het doorstralen van de verlichting naar de niet verlichte seinen zit ik eraan te denken de lichtgeleider in stukjes op te delen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re:Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2013, 19:50:13 »
Mooie filmpjes Eric.
De seinen zijn bij jou even sterk verlicht als bij mij. Flink dimmen dus. Bij mijn BR152, ook van Roco, zijn ze precies op de goede sterkte. Zo zou ik het met m'n 189er ook willen.

Rijrichtingsafhankelijk schakelen van de verstralers kan inderdaad niet, bedacht ik me ook al. Omdat ze voor en achter op dezelfde stroomkring zijn aangesloten. Ik kan wel 1 zijde afkoppelen, maar dat is een paardenmiddel. Mooier is het om extra uitgangen te gebruiken. (Zit er trouwens standaard AUX3 en 4 op een LoPi4 met NEM652-stekker?)

Het delen van de lichtleiders vind ik vooralsnog een riskante klus. Ik hoop dat het dimmen voldoende soelaas biedt. Ik had in ieder geval veel meer tijd nodig dan jij. Ik denk dat ik al gauw een halve dag bezig ben geweest.

Groet, Bas

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2013, 20:27:49 »
werkt de verlichting ook met een ac model, waar de decoder al in zit? De voor en achter zal wel werken maar hoe zit het met de andere combinatie's.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re:Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2013, 22:36:27 »
Gedimd naar 2 op schaal van 1-31

Frontseinen


Sluitseinen (is echt rood hoor)


Rangeerverlichting (schijnt een beetje door naar onverlichte verlichting)


Verstralers niet gedimd (kon niet recht voor de camera)


Het resultaat is redelijk te noemen (ik heb loc's met grotere lichtlekkages), maar veel diffuser dan bij de BR152 (waar je afzonderlijke pitjes ziet). Voor verdere verbetering moet er echt iets aan de lichtleiders worden gedaan.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:52:08 »
Ik ben ontevreden gebleven over het overstralen. Van opzij gezien zie je diffuus verlichte rechthoeken, alsof de binnenste seinen (de verstralers) ook branden. Je moet echt loodrecht op het front kijken wil je zien dat alleen de buitenste seinen branden.

Ik heb alsnog geprobeerd daar wat aan de doen (als test aan een zijde van de loc):
Aan de binnenzijde zijn in het materiaal van het lampglas 2 cilindertjes uitgespaard, bij elk sein één. De binnenring van de cilindertjes van de verstralers heb ik aan de binnenzijde zwart geschilderd. De cilindertjes van de buitenste seinen heb ik ongemoeid gelaten.

Het effect: geen verbetering. Het overstralen blijft. En de rode seinen verschillen nu links en rechts van helderheid. Ik wist dat me dit mogelijk zou kunnen overkomen. Maar als je niks probeert dan kom je ook niet verder.

Groet, Bas

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:59:16 »
Dim die leds dan ook eerst eens een stuk mbv de decoder, dat scheelt ook al een héél end ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2013, 17:47:47 »
ik heb hier dezelfde ervaring met de set voor het piko model.Moet ook uigangen op led mode zetten en op 2.Anders is het veel te fel.Ook het doorschijnen naar de andere lichten en erger door de zijkanten van de piko kap.Ik ga het proberen op te lossen met ringetjes van rietjes over de leds te plaatsen.Ook de kap langs de binnenkant wat zwarten en extra weerstanden in de leidingen plaatsen.Is spijtig want met de set van schonwitz voor de BR 185 is dit allemaal niet nodig.Als ik de moed en de tijd heb ga ik eens proberen met kijken of die lichtplaatjes passen in de piko lok.
Greetings,salutations,groetjes,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2013, 19:23:46 »
Even een kijkje nemen in Railhobby van Oktober a.s. ;)

Maar ook daarin zul je de Roco variant zien lekken. De PIKO is wel heel netjes te krijgen. De Roco helaas niet. Ligt niet zozeer aan de led setjes, maar aan het transparante gietstuk van Roco. Je zou iets met messingbuisjes moeten gaan doen. Heb ik voor het artikel niet gedaan, omdat het zonder draaibank zo goed als niet doenlijk is...

Grtzz,

Karst

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2013, 01:33:49 »
laat ik nou net geen abo hebben op railhobby.Kan het mss ook met zwarte rietjes of kleine buisjes zoals ik gebruik voor de kapjes op de belgische seinen ? Als ik meer tijd had zocht ik het zelf uit  maar aan het begin van het schooljaar is er steeds veel werk in de IT branche.
Greetings,salutations,groetjes,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2013, 12:22:05 »
Kleine stukjes krimpkous... :P ;)



geeft...



Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 01 september 2013, 12:28:54 door Karst Drenth »

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2013, 13:03:30 »
mooi,gaan we dat eerst proberen.Bedankt voor de foto's Karst.
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 02 september 2013, 19:16:26 »
Even een kijkje nemen in Railhobby van Oktober a.s. ;)

Maar ook daarin zul je de Roco variant zien lekken. De PIKO is wel heel netjes te krijgen. De Roco helaas niet. Ligt niet zozeer aan de led setjes, maar aan het transparante gietstuk van Roco. Je zou iets met messingbuisjes moeten gaan doen. Heb ik voor het artikel niet gedaan, omdat het zonder draaibank zo goed als niet doenlijk is...

Grtzz,

Karst
Kennelijk heb ik het optimale gedaan bij mijn Roco-model. Een schrale troost ;)
Ik ben wel benieuwd naar je artikel...

En naar aanleiding van mijn eerdere berichten:
In eerste instantie dacht ik met het zwart schilderen de zaak alleen maar slechter gemaakt te hebben. Maar dat valt achteraf gelukkig reuze mee.
De leds zijn gedimd naar stand 2 (31=100%), behalve die van de schijnwerpers die ik voluit laat branden. De schijnwerpers aan de achterzijde heb ik weer losgesoldeerd, omdat ze anders gelijktijdig met de sluitverlichting branden. Met een extra functie op de decoder zou je die apart kunnen voeden. Maar dan zou ik er een andere decoder met meer functieuitgangen in moeten bouwen. Vooralsnog laat ik dat achterwege.

Groet, Bas



wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Verlichtingsset Digirails Roco 189, ervaringen gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2020, 15:00:20 »
Draadje afstoffen.
Inmiddels heb ik een LoPi v5 met stekker NEM 652 die een 2-tal extra bedrade uitgangen heeft op AUX3 (pink) en AUX4 (türkis).

Wat mij is blijven storen is dat de seinen aan de achterzijde met een trein achter de haak, niet te doven zijn.
Die moeten dus op aparte uitgangen worden aangesloten.
Hiertoe moet de printplaat worden aangepast.

Ik heb geprobeerd de printplaat te tekenen. Wellicht op een wat vreemde wijze, maar voor mij het meest handig:
- Je ziet de onderzijde van de printplaat van bovenaf alsof je er doorheen zou kunnen kijken.
- De verbindingen aan de bovenzijde zijn gestippeld getekend
- In het midden is de decoderaansluiting NEM 652 getekend met de desbetreffende standaardkleuren voor de verlichting (wit, geel en blauw)
- Al het andere, de aansluiting op de rails (rood, zwart) en de aansluiting van de motor (oranje, grijs) heb ik als niet relevant weggelaten
- Omdat gele en witte lijnen op een tekening nauwelijks of niet zichtbaar zijn heb ik het leidingverloop voor "wit" in groen getekend en voor "geel" in rood


Om de verlichting aan zijde 2 van loc apart aan te sluiten zou de printplaat als volgt moeten worden aangepast


Uitgangspunt is verder is dat lichtprintjes van Digirails voorzien zijn van weerstanden ten behoeve van de leds. Dat kan haast ook niet anders want op de printplaat van Roco (oorspronkelijk voor gloeilampjes) zijn verder geen weerstanden voor de verlichting te vinden.

Volledigheidshalve hier nog even een scan van de handleiding van Digirails:


Voor alle duidelijkheid: de aansluiting volgens Digirails laat ik verder ongemoeid. De topseinen voor de rangeerverlichting zijn aangesloten op de groene decoderaansluiting (AUX1). De verstraler zijde 1 op paars (AUX2).
De LoPi v5 biedt daarnaast de mogelijkheid om ook de verstraler aan zijde 2 apart aan te kunnen sluiten. Een kwestie van zelf een draad solderen aan de decoder op AUX 5, 6, 7 of 8.

Voor ik de printplaat aanpas hoor ik graag toch nog even of ik misschien een denkfout gemaakt heb.
Het functiemappen en instellen van de decoder is vervolgens van later zorg.

Hoor graag jullie reactie.

Groet, Bas