Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 02:55:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
  

Auteur Topic: Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen  (gelezen 2428 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Gepost op: 29 April 2013, 14:17:14 »
Hallo allemaal

In één van mijn moduul's zit een Engelse wissel


Met wat voor schakeling kan ik de Engelse wissel beschermen tegen een botsing op de kruising.
Het ligt in mijn bedoeling dat de aanvoer sporen vanuit de rechter kant een voorkeurs schakeling krijgen of
te wel de eerste trein die de kruising nadert krijgt groen licht terwijl het andere spoor dan stopt.
Dit kan dus het bovenste of onderste spoor zijn aan de rechter kant vervolgens gaat het spoor dat stopt na
±  1 minuut weer op groen.
Vervolgens herhaald dit proces zich, vanuit de linker kant is dit niet nodig daar alleen het spoor verbonden met de draaischijf in principe het hoofdspoor is terwijl het korte stukje naar links een opstel spoor voor een wagon is die weinig gebruikt wordt.
Ik weet niet of een dergelijke situatie in de werkelijkheid ook voorkomt en dan met name in een haven rangeer gebied.
In principe heb ik al 2 onderbrekingen gemaakt aan de 2 rechter sporen die nu handmatig bediend worden.
Heeft het zin op deze plek seinen aan te brengen ? (misschien rangeer seinen ?)
 
Herwim

« Laatst bewerkt op: 29 April 2013, 14:56:37 door guest7823. Reden: Titel aangepast »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Schakeling gezocht om kruiswissel te beveiligen
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2013, 14:54:06 »
Beste herwim,

Hoe ga je dat stuk aansturen? Zelf met de hand of wil je een vorm van automatiseren? Je rijdt toch digitaal met de multimaus of heb ik het mis? Met de hand moet het geen probleem zijn ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2013, 15:30:42 »
Uit Herwim zijn vorige vraag (over polariteit blauwe en groene sectie) blijkt dat hij analoog rijdt en daarvoor diverse trafo's gebruikt.

@Herwim
Dan is het toch niet nodig om te beveiligen. Je ziet toch zelf of er een trein staat/rijdt of niet?
Uiteraard kun je wat (dwerg)seinen plaatsen maar die zullen puur visueel zijn.
Jij zit aan de knoppen  8) en regelt het gedrag van je treinen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2013, 15:49:19 »
Hallo Ronald en Eric

Ik rij analoog, zoals Eric al aangeeft klopt helemaal en
Eric je hebt gelijk dat je visueel alles ziet en kan ingrijpen, maar er is één
klein dingetje en dat is mijn kleinzoon van 4 jaar die wel met toestemming van Opa
ook aan de knoppen zit en dan zou het verkeerd kunnen gaan.
Dus ik dacht misschien kan ik dat voorkomen als ik zelf even niet oplet.

Even een kleine rectificatie Ik heb wel 3 stroomcirquit's maar rij met 2 trafo's
cirquit rood en groen hebben de zelfde trafo maar worden bediend met 2 spanning regelaars
nog van het merk MEC wat later is over genomen door Mectronics
Het blauwe cirquit heeft een aparte trafo die gekoppeld is aan de ROCO draaischijf, de draaischijf
geeft zelf rijspanning aan het gekoppelde spoor.
He boys bedankt weer voor jullie tijd.

gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2013, 18:04:27 »
@Eric: Ik weet het niet meer van iedereen van wat hij rijdt ;) Beter een keer teveel gevraagd :D

Je kan het voorkomen door een schakelaar op het deel van het engelse wissel. Deze kan je dan uitschakelen als je kleinzoon aan het rijden is. Als opa dan de schakelaar omzet kan er verder gereden worden. Of is dat geen oplossing?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2013, 18:46:26 »
even in t onderschrift vermelden
is t altijd duidelijk
maar wat denk je van reed contacten en een tijd schakeling
(zoiets als een lamp in een portaal)

guest7823

  • Gast
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2013, 18:54:38 »
Heeft het zin op deze plek seinen aan te brengen ? (misschien rangeer seinen ?)

Als jij vindt dat er seinen moeten staan heeft het zin  ;D, echter ......

Als ik zo kijk ziet het er wel erg uit als Roz-country

Roz = Rijden op zicht, zoals het in het seinregelement genoemd wordt

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2013, 21:11:17 »
Hallo Ronald, Jerry en Eric

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng

Hallo Paul

Als jij vindt dat er seinen moeten staan heeft het zin  ;D, echter ......
Als ik zo kijk ziet het er wel erg uit als Roz-country
Roz = Rijden op zicht, zoals het in het seinregelement genoemd wordt

Deze kreet had ik nog nooit van gehoord, maar het spreekt me wel aan.

met vr.gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2013, 23:10:04 »
Beste Herwim,

Hoe stuur je het Engelse wissel om? Als je dat met twee schakelaars (en eventuele achterliggende schakelingen) doet, dan kun je de vier aansluitende stukjes spoor spanningsloos maken met behulp van de schakelaarstanden. Uiteraard moeten die stukjes spoor lang genoeg zijn om zeker te weten dat je trein ook echt op tijd stil staat.

Groeten,
Peter

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2013, 04:48:42 »
Hallo Peter

Onder dit zelfde hoofdstuk "Elektronica en Analoog vind je een topic van mij over
"Cobalt wisselmotoren ervaringen"
Dan zie je uitgebreid hoe ik mijn Engelse wissel aanstuur, tevens zie je onderaan de topic een paar
overzicht foto's van mijn bediening tableau met daarop ook de schakelaars voor de stroom onderbrekingen.
Maar in ieder geval bedankt voor je tip
Herwim
« Laatst bewerkt op: 30 April 2013, 04:54:49 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Schakeling gezocht om een engels wissel te beveiligen
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2013, 22:24:47 »
Wordt het Engels wissel met één of twee wisselstellers bediend? Oftewel zijn er twee standen mogelijk (rechtdoor voor beide sporen of afbuigend voor beide sporen) of zijn er vier afzonderlijke standen mogelijk? In het laatste geval kun je de toeleidende sporen aan de rechterkant stroomloos schakelen door een elektrische koppeling met de wisselstand van de linkerzijde van het Engels wissel te maken. De elektrische koppeling kan een relais of een extra contact op de bedieningsschakelaar van het wissel zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.