Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Pauldg
Vandaag
om 15:53:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:51:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 15:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 15:34:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale
door
Theiske
Vandaag
om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
VAM65
Vandaag
om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 11:50:38
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:52:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Trix-hondekop
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix-hondekop (gelezen 19021 keer)
mixtuurorgel
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Trix-hondekop
«
Gepost op:
06 July 2007, 09:17:39 »
Hallo,
De Trix-hondekop, met enige aanpassingen toch echt de mooiste, maar de motor, digitaal functioneert die bij mij goed, maar maakt wel een enorme herrie.
IK ben al een keer aan het prutsen geweest met een motor van Godfather models( kun je er zo onder zetten) maar die ontsporen vooral.
Mijn vraag: wie heeft zo'n Hondekop al eens tot volle tevredenheid kunnen ombouwen ?
Lucas
Gelogd
Markyboy
Offline
Berichten: 77
Re: Trix-hondekop
«
Reactie #1 Gepost op:
09 August 2007, 13:08:25 »
Beste Lucas,
De trix express club heeft binnenkort een ledencontactdag. Daar wordt een trix hondekop geintroduceerd met afwijkende aandrijving. Zie deze website.
http://home.planet.nl/~gesku011/
Wellicht dat je daar iets aan hebt.
Groet
Mark
Gelogd
trein1967
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
«
Reactie #2 Gepost op:
31 December 2007, 19:06:28 »
Ik ben lange tijd bezig geweest mijn groene Trix hondekop te perfectioneren. Pas sinds kort kan ik zeggen dat ik deze naar tevredenheid en degelijkheid heb getuned.
uitgangspunten waren hierbij zoveel mogelijk plastic onderdelen te vervangen voor metalen onderdelen. Tevens moest de trein met de originele motor en elektronika optimaal functioneren.
hierbij geef ik een opsomming van de aanpassingen die ik heb verricht. Het heeft me ongeveer een jaar gekost om alle benodigde onderdelen te vinden. soms kocht ik een wrak van een oude (rode) hondekop of VT08 van Trix om als donor mijn trein te voorzien van wat ik nodig had, om daarna de rest weer te verkopen.
- Omdat ik een Märklin rijder ben is de trein uitgerust met 2 ski-slepers. hiervoor had ik 2 trix draaistellen nodig voor een marklin sleper. (uit de Trix 2283 of VT08)
- de beide voorste draaistellen met marklin-sleper zijn voorzien van een Marklin sleper contactplaatje met isolatie. (perfect passend uit een Märklin 3015)
- wisselstroomwieltes. dit zijn precies dezelfde spaakwielen als de international versie, maar dan zonder isolatie. Ik zag ze zitten op een foto op ebay van een wrak van een VT08. ideaal voor marklin!
- alle plastik tandwielen heb ik vervangen voor messing tandwielen. De aandrijftandwielen komen uit een trix Br18. De tussentandwielen heb ik heb ik identiek gevonden uit messing in een modelautosport-winkel.
- alle kunststof draaistelramen vervangen voor zwarte metalen draaistelramen
- kunststof baanschuiver met koppeling immitatie vervangen voor alluminium versie
- beige plastic snor vervangen voor messing versie welke ik in dezelfde kleur heb gelakt. hierdoor schijnt het licht er niet meer lelijk doorheen.
- plastic trapjes verwijderd en vervangen voor identieke zwarte messing trapjes
- plastic onderplaat van de bijstuurwagen vervangen voor metalen versie (lood)
- De hondekop is voorzien van 2 motoren en dus 2 aanrdijfdraaistellen. Beide stuurrijtuigen hebben dus een eigen motor. totaal 8 aandrijfwielen. De motoren zijn paralel geschakkeld
- decoder van ESU, lokpilot 3.0, deze is perfect af te stellen voor dit type motor, het kost wat tijd, maar met de juiste instellingen kan de Trix hondekop uiterst zachtjes rijden. Tevens heeft de trein lastregeling. Binnenverlichting is nu afzonderlijk schakelbaar.
- sleperomschakel module van ESU met mtc aansluiting voor de decoder. Hierdoor pakt de trein altijd stroom van de voorste sleper en stopt op tijd voor een onveilig sein, zowel analoog als digitaal. Deze module kan door zijn schroefgat perfect geplaatst worden tegen het dak van de hondekop waar ook de lichtomschakeldiode vast zit.
- De frontseinen zijn helaas niet schakelbaar bij mijn trein, omdat ik maar vier adertjes tussen de treinstellen kan overbrengen. Deze werken op de motorspanning en branden naar gelang de snelheid van de trein( de originele diodes bepalen nog steeds de front of sluitseinen). Beide treinstellen hebben 2x male en 2x female. 2 adertjes zijn voor de motorspanning (en frontseinen), 1 voor de achterste sleper, 1x binnenverlichting functie.
kortom de trein is er een stuk degelijker op geworden en kan tevens met zijn tijd mee en toch is deze zoveel mogelijk in de charme van zijn tijd gebleven. Het moet wel een antieke trein blijven. Nu rijdt de trein perfect over alle wisselstraten, staat nooit meer zomaar stil en ziet er buitengewoon mooi uit.
eventueel kan ik wel wat foto's sturen.
ik hoop hierbij wat leuke tips te hebben gegeven.
Groeten, Wouter
«
Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 16:10:10 door Wouter. Reden: foto\'s toegevoegd
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Trix-hondekop
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2008, 11:10:40 »
bah, een decoder in zo'n mooie ouwe trix? Laat m gewoon lekker zo zou ik zeggen
'k heb er zelf twee (en nog een chassis can een derde), de motor is niet bepaald stil inderdaad. Eigenlijk vind ik dat juist de lol van het ding, het is echt alsof er een trein voorbij komt, zeker met het bijbehorende gedaver.
Waarom is het eigenlijk nodig de kunstof tandwielen te vervangen? alledrie de aandrijvingen die ik hier heb doen t nog uitstekend. Ik heb voor de gein eens 2 motorwagens genomen, met het stekkerdraadje de stroomafname doorgekoppeld (ze hebben allebei een haakje dus koppelen kan niet) en ze gewoon laten rijden, na 5 rondjes stonden ze nog exact 2 centimeter van elkaar. (draadje in een mooi boogje) Das nog eens constante kwaliteit aandrijvingen leveren, zelfs als ze al zo oud zijn!
Dus... nouja, wil je de trix, dan hoort de herrie erbij, of je moet in de weer gaan met een roco-draaistel en cardanaandrijving (een trix is wat te zwaar voor een BB) maar eerlijk gezegd vind ik dat maar een beetje zozo bij zo'n historisch model.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
trein1967
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2008, 13:25:44 »
Trix heeft de hondekop origineel ook voor Marklin uitgebracht en hiervoor moet volgens de gebruiksaanwijzing een adapter geplaatst worden tussen de trafo en de rails. Naast het feit dat deze adapters niet meer te koop zijn is het veel handigger om een decoder in de trein te plaatsen. Want anders kan de trein natuurlijk niet op wisselstroom rijden. Wat betreft die herrie, dat hoort inderdaad bij de charme van die tijd, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook de rede dat ik er geen maschima motor in heb gebouwd. Maar het wel een extreme herriemaker geworden, met twee motoren en alle tandiwlen uit metaal!
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Trix-hondekop
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2008, 13:33:43 »
huh, 2 motoren? de mijne hebben dr allemaal maar eentje
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Trix-hondekop