Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:51:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 15:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 15:34:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
  

Auteur Topic: Trix-hondekop  (gelezen 19021 keer)

mixtuurorgel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Trix-hondekop
« Gepost op: 06 July 2007, 09:17:39 »
Hallo,

De Trix-hondekop, met enige aanpassingen toch echt de mooiste, maar de motor, digitaal functioneert die bij mij goed, maar maakt wel een enorme herrie.
IK ben al een keer aan het prutsen geweest met een motor van Godfather models( kun je er zo onder zetten) maar die ontsporen vooral.
Mijn vraag: wie heeft zo'n Hondekop al eens tot volle tevredenheid kunnen ombouwen ?

Lucas

Markyboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Trix-hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2007, 13:08:25 »
Beste Lucas,

De trix express club heeft binnenkort een ledencontactdag. Daar wordt een trix hondekop geintroduceerd met afwijkende aandrijving. Zie deze website.
http://home.planet.nl/~gesku011/

Wellicht dat je daar iets aan hebt.

Groet

Mark

trein1967

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2007, 19:06:28 »

Ik ben lange tijd bezig geweest mijn groene Trix hondekop te perfectioneren. Pas sinds kort kan ik zeggen dat ik deze naar tevredenheid en degelijkheid heb getuned.
uitgangspunten waren hierbij zoveel mogelijk plastic onderdelen te vervangen voor metalen onderdelen. Tevens moest de trein met de originele motor en elektronika optimaal functioneren.
hierbij geef ik een opsomming van de aanpassingen die ik heb verricht. Het heeft me ongeveer een jaar gekost om alle benodigde onderdelen te vinden. soms kocht ik een wrak van een oude (rode) hondekop of VT08 van Trix om als donor mijn trein te voorzien van wat ik nodig had, om daarna de rest weer te verkopen.

- Omdat ik een Märklin rijder ben is de trein uitgerust met 2 ski-slepers. hiervoor had ik 2 trix draaistellen nodig voor een marklin sleper. (uit de Trix 2283 of VT08)

- de beide voorste draaistellen met marklin-sleper zijn voorzien van een Marklin sleper contactplaatje met isolatie. (perfect passend uit een Märklin 3015)


- wisselstroomwieltes. dit zijn precies dezelfde spaakwielen als de international versie, maar dan zonder isolatie. Ik zag ze zitten op een foto op ebay van een wrak van een VT08. ideaal voor marklin!
- alle plastik tandwielen heb ik vervangen voor messing tandwielen. De aandrijftandwielen komen uit een trix Br18. De tussentandwielen heb ik heb ik identiek gevonden uit messing in een modelautosport-winkel.


- alle kunststof draaistelramen vervangen voor zwarte metalen draaistelramen
- kunststof baanschuiver met koppeling immitatie vervangen voor alluminium versie
- beige plastic snor vervangen voor messing versie welke ik in dezelfde kleur heb gelakt. hierdoor schijnt het licht er niet meer lelijk doorheen.
- plastic trapjes verwijderd en vervangen voor identieke zwarte messing trapjes

- plastic onderplaat van de bijstuurwagen vervangen voor metalen versie (lood)
- De hondekop is voorzien van 2 motoren en dus 2 aanrdijfdraaistellen. Beide stuurrijtuigen hebben dus een eigen motor. totaal 8 aandrijfwielen. De motoren zijn paralel geschakkeld

- decoder van ESU, lokpilot 3.0, deze is perfect af te stellen voor dit type motor, het kost wat tijd, maar met de juiste instellingen kan de Trix hondekop uiterst zachtjes rijden. Tevens heeft de trein lastregeling. Binnenverlichting is nu afzonderlijk schakelbaar.
- sleperomschakel module van ESU met mtc aansluiting voor de decoder. Hierdoor pakt de trein altijd stroom van de voorste sleper en stopt op tijd voor een onveilig sein, zowel analoog als digitaal. Deze module kan door zijn schroefgat perfect geplaatst worden tegen het dak van de hondekop waar ook de lichtomschakeldiode vast zit.

- De frontseinen zijn helaas niet schakelbaar bij mijn trein, omdat ik maar vier adertjes tussen de treinstellen kan overbrengen. Deze werken op de motorspanning en branden naar gelang de snelheid van de trein( de originele diodes bepalen nog steeds de front of sluitseinen). Beide treinstellen hebben 2x male en 2x female. 2 adertjes zijn voor de motorspanning (en frontseinen), 1 voor de achterste sleper, 1x binnenverlichting functie.


kortom de trein is er een stuk degelijker op geworden en kan tevens met zijn tijd mee en toch is deze zoveel mogelijk in de charme van zijn tijd gebleven. Het moet wel een antieke trein blijven. Nu rijdt de trein perfect over alle wisselstraten, staat nooit meer zomaar stil en ziet er buitengewoon mooi uit.
eventueel kan ik wel wat foto's sturen.

ik hoop hierbij wat leuke tips te hebben gegeven.
Groeten, Wouter
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 16:10:10 door Wouter. Reden: foto\'s toegevoegd »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Trix-hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2008, 11:10:40 »
bah, een decoder in zo'n mooie ouwe trix? Laat m gewoon lekker zo zou ik zeggen  ;D
'k heb er zelf twee (en nog een chassis can een derde), de motor is niet bepaald stil inderdaad. Eigenlijk vind ik dat juist de lol van het ding, het is echt alsof er een trein voorbij komt, zeker met het bijbehorende gedaver.
Waarom is het eigenlijk nodig de kunstof tandwielen te vervangen? alledrie de aandrijvingen die ik hier heb doen t nog uitstekend. Ik heb voor de gein eens 2 motorwagens genomen, met het stekkerdraadje de stroomafname doorgekoppeld (ze hebben allebei een haakje dus koppelen kan niet) en ze gewoon laten rijden, na 5 rondjes stonden ze nog exact 2 centimeter van elkaar. (draadje in een mooi boogje) Das nog eens constante kwaliteit aandrijvingen leveren, zelfs als ze al zo oud zijn!
Dus... nouja, wil je de trix, dan hoort de herrie erbij, of je moet in de weer gaan met een roco-draaistel en cardanaandrijving (een trix is wat te zwaar voor een BB) maar eerlijk gezegd vind ik dat maar een beetje zozo bij zo'n historisch model.

trein1967

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2008, 13:25:44 »
Trix heeft de hondekop origineel ook voor Marklin uitgebracht en hiervoor moet volgens de gebruiksaanwijzing een adapter geplaatst worden tussen de trafo en de rails. Naast het feit dat deze adapters niet meer te koop zijn is het veel handigger om een decoder in de trein te plaatsen. Want anders kan de trein natuurlijk niet op wisselstroom rijden. Wat betreft die herrie, dat hoort inderdaad bij de charme van die tijd, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook de rede dat ik er geen maschima motor in heb gebouwd. Maar het wel een extreme herriemaker geworden, met twee motoren en alle tandiwlen uit metaal!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Trix-hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2008, 13:33:43 »
huh, 2 motoren? de mijne hebben dr allemaal maar eentje  ???