Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Trix-hondekop  (gelezen 18308 keer)

mixtuurorgel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Trix-hondekop
« Gepost op: 06 juli 2007, 09:17:39 »
Hallo,

De Trix-hondekop, met enige aanpassingen toch echt de mooiste, maar de motor, digitaal functioneert die bij mij goed, maar maakt wel een enorme herrie.
IK ben al een keer aan het prutsen geweest met een motor van Godfather models( kun je er zo onder zetten) maar die ontsporen vooral.
Mijn vraag: wie heeft zo'n Hondekop al eens tot volle tevredenheid kunnen ombouwen ?

Lucas

Markyboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Trix-hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2007, 13:08:25 »
Beste Lucas,

De trix express club heeft binnenkort een ledencontactdag. Daar wordt een trix hondekop geintroduceerd met afwijkende aandrijving. Zie deze website.
http://home.planet.nl/~gesku011/

Wellicht dat je daar iets aan hebt.

Groet

Mark

trein1967

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2007, 19:06:28 »

Ik ben lange tijd bezig geweest mijn groene Trix hondekop te perfectioneren. Pas sinds kort kan ik zeggen dat ik deze naar tevredenheid en degelijkheid heb getuned.
uitgangspunten waren hierbij zoveel mogelijk plastic onderdelen te vervangen voor metalen onderdelen. Tevens moest de trein met de originele motor en elektronika optimaal functioneren.
hierbij geef ik een opsomming van de aanpassingen die ik heb verricht. Het heeft me ongeveer een jaar gekost om alle benodigde onderdelen te vinden. soms kocht ik een wrak van een oude (rode) hondekop of VT08 van Trix om als donor mijn trein te voorzien van wat ik nodig had, om daarna de rest weer te verkopen.

- Omdat ik een Märklin rijder ben is de trein uitgerust met 2 ski-slepers. hiervoor had ik 2 trix draaistellen nodig voor een marklin sleper. (uit de Trix 2283 of VT08)

- de beide voorste draaistellen met marklin-sleper zijn voorzien van een Marklin sleper contactplaatje met isolatie. (perfect passend uit een Märklin 3015)


- wisselstroomwieltes. dit zijn precies dezelfde spaakwielen als de international versie, maar dan zonder isolatie. Ik zag ze zitten op een foto op ebay van een wrak van een VT08. ideaal voor marklin!
- alle plastik tandwielen heb ik vervangen voor messing tandwielen. De aandrijftandwielen komen uit een trix Br18. De tussentandwielen heb ik heb ik identiek gevonden uit messing in een modelautosport-winkel.


- alle kunststof draaistelramen vervangen voor zwarte metalen draaistelramen
- kunststof baanschuiver met koppeling immitatie vervangen voor alluminium versie
- beige plastic snor vervangen voor messing versie welke ik in dezelfde kleur heb gelakt. hierdoor schijnt het licht er niet meer lelijk doorheen.
- plastic trapjes verwijderd en vervangen voor identieke zwarte messing trapjes

- plastic onderplaat van de bijstuurwagen vervangen voor metalen versie (lood)
- De hondekop is voorzien van 2 motoren en dus 2 aanrdijfdraaistellen. Beide stuurrijtuigen hebben dus een eigen motor. totaal 8 aandrijfwielen. De motoren zijn paralel geschakkeld

- decoder van ESU, lokpilot 3.0, deze is perfect af te stellen voor dit type motor, het kost wat tijd, maar met de juiste instellingen kan de Trix hondekop uiterst zachtjes rijden. Tevens heeft de trein lastregeling. Binnenverlichting is nu afzonderlijk schakelbaar.
- sleperomschakel module van ESU met mtc aansluiting voor de decoder. Hierdoor pakt de trein altijd stroom van de voorste sleper en stopt op tijd voor een onveilig sein, zowel analoog als digitaal. Deze module kan door zijn schroefgat perfect geplaatst worden tegen het dak van de hondekop waar ook de lichtomschakeldiode vast zit.

- De frontseinen zijn helaas niet schakelbaar bij mijn trein, omdat ik maar vier adertjes tussen de treinstellen kan overbrengen. Deze werken op de motorspanning en branden naar gelang de snelheid van de trein( de originele diodes bepalen nog steeds de front of sluitseinen). Beide treinstellen hebben 2x male en 2x female. 2 adertjes zijn voor de motorspanning (en frontseinen), 1 voor de achterste sleper, 1x binnenverlichting functie.


kortom de trein is er een stuk degelijker op geworden en kan tevens met zijn tijd mee en toch is deze zoveel mogelijk in de charme van zijn tijd gebleven. Het moet wel een antieke trein blijven. Nu rijdt de trein perfect over alle wisselstraten, staat nooit meer zomaar stil en ziet er buitengewoon mooi uit.
eventueel kan ik wel wat foto's sturen.

ik hoop hierbij wat leuke tips te hebben gegeven.
Groeten, Wouter
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2008, 16:10:10 door Wouter. Reden: foto\'s toegevoegd »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix-hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2008, 11:10:40 »
bah, een decoder in zo'n mooie ouwe trix? Laat m gewoon lekker zo zou ik zeggen  ;D
'k heb er zelf twee (en nog een chassis can een derde), de motor is niet bepaald stil inderdaad. Eigenlijk vind ik dat juist de lol van het ding, het is echt alsof er een trein voorbij komt, zeker met het bijbehorende gedaver.
Waarom is het eigenlijk nodig de kunstof tandwielen te vervangen? alledrie de aandrijvingen die ik hier heb doen t nog uitstekend. Ik heb voor de gein eens 2 motorwagens genomen, met het stekkerdraadje de stroomafname doorgekoppeld (ze hebben allebei een haakje dus koppelen kan niet) en ze gewoon laten rijden, na 5 rondjes stonden ze nog exact 2 centimeter van elkaar. (draadje in een mooi boogje) Das nog eens constante kwaliteit aandrijvingen leveren, zelfs als ze al zo oud zijn!
Dus... nouja, wil je de trix, dan hoort de herrie erbij, of je moet in de weer gaan met een roco-draaistel en cardanaandrijving (een trix is wat te zwaar voor een BB) maar eerlijk gezegd vind ik dat maar een beetje zozo bij zo'n historisch model.

trein1967

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Trix-hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2008, 13:25:44 »
Trix heeft de hondekop origineel ook voor Marklin uitgebracht en hiervoor moet volgens de gebruiksaanwijzing een adapter geplaatst worden tussen de trafo en de rails. Naast het feit dat deze adapters niet meer te koop zijn is het veel handigger om een decoder in de trein te plaatsen. Want anders kan de trein natuurlijk niet op wisselstroom rijden. Wat betreft die herrie, dat hoort inderdaad bij de charme van die tijd, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook de rede dat ik er geen maschima motor in heb gebouwd. Maar het wel een extreme herriemaker geworden, met twee motoren en alle tandiwlen uit metaal!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix-hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2008, 13:33:43 »
huh, 2 motoren? de mijne hebben dr allemaal maar eentje  ???