Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:44:53
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 08:40:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10

Auteur Topic: Hulp nodig bij aansluiting motor Roco-wissel-aandrijving  (gelezen 8144 keer)

BertuzZz

• Offline Offline
Hulp nodig bij aansluiting motor Roco-wissel-aandrijving
« Gepost op: 06 July 2007, 02:05:21 »
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een wisselmotor gekocht en heb even in de winkel overlegd over het aansluiten. Ik heb voor de goedkoopste optie gekozen omdat ik nu toch nog een beginnersbaantje heb (uitbreiding volgt na experimenteren).

De wisselaandrijving zit aan de zijkant van de wissel. Uit de wisselmotor komen 3 draden die in één stekker gaan (voor aansluiting op Roco-systeem). De kleuren van de draden zijn: Rood, zwart en groen.

Ik heb een roco digitaalset locmaus 2 :). Nu is er alsvolgt een schema getekend hoe deze motor aan te sluiten op mijn set icm een driepootsschakelaar ( 2standen):

wissel  |--rood draad --- naar bovenste puntje op schakelaar
"        " |--zwart draad-- (aansluiten op trafo)
"        " |--rood draad--- naar onderstepuntje op schakelaar

en van de trafo gaat vanaf de andere pool een draad terug naar de middelste poot van de schakelaar.

Op advies heb ik het draad tussen mijn transformator en booster opengehaald en met een kroonsteentje verbonden zodat hier een aftakking van kan worden gemaakt (van wissel - en andere pool naar middelste pootje schakelaar).

Ik heb dit zorgvuldig gedaan maar telkens als ik de schakelaar omzette, gebeurde er niks bij de wissel en trad er kortsluiting op  :-[.

Wie-o-wie kan mij helpen? Ik baal hier erg van omdat ik zuinig op mijn spul ben (wie niet) en omdat het nog steeds niet werkt :(

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re: Hulp nodig bij aansluiting motor Roco-wissel-aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 09:37:34 »
Hallo Bert,

Je schreef het volgend,

De wisselaandrijving zit aan de zijkant van de wissel. Uit de wisselmotor komen 3 draden die in één stekker gaan (voor aansluiting op Roco-systeem). De kleuren van de draden zijn: Rood, zwart en groen.

Ik heb een roco digitaalset locmaus 2 :). Nu is er alsvolgt een schema getekend hoe deze motor aan te sluiten op mijn set icm een driepootsschakelaar ( 2standen):

Vraagje, waar heb je de groene draad aan vastgemaaakt, en waarom de rode draad aan de boven en onderste punt van de schakelaar?

Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 21 July 2007, 19:06:06 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 09:56:39 »

en

Je noemt inderdaad 2x de rode draad. Is dat een tikfout en moet één van de 2 een groene zijn? Dan heb je het neem ik aan zo aangesloten:

« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 10:01:29 door Reinier (4389) »
Reinier

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 11:29:38 »
Op mijn schema stonden 2 rode draden,  die zaten er echter niet. Ik heb dus in werkelijkheid een greone draad en een rode draad naar de uiteinden van de pootjes van de schakelaar laten lopen.

Het maakt niet uit of de rode draad bij het bovenste pootje zit of de groene draad of andersom. Ik weet niet of dit het antwoord is wat je bedoelde?

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2007, 14:33:35 »
Ja, ok... het gaat er maar om dat de massadraad (zwarte) van de wisselaandrijving rechtstreeks naar de voeding gaat en dat je met de schakelaar kan kiezen om de rode of de groene schakeldraad met de andere aansluiting van de voeding te verbinden. Zoals je dus beschreven hebt, en zoals het in de tekening staat.

Het zou dus moeten werken. Als het niet werkt, kan je de volgende dingen controleren:

- Zitten alle aansluitingen goed en maken ze goed contact?
Dus controleer of de draadjes in het kroonsteentje en aan de schakelaar goed bevestigd zitten en of ze niet per ongeluk ook contact maken met andere metalen delen waar ze GEEN contact mee mogen maken.
-Doet de wisselaandrijving het eigenlijk wel?
Dat kan je controleren door de draadjes even los te maken van de schakelaar en het kroonsteentje. Maak met het zwarte draadje contact met de ene voedingsaansluiting, en tik dan beurtelings met de rode en de groene draad de andere voedingsaansluiting aan. De aandrijving moet dan heen en weer schakelen.
- Wat voor schakelaar is het?
Het kan best zijn dat de indeling van de pootjes van de schakelaar anders is dan je denkt. Misschien is het moedercontact niet de middelste!
Reinier

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2007, 15:32:54 »
Ik heb het alsvolgt aangesloten:
Zoals ik al vertelde in het bovenstaande stuk heb ik geen twee rode draden zoals mij was verteld maar 1 rode en 1 groene.

bij het aansluiten hiervan kreeg ik dus kortsluiting. Ik heb met opzet de wissel los getest, maar dat werkte niet.
Iemand suggesties???
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 16:39:21 door Bert »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2007, 17:10:47 »
Volgens mij heb ik al suggesties gegeven... heb je die al geprobeerd?  ;)

Kijk, jouw schema is hetzelfde als dat van mij. Daar zit het probleem niet.

Maar nogmaals: werkt de aandrijving wel als je 'm uittest zonder de schakelaar ertussen? Dus gewoon even de losse draadjes tegen de trafo-aansluitingen houden (of tegen het kroonsteentje natuurlijk). Als de aandrijving dan wel werkt, zit het dus duidelijk in de schakelaar.

Nog even over die "kortsluiting": In je eerste bericht had je het over kortsluiting bij het omzetten van de schakelaar, maar in je tweede bericht sprak je over kortsluiting bij het aansluiten. Wanneer treedt de kortsluiting op?

Hoe weet je dat er kortsluiting was? Hoorde je iets, zag je iets gebeuren, vielen andere aangesloten apparaten ineens uit? Als je dat wat preciezer kan uitleggen, hebben we weer een aanknopingspunt.  :)
Reinier

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2007, 23:10:36 »
Hij werkt  ;D khad m per ongeluk om te tesen in de ABC uitgangen gedaan  :-[., terwijl die voor polarisatie van de wissel zijn.
Overigens nog een vraag: ik heb de wissel dus op een tuimelschakelaar aangesloten. Als ik de schakelaar omzet, gaat de wissel om, maar er blijft dus wel spanning op staan.
Kan de wisselmotor dat hebben? (het is geen motor die een aan- en uit stand heeft (relais?), maar of de ene stand of de andere). En is hij hiertegen beveiligd? Dat deze bijvoorbeeld enkel stroom doorlaat als ik de tuimelschakelaar weer omhaal?

Ik heb hem niet lang aangesloten gelaten totdat ik zeker weet dat het geen kwaad kan! Kan iemand reageren zodat ik weer verder kan bouwen  :D
« Laatst bewerkt op: 07 July 2007, 00:21:30 door Bert »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2007, 01:43:24 »
Roco-aandrijvingen hebben een eindafschakeling, als het wissel is omgegaan schakelt de aandrijving vanzelf af. Dus in theorie kan het geen kwaad, alleen is een eindafschakeling niet altijd 100% betrouwbaar. ALS de afschakeling een keer weigert, dan brandt de aandrijving door. Overigens zijn de huidige Roco-aandrijvingen daarin wel stukken beter dan oudere types van vele jaren geleden. Ik heb wel eens een station gezien met die oude aandrijvingen, waar om de zoveel tijd een aandrijving in rook opging. ::)

Het is veiliger om momentschakelaars te gebruiken, dus b.v. drukknoppen die alleen stroom doorlaten zolang je op de knop drukt.

Een andere mogelijkheid is een condensatorontladingsunit tussen je voeding en je wissels. Die kan je zelf evt. in elkaar knutselen aan de hand van het schema op deze pagina: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04
De wissels krijgen dan stroom uit een condensator. Als er dan een eindafschakeling weigert, laadt de condensator niet meer op en blijft de stroom door de wisselspoelen beperkt, zodat er geen schade optreedt. Dan kan je dus wel je tuimelschakelaar blijven gebruiken.

Of natuurlijk gewoon de gok nemen dat de eindafschakeling niet weigert, maar da's dan je eigen risico  ;D
Reinier

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2007, 17:44:41 »
Bedankt ik bouw voorlopig dan eerst even een extra tussenschakelaar in en alsk terugkom van vakantie ga ik een goede drukschakelaar halen :D