Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven (gelezen 7176 keer)
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Gepost op:
22 April 2013, 11:39:29 »
Hoi,
Ik ben bezig een SGLPS in te meten voor een tekenprogramma via foto's op het internet en zelf genomen plaatjes. Nu staan er op wagons een hoop symbolen o.a. lengte over de buffers en dergelijke. Nu kunnen al die afmetingen handig zijn bij het inmeten, vooral als je met je liniaal van af het beeldscherm moet meten of een A4tje. Dit soort info kan handig zijn als ijkmaat.
Nu heb ik de lengte over de buffers nog wel kunnen achterhalen en heb een vaag vermoeden over een aantal andere, maar de rest is voor mij koeterwaals.
Op het net en hier op de site hebben de zoekmachines niets kunnen vindende. Heeft iemand misschien een overzicht wat het allemaal betekend en mogen/kunnen we die dan opnemen in de encyclopedie ?
Alvast bedankt voor de Info
Rino
Gelogd
Ride On
Rino
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #1 Gepost op:
22 April 2013, 11:57:41 »
zoek hier eens
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Wagennummer
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #2 Gepost op:
22 April 2013, 12:00:23 »
ik zal wat symbolen inscannen en op Flickr plaatsen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Jos Schnitzler
Offline
Berichten: 249
ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #3 Gepost op:
22 April 2013, 12:05:06 »
Henk, ik zou de ingescande symbolen ook graag willen bekijken. Hoe krijg ik die eventueel te zien?
M.v.g. JS
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #4 Gepost op:
22 April 2013, 12:19:25 »
ze staan hier:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/sets/
Succes!
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Chris2412
Offline
Berichten: 1533
Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #5 Gepost op:
22 April 2013, 12:21:56 »
Dag Rino.
ik zal de tekens verklaren.
beginnend met de eerste foto links:
KE - GP-A heeft er mee te maken welke type
remkraan
triple klep
er onder zit en officieel dat de afstelling G/P stand automatisch is (A)
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken ivm aslast
A = max asdruk 17,5 ton per as
B = max 20 ton asdruk
C = max 22,5 ton asdruk
D = max 25 ton asdruk
De letter S in het raster links boven wil zeggen dat de wagen beladen max. 100 km/u mag rijden en het max. laadgewicht per asdruk op een A B C of D baanvak.
De 120 eronder geeft aan dat de wagen leeg zonder lading 120 km/u mag rijden.
De 24000 staat voor het eigen gewcht van de wagen = 24 ton.
In het rood staat de remkracht van de handrem = 21 ton
Daaronder de lengte van de wagen over de buffers gemeten 19,5 meter als ik het goed zie.
daaronder de afstand van de draaistellen van elkaar = 14,85 m
Dan de laadvloer lengte van voor tot achter =18,7 meter.
En de oppervlakt in m
2
= 51 m
2
Het raster rechts is een beladingsraster van het maximaal te laden gewicht tussen de letters die op de stelblk staan A - A =
B - B = enz
De 2e foto is het lange nummer het wagon nummer
33 = regiem nummer
84 = landnummer in dit geval Nederland
4726 = wagensoort
843 = wagennummer
5 = controle cijfer
P = wagen is eigendom van een particuliere onderneming
RIV= wagen is toegelaten op het Europese spoorwegnet
Nl = Nederland
DVVO = Defensie
Sglps = wagentype
depot = standplaats
1240 met een pijltje eronder is de laadvloerhoogte gemeten bovenkant spoorstaaf
rechts boven is de maximale hellingshoek 2 graden
Die andere eronder moet ik even nakijken.
groetjes Chris
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2013, 13:14:51 door guest7823
»
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #6 Gepost op:
22 April 2013, 12:28:10 »
Om met het eind van je vraag te beginnen: ik heb geen flauw idee, of je dit soort info zou mogen delen
Iets practischer: jouw linker foto:
Uiterst links de remsteller, daarnaast de aanduiding van de remsystemen waarvoor deze wagen compatibel is, dan de tabel met de max. toegestane belading bij inzet als S-goederentrein of bij 120 km/h, dan volgens mij het maximum totaalgewicht, (rood omrand) het eigen gewicht van de wagen, lengte-over-buffers en afstand tussen de draaistelopleggingen. Daarnaast de lengte van de laadvloer en het nuttig oppervlak van die laadvloer. Het tabelletje daarnaast geeft waarschijnlijk aan hoe je de laadvloer maximaal mag belasten.
Zijn dit wagens waar zowel containers ("boxen") op kunnen als (zware) voertuigen?
Mijn ervaring daarmee is nogal beperkt: in 1975 wel stukgoedwagons laten laden voor Johnson Wax in Mijdrecht, eind jaren '80 bij een firma gewerkt die containers bouwde, verhuurde en hergebruikte, maar daar houdt het dan ook mee op.
De rechter foto:
UIC-nummer, de omkaderde P heeft volgens mij ook iets met de beremming te maken, daaronder dat de wagon RIV is toegelaten, het landkenmerk en de eigenaar, de "Typengattung" om het maar eens netjes te benoemen
en de thuisbasis.
Dan de melding over de "hoogte vanaf Bovenkant Spoorstaaf" en een melding dat je alleen als het orgel als containerdraagwagen in gebruik is mag heuvelen of afstoten...
Die meest rechtse kreten kan ik helaas ook niets mee, één of andere hoek moet kennelijk kleiner blijven dan 2.30 en R lijkt mij betrekking te hebben op een boogstraal, maar een boogstraal van 35 meter??
Ik hoop dat je er wat aan hebt (en laat zien wat je aan het knutselen bent!)
Frans
P.S. Chris, dank voor jouw uitleg, heb ik ook weer van geleerd (ben ik alleen even heel gemeen: OPPERVLAKTES zijn m
2
...)
Ik dacht altijd, dat dat ABCD-raster ook met beremming te maken had...
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2013, 12:34:10 door Frans van Meerwijk. Reden: Er zijn mensen meer deskundig dan ik...
»
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #7 Gepost op:
22 April 2013, 12:52:38 »
@Chris: maximale hellingshoek waarbij en in welke richting?
Ik ben beslist niet echt deskundig: ik wist bij Johnson Wax, dat ik Hbiss-karren kreeg, waar per wagen (volgens mij) 40 ton in mocht, een kubieke meter papier meeging, omdat het aerosols en andere 'gevaarlijke stoffen' waren (vloerwas, luchtverfrisser, meubelwas, doucheschuim).
Op een bepaalde manier zijn de opschriften op reizigersmaterieel zo mogelijk nog ingewikkelder, ik moest dan ook wel glimlachen om de verwensing "Koeterwaals", want inderdaad heeft het spoorwereldje daar een handje van: Spreken in Verkortingen is daar immers een Kunst
, waarbij ik me er dan aan stoor, dat allerlei kreten worden 'gemoderniseerd' (en onuitspreekbaar worden)
Als ik het goed begreep is de Popz (perronopzichter) tegenwoordig Procesleider Perron [of zo iets...] en hebben we ook geen treindienstleiders meer, maar alleen 'procesbegeleiders'...
JA, ik ben een ouwe bok, maar dat neemt niet weg dat ik BAAL!!!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
guest7823
Gast
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #8 Gepost op:
22 April 2013, 13:31:53 »
Omdat Chris z'n uitleg zo volledig was (zou bijna zo de encyclopedie in kunnen
) heb ik even de kleine tik- en opmaakfouten er uit gehaald zodat e.a. wat beter leesbaar is.
Verder heb ik even "remkraan" doorgehaald.
De remkraan zit op de loc
De tripleklep zit onder de voertuigen.
De P/G omstelling heeft te maken met het gedrag van de tripleklep.
- Bij de P stand reageert de tripleklep bijna direct op drukveranderingen in de treinleiding.
- In de G stand zit er een vertraging in de reactie van de tripleklep.
Dit laatste gebeurd omdat bij goederentreinen de luchtleiding dusdanig lang kan worden de er vertraging kan ontstaan tussen de treinleiding druk voorin de trein t.o.v. achterin de trein. Hierdoor bestaat de kans dat de triple kleppen achterin de trein nog in de stand "remmen" staan terwijl voorin de trein (bij de loc) de triple kleppen al in de stand "lossen" kunnen staan bij een vulstoot. Op die manier loop je de kans dat je de trein / koppelingen kapot trekt. De vertraging in de "G" stand voorkomt dit scenario.
Er staan twee hoogtes op t.o.v. bovenkant rail:
- de standaard laadvloer
- als containerwagen
Als containerwagen worden bij deze wagens de twistlockplaten op de wagenvloer gedraaid (die zie je bij beide opschiftpanelen naar beneden hangen). Kennelijk komt met deze platen de beladingshoogte 2 cm omhoog. De hoogte laadvloer is weer van belang om te bepalen of de lading binnen PVR blijft
De "R 35m" is volgens mij inderdaad de minimaal te doorrijden boogstraal (dwz zonder dat e.a. tegen aanslagnokken aan komt of kapot gaat) Kennelijk verwachtte defensie dat deze wagens in rare uithoeken van het spoorwegnet terecht konden komen
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2013, 13:39:38 door guest7823
»
Gelogd
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #9 Gepost op:
22 April 2013, 21:01:49 »
Tjeemig......
Wat veel en uitgebreide uitleg en een mooi naslagwerk, iedereen dank hiervoor.
Dit zal zeer nuttig zijn bij het inmeten van de wagen. Nu nog uitzoeken welke bogie's ik ga gebruiken, daar de maten van te nemen en i.v.t. de tekening daar aan aan te passen. Wordt het styreen of messing blik? En nog zowat van die vragen.
T.z.t. zal ik hiero het een en ander uiteenzetten over de bouw, maar eerst staan de AKZO onderlossers nog op het programma, deze ga ik eens proberen uit karton en styreen in elkaar te knutselen.
Nogmaals dank iedereen,
Rino
Gelogd
Ride On
Rino
Thom
Offline
Berichten: 4058
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #10 Gepost op:
26 April 2013, 11:07:19 »
Citaat van: Frans van Meerwijk op 22 April 2013, 12:28:10
UIC-nummer, de omkaderde P heeft volgens mij ook iets met de beremming te maken,
De P staat voor particulier eigendom.
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #11 Gepost op:
26 April 2013, 13:30:15 »
daar was ik inmiddels ook achter, maar ik blijf het positief zien:
Ik riep niet alleen maar onzin en Rino is inmiddels weer een beetje wijzer...
Zou ik alleen graag weten waar de afkorting "DVVO" officieel voor staat: dat het 'Defensie' is geloof ik best, maar die letters hebben ongetwijfeld een 'diepere oorsprong': (misschien zelfs iets héél ouds: Dienst [of Directie] VerVoer ministerie van Oorlog
) Per slot van rekening heette die club ooit zo...
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #12 Gepost op:
26 April 2013, 13:52:22 »
nou,
euh
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #13 Gepost op:
26 April 2013, 13:58:07 »
Defensie Verkeers- en VervoersOrganisatie
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
«
Reactie #14 Gepost op:
26 April 2013, 14:37:16 »
Frans,
Al eens van google gehoord
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven