Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?  (gelezen 5249 keer)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2020, 17:47:27 »
Eerste proefmoddeletje gelukt, merk wel dat ik ietsjes netter rond t logo moet wrijven zodat er geen kleine ranjes ontstaan. Viel me alles mee. Nu was dit een ns logo op een fantasie model dus de plaats maakte niet uit, maar ik kan me voorstellen dat als alles super strak recht en op de juiste plaats moet, dit een flink karwei is.

Edit poging op de sik mislukt, wat een klein rot plekje zeg met die aangegoten handrail :p


Gr marc
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 18:12:18 door gtw6016 »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2020, 08:30:28 »
Trouwens, na aanbrengen van een transfer word altijd geadviseerd deze te beschermen door blanke lak. Nu heb ik wel blanke lak (kleinspoor) maar geen airbrush. Is t mogenlijk om de lak te verdunnen (iemand idee waarmee?) En dit dan met een penseel op te brengen op de transfer. Of krijg je dan flink verschil in kleur en lak op je model?

Gr marc

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6266
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2020, 08:41:40 »
Wat was je eerste vraag nou precies? Waar je transfers mee aandrukt? Ik gebruik een coctailprikker waarvan ik de punt wat stomper heb gemaakt.

Blanke lak vind je ook in een spuitbus. Niet gaan knoeien met kwasten en flesjes.

Mvg, Paul
Boomshanka!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2020, 10:39:16 »
Je kunt ook microsol en microset gebruiken om afwrijftransfers te fixeren. Eén van de twee flesjes is om de afwrijftransfer te fixeren. Het andere flesje lost het plastic vliesje rond de afwrijftransfer op. Daarna moet je de transfer beschermen met blanke lak. Pas overigens op met bepaalde blanke lakken. Deze beschadigen de verf. Dat is namelijk zo met blanke lakken op basis van thinner (pas op met inademen van dit giftige middel. De dampen zijn gevaarlijk!)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2020, 10:44:30 »
@Zuylen: microsol en microset zijn toch voor die waterdecals dacht ik?




> Of krijg je dan flink verschil in kleur en lak op je model?

Dat zul je ook moeten testen op een proefmodelletje of zo.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #20 Gepost op: 06 april 2020, 10:48:13 »
Volgens mij zijn Microset en Microsol bedoeld voor watertransfers. Bij watertransfers komt ook het draagvel op het model en Microset en Microsol zorgen ervoor dat het draagvel onzichtbaar wordt. Bij afwrijftransfers staan echt alleen de opschriften op het model. Volgens mij hebben Microsol en Microset dan geen nut, als het al geen risico's heeft. Afwrijven en een laagje vernis biedt voldoende bescherming.

Grote oppervlakten vernis spuit ik. Maar onlangs nog nieuwe nummers op de bufferbalk van een NS500 gewreven en dan is een kwastje vernis over de hele bufferbalk mooi zat.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 10:53:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2020, 11:47:13 »
Ik gebruik eigenlijk bijna nooit blanke lak na het aanbrengen van een transfer, het is mij (naar verhouding) te veel gedoe. Je moet er na het aanbrengen gewoon niet meer aan komen, dan is er in principe niets aan de hand. Bovendien zitten er meestal meer dan genoeg transfers op zo'n afwrijfvelletje, dus je zou het altijd nog eens overnieuw kunnen doen mocht de transfer t.z.t. wel aan zichtbare slijtage onderhevig zijn.


Gr.
Bart

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #22 Gepost op: 06 april 2020, 13:28:44 »
Microsol/set is inderdaad voor (het oplossen van het dragervel van) watertransfers. Althans dat is de enige keer dat ik die vloeisteffen gebruik.
Je hoeft in principe een aangebrachte afwrijftransfer niet te beschermen met een vernislaagje, maar de kans op gedeeltelijk loslaten dan wel beschadigen, is dan een stuk groter. Even het model van de rails halen of hersporen en je raakt 'geheid' nou net die transfer waarbij een deel aan je vingers blijft plakken. Zonde en onnodig.
Vandaar dat ik altijd een vernislaagje aanbreng. Humbrol heeft hier prima spuitbusjes voor. Ik zou de acryl-variant gebruiken. Daarbij alleen even letten op welke versie je wilt gebruiken: glanzend, mat of zijdemat. Glanzend heb ik tot op heden nog nooit gebruikt. En natuurlijk even uitproberen op je proefmodel!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2020, 14:18:41 »
Het is zonde om je met moeite netjes aangebrachte werk NIET te beschermen (met satin of matte lak).

Voor het afwrijven gebruik ik een speciale nylon afwrijfpunt in een vulpotlood die ik ergens vorige eeuw bij Philotrain heb aangeschaft. Werkt nog steeds feilloos en ideaal.
Geen idee of Phildie die nu ook nog zou hebben.
Wat ook goed werkt is een oude LEGE ballpen met een dikke punt.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2020, 20:24:34 »
Oeps ja, het zijn geen watertransfers. Zag ik niet op tijd. Maar geen man overboord. Droge transfers kun je op een los plat watertransfer "plastic laagje" (ik weet niet of ik het zo mag noemen) wrijven. Nu is het een watertransfer en geen afwrijf transfer. Nu kun je wel met micro sol en set aan de gang. (y) Het vereist wel wat oefening. Eerst precies uitknippen. Daarna van het dragervel losweken en met een kwastje naar de goede plek duwen. Uit eindelijk met een tissue op een hoekje de vloeistof eruit deppen. Want bij mij gingen zo ook weleens fout. Maar uiteindelijk lukt dit allemaal.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 20:27:44 door zuylen »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2020, 09:52:35 »
Heren bedankt voor de tips allemaal. De vraag ging inderdaad over t beschermen vam de tranfers. Ga eens zo spuitbusje van humbroll aanschaffen en maar eens oefenen.

Gr marc

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2020, 10:03:46 »
Oeps ja, het zijn geen watertransfers. Zag ik niet op tijd. Maar geen man overboord. Droge transfers kun je op een los plat watertransfer "plastic laagje" (ik weet niet of ik het zo mag noemen) wrijven. Nu is het een watertransfer en geen afwrijf transfer. Nu kun je wel met micro sol en set aan de gang. (y) Het vereist wel wat oefening. Eerst precies uitknippen. Daarna van het dragervel losweken en met een kwastje naar de goede plek duwen. Uit eindelijk met een tissue op een hoekje de vloeistof eruit deppen. Want bij mij gingen zo ook weleens fout. Maar uiteindelijk lukt dit allemaal.

Waarom zou je dit doen? Heeft geen enkele zin om van een droge afwrijftransfer-zonder-randen eerst een soort van natte transfer te maken, dan met vloeistoffen aan de gang te gaan omdat je graag met MicroSol wilt werken...

Echt een vreemd advies... ::)

Gr, Bert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2020, 10:24:55 »
Dat heeft wel zin! Maar het is net wat je wilt. Ik heb liever natte afwrijftransfers omdat die beter op plekken te positioneren zijn waar klinknagels zitten. :( Kijk nou eens verder dan je eigen neus! Ik heb het geleerd van Maykel Kastelijns.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 10:26:39 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #28 Gepost op: 07 april 2020, 11:15:02 »
Misschien de eerste keer gelijk goed uitleggen wat je bedoelt?
Het is een bekende truc voor een ongelijke ondergrond of als je waterdecals sowieso prettiger vindt. Maar in de meeste gevallen kan het prima gewoon direct op de ondergrond. Ik gebruik dus dat stukkie Scotchtape voor zorgvuldig positioneren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen?
« Reactie #29 Gepost op: 07 april 2020, 13:09:34 »
Ik denk dat het inderdaad meer met voorkeur te maken heeft. Soms is een waterdecal wat makkelijker op zijn plek te schuiven. Bijvoorbeeld wanneer je een kleine plek hebt omringd door klinknagels. Dan is het lastig om een afwrijftransfer goed plat op je ondergrond te krijgen en hem helemaal "af te kunnen wrijven". Dan kan ik me voorstellen dat eerst overzetten op een blanco watertransfer makkelijker is.