BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: vanDyk op 05 juli 2007, 16:56:20
-
Ik ga mijn materieel voorzien van een NS-vignet. Ik heb vignets van Philotrain.
Ik ben erachter dat het afwrijf transfers zijn. Hoe kan ik die het beste er af wrijven? Pen, potlood, ander gereedschap?
-
op het model plaatsen en eventjes met een klein stukje tamiya tape vast zetten (of andere tape met lage kleefkracht) daarna met een potlood met redelijk scherpe punt (niet al te scherp) over de transfer wrijven totdat je elk deel gehad hebt... daarna voorzichtig het dekvel verwijderen... ;D
-
Bij de boekhandel heb je wel eens setjes (wrijfplaatjes en plastik "afgerond stokje") voor weinig. Dit stokje is erg handig hier voor. Wel i.d.d " even vastzetten " zoals beschreven.
Groet Marc
-
Het is gelukt, hoefde het niet vast te zetten. Op de transfer plaatjes zal al een beetje plaksel, net zoals plakband, dus dan zit het al redelijk vast.
-
Hoi vraagje, ik wil mijn roco sik van ns logo voorzien.
Setje nummers en logos heb ik al voor de sik van kleinspoor (afwrijf transfers.
Nu is mijn vraag moet ik het ns logo uitknippen en zo strak mogelijk, of kan ik t complete velletje op de plaats leggen en dan wrijven?
Ohoh en nog 1 vraagje nu we toch bezig zijn..
Tape alleen gebruiken om tbop zn plek te houden of over t logo plakken en dan afwrijven? ;D
Alvast bedankt :)
-
Zorg wel dat oude transfers goed op kamertemperatuur zijn, dan lukt het beter.
-
Een afwrijftransfer hoef je niet exact uit te knippen. Het gaat uiteindelijk om de transfer, die je van de drager afwrijft. Wat wel vaak speelt, is dat er een onderdeel op het model dusdanig uitsteekt dat het de transfer in de weg zit. Je moet de transfer wel dusdanig uitknippen/snijden dat het goed vlak op je model kan komen te liggen.
Verder er voor zorgen dat je het met een stukje tape (bijv. afplaktape) vast kunt plakken op het model zodat de transfer niet kan verschuiven tijdens het afwrijven. Je doet er verstandig aan de tape niet over het gedeelte te plakken waar je moet gaan wrijven want je zorgt met tape over de drager voor een dubbele laag waarover je moet gaan afwrijven. Dat maakt het wat lastiger allemaal.
-
Zat ik me net te bedenken: is het verstandig om er nog een vernislaagje over te spuiten na het afwrijven van de transfers? Of gaan de transfers dan juist bobbelen of zo?
-
Een afwrijftransfer hoef je niet exact uit te knippen. Het gaat uiteindelijk om de transfer, die je van de drager afwrijft. Wat wel vaak speelt, is dat er een onderdeel op het model dusdanig uitsteekt dat het de transfer in de weg zit. Je moet de transfer wel dusdanig uitknippen/snijden dat het goed vlak op je model kan komen te liggen.
Verder er voor zorgen dat je het met een stukje tape (bijv. afplaktape) vast kunt plakken op het model zodat de transfer niet kan verschuiven tijdens het afwrijven. Je doet er verstandig aan de tape niet over het gedeelte te plakken waar je moet gaan wrijven want je zorgt met tape over de drager voor een dubbele laag waarover je moet gaan afwrijven. Dat maakt het wat lastiger allemaal.
Kijk super bedankt! Ga vanmiddag maar eens een poging wagen of t eens lukt.
@piet groot
Dankje voor de tip, velletje is een half jaar oud dus moet geen probleem zijn toch?
-
Welnee, transfers liggen ook best lang op voorraad. Nooit gemerkt dat bewaren enige invloed had.
Vernis ter bescherming is wel gebruikelijk. Ze vallen er niet vanzelf af, maar blijven zonder bescherming wel kwetsbaar voor aanraken.
-
Ik heb helaas wel negatieve ervaringen met afwrijftransfers die oud zijn. Willen vaak niet meer loslaten. Een truc die dan wel eens wil helpen, is de transfer vlak voor het plaatsen op het model eerst te verwarmen met een haardroger.
-
Transfers redelijk op maat snijden en vervolgens met Scotch Magic tape©op het model plakken en daarna rustig afwrijven met een Embossing pen. Dat vind ik makkelijker dan met een potlood omdat je kan zien wat je erop wrijft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Embossing-pen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Embossing-pen.jpg)
-
Scotch magic tape heb ik niet. Maar neem aan dat het een voorkeur is en dat afplak tape van thamiya ook prima is toch?
Marc
-
Ja hoor, niks mis mee met die Tamiya-afplaktape.
Wat ik er wel vaak eerst even mee doe, is het stukje tape ergens opplakken en er dan weer af halen. Daarmee haal je de ergste plak-kracht er vanaf en hou je meer dan genoeg plak-kracht over voor het aanbrengen van de transfer.
-
Scotch vind ik iets handiger. Het is transparant. Je kan het uitgesneden stuk transfervel erop plakken en toch zien hoe je het plaatst. Nooit gemerkt dat het lastiger zou afwrijven met een extra laagje.
Ook bij Scotch verminder ik eerst even de kleefkracht door het een keer ergens op te plakken.
-
Eerste proefmoddeletje gelukt, merk wel dat ik ietsjes netter rond t logo moet wrijven zodat er geen kleine ranjes ontstaan. Viel me alles mee. Nu was dit een ns logo op een fantasie model dus de plaats maakte niet uit, maar ik kan me voorstellen dat als alles super strak recht en op de juiste plaats moet, dit een flink karwei is.
Edit poging op de sik mislukt, wat een klein rot plekje zeg met die aangegoten handrail :p
Gr marc
-
Trouwens, na aanbrengen van een transfer word altijd geadviseerd deze te beschermen door blanke lak. Nu heb ik wel blanke lak (kleinspoor) maar geen airbrush. Is t mogenlijk om de lak te verdunnen (iemand idee waarmee?) En dit dan met een penseel op te brengen op de transfer. Of krijg je dan flink verschil in kleur en lak op je model?
Gr marc
-
Wat was je eerste vraag nou precies? Waar je transfers mee aandrukt? Ik gebruik een coctailprikker waarvan ik de punt wat stomper heb gemaakt.
Blanke lak vind je ook in een spuitbus. Niet gaan knoeien met kwasten en flesjes.
Mvg, Paul
-
Je kunt ook microsol en microset gebruiken om afwrijftransfers te fixeren. Eén van de twee flesjes is om de afwrijftransfer te fixeren. Het andere flesje lost het plastic vliesje rond de afwrijftransfer op. Daarna moet je de transfer beschermen met blanke lak. Pas overigens op met bepaalde blanke lakken. Deze beschadigen de verf. Dat is namelijk zo met blanke lakken op basis van thinner (pas op met inademen van dit giftige middel. De dampen zijn gevaarlijk!)
-
@Zuylen: microsol en microset zijn toch voor die waterdecals dacht ik?
> Of krijg je dan flink verschil in kleur en lak op je model?
Dat zul je ook moeten testen op een proefmodelletje of zo.
-
Volgens mij zijn Microset en Microsol bedoeld voor watertransfers. Bij watertransfers komt ook het draagvel op het model en Microset en Microsol zorgen ervoor dat het draagvel onzichtbaar wordt. Bij afwrijftransfers staan echt alleen de opschriften op het model. Volgens mij hebben Microsol en Microset dan geen nut, als het al geen risico's heeft. Afwrijven en een laagje vernis biedt voldoende bescherming.
Grote oppervlakten vernis spuit ik. Maar onlangs nog nieuwe nummers op de bufferbalk van een NS500 gewreven en dan is een kwastje vernis over de hele bufferbalk mooi zat.
-
Ik gebruik eigenlijk bijna nooit blanke lak na het aanbrengen van een transfer, het is mij (naar verhouding) te veel gedoe. Je moet er na het aanbrengen gewoon niet meer aan komen, dan is er in principe niets aan de hand. Bovendien zitten er meestal meer dan genoeg transfers op zo'n afwrijfvelletje, dus je zou het altijd nog eens overnieuw kunnen doen mocht de transfer t.z.t. wel aan zichtbare slijtage onderhevig zijn.
Gr.
Bart
-
Microsol/set is inderdaad voor (het oplossen van het dragervel van) watertransfers. Althans dat is de enige keer dat ik die vloeisteffen gebruik.
Je hoeft in principe een aangebrachte afwrijftransfer niet te beschermen met een vernislaagje, maar de kans op gedeeltelijk loslaten dan wel beschadigen, is dan een stuk groter. Even het model van de rails halen of hersporen en je raakt 'geheid' nou net die transfer waarbij een deel aan je vingers blijft plakken. Zonde en onnodig.
Vandaar dat ik altijd een vernislaagje aanbreng. Humbrol heeft hier prima spuitbusjes voor. Ik zou de acryl-variant gebruiken. Daarbij alleen even letten op welke versie je wilt gebruiken: glanzend, mat of zijdemat. Glanzend heb ik tot op heden nog nooit gebruikt. En natuurlijk even uitproberen op je proefmodel!
-
Het is zonde om je met moeite netjes aangebrachte werk NIET te beschermen (met satin of matte lak).
Voor het afwrijven gebruik ik een speciale nylon afwrijfpunt in een vulpotlood die ik ergens vorige eeuw bij Philotrain heb aangeschaft. Werkt nog steeds feilloos en ideaal.
Geen idee of Phildie die nu ook nog zou hebben.
Wat ook goed werkt is een oude LEGE ballpen met een dikke punt.
Carel.
-
Oeps ja, het zijn geen watertransfers. Zag ik niet op tijd. Maar geen man overboord. Droge transfers kun je op een los plat watertransfer "plastic laagje" (ik weet niet of ik het zo mag noemen) wrijven. Nu is het een watertransfer en geen afwrijf transfer. Nu kun je wel met micro sol en set aan de gang. (y) Het vereist wel wat oefening. Eerst precies uitknippen. Daarna van het dragervel losweken en met een kwastje naar de goede plek duwen. Uit eindelijk met een tissue op een hoekje de vloeistof eruit deppen. Want bij mij gingen zo ook weleens fout. Maar uiteindelijk lukt dit allemaal.
-
Heren bedankt voor de tips allemaal. De vraag ging inderdaad over t beschermen vam de tranfers. Ga eens zo spuitbusje van humbroll aanschaffen en maar eens oefenen.
Gr marc
-
Oeps ja, het zijn geen watertransfers. Zag ik niet op tijd. Maar geen man overboord. Droge transfers kun je op een los plat watertransfer "plastic laagje" (ik weet niet of ik het zo mag noemen) wrijven. Nu is het een watertransfer en geen afwrijf transfer. Nu kun je wel met micro sol en set aan de gang. (y) Het vereist wel wat oefening. Eerst precies uitknippen. Daarna van het dragervel losweken en met een kwastje naar de goede plek duwen. Uit eindelijk met een tissue op een hoekje de vloeistof eruit deppen. Want bij mij gingen zo ook weleens fout. Maar uiteindelijk lukt dit allemaal.
Waarom zou je dit doen? Heeft geen enkele zin om van een droge afwrijftransfer-zonder-randen eerst een soort van natte transfer te maken, dan met vloeistoffen aan de gang te gaan omdat je graag met MicroSol wilt werken...
Echt een vreemd advies... ::)
Gr, Bert
-
Dat heeft wel zin! Maar het is net wat je wilt. Ik heb liever natte afwrijftransfers omdat die beter op plekken te positioneren zijn waar klinknagels zitten. :( Kijk nou eens verder dan je eigen neus! Ik heb het geleerd van Maykel Kastelijns.
-
Misschien de eerste keer gelijk goed uitleggen wat je bedoelt?
Het is een bekende truc voor een ongelijke ondergrond of als je waterdecals sowieso prettiger vindt. Maar in de meeste gevallen kan het prima gewoon direct op de ondergrond. Ik gebruik dus dat stukkie Scotchtape voor zorgvuldig positioneren.
-
Ik denk dat het inderdaad meer met voorkeur te maken heeft. Soms is een waterdecal wat makkelijker op zijn plek te schuiven. Bijvoorbeeld wanneer je een kleine plek hebt omringd door klinknagels. Dan is het lastig om een afwrijftransfer goed plat op je ondergrond te krijgen en hem helemaal "af te kunnen wrijven". Dan kan ik me voorstellen dat eerst overzetten op een blanco watertransfer makkelijker is.
-
Het heeft soms ook te maken waar de decal moet komen. Als het tussen de stelbalk moet komen, lukt het niet gemakkelijk om zo'n decal zonder problemen af te wrijven. Dat was voor mij de voornamelijkste reden om het zo te doen zo als ik het doe.