Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:33
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Blok- en seinstelsel  (gelezen 2792 keer)

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Blok- en seinstelsel
« Gepost op: 12 April 2013, 14:29:14 »
De Stoomtram Hoorn-Medemblik heeft op station Hoorn ook nog een klassieke beveiliging...
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:52:02 door guest7823. Reden: Draadje afgesplitst »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2013, 17:53:03 »
Ja Zéker,

Maar het probleem is volgens mij: mag daar publiek komen; kun je daar het werken van een blokstelsel goed demonstreren?
Ik weet werkelijk niet waar die bepaling tegenwoordig staat, maar ik heb altijd nog zoiets van Art.37 VVB, dat het "onbevoegden" verbiedt om in een Seinhuis/Bedieningspost te komen...

En laat duidelijk zijn: ik wil GRAAG, dat het geïnteresseerde publiek het klassieke Bloksysteem kan aanschouwen, daarom ben ik ook blij, dat het seinhuis op het buitenterrein van het NSM kennelijk weer wordt geactiveerd, maar de Veiligheid is ook heel belangrijk! :-X

Frans
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:52:42 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

guest7823

  • Gast
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2013, 18:27:20 »
Seinhuis SHM (met hendeltoestel) is tijdens rijdagen ALTIJD in gebruik en toegankelijk voor het bezoekende publiek.

Ik weet niet in hoeverre we daarmee, in strikte zin, een blokstelsel kunnen tonen. Dit omdat de SHM van RTB (Radio Token Blok, ben even de Nederlandse term kwijt) gebruik maakt van de blokbeveiliging. Hierdoor zijn de seinen van het toestel (voor zo ver ik weet) niet gekoppeld aan de blokbeveiliging bij de SHM. Het kan zijn dat de blokbeveiliging er wel in zit, maar gesimuleerd wordt door een of twee simpele knoppen die oorspronkelijk geen onderdeel uitmaakte van het systeem. Voor dit soort details kom ik te weinig in het "houten hokje"
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:00 door guest7823 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2013, 20:52:51 »
Bestaat daar geen app van?  ;D
Vast wel.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:10 door guest7823 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2013, 22:29:59 »
RTB (Radio Token Blok)

Ik denk, dat je CRVL bedoelt: Centrale RadioVerkeersLeiding  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:18 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

guest7823

  • Gast
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2013, 00:54:49 »
Thx, was dit keer te lui om het op te zoeken, deels omdat "houten huisjes" niet het meest favoriete deel voor mij zijn  :-\
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:27 door guest7823 »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2013, 22:57:43 »
Ik denk, dat je CRVL bedoelt: Centrale RadioVerkeersLeiding  ;D
Nee, CTB = Centraal Telecom Blokstelsel.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:35 door guest7823 »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2013, 20:11:03 »
 ??? Illya,

Nu kom je met een kreet, die deze "ouwe bok" niet kent.  ;)
Ik heb zo'n vermoeden, dat CTB een opvolger/verbeterde versie is van die CRVL: wil je dat dus even uitleggen? (pretty please)

Ik ken uit mijn tijd bij RETM/EMA nog het CRVL-systeem met portofoons en een bandopname, op enig moment de update waar het systeem automatisch bij het loslaten van de spreeksleutel "de Piep van Prak" toevoegde (Ingenieur Prak was een Bobo in dit veiligheidswereldje)...
Ik gok dus, dat met het verlaten van het "Telerailsysteem" en het invoeren van GSMR de porto is vervangen door een telefoon en ook de naamgeving van dit systeem van verkeer leiden is gewijzigd...

Frans
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:44 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2013, 21:35:55 »
CTB is gewoon de algemene aanduiding voor een blokstelsel waar de Trdl NCBG per telecomsysteem toestemming geeft.
CTB wordt bijv. toegepast in Zeeuws-Vlaanderen, op Apeldoorn - Dieren.
CRVL was een CTB-vorm avant la lettre maar alleen op de lijn naar Roodeschool (hoewel ik niet weet of daar ook al blokborden waren zoals bij CTB, blokken A, B, C... en borden met Az of An afhankelijk of je blok A vanaf zuid of noord nadert).
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:52 door guest7823 »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2013, 17:19:42 »
Ik heb onlangs een DVD over het spoor in Noord-Nederland gekocht, daar kwam die CRVL ook in voor. Als ik het goed begreep, werd een baanvak tussen twee stations vrijgegeven. Dus daar zullen dan wel geen blokborden hebben gestaan.

Dit even Offtopic..... ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:53:59 door guest7823 »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

guest7823

  • Gast
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2013, 18:21:13 »
Bij CRVL (de term die ik in mijn hoofd had) / CTB heb je wel degelijke blokborden en die blokborden gelden als stoptonende seinen, welke je na het verkrijgen van toestemming (per radio, telefoon, tamtam, .........) mag voorbij rijden
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:54:07 door guest7823 »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2013, 19:24:51 »
Hoorn - Medemblik is volgens mij ook (inderdaad) CTB.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:54:14 door guest7823 »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2013, 19:45:32 »
Zullen we de discussie over de verschillende sein- en bloksystemen afsplitsen? Lijkt me wel een interessant onderwerp om eens apart te belichten!   (y)

Laat maar weten, gr,

Bert
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:54:22 door guest7823 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2013, 19:52:57 »
Goed idee ;D
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:54:36 door guest7823 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Blok- en seinstelsel
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2013, 20:27:15 »
@Bert: (maar zéker ook onze Sobat  ;) )
Waarschijnlijk een goed idee! Ik denk/heb het vermoeden, dat er over bloksystemen en Veiligheid heel veel vragen zijn, die waarschijnlijk menigeen niet stelt, omdat hij of zij niet weet wáár die te stellen (en misschien ook wel de onterechte angst als 'dom' te worden gekwalificeerd...)

Frans
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 20:54:44 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...