Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 11:55:28
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Minder wissels door Thom
Vandaag om 11:34:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:33:15
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 11:17:27
Waar is dit? door grossraumwagen
Vandaag om 11:10:18
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 10:38:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Bahn-AG
Vandaag om 10:28:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
  

Auteur Topic: Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs  (gelezen 23048 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Gepost op: 12 April 2013, 09:18:30 »


Land: Nederland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal en spoor 0, analoog.
Tijdperk: -
Specialisatie: Haarlemmermeerlijnen & De Arend


Joop Bluijs bij zijn modelspoorbaan
Op 24 maart bezocht het OBB-team Joop Bluijs uit Haarlem.
Joop is al vanaf zijn 14de bezig met modelspoor. Begonnen met een eenvoudig N-spoorbaan, stapte hij later over op H0 gelijkstroom.
De eerste N-spoor-baan was een echte beginnersbaan op een klein oppervlak, zonder thema of iets dergelijks.
Nadat we een eigen woonplek hadden gekregen, is er in de schuur een grotere N baan gebouwd. Het thema was daarbij: “Duits in een berglandschap.”

Omdat Joop met zelfbouw begon, is hij overgestapt naar schaal H0.
Ook dit werd een Duits georiënteerde baan, die geheel automatisch werd aangestuurd met gebruik van elektronica van Van Meekeren..

Opvolger van deze baan is de huidige "Polderbaan". Daar is hij ongeveer acht jaar geleden aan begonnen, door zijn toenemende interesse in het HSM materiaal. Ook de HO baan is analoog.
Het gaat Joop niet om het rijden, maar vooral om het bouwen. Zo bouwde hij het station van Hoofddorp (zijn eerste gebouw van eigen hand) aan de hand van de originele tekeningen.
Daarbij werd gebruik gemaakt van "Slaters"-plaat.


Het station Hoofddorp



Een waar spektakel vormt het gemaal de Cruquius, Joop heeft dit exact nagebouwd en heeft heel wat zaterdagen in het origineel doorgebracht, om de documentatie door te nemen.

De armen van het gemaal kunnen echt bewegen.
De baan vormt een benadering van de Haarlemmermeerlijnen, zo ligt het gemaal in werkelijkheid niet aan het spoor, dat bestaat uit Tillig rails.

Joop heeft ook veel materieel zelf gebouwd, sterker nog, alleen een Sik is "van de plank" gekocht (wel aangepast met raampjes en dergelijke).

Uit zijn handen ontstonden o.a. een 7700,  2100 en een NS 2900 (MK).

Joop zijn NS 2100

Voor meer informatie over deze prachtige baan verwijs ik jullie naar dit artikel in de encyclopedie.

Het nieuwste project van Joop betreft een schaal 0 (Nul) (1:45) locomotief met module.


Joop wilde graag een Nederlandse schaal 0 trein bouwen, daar zijn er nog niet zoveel van. Zijn interesse in de HIJSM deed hem besluiten voor de Arend te kiezen.
Dit is een exact model van de Arend (de originele, niet die van het spoorwegmuseum) en het is een breedspoorlocomotief, zodat het noodzakelijk werd om zelf rails te bouwen.
De bielsen zijn zeven cm. lang en afgevlakt, daarna moesten de gleuven er in worden gefreesd voor de langsliggers.
De Arend werd voorzien van echte klinknagels en is grotendeels opgebouwd uit messing. De rijtuigen kregen een messing frame, maar met een houten opbouw (zoals het origineel).
Eén van de lastige dingen bij spoor 0 is het vinden van poppetjes uit het juiste tijdperk. De meeste poppetjes zijn van een te recente periode.
Aan ieder detail is gedacht, de Arend kan nu al rijden op een stukje modulebaan en doet dat zonder storende geluiden.

Wat de toekomst betreft is Joop er nog niet helemaal uit, gaat hij de spoor 0 baan uitbreiden, zodat de Arend een geheel rondje kan rijden, dan moet de H0 baan verdwijnen....

Voorlopig moet de Arend het doen met een module.

Bob Rodenburg (auteur/fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2013, 09:00:12 door Bob R.. Reden: 2 wat lichte foto\'s vervangen door iets betere exemplaren »
Vr. groeten,
Bob

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2013, 13:04:51 »
Ha, OBB leeft meer, mooi!

Leuke baan is dit, mooie zelfbouw!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2013, 13:55:21 »
Ik vind dat gemaal indrukwekkend nagebouwd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2013, 16:17:42 »
ModelbouwKunst  (y)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2013, 16:47:41 »
zeer leuke reportage. beetje zonde dat deze baan niet in module vorm is gegoten.
De gebouwen zijn van zeer hoog niveau, en het materieel ( voor zover ik het kan zien op de wat matige foto's ) zijn van de buitencategorie en staan een beetje in schril contrast tegenover de "carrerra" layout van de baan zelf   :)
« Laatst bewerkt op: 12 April 2013, 16:49:50 door Marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Gert1

  • Gast
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2013, 17:12:35 »
'Carrera layout', aardige vondst Marty!
Die houden we erin!

Verder vind ik de bouwkunsten van Joop ook op een zeer hoog niveau staan.   (y)

mvg,
Gert

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2013, 17:15:55 »
Een prachtige baan waar nog veel uit te halen valt!

Vooral dat gemaal! (y) (y) (y) (y)

groet,

Daniel

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2013, 20:20:23 »
Iedereen bedankt voor de complimenten,

Ik heb een gezellige middag gehad met Bob en Dolly.
Het is inderdaad een eenvoudig baanplan  met veel "parade" lengte,
Maar als je bijna alles zelf bouwt dan heb je ook niet veel rijdend materiaal.

mvg Joop

Paranorman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2013, 20:41:20 »
Leuk om te zien! Ik woon in Hoofddorp en kom vaak langs het station. Zou er best graag in willen wonen, maar heb begrepen dat het nu verdeeld is in verschillende woonunits. Ook de plek is verre van charmant naast een Karwei en een doorgaande weg. Wat dat betreft zou station Vijfhuizen eerder in aanmerking komen. Ook het gemaal is voor mij nostalgisch en legendarisch, heb er o.a. zes jaar lang tegenover op school gezeten. Mooi gebouwd hoor!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2013, 23:03:55 »
Mooi staaltje modelbouw.
Waarom zou je langs markante punten geen denkbeeldige modelspoorlijn leggen. Zo kunnen nog legio banen bedacht worden. (y)

Mvg Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #10 Gepost op: 13 April 2013, 12:36:09 »
Erg mooi, ook is alles ook mooi rustig en niet te vol gebouwd.

Groet Maurice

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #11 Gepost op: 13 April 2013, 16:47:25 »
Maurice,

Dat klopt, dit is een bewuste keuze geweest om de sfeer van rond 1900 uit te beelden.
toen was er nog ruimte.

mvg joop

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2013, 19:50:15 »
Op dit filmpje voor de promotie van een DVD kun je zien hoe eenvoudig en "kaal" de Haarlemmermeerlijnen waren.
De lijn liep immers door een toen nog jonge polder met weinig grote bomen en bebouwing.

Grappig is dat je op 1.41 en aan het einde de Arend (de replica) langs een decor ziet rijden, dat was destijds opgenomen bij station Hoofddorp.
De Arend heeft dus verder niets met de Haarlemmermeerlijnen te maken.
Vr. groeten,
Bob