Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe start in N spoor door Erik
Vandaag om 20:55:55
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Wies
Vandaag om 20:50:25
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door john26
Vandaag om 20:48:38
Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door Carl
Vandaag om 20:47:14
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:42:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Chrisjantje
Vandaag om 20:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 20:35:03
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:59
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 20:27:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:23:48
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 20:21:14
Line-up foto's van modellen door Den Zoeterdam
Vandaag om 20:20:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 20:16:30
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door Wijktrein
Vandaag om 20:15:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:54:25
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door ivanzon
Vandaag om 19:53:04
"Spoor op Vleugels" in H0 door Thijs1271
Vandaag om 19:52:08
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:31:10
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
De Rheingold in model naoorlogs door Hans Reints
Vandaag om 19:13:29
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 17:17:26
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:21:49
Fleischmann startsetje in N -vraagje over de loc door Supercitroen
Vandaag om 13:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Eric B
Vandaag om 12:52:51
  

Auteur Topic: Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs  (gelezen 14687 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7306
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Gepost op: 12 april 2013, 09:18:30 »


Land: Nederland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal en spoor 0, analoog.
Tijdperk: -
Specialisatie: Haarlemmermeerlijnen & De Arend


Joop Bluijs bij zijn modelspoorbaan
Op 24 maart bezocht het OBB-team Joop Bluijs uit Haarlem.
Joop is al vanaf zijn 14de bezig met modelspoor. Begonnen met een eenvoudig N-spoorbaan, stapte hij later over op H0 gelijkstroom.
De eerste N-spoor-baan was een echte beginnersbaan op een klein oppervlak, zonder thema of iets dergelijks.
Nadat we een eigen woonplek hadden gekregen, is er in de schuur een grotere N baan gebouwd. Het thema was daarbij: “Duits in een berglandschap.”

Omdat Joop met zelfbouw begon, is hij overgestapt naar schaal H0.
Ook dit werd een Duits georiënteerde baan, die geheel automatisch werd aangestuurd met gebruik van elektronica van Van Meekeren..

Opvolger van deze baan is de huidige "Polderbaan". Daar is hij ongeveer acht jaar geleden aan begonnen, door zijn toenemende interesse in het HSM materiaal. Ook de HO baan is analoog.
Het gaat Joop niet om het rijden, maar vooral om het bouwen. Zo bouwde hij het station van Hoofddorp (zijn eerste gebouw van eigen hand) aan de hand van de originele tekeningen.
Daarbij werd gebruik gemaakt van "Slaters"-plaat.


Het station Hoofddorp



Een waar spektakel vormt het gemaal de Cruquius, Joop heeft dit exact nagebouwd en heeft heel wat zaterdagen in het origineel doorgebracht, om de documentatie door te nemen.

De armen van het gemaal kunnen echt bewegen.
De baan vormt een benadering van de Haarlemmermeerlijnen, zo ligt het gemaal in werkelijkheid niet aan het spoor, dat bestaat uit Tillig rails.

Joop heeft ook veel materieel zelf gebouwd, sterker nog, alleen een Sik is "van de plank" gekocht (wel aangepast met raampjes en dergelijke).

Uit zijn handen ontstonden o.a. een 7700,  2100 en een NS 2900 (MK).

Joop zijn NS 2100

Voor meer informatie over deze prachtige baan verwijs ik jullie naar dit artikel in de encyclopedie.

Het nieuwste project van Joop betreft een schaal 0 (Nul) (1:45) locomotief met module.


Joop wilde graag een Nederlandse schaal 0 trein bouwen, daar zijn er nog niet zoveel van. Zijn interesse in de HIJSM deed hem besluiten voor de Arend te kiezen.
Dit is een exact model van de Arend (de originele, niet die van het spoorwegmuseum) en het is een breedspoorlocomotief, zodat het noodzakelijk werd om zelf rails te bouwen.
De bielsen zijn zeven cm. lang en afgevlakt, daarna moesten de gleuven er in worden gefreesd voor de langsliggers.
De Arend werd voorzien van echte klinknagels en is grotendeels opgebouwd uit messing. De rijtuigen kregen een messing frame, maar met een houten opbouw (zoals het origineel).
Eén van de lastige dingen bij spoor 0 is het vinden van poppetjes uit het juiste tijdperk. De meeste poppetjes zijn van een te recente periode.
Aan ieder detail is gedacht, de Arend kan nu al rijden op een stukje modulebaan en doet dat zonder storende geluiden.

Wat de toekomst betreft is Joop er nog niet helemaal uit, gaat hij de spoor 0 baan uitbreiden, zodat de Arend een geheel rondje kan rijden, dan moet de H0 baan verdwijnen....

Voorlopig moet de Arend het doen met een module.

Bob Rodenburg (auteur/fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2013, 09:00:12 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
    • nederlof.net
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2013, 13:04:51 »
Ha, OBB leeft meer, mooi!

Leuke baan is dit, mooie zelfbouw!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11605
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2013, 13:55:21 »
Ik vind dat gemaal indrukwekkend nagebouwd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17300
  • IGNORE!
    • Het Groterdam Project
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2013, 16:17:42 »
ModelbouwKunst  (y)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3143
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2013, 16:47:41 »
zeer leuke reportage. beetje zonde dat deze baan niet in module vorm is gegoten.
De gebouwen zijn van zeer hoog niveau, en het materieel ( voor zover ik het kan zien op de wat matige foto's ) zijn van de buitencategorie en staan een beetje in schril contrast tegenover de "carrerra" layout van de baan zelf   :)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2013, 16:49:50 door Marty »
Mvg Marty,

Gert1

  • Gast
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2013, 17:12:35 »
'Carrera layout', aardige vondst Marty!
Die houden we erin!

Verder vind ik de bouwkunsten van Joop ook op een zeer hoog niveau staan.   (y)

mvg,
Gert

sneeuwregen

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2013, 17:15:55 »
Een prachtige baan waar nog veel uit te halen valt!

Vooral dat gemaal! (y) (y) (y) (y)

groet,

Daniel

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2013, 20:20:23 »
Iedereen bedankt voor de complimenten,

Ik heb een gezellige middag gehad met Bob en Dolly.
Het is inderdaad een eenvoudig baanplan  met veel "parade" lengte,
Maar als je bijna alles zelf bouwt dan heb je ook niet veel rijdend materiaal.

mvg Joop

Paranorman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2013, 20:41:20 »
Leuk om te zien! Ik woon in Hoofddorp en kom vaak langs het station. Zou er best graag in willen wonen, maar heb begrepen dat het nu verdeeld is in verschillende woonunits. Ook de plek is verre van charmant naast een Karwei en een doorgaande weg. Wat dat betreft zou station Vijfhuizen eerder in aanmerking komen. Ook het gemaal is voor mij nostalgisch en legendarisch, heb er o.a. zes jaar lang tegenover op school gezeten. Mooi gebouwd hoor!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5250
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2013, 23:03:55 »
Mooi staaltje modelbouw.
Waarom zou je langs markante punten geen denkbeeldige modelspoorlijn leggen. Zo kunnen nog legio banen bedacht worden. (y)

Mvg Koen.
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2013, 12:36:09 »
Erg mooi, ook is alles ook mooi rustig en niet te vol gebouwd.

Groet Maurice

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2013, 16:47:25 »
Maurice,

Dat klopt, dit is een bewuste keuze geweest om de sfeer van rond 1900 uit te beelden.
toen was er nog ruimte.

mvg joop

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7306
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2013, 19:50:15 »
Op dit filmpje voor de promotie van een DVD kun je zien hoe eenvoudig en "kaal" de Haarlemmermeerlijnen waren.
De lijn liep immers door een toen nog jonge polder met weinig grote bomen en bebouwing.

Grappig is dat je op 1.41 en aan het einde de Arend (de replica) langs een decor ziet rijden, dat was destijds opgenomen bij station Hoofddorp.
De Arend heeft dus verder niets met de Haarlemmermeerlijnen te maken.
Vr. groeten,
Bob