Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
Vandaag om 20:07:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:56:31
Neutraal Moresnet in H0 door Sven
Vandaag om 19:54:38
Roco BR215 decoder door Henk Veenstra
Vandaag om 19:42:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:24:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:04:50
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
Vandaag om 18:53:17
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Sven
Vandaag om 18:30:58
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:05:06
De fabriek door BartvD
Vandaag om 17:41:41
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
Vandaag om 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
Vandaag om 17:29:02
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door phdirk
Vandaag om 17:13:27
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 16:57:37
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 16:51:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:40:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:35:40
Zie ginds komt de sinttrein... door Paralectic
Vandaag om 16:22:02
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:53:28
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 14:53:30
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
Vandaag om 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
Vandaag om 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
Vandaag om 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
Vandaag om 11:46:20
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
Vandaag om 10:29:16
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim Vink
Vandaag om 10:28:12
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
IMA 36 / Marklin tage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
  

Auteur Topic: Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs  (gelezen 16165 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7429
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Gepost op: 12 april 2013, 09:18:30 »


Land: Nederland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal en spoor 0, analoog.
Tijdperk: -
Specialisatie: Haarlemmermeerlijnen & De Arend


Joop Bluijs bij zijn modelspoorbaan
Op 24 maart bezocht het OBB-team Joop Bluijs uit Haarlem.
Joop is al vanaf zijn 14de bezig met modelspoor. Begonnen met een eenvoudig N-spoorbaan, stapte hij later over op H0 gelijkstroom.
De eerste N-spoor-baan was een echte beginnersbaan op een klein oppervlak, zonder thema of iets dergelijks.
Nadat we een eigen woonplek hadden gekregen, is er in de schuur een grotere N baan gebouwd. Het thema was daarbij: “Duits in een berglandschap.”

Omdat Joop met zelfbouw begon, is hij overgestapt naar schaal H0.
Ook dit werd een Duits georiënteerde baan, die geheel automatisch werd aangestuurd met gebruik van elektronica van Van Meekeren..

Opvolger van deze baan is de huidige "Polderbaan". Daar is hij ongeveer acht jaar geleden aan begonnen, door zijn toenemende interesse in het HSM materiaal. Ook de HO baan is analoog.
Het gaat Joop niet om het rijden, maar vooral om het bouwen. Zo bouwde hij het station van Hoofddorp (zijn eerste gebouw van eigen hand) aan de hand van de originele tekeningen.
Daarbij werd gebruik gemaakt van "Slaters"-plaat.


Het station Hoofddorp



Een waar spektakel vormt het gemaal de Cruquius, Joop heeft dit exact nagebouwd en heeft heel wat zaterdagen in het origineel doorgebracht, om de documentatie door te nemen.

De armen van het gemaal kunnen echt bewegen.
De baan vormt een benadering van de Haarlemmermeerlijnen, zo ligt het gemaal in werkelijkheid niet aan het spoor, dat bestaat uit Tillig rails.

Joop heeft ook veel materieel zelf gebouwd, sterker nog, alleen een Sik is "van de plank" gekocht (wel aangepast met raampjes en dergelijke).

Uit zijn handen ontstonden o.a. een 7700,  2100 en een NS 2900 (MK).

Joop zijn NS 2100

Voor meer informatie over deze prachtige baan verwijs ik jullie naar dit artikel in de encyclopedie.

Het nieuwste project van Joop betreft een schaal 0 (Nul) (1:45) locomotief met module.


Joop wilde graag een Nederlandse schaal 0 trein bouwen, daar zijn er nog niet zoveel van. Zijn interesse in de HIJSM deed hem besluiten voor de Arend te kiezen.
Dit is een exact model van de Arend (de originele, niet die van het spoorwegmuseum) en het is een breedspoorlocomotief, zodat het noodzakelijk werd om zelf rails te bouwen.
De bielsen zijn zeven cm. lang en afgevlakt, daarna moesten de gleuven er in worden gefreesd voor de langsliggers.
De Arend werd voorzien van echte klinknagels en is grotendeels opgebouwd uit messing. De rijtuigen kregen een messing frame, maar met een houten opbouw (zoals het origineel).
Eén van de lastige dingen bij spoor 0 is het vinden van poppetjes uit het juiste tijdperk. De meeste poppetjes zijn van een te recente periode.
Aan ieder detail is gedacht, de Arend kan nu al rijden op een stukje modulebaan en doet dat zonder storende geluiden.

Wat de toekomst betreft is Joop er nog niet helemaal uit, gaat hij de spoor 0 baan uitbreiden, zodat de Arend een geheel rondje kan rijden, dan moet de H0 baan verdwijnen....

Voorlopig moet de Arend het doen met een module.

Bob Rodenburg (auteur/fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2013, 09:00:12 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2633
    • nederlof.net
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2013, 13:04:51 »
Ha, OBB leeft meer, mooi!

Leuke baan is dit, mooie zelfbouw!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2013, 13:55:21 »
Ik vind dat gemaal indrukwekkend nagebouwd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17467
  • 2020!
    • Het Groterdam Project
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2013, 16:17:42 »
ModelbouwKunst  (y)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3144
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2013, 16:47:41 »
zeer leuke reportage. beetje zonde dat deze baan niet in module vorm is gegoten.
De gebouwen zijn van zeer hoog niveau, en het materieel ( voor zover ik het kan zien op de wat matige foto's ) zijn van de buitencategorie en staan een beetje in schril contrast tegenover de "carrerra" layout van de baan zelf   :)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2013, 16:49:50 door Marty »
Mvg Marty,

Gert1

  • Gast
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2013, 17:12:35 »
'Carrera layout', aardige vondst Marty!
Die houden we erin!

Verder vind ik de bouwkunsten van Joop ook op een zeer hoog niveau staan.   (y)

mvg,
Gert

sneeuwregen

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2013, 17:15:55 »
Een prachtige baan waar nog veel uit te halen valt!

Vooral dat gemaal! (y) (y) (y) (y)

groet,

Daniel

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2013, 20:20:23 »
Iedereen bedankt voor de complimenten,

Ik heb een gezellige middag gehad met Bob en Dolly.
Het is inderdaad een eenvoudig baanplan  met veel "parade" lengte,
Maar als je bijna alles zelf bouwt dan heb je ook niet veel rijdend materiaal.

mvg Joop

Paranorman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2013, 20:41:20 »
Leuk om te zien! Ik woon in Hoofddorp en kom vaak langs het station. Zou er best graag in willen wonen, maar heb begrepen dat het nu verdeeld is in verschillende woonunits. Ook de plek is verre van charmant naast een Karwei en een doorgaande weg. Wat dat betreft zou station Vijfhuizen eerder in aanmerking komen. Ook het gemaal is voor mij nostalgisch en legendarisch, heb er o.a. zes jaar lang tegenover op school gezeten. Mooi gebouwd hoor!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5509
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2013, 23:03:55 »
Mooi staaltje modelbouw.
Waarom zou je langs markante punten geen denkbeeldige modelspoorlijn leggen. Zo kunnen nog legio banen bedacht worden. (y)

Mvg Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2013, 12:36:09 »
Erg mooi, ook is alles ook mooi rustig en niet te vol gebouwd.

Groet Maurice

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2013, 16:47:25 »
Maurice,

Dat klopt, dit is een bewuste keuze geweest om de sfeer van rond 1900 uit te beelden.
toen was er nog ruimte.

mvg joop

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7429
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Maart 2013 - Op bezoek bij Joop Bluijs
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2013, 19:50:15 »
Op dit filmpje voor de promotie van een DVD kun je zien hoe eenvoudig en "kaal" de Haarlemmermeerlijnen waren.
De lijn liep immers door een toen nog jonge polder met weinig grote bomen en bebouwing.

Grappig is dat je op 1.41 en aan het einde de Arend (de replica) langs een decor ziet rijden, dat was destijds opgenomen bij station Hoofddorp.
De Arend heeft dus verder niets met de Haarlemmermeerlijnen te maken.
Vr. groeten,
Bob