Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Montanbahn
Vandaag om 11:55:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:40:16
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 11:39:32
Sfeer op je modelbaan door Sven
Vandaag om 11:31:03
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ex-DR V100
Vandaag om 11:12:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
  

Auteur Topic: Tilburg Goederen definitief gesloten.  (gelezen 10029 keer)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Gepost op: 10 April 2013, 16:20:50 »
Ik schrijf dit voor belangstellenden, naar aanleiding van een bezoek aan de gemeentelijke informatie avond. Ik zal ongetwijfeld nog wel wat informatie vergeten zijn, maar beknopt kwam het op het volgende neer.


Afgelopen zondag 07 april 2013 is een definitief eind gekomen aan Tilburg Goederen. Dit emplacement staat lokaal ook wel bekend als "Het Van Gend & Loos terrein".

s'Middags om 15:30 heeft Prorail een (of meerdere?) wissel(s) klemgezet, waarmee het emplacement definitief aan het spoor onttrokken is.
Alhoewel,  . . . een tweetal sporen blijven nog een maand of twee beschikbaar voor Prorail tbv spoorse werkzaamheden, maar naar verwachting zullen ook deze tegen juni ontmanteld zijn.

De rangeer-, en laad- en losfunctie is nu overgenomen door Tilburg-industrie; spooraansluiting tegen het Loven industrieterrein ten oosten van de stad aan de lijn Tilburg - ‘s-Hertogenbosch. Dit is mogelijk geworden doordat het weekend ervoor dit emplacement een zuidelijke aansluiting op het spoor gekregen heeft. Treinen hoeven nu niet langer naar ‘s-Hertogenbosch om daar kop te maken.


De gemeente Tilburg heeft het Van Gend & Loos terrein van Prorail aangekocht. Een klein deel van de zuid-westelijke hoek is nog in eigendom van Van Beurden. Naar verwachting zal ook dit terrein spoedig van eigenaar verwisselen.

Gisteren en vandaag is het terrein afgebakend van het actieve spoor (lijn Tilburg – Breda) met hekwerk, en spoedig zal gestart worden met een aantal werkzaamheden:
* Sloop van de loods van het Van Gend & Loos gebouw;
  (kantoorpand zal blijven staan - industrieel erfgoed)
* Opschonen van het terrein;
* Ontmantelen spoorinfrastructuur;
* Saneren van de bodem;
* Aaanleggen ontsluiting van het terrein op bestaande infra
  (via Hazelaarstraat, naar Hart van Brabantlaan**)

** Na de bouwvak wordt de Hart van Brabantlaan heraangelegd. Ter hoogte van de doorsteek bij de Populierenflat komt een nieuwe aansluiting van de Hazelaarstraat op de HvB laan, met VRI. Dit zal tevens de ontsluiting worden van de toekomstige invulling van het terrein.

De gemeente heeft haast met deze werkzaamheden, aangezien er een subsidiepotje klaar ligt, maar dan dient de bodemsanering wel voor het eind van dit jaar afgerond te zijn.
Wat er daarna met het terrein gaat gebeuren is nog volledig onbekend. Nadat eerder plannen als een wielerbaan (T-dome) en andere commerciele activiteiten onhaalblaar bleken, wordt de planning nu in drie fases geknipt.

Fase 1: Eigenlijk een (zeer korte) voortzetting van de huidige situatie. Dit is feitelijk een papieren excersitie, aangezien het huidig bestemmingsplan verlopen is, en deze aan een reguliere (10-jaarlijkse) herziening toe is. Hierin staan een paar kleine aanpassingen, die met name te maken hebben met de (tijdelijke) ontsluting voor de sloop- en saneringswerkzaamheden.

Fase 2: Tijdelijke invulling, totdat een definitief acceptabel en haalbaar plan is opgesteld. Gedacht wordt aan stadslandbouw (moderne kreet voor volkstuintjes), of een parkachtige invulling. De gemeente zal binnenkort de burgers oproepen mee te denken naar een creatieve invulling van het terrein.

Fase 3: Eindbestemming. Gezien de vastgoed marktsituatie en gemeentelijke tekorten, is dat op dit moment niet aan de orde. Hoewel de gemeente openstaat voor ideeen, wil men een toekomstvaste invulling**, en niet de eerste de beste projectontwikkelaar het gebied vol laten plempen met appartementen. Daarnaast verwacht ik ook dat de gemeente haar investering graag wil terugverdienen, en niet zal willen toeleggen op de aankoop.


**In alle plannen zal een ruimtereservering opgenomen worden voor een eventuele toekomstige viersporigheid van de lijn Breda-Tilburg. Tevens is in alle spoorzone projecten is een ruimtereservering vastgesteld voor een tweede eilandperron en bijbehorende oostelijke spoorontsluiting van station Tilburg Centraal.




Hierbij een paar foto's die ik vanuit mijn keukenraam geschoten heb ;D
(sleep foto naar adresbalk voor grotere versie)


1) Overzicht van het enorme terrein (let ook even op de langsrazende VIRM):




2) Overzicht van het terrein:




3) Medewerkers van Dura Vermeer zetten een wissel klem, waarmee de spoorse toegang definitief gesloten is:




4) Klus geklaard, op naar de koffie . . .




5) Nog wat detailfoto's van het terrein:











6) Ondertussen ook nog wat NS materieel geschoten met de telelens:







7) De sloop van de NS werktplaats was al eerder gestart in is volle hevigheid gaande zoals in de verte op achtergrond zichtbaar is:



Met vriendelijk groeten,
Harm

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2013, 17:33:44 »
Goed verhaal en bedankt voor de info!

Dat wissels klem zetten heb ik nooit echt begrepen. Of is het meer symbolisch? Dura zal het ook wel niet gratis hebben gedaan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2013, 17:46:07 »
Mooie foto's.. maar euh , vanuit je keukenraam ? :o
Tis maar goed dat ze liften hebben uitgevonden  ;)

Grtz

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2013, 19:39:11 »
Goed verhaal en bedankt voor de info!

Dat wissels klem zetten heb ik nooit echt begrepen. Of is het meer symbolisch? Dura zal het ook wel niet gratis hebben gedaan.
Niks symbolisch. Gewoon echt vastzetten. Kijk bv hier en hier maar voor een uitleg.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #4 Gepost op: 18 April 2013, 19:31:04 »
Gd Harm,

Zo nu en dan reis ik langs Tilburg Goederen en ik vraag mij af wat daar nou eigenlijk op de grond gekalkt staat? Vanuit de trein is het niet te lezen en op satelietfoto's is het (nog) niet te zien.

Houdoe,
Maarten

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2013, 19:50:39 »
Welcome Martians


« Laatst bewerkt op: 18 April 2013, 19:52:13 door J J H S. Reden: fotootje toegevoegd »
Jeroen

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2013, 20:15:05 »
Thanks, mate. (y)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2013, 20:24:56 »
Heb je toevallig nog meer foto's van die loods die ze gaan slopen? Ik heb graag foto's van gebouwen voordat ze gesloopt worden. Is een andere bezigheid van me ;)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2013, 12:48:53 »
De twee losse kopsportjes het dichtst bij de hoofdbaan liepen vroeger door en ginden de loods in.
Dat kun je ook zien als je bij de loods bent en de twee grote deuren bekijkt aan de bradase kant
hoofdbaanzijde.
Onder de deuren liggen de rails die de loods ingaan.
Nu ben ik benieuwd op de sporen er nog in liggen en of de lichtkoepels op het dak van de loods er precies boven zitten?
Mvg jamie diks

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #9 Gepost op: 22 May 2013, 18:02:19 »
Mooie foto's.. maar euh , vanuit je keukenraam ? :o
Tis maar goed dat ze liften hebben uitgevonden  ;)
Grtz

Slaapkamerraam ;D, maar keukenraam biedt hetzelfde uitzicht!
Zo af en toe nemen toch nog gewoon de trap (alle 506 treden) ::)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #10 Gepost op: 22 May 2013, 18:07:45 »
Welcome Martians


Correct. Is onderdeel van een lokaal kunstproject genaamd Plekgedichten:
www.plekgedichten.nl.

Het idee hier is dat deze tekst wereldwijd te zien zal zijn op de luchtfotos van GoogleMaps, GoogleEarth, BingMaps etc. Ze hebben echter (bewust?) een fout gemaakt door de tekst ondersteboven te plaatsen; het noorden zou aan de bovenzijde van tekst moeten zijn . . .

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #11 Gepost op: 22 May 2013, 18:09:52 »
Heb je toevallig nog meer foto's van die loods die ze gaan slopen? Ik heb graag foto's van gebouwen voordat ze gesloopt worden. Is een andere bezigheid van me ;)

Vast wel, zal mijn archief eens induiken. Zodirect zal ik nog wat foto's van de sloop plaatsen.

Grt,
Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #12 Gepost op: 22 May 2013, 18:27:00 »
De twee losse kopsportjes het dichtst bij de hoofdbaan liepen vroeger door en ginden de loods in.
Dat kun je ook zien als je bij de loods bent en de twee grote deuren bekijkt aan de bradase kant
hoofdbaanzijde.
Onder de deuren liggen de rails die de loods ingaan.
Nu ben ik benieuwd op de sporen er nog in liggen en of de lichtkoepels op het dak van de loods er precies boven zitten?
Mvg jamie diks

Ik wat ingezoomde foto's, maar daar is weinig op te zien . . . :


1)

Sloopmaterieel wordt aangevoerd en in gereedheid gebracht . . .


2)

. . . terwijl een autotrein met Cobelfret-wagons passeert.


3)

Sloop van de loods in volle gang.


4)

Ingezoomd voor Jamie. Dit is volgens mij de zijde die je bedoelt. Weinig sporen van sporen uit het verleden.


5)

Idem. Plan V pendelt tussen Tilburg-West Universiteit en Weert.


6)

Spuitkunst op de deuren. Wederom geen sporen zichtbaar.


7)

Overzicht richting stad. Het voor Tilburg Centraal zo kenmerkende kroepoekdak is zichtbaar. Achter het staion kun je ook nog de voormalige lokloods met bijbehorende draaischijf zien. Deze beide blijven behouden, maar een bestemming is nog niet bekend. Een grote loods is al vrijwel gesloopt; de gele deuren vormden tot voor kort afscheiding tussen twee aanliggende loodsen.


8 )

Idem. Nu ingezoomd, met het teleCanon . . .

Inmiddels ligt de loods vrijwel geheel plat. Ik zal volgende week nog wat recentere foto's plaatsen, als daar verdere belangstelling voor is.

Grt,
Harm

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2013, 23:54:03 »
Meerdere foto's zijn altijd welkom, van zowel het Nedtrain als vG&L gedeelte, dat gebied heeft me altijd geboeid kwa bedrijvigheid.

Leuke lens btw, dat je zo mooi dichtbij kunt halen  ;)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re:Tilburg Goederen definitief gesloten.
« Reactie #14 Gepost op: 23 May 2013, 14:01:24 »
@pw100 sorry voor mijn late reactie,tis dat ik het links op,de beneluxsite weer voorbij zie komen.
Ik ben nog niet zolang op het forum en weet dus ook niet hoe ik draadjes kan blijven volgen die ik interessant vind.
Maar foto 4,5 en 6 zijn inderdaad de ingang geweest die ik kwa twee sporen bedoelde.
Daar blijf ik van overtuigd toen ik daar x aantal jaar geleden de 1100 en 1200en voor sloop ging fotograferen.
Ik ben hier toen naartoe gelopen toen en zag echt in het beton totaal vier railstaven uitsteken.
Misschien als dadelijk het onkruid wat je nu ook ziet op de foto op de plek van daar waar de railstaven horen  te zitten weg is je het ook kunt zien?
Of mooier nog als heel de loods weg is er misschien nog wel geheel alles ligt wat ik niet verwacht!
Mvg jamie diks